Στην κοινή τους διακήρυξη, για τον εορτασμό της ημέρας για το έτος 2022, οι εκπρόσωποι της UNESCO, της ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (ILO), της UNICEF και της ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΕΙ) αναφέρουν:
«Σήμερα, στην Παγκόσμια Ημέρα των Εκπαιδευτικών, γιορτάζουμε τον κρίσιμο ρόλο των εκπαιδευτικών στη μεταμόρφωση των δυνατοτήτων των μαθητών διασφαλίζοντας ότι έχουν τα εργαλεία που χρειάζονται για να αναλάβουν την ευθύνη για τον εαυτό τους, για τους άλλους και για τον πλανήτη. Καλούμε τα κράτη να διασφαλίσουν ότι οι εκπαιδευτικοί απολαμβάνουν εμπιστοσύνη και αναγνωρίζονται ως παραγωγοί γνώσης, στοχαστικοί επαγγελματίες και εταίροι πολιτικής».
«Ο ιδανικός δάσκαλος είναι εκείνος που γίνεται γέφυρα για να περάσει αντίπερα ο μαθητής του. Κι όταν πια του διευκολύνει το πέρασμα, αφήνεται χαρούμενα να γκρεμιστεί, ενθαρρύνοντας τον μαθητή του να φτιάξει δικές του γέφυρες.»(Νίκος Καζαντζάκης)
Ο εκπαιδευτικός έχει το πολύ δύσκολο έργο να συνομιλεί με τις ψυχές των μαθητών του, να τις σμιλεύει, να τις γαληνεύει και να τις εναρμονίζει με τους εαυτούς των.
Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας από την άλλη, με τη στάση της, τις νομοθετικές γραφειοκρατικές ρυθμίσεις για την αξιολόγηση και όχι μόνο και τις δικαστικές καταδιώξεις, στοχεύει στη φυλάκιση των ψυχών των εκπαιδευτικών με καταστροφικά αποτελέσματα στην εκπαιδευτική διαδικασία.
«Ο δάσκαλος που θα υποχρεωθεί να καταπνίξει τη σκέψη του, θα γίνει διπλά σκλάβος ή θα καταντήσει ένας ψυχικά ανάπηρος άνθρωπος, ανίκανος να μορφώσει άλλους.» (Δημήτρης Γλυνός).