Άφησε τα ταξίδια ως τοπογράφος για να ξεκινήσει το δικό του ταξίδι στον κόσμο του Κρόκου Κοζάνης και της μελισσοκομίας. Ο Παρασκευάς Μητράγκας, από τα Πετρανά Κοζάνης, ένα από τα χωριά που έχουν συνδεθεί με την καλλιέργεια του κρόκου, πήρε την απόφαση πριν από τέσσερα χρόνια να γίνει επαγγελματίας αγρότης.
Ξεκίνησε με μόλις τρία στρέμματα, καθώς η οικογένειά του ασχολούνταν με τον Κρόκο Κοζάνης για ένα έξτρα εισόδημα. Πολλαπλασίασε τις εκτάσεις του, ώστε να είναι βιώσιμος και παράλληλα ξεκίνησε την ενασχόλησή του και με τη μελισσοκομία. «Σπούδασα Γεωπληροφική και Τοπογραφία στο ΤΕΙ Σερρών και μέχρι το 2015 εργαζόμουν ως τοπογράφος σε κατασκευαστική εταιρεία, η οποία πραγματοποιούσε ταξίδια, ανάλογα με τα έργα που αναλάμβανε.
Πριν από τέσσερα χρόνια αποφάσισα να εγκατασταθώ στα Πετρανά και να ασχοληθώ με τον κρόκο ως κύριο επάγγελμα. Σήμερα καλλιεργώ βιολογικά 15 στρέμματα, ενώ διαθέτω και 120 μελίσσια. Η ενασχόληση με τη μελισσοκομία ξεκίνησε με λιγοστά μελίσσια, τα οποία αύξησα σταδιακά, όσο αποκτούσα και περισσότερη εμπειρία», αναφέρει ο Παρασκευάς στην «ΥΧ».
Η απόφασή του να γίνει αγρότης βασίζεται στην αβεβαιότητα που βίωνε στην προηγούμενη εργασία του λόγω κρίσης, αλλά και για το γεγονός ότι ήθελε πλέον να επενδύσει και να ασχοληθεί με κάτι δικό του. Η εμπειρία που είχε πάνω στον κρόκο, αλλά και το ενδιαφέρον του για τον βιολογικό τρόπο καλλιέργειας, τον οδήγησαν στην αγροτική παραγωγή. Ο 31χρονος αγρότης το 2016 εντάχθηκε και στο πρόγραμμα νέων αγροτών, το οποίο του έδωσε την ώθηση που χρειαζόταν για να μπει δυναμικά στο επάγγελμα.
Ένα ιδιαίτερο προϊόν με προοπτικές
Ο Παρασκευάς, μιλώντας για την καλλιέργεια του κρόκου, αναφέρει ότι «αν και δεν έχει μεγάλη καλλιεργητική φροντίδα, η συγκομιδή του είναι αρκετά δύσκολη, καθώς η συλλογή γίνεται με το χέρι, ενώ χρειάζονται περίπου 50.000 στίγματα για να προκύψουν 100 γραμμάρια κόκκινου κρόκου. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που το κάνουν ιδιαίτερο ως προϊόν.
Επίσης, υπάρχουν δυσκολίες με τις καιρικές συνθήκες, καθώς ανθίζει τους μήνες Οκτώβριο με Νοέμβριο, όπου στην περιοχή έχει κρύο και βροχές. Αφού γίνει η συγκομιδή, πραγματοποιούμε εμείς οι ίδιοι μια επεξεργασία, καθαρίζοντας και αφαιρώντας κάθε ξένο σωματίδιο που μπορεί να υπάρχει. Έπειτα παραδίδουμε την παραγωγή στον συνεταιρισμό, όπου δέχεται περαιτέρω επεξεργασία».
Αναγκαστικός Συνεταιρισμός Κροκοπαραγωγών Κοζάνης
Ο Παρασκευάς είναι μέλος του Αναγκαστικού Συνεταιρισμού Κροκοπαραγωγών Κοζάνης, μέσω του οποίου προωθεί την παραγωγή του. «Ο συνεταιρισμός σού λύνει τα χέρια, καθώς ξέρεις ότι έχεις εξασφαλισμένη την πώληση του προϊόντος σου, επομένως δεν φοβάσαι ότι θα μείνει αδιάθετη, όπως σε άλλα προϊόντα», τονίζει ο 31χρονος αγρότης, ο οποίος από την πρώτη στιγμή της ενασχόλησής του με τον κρόκο ήταν πολύ θετικός με την ιδέα του συνεταιρισμού και της συνεργασίας.
«Μόλις γίνεσαι μέλος του συνεταιρισμού, σου δίνουν ένα εγχειρίδιο που αφορά την καλλιέργεια και καθετί που πρέπει να ξέρει ένας κροκοπαραγωγός. Επίσης, υπάρχει πάντα συνεννόηση με τον γεωπόνο για τις καλλιεργητικές πρακτικές, ενώ στις συνελεύσεις που πραγματοποιούμε, ανταλλάσσουμε απόψεις σχετικά με την καλλιέργεια», αναφέρει. «Αυτήν τη στιγμή βρίσκομαι στη διαδικασία πιστοποίησης της βιολογικής καλλιέργειας του κρόκου, καθώς από το 2017 καλλιεργώ βιολογικά, ο οποίος ήταν και ένας από τους στόχους μου», τονίζει.
Επόμενα σχέδια
Στα επόμενα σχέδια του Παρασκευά είναι να αυξήσει την καλλιεργήσιμη γη που διαθέτει, αλλά και να περάσει και στην τυποποίηση των μελισσοκομικών του προϊόντων, μέσω κάποιου εργαστηρίου.
Μελισσοκομία
Εκτός από την καλλιέργεια του κρόκου, ο Παρασκευάς ασχολείται και με τη μελισσοκομία. Ο ίδιος παράγει μέλι, γύρη, βασιλικό πολτό και πρόπολη. Όπως αναφέρει, «ξεκίνησα το 2015, με έναν πολύ μικρό αριθμό μελισσιών και στη συνέχεια, ανάλογα με την εμπειρία μου, αύξανα και τον αριθμό των μελισσοσμηνών. Η ενασχόληση με τη μελισσοκομία χρειάζεται αρκετή γνώση και διάβασμα και γι’ αυτόν τον λόγο, από τη στιγμή που ξεκίνησα, παρακολουθώ σεμινάρια σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, ενώ διαβάζω και ανάλογα βιβλία». Τέλος, συμπληρώνει ότι διακινεί τα μελισσοκομικά του προϊόντα, μέσω του πελατολογίου που διαθέτει και συνεχώς διευρύνει.
Πηγή: www.ypaithros.gr/