Η περίπτωση των Ελληνικών Σιδηροδρόμων ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ένα δείγμα του σκανδαλώδους ξεπουλήματος δημοσίων επιχειρήσεων και βασικών έργων υποδομής, με το γνωστό νεοφιλελεύθερο επιχείρημα ότι δήθεν το κράτος θ’ απαλλαγεί από το βάρος ζημιογόνων και προβληματικών επιχειρήσεων και ότι οι ιδιώτες αγοραστές θ’ αναλάβουν να κάνουν επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των υπηρεσιών τους.
Το παράδειγμα των Ελληνικών Σιδηροδρόμων είναι από την άποψη αυτή πολύ ενδεικτικό και διδακτικό. Με τη λήξη της πρώτης πενταετούς συμβάσεως με τον Ιταλικό Όμιλο Trenitalia, το Ελληνικό κράτος έσπευσε να υπογράψει μ’ αυτόν μια νέα δεκαπενταετή σύμβαση και να του παράσχει επιχορήγηση 750 εκ. ευρώ, ενώ είναι γνωστό ότι ο Ιταλικός Όμιλος δεν έχει κάνει μέχρι τώρα καμιά ουσιαστική επένδυση. Είχε εξαγγείλει επανειλημμένα ότι θα εισήγαγε νέους συρμούς υψηλής ταχύτητας, στη γραμμή Αθηνών – Θεσσαλονίκης, τα λεγόμενα Λευκά Βέλη, μέχρι την 25η Μαρτίου 2021. Η ημερομηνία παρήλθε, εδώ και ένα χρόνο, αλλά η εξαγγελία έμεινε μετέωρη, γιατί, όπως ανακοίνωσε ο Όμιλος, παρουσιάσθηκαν τεχνικά προβλήματα.
Οι λεπτομέρειες της νέας συμβάσεως κρατούνται μυστικές. Έγινε όμως γνωστό ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αποκτήσει, με την κρατική επιχορήγηση, δέκα νέους υδρογονοκίνητους συρμούς και άλλους δέκα ηλεκτροκίνητους. Η «πράσινη» ενέργεια έγινε και στην περίπτωση αυτή το άλλοθι για μια σκανδαλώδη κρατική επιχορήγηση προς μια ιδιωτικοποιημένη δημόσια επιχείρηση και την απαλλαγή του αγοραστή από την υποχρέωση του να κάνει επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό των Ελληνικών Σιδηροδρόμων.
Σημειώνεται ότι ακόμη και η προμήθεια των νέων συρμών, που αναφέρθηκαν παραπάνω, με χρήματα του Ελληνικού Δημοσίου, δεν θα γίνει, με βάση τις διατάξεις για τις κρατικές προμήθειες. Θα γίνει, για λογαριασμό του Δημοσίου, αλλά από τη ΓΑΙΟΣΕ, που ανήκει στο Υπερταμείο, το οποίο εξαιρείται από τους κανόνες του δημόσιου λογιστικού και των κρατικών προμήθειων. Με απλά λόγια, η προμήθεια τους θα γίνει με απευθείας ανάθεση. Οι συρμοί, μετά την αγορά τους, θα ενοικιασθούν από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Προφανώς, το ενοίκιο, που θα καταβάλλει ο Ιταλικός Όμιλος, θα καλύπτεται από την επιχορήγηση του Ελληνικού κράτους.
Το πιο εξοργιστικό είναι ότι ο επαγγελλόμενος εκσυγχρονισμός, έστω υπό τους όρους αυτούς, δεν θα γίνει άμεσα, αλλά σε πέντε χρόνια, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2027. Αυτές είναι οι ιδιωτικοποιήσεις για να γίνουν δήθεν ιδιωτικές επενδύσεις. Το σκάνδαλο δεν είναι, άλλωστε, μόνο η επιχορήγηση ιδιωτών, που αγόρασαν δημόσια περιουσία, σε εξευτελιστική τιμή, με το πρόσχημα ότι θα κάνουν δήθεν επενδύσεις, αλλά και η παράκαμψη του δημόσιου λογιστικού στη διαχείριση εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ δημοσίου χρήματος, γεγονός που επιτρέπει την παράλληλη ανάπτυξη σκανδάλων διαπλοκής.
Η Πατριωτική Ένωση καταγγέλλει το σκάνδαλο αυτό και καλεί τον αρμόδιο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή να δώσει στη δημοσιότητα όλες τις λεπτομέρειες της συμβάσεως, ώστε να διαπιστωθούν όλες οι πτυχές του σκανδάλου και οι υπάρχουσες ευθύνες.