Η αύξηση του κόστους για μία έξοδο σε ταβέρνα, έχει αυξήσει την κίνηση των καταστημάτων μέσω delivery
Περίοδο… πανδημίας θυμίζει η διασκέδαση των Ελλήνων, οι οποίοι λόγω των πληθωριστικών πιέσεων έχουν περιορίσει στο ελάχιστο τις εξόδους τους σε εστιατόρια και προτιμούν να παραγγέλνουν από το σπίτι. Σύμφωνα με εκπροσώπους του κλάδου της εστίασης, το delivery έχει αυξηθεί περίπου κατά 10% σε σχέση με πέρυσι, ενώ η κίνηση στα καταστήματα το α’ εξάμηνο του έτους έχει μειωθεί κατά 35,8%.
«Το πρώτο πράγμα που κόβει ο κόσμος όταν ζορίζεται οικονομικά είναι η ψυχαγωγία. Στη Θεσσαλονίκη και στις γύρω περιοχές οι επισκέψεις πελατών έχουν περιοριστεί κατά 15%-20%, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει ακόμα και το 70%. Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα που δείχνει ότι η εστίαση αντιμετωπίζει προβλήματα είναι το γεγονός ότι τα μαγαζιά αλλάζουν συνέχεια χέρια», αναφέρει στον «Ε.Τ.» ο πρόεδρος της Ενωσης Εστιατόρων Ψητοπωλών και Καφέ-Μπαρ Θεσσαλονίκης, Γιάννης Φιλοκώστας.
ADVERTISING
Αντίστοιχη εικόνα επικρατεί και στην Αθήνα, όπου σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Εστιατόρων Αττικής, Γιάννη Δαβερώνη, δουλεύουν μόνο οι τουριστικές περιοχές, όπως το κέντρο της Αθήνας και το παραλιακό μέτωπο. «Μέχρι να ξεσπάσει η παγκόσμια υγειονομική κρίση, το 2020, υπήρχε μια ροή, υπήρχε κόσμος στα μαγαζιά μας. Από την πανδημία και μετά άρχισε να δουλεύει πολύ το delivery και συνεχίζει να δουλεύει με τους ίδιους ρυθμούς», επισημαίνει στον «Ε.Τ.» ο κ. Δαβερώνης, προσθέτοντας ότι τα εστιατόρια πλέον έχουν κόσμο μόνο τα Σαββατοκύριακα.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Σωματείου Ψητοπωλών Αττικής, Ανδρέας Ανδριανάκης, δηλώνει ότι πέρα από τον Σεπτέμβριο, που το delivery παρουσιάζει παραδοσιακά μια μικρή κάμψη λόγω των αυξημένων εξόδων, οι παραγγελίες κινούνται παραπάνω από ικανοποιητικά, με αυξητικούς ρυθμούς.
Νέες αυξήσεις
Ωστόσο, οι εκπρόσωποι της εστίασης εκτιμούν ότι το επόμενο διάστημα θα προχωρήσουν σε νέες ανατιμήσεις, κυρίως λόγω της αύξησης των τιμών των πρώτων υλών. Πάντως, σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η ΕΛ.ΣΤΑΤ., ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο στον κλάδο των εστιατορίων, των ζαχαροπλαστείων κ.λπ. «έτρεξε» με ρυθμό 5,6%, ενώ αν λάβει κανείς υπόψη ότι την περίοδο 2021-2022 το αντίστοιχο ποσοστό ανήλθε στο 9,1%, οι ανατιμήσεις αγγίζουν το 15% σε δύο μόλις χρόνια.
Προς επίρρωσιν των παραπάνω στοιχείων, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών & Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ), Γιώργος Καββαθάς, τονίζει στον «Ε.Τ.» ότι, σε έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, το α’ εξάμηνο του 2023 καταγράφηκε μαζική αύξηση τιμών στην εστίαση σε πάνω από το 50% των επιχειρήσεων, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το α’ εξάμηνο του 2021 ήταν μόλις 4,4%.
Τα πιτόγυρα
«Αυτή τη στιγμή το πιτόγυρο πωλείται κατά μέσο όρο στα 3,20-3,30 ευρώ, ενώ το απλό σουβλάκι στα 2 ευρώ. Το ελαιόλαδο έχει φτάσει στον Θεό, το ψωμί έχει ανέβει και θα αυξηθεί κι άλλο, το ηλιέλαιο από ό,τι πληροφορούμαστε θα ακριβύνει. Νομίζω ότι είναι αναπόφευκτο να αυξήσουμε κι εμείς τις τιμές μας», εξηγεί ο κ. Ανδριανάκης. Ωστόσο, εκτιμά ότι οι αυξήσεις θα είναι πολύ μικρές, της τάξεως του 0,10 ευρώ, για να συνεχίσει ο κόσμος να παραγγέλνει και να καταναλώνει. «Αν κάποιοι αποφασίσουν μεγαλύτερες ανατιμήσεις, 0,20-0,30 στα πιτόγυρα, τότε θα έχουν απώλειες στην κατανάλωση», συμπληρώνει.
Σύμφωνα, δε, με τον κ. Καββαθά, πέρα από το ενεργειακό κόστος, τις αυξήσεις των τιμών των πρώτων υλών, τα υψηλά ενοίκια, αλλά και το αυξημένο μισθολογικό κόστος, το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι εστιάτορες είναι ότι κάθε μέρα έρχονται αντιμέτωποι με διαφορετικές τιμές. «Τη μια μέρα αγοράζουμε τη φέτα 13 ευρώ και μετά από μία εβδομάδα μπορεί να την πάρουμε 15 ευρώ», επισημαίνει
Πηγή: eleftherostypos