Νέα τετράμηνη αναβολή για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού έδωσε το ΤΑΙΠΕΔ, για κατάθεση δεσμευτικών προσφορών τον Οκτώβριο
Οριστικά για μετά τις εκλογές παραπέμπεται η παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας οδού. Αυτό προκύπτει μετά τη νέα, τετράμηνη παράταση στην προθεσμία για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών εκ μέρους των υποψηφίων παραχωρησιούχων, την οποία αποφάσισε στην τελευταία συνεδρίασή του, στις 21 Μαρτίου, το ΤΑΙΠΕΔ. Η προηγούμενη προθεσμία έληγε στις 7 Ιουνίου, ενώ η νέα ορίστηκε για τις 4 Οκτωβρίου.
Κατόπιν και της νέας παράτασης είναι βέβαιο ότι η «καυτή πατάτα» περνά πλέον στην επόμενη κυβέρνηση, όποια κι αν προκύψει από τις εκλογές οι οποίες θα διεξαχθούν το αργότερο τον Οκτώβριο. Μάλιστα, κατασκευαστικοί κύκλοι θεωρούν πολύ πιθανό το ενδεχόμενο να δοθεί και νέα παράταση καθώς εκτιμούν ότι οι εκκρεμότητες οι οποίες υπάρχουν είναι σχεδόν απίθανο να διευθετηθούν σε προεκλογικό χρόνο καθώς, ορισμένες εξ αυτών, όπως για παράδειγμα η λειτουργία των διοδίων, συνεπάγονται πολιτικό κόστος.
Οι εκκρεμότητες
Οι σημαντικότερες εκκρεμότητες προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία της παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου, έτσι όπως προσδιορίστηκαν στο αναθεωρημένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ, είναι οι εξής:
1. Κατασκευή των μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων τα οποία επρόκειτο να ολοκληρωθούν το αργότερο το φθινόπωρο του 2018. Σύμφωνα με πηγές της Εγνατίας Οδού ΑΕ η κατασκευή τους μπορεί να ξεκινήσει μέσα στον Απρίλιο, με στόχο να ολοκληρωθούν μέσα σε τέσσερις μήνες.
2. Έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης για να τεθούν σε λειτουργία οι σταθμοί διοδίων Ωραιοκάστρου και Ασπροβάλτας, η οποία, σύμφωνα με το SMOU, έπρεπε να εκδοθεί εντός μίας εβδομάδας από την ολοκλήρωση της κατασκευής των εν λόγω σταθμών. Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή του σταθμού της Ασπροβάλτας ολοκληρώθηκε 11 Οκτωβρίου 2018 και του Ωραιοκάστρου στις 20 Νοεμβρίου 2018.
3. Καθορισμός της νέας τιμολογιακής πολιτικής στους σταθμούς διοδίων, έπειτα από την απαραίτητη έγκριση από την DG MOVE.
4. Έγκριση αποφάσεων περιβαλλοντικών όρων από τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του ΥΠΕ για ορισμένα σημεία του αυτοκινητόδρομου, καθώς οι υφιστάμενες αδειοδοτήσεις έχουν λήξει ή αναμένεται να λήξουν.
5. Αδειοδότηση των σηράγγων. Συγκεκριμένα, η Διοικητική Αρχή Σηράγγων πρέπει να απαντήσει οριστικά σε όλους τους υποβληθέντες από την Εγνατία Οδό φακέλους (έγκριση μελετών) αναφορικά με την αδειοδότηση των 33 σηράγγων του αυτοκινητοδρόμου.
6. Ολοκλήρωση της διαδικασίας μετάταξης μέρους του προσωπικού (εξεδήλωσαν ενδιαφέρον 58 από τους συνολικά 172 υπαλλήλους της εταιρείας).
Πέραν αυτών, υπάρχουν περίπου χίλιες σελίδες ερωτημάτων από τους υποψήφιους παραχωρισιούχους οι οποίες είναι αδύνατον να προλάβουν να απαντηθούν ως τον Ιούνιο οπότε έληγε η προηγούμενη προθεσμία.
Μέσα στον τελευταίο μήνα έγιναν κάποια βήματα, όπως για παράδειγμα, η έγκριση από το υπουργείο Μεταφορών του εγκεκριμένου από την Εγνατία Οδό προϋπολογισμού για το 2019 και ο διορισμός νέου διευθύνοντα συμβούλου της εταιρείας (Αθανάσιος Σχίζας). Ωστόσο, αυτά τα οποία απέμειναν είναι εξαιρετικά χρονοβόρα. Πέραν αυτών, είναι γνωστή η διαμάχη μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη με το μεν Ταμείο να επιδιώκει ταχεία ολοκλήρωση των διαδικασιών, τον δεν υπουργό να προσπαθεί με κάθε τρόπο να σπρώξει την όλη διαδικασία προς τα πίσω, ώστε να περάσουν και οι εκλογές. Άλλωστε αυτή ήταν η πέμπτη παράταση που δίδεται, σε μια διαδικασία η οποία ξεκίνησε πριν από περίπου έξι χρόνια, το 2013.
Υπενθυμίζεται ότι ενδιαφέρον για τον αυτοκινητόδρομο είχαν εκδηλώσει αρκετά επενδυτικά σχήματα τα οποία, μετά την αξιολόγηση από το ΤΑΙΠΕ περιορίστηκαν στα εξής επτά:
-ANAS International Enterprise S.p.A.
-FREYJA HOLDINGS SARL [Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie European Infrastructure Fund 5 SCSp]
-ROADIS Transportation Holding S.L.U. – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.
-SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD – DAMCO ENERGY S.A.
-VINCI HIGHWAYS S.A.S – VINCI CONCESSIONS S.A.S – MYTILINEOS HOLDINGS S.A.
-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A.
-ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ.
Πηγή: voria.gr