Στις εξελίξεις αναφορικά με το ΒΙΟΠΑ Πτολεμαΐδας, αλλά και στον ΟΣΕ, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη που παραχώρησε στον «ΠΑΛΜΟ» ο δήμαρχος Εορδαίας Παναγιώτης Πλακεντάς, μιλώντας για τον σχεδιασμό του δήμου.
Ειδικότερα για το ΒΙΟΠΑ, ερωτηθείς για το ενδιαφέρον που υπήρξε από επιχειρήσεις, τη διαδικασία καθαρισμού του χώρου και τον σχεδιασμό, ο δήμαρχος απάντησε: «Η ΕΤΒΑ ήταν ένας από τους φορείς που είχαμε συζητήσει για τη διαχείριση του χώρου. Είχαμε συζητήσει με πολλούς φορείς και με πολλούς υποψήφιους επενδυτές και υπάρχουν αιτήσεις που καθημερινά αυξάνονται. Τι έχει μεσολαβήσει:
Μεσολάβησε μια πολύ σοβαρή αντιμετώπιση του ΒΙΟΠΑ από τη μεριά της ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ και του κ. Παπαθανάση, ενώ τόσο ο κ. Καλλίρης όσο και ο κ. Μπούκης έχουν έρθει, το έχουν επισκεφθεί και έχουν πιστέψει σε αυτό που θέλουμε.
Έκτοτε, πάρθηκε απόφαση στο ΔΣ για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η δημοπράτηση ώστε να γκρεμιστούν και να γίνει ο χώρος προσβάσιμος ακόμη καλύτερα και να αξιοποιηθεί από μέσα ΣΚΡΑΠ και εγκαταστάσεις σιδήρου. Προχθές από τον κ. Παπαθανάση ανακοινώθηκε η μελέτη σκοπιμότητας που θα μας δείξει το ύψος του ποσού. Εμείς έχουμε ζητήσει τα χρήματα αυτά για την εργολαβία που θα αποκαταστήσει το χώρο, να δοθούν από το ΣΔΑΜ. Ο κ. Παπαθανάσης ήταν θετικός, ζήτησε μια μελέτη σκοπιμότητας, που θα τρέξει πάρα πολύ γρήγορα για να δείξει το ύψος του ποσού που θα χρειαστεί.
Και δεν θα σταματήσουμε να δεχόμαστε αιτήσεις –με τις προϋποθέσεις που βάλαμε για τα άτομα που θα απασχολούν, τι χρόνος χρειάζεται, τι περιβαλλοντικό αποτύπωμα θα υπάρχει. Καθημερινά υπάρχει ενδιαφέρον γι’ αυτό.
Η ΕΤΒΑ έκανε μια πρόταση να το πάρει όλο και να το διαχειριστεί αυτή με ένα ύψος ενοικίου στο Δήμο. Επιλέξαμε να πάνε όλες οι προτάσεις στο ΔΣ και αυτό να αποφασίσει.
Παράλληλα, πέρασε ένα νομοσχέδιο από τη Βουλή που αναφέρεται σε τέτοιους χώρους που θα χρησιμοποιηθούν για προσέλκυση επενδυτών στη μεταλιγνιτική περίοδο, με ποιο τρόπο θα διαχειριστούν νομικά ώστε να είναι καλυμμένη η όποια εταιρεία – εμείς έχουμε την εταιρεία ΒΙΟΠΑ ΑΕ η οποία θα είναι το κύριο όχημα για να πατήσει ο δήμος.
Και ταυτόχρονα, πείσαμε να μπορεί το τρένο να φτάσει στο ΒΙΟΠΑ, όταν ενεργοποιηθεί η γραμμή, προκειμένου να είναι ελκυστικό να στέλνεις εμπορεύματα από εκεί στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Η μελέτη σκοπιμότητας θα μας δείξει το ύψος του ποσού που θα χρειαστεί για να ξεκινήσει ο καθαρισμός του χώρου. Επειδή δεν υπάρχει νομοθεσία για την αξιοποίηση βιομηχανικών εγκαταστάσεων στην Ελλάδα, χρειάζεται να προσδιορίσουμε κάποια πράγματα, εμείς το υπολογίσαμε κοντά στα 7 εκ. ευρώ, ευελπιστούμε ότι θα το επιβεβαιώσει. Αυτός που θα αναλάβει το γκρέμισμα, υπάρχει δυνατότητα να να μην χρειαστεί καθόλου να πληρωθεί κάτι από αυτά τα 7 εκ ευρώ για το γκρέμισμα, καθώς η απομείωση των εγκαταστάσεων μπορεί να φτάσει στο ύψος αυτό».
Ερωτηθείς για το θέση της Περιφέρειας στο θέμα του ΒΙΟΠΑ, καθώς υπάρχει η αντίληψη ότι η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας δεν προκρίνει το ΒΙΟΠΑ ως μια ιδανική λύση χωροθέτησης επενδύσεων και ο Περιφερειάρχης έχει τοποθετηθεί λέγοντας ότι “έχει τα δικά του θέματα” και αναζητούνται και άλλες λύσεις και στην Εορδαία, ο δήμαρχος απάντησε: «Όταν κάτι λες ότι δεν πληροί τις προϋποθέσεις ή ότι δεν σου αρέσει, πρέπει να πεις και ποιο τις πληροί και τι είναι αυτό.
Εγώ αντιθέτως, σε όσες συναντήσεις έχω κάνει με τον περιφερειάρχη πιστεύει στο ΒΙΟΠΑ, μάλιστα μου είπε αν χρειαστεί να βάλουμε και εμείς χρήματα για τον καθαρισμό η Περιφέρεια είναι εδώ. Νομίζω ότι στην αρχή είχε λίγο ληφθεί λίγο επιπόλαια το θέμα, αλλά τώρα έχει καταλάβει ότι δεν υπάρχει άλλος χώρος στη Δ. Μακεδονία που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως πόλος άμεσης εγκατάστασης επενδυτών. Η ΒΙΠΕ Κοζάνης είναι μπλοκαρισμένη, το ΒΙΟΠΑ Ξύλου είναι μόλις 50 στρέμματα ενώ το ΒΙΟΠΑ Πτολεμαΐδας κοντά στα 1800 στρέμματα και υπάρχει η δυνατότητα να αξιοποιηθεί άμεσα».
Για το μεγάλο ζητούμενο πολιτών να λειτουργήσει το τρένο στην περιοχή σαν υποδομή, πότε θα γίνει αυτό, αν θα αφορά εμπορικές ή επιβατικές μεταφορές και το χρονοδιάγραμμα, ο δήμαρχος απάντησε σχετικά:
«Στο τελευταίο ταξίδι σε μια σύσκεψη παρουσία του Υφυπουργού κ. Παπαδόπουλου ο οποίος έχει σχέση με το αντικείμενο, έγινε ραντεβού με τη ΓΑΙΑΟΣΕ και προσδιορίσαμε τον οδικό και χρονολογικό χάρτη, βάση των οποίων θα γίνουν οι κινήσεις για την παραχώρηση όχι μόνο του σιδηροδρομικού σταθμού αλλά και όλων των εγκαταστάσεων του περιβάλλοντα χώρου που ο δήμος θέλει να τον αξιοποιήσει για να υπάρξει μια ανάπλαση στην περιοχή. Είμαστε πολύ κοντά στο να υπάρξουν ανακοινώσεις. Σήμερα έγινε μια επιθεώρηση από το Διευθυντή Προγραμματισμού του ΟΣΕ προκειμένου να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα. Μιλούν οι νομικοί μας με τους νομικούς της ΓΑΙΑΟΣΕ για το πώς θα γίνει η διαδικασία. Θα υπάρξει ένα μικρό αντίτυπο γιατί η ΓΑΙΑΟΣΕ ανήκει στο Υπερταμείο και θα πρέπει να φαίνεται ένα μικρό αντίτιμο, θα είναι συμβολικό και ανάξιο λόγου. Θα είμαστε πολύ σύντομα σε θέση να ανακοινώσουμε ότι θα ενεργοποιηθεί η εμπορική και η επιβατική γραμμή από Θεσσαλονίκη, μέσω Αμυνταίου για την Πτολεμαΐδα και το ΒΙΟΠΑ.
Τι θα γίνει από εκεί, αν θα πάει στην Κοζάνη και πότε και τι συνέχεια θα έχει δεν το γνωρίζω, είναι θέμα διαπραγμάτευσης με τη ΔΕΗ, η οποία πληρώνει ρήτρα στον ΟΣΕ 5 εκ. ευρώ το χρόνο, για όσο καιρό δεν λειτουργεί η γραμμή λόγω μετατόπισης των ορυχείων. Αυτό δεν αφορά το Δήμο Εορδαίας, εμάς μας αφορά να έρθει το τρένο και η μελλοντική χάραξη του τρένου, από πού θα πάει, ποια γραμμή (αν θα είναι Νάουσα-Πτολεμαΐδα και Καστοριά, ή Βέροια, η σιδηροδρομική Εγνατία). Και εκεί συμμετέχουμε, είναι και απόφαση του ΔΣ και οι ενεργοί Πολίτες την έχουν θέσει και ενώπιον φορέων, βουλευτών, πολιτικών παραγόντων, στη δεύτερη φάση. Στην πρώτη φάση, που σύντομα ανακοινώνεται και ευελπιστώ ότι θα στο επόμενο δίμηνο.
Το αίτημα θα είναι η κατασκευή ενός νέου σταθμού, γιατί ο ήδη υπάρχων θα γίνει χώρος τέχνης. Δεσμευτήκαμε ότι ακριβώς δίπλα θα υπάρξει ένας χώρος που θα εδρεύει ο σταθμάρχης και θα είναι και η αίθουσα αναμονής των επιβατών, συν την αξιοποίηση όλου αυτού του χώρου. Εμείς προτείναμε ο Σιδηροδρομικός Σταθμός του Κομάνου, που επίσης είναι υποχρέωση της ΔΕΗ να κατασκευαστεί, δεχόμαστε να το φιλοξενήσουμε μέσα στο ΒΙΟΠΑ δωρεάν, σε χώρο που θα μας υποδείξει η ΔΕΗ για να λειτουργήσει ως εμπορευματικός σταθμός. Ο ΟΣΕ το αποδέχθηκε , οι κουβέντες έχουν γίνει, απομένει να γίνουν και οι διαδικασίες.
Αν δεν γίνει ο εμπορευματικός σταθμός του Κομάνου και επιλέξουν να γίνει παρακάτω, πιο έξω, θα δημιουργήσουμε νέο εμπορευματικό μέσα στο ΒΙΟΠΑ. Ήδη υπάρχουν οι υποδομές, οι παλιές γραμμές που χρειάζονται αποκάλυψη και εκσυγχρονισμό».