Όταν πατώνουμε σε διεθνείς διαγωνισμούς, αλλά κανείς δεν ασχολείται…
Πριν μερικές μέρες ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα του διαγωνισμού PISA 2022 που διοργάνωσε ο ΟΟΣΑ.
Αποτελέσματα που μόνο ως ευχάριστα δεν μπορούν να θεωρηθούν καθώς οι Έλληνες μαθητές κατέγραψαν επιδόσεις χαμηλότερες από το μέσο όρο του Οργανισμού αλλά και από τις χαμηλότερες στην Ευρώπη!
Πρόκειται για τα αποτελέσματα του διαγωνισμού Programme for International Student Assessment (PISA) του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), ο οποίος διοργανώνεται ανά τρία χρόνια και το 2022 (σ. σ. ήταν να γίνει το 2021 αλλά λόγω της πανδημίας πήγε ένα χρόνο πίσω) πήραν μέρος, περίπου 690.000 μαθητές, αντιπροσωπεύοντας γύρω στα 29 εκατομμύρια 15χρονους μαθητές που φοιτούν στα σχολεία 81 χωρών.
***
Τι έδειξε, λοιπόν, αυτός ο διαγωνισμός;
Αντιγράφουμε από το ρεπορτάζ της Ελευθερίας Πιπεροπούλου στο capital.gr, με τίτλο «”Πάτωσαν” οι Έλληνες μαθητές στις διεθνείς εξετάσεις PISA του ΟΟΣΑ», που μεταξύ άλλων αναφέρει και ότι:
«… η βαθμολογία της Ελλάδας ήταν χαμηλότερη σε σχέση με το 2018 και στις τρεις υπό εξέταση δεξιότητες -κατανόηση κειμένου, μαθηματικά και φυσικές επιστήμες- που πρέπει να έχουν οι μαθητές έως τα 15 τους χρόνια.
Επιπλέον, η Ελλάδα κατατάσσεται αρκετά χαμηλότερα από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ. Ειδικότερα:
-Στα μαθηματικά, η Ελλάδα συγκέντρωσε 430, σημειώνοντας βουτιά 21 μονάδων σε σχέση με το 451 που είχε συγκεντρώσει το 2018 (στον πίνακα κατατάσσεται στη 44η θέση από 80 χώρες/περιοχές -μέλη και μη του ΟΟΣΑ- που συμμετείχαν στον διαγωνισμό). Ο μέσος όρος των χωρών του ΟΟΣΑ στα μαθηματικά ήταν 472 (489 το 2018).
-Στην κατανόηση κειμένου, οι Έλληνες συγκέντρωσαν 438 (41η θέση). Η βαθμολογία αυτή ήταν κατά 19 μονάδες χαμηλότερη από το 457 του 2018. Ο μέσος όρος των χωρών του ΟΟΣΑ στην κατανόηση κειμένου ήταν 476 (487 βαθμοί το 2018).
-Στις φυσικές επιστήμες η Ελλάδα συγκέντρωσε βαθμολογία 441, σημειώνοντας μείωση 11 μονάδων από το 452 που είχε πετύχει το 2018 (44η θέση). Ο μέσος όρος των χωρών του ΟΟΣΑ στις επιστήμες ήταν 485 (489 το 2018).
Το τεστ διερευνά το πόσο καλά οι μαθητές μπορούν να λύσουν σύνθετα προβλήματα, να έχουν κριτική σκέψη και να επικοινωνούν αποτελεσματικά. Τα αποτελέσματα παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες για το πόσο καλά τα εκπαιδευτικά συστήματα προετοιμάζουν τους μαθητές για τις πραγματικές προκλήσεις της ζωής και τη μελλοντική τους επιτυχία.»
***
Αν οι ανήλικοι μας δεν τα πάνε καλά, μην νομίζετε πως τα πάμε καλύτερα εμείς οι ενήλικοι.
Σε δικό του άρθρο ο Κωνσταντίνος Χαροκόπος που έχει τίτλο «Ποιο είναι το μέλλον μιας ημιεγγράμματης και γερασμένης χώρας;», το οποίο δημοσιεύτηκε στο liberal.gr, αναφέρεται σε μια έρευνα που είχε γίνει και αφορούσε τους ενήλικες, σημειώνοντας τα εξής:
«Προτού όμως εμείς οι αναμάρτητοι [οι ενήλικοι] ρίξουμε τον «λίθο» στους 15χρονους μαθητές, καλό θα είναι να μελετήσουμε και τα αντίστοιχα ευρήματα του PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies), που είναι το Πρόγραμμα για τη Διεθνή Αποτίμηση των Ικανοτήτων των Ενηλίκων. Το PIAAC έχει σχεδιαστεί από τον ΟΟΣΑ με σκοπό την επιστημονική καταγραφή και ανάλυση πληροφοριών σχετικά με τις δεξιότητες και ικανότητες του ενήλικου πληθυσμού.
Η τελευταία έρευνα για τις δεξιότητες των ενηλίκων είχε πραγματοποιηθεί το 2015 καλύπτοντας την ηλικιακή ομάδα από 16 έως 65 ετών. Τι έδειξαν τα αποτελέσματα της έρευνας; Πού βρίσκονται οι ενήλικοι της Ελλάδας όσον αφορά βασικές δεξιότητες όπως είναι η κατανόηση κειμένου και η επίλυση μαθηματικών προβλημάτων; Πνιγμένοι στο βυθό.
Μόλις το 5% των ενηλίκων εμφάνισε υψηλού επιπέδου δεξιότητες στην κατανόηση κειμένου, ενώ ο αντίστοιχος μέσος όρος των 40 χωρών του ΟΟΣΑ βρίσκεται στο 10,6%. Δηλαδή δεν καταλαβαίνουμε τι διαβάζουμε και τι ακούμε. Δεν μπορούμε να δομήσουμε ένα συγκροτημένο διάλογο. Και προφανώς γινόμαστε ευεπίφοροι στην «ευκολία» του λαϊκισμού και της συνωμοσιολογίας.
Μόλις το 5,6% των ενηλίκων πέτυχε στο 4ο από τα συνολικά 5 επίπεδα δυσκολίας των μαθηματικών. Ποσοστό που είναι πολύ χαμηλότερο από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ, που είναι στο 11,2%. Δηλαδή αδυνατούμε να αντιληφθούμε σημαντικές οικονομικές έννοιες, να προβούμε σε αριθμητικές συγκρίσεις και να υπολογίσουμε βασικές μαθηματικές και οικονομικές παραμέτρους της καθημερινής ζωής μας. Πόσω μάλλον ευρύτερα οικονομικά θέματα που αφορούν το μέλλον της πατρίδας μας και απαιτούν γνώση, αντίληψη και ευθυκρισία.»
***
Αποκαρδιωτικά, το δίχως άλλο, όλα τα παραπάνω, αλλά πιο αποκαρδιωτική η διαπίστωση που, συνήθως, κάνουμε όλοι μας πως ενώ είναι γνωστά αυτά τα στοιχεία, το όλο θέμα, σοβαρό και κρίσιμο, μένει στα αζήτητα και ξεχνιέται, παρόλο που θα έπρεπε να μας προβληματίσει και να μας απασχολεί πάρα πολύ καθώς συνδέεται άμεσα με το μέλλον της χώρας.