Το 2023 αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία η ψηφιακή κάρτα εργασίας στην πλειοψηφία των επαγγελματικών κλάδων. Πρόκειται για ένα εργαλείο που επιτρέπει να καταγράφονται με απόλυτη ακρίβεια, σε πραγματικό χρόνο, οι ώρες εργασίας όλων των μισθωτών.
Στα πλαίσια της προετοιμασίας των επιχειρήσεων στα νέα δεδομένα που δημιουργεί το νέο μέτρο, η ΟΜΝΙΑ Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία διοργάνωσε ημερίδα την Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου στην αίθουσα Τερψιχόρη του ξενοδοχείου Παντελίδης σε συνεργασία με τα λογιστικά γραφεία ΠΑΡΛΑΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ και Συνεργάτες, ΚΟΡΑΦΤΣΑ ΘΕΟΔΩΡΑ, και ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ – ΣΙΑΠΑΝΙΔΟΥ και Συνεργάτες.
Θέμα της εκδήλωσης ήταν η ψηφιακή κάρτα εργασίας και η ψηφιακή οργάνωση του χρόνου εργασίας με κεντρικό ομιλητή τον κ. Νάζο Αθανάσιο, οικονομολόγο υποψήφιο διδάκτωρ Π.Δ.Μ. Σκοπός της ήταν η πλήρης ενημέρωση των επιχειρήσεων για τον τρόπο μετάβασης στην νέα εποχή και την διαδικασία εναρμόνισης με τις διατάξεις του Υπουργείου Εργασίας. Στην εκδήλωση παρευρέθηκε και ο κ. Αστεριάδης Αλέξανδρος υπεύθυνος δικτύου συνεργατών της EPSILON NET, ο οποίος απάντησε σε ερωτήσεις πάνω στην έξυπνη εφαρμογή Epsilon Smart Ergani.
Την ημερίδα παρακολούθησαν πολλοί επιχειρηματίες, οι οποίοι συνεργάζονται με τα παραπάνω λογιστικά γραφεία, καθώς πρόκειται για μία νέα λειτουργία των επιχειρήσεων, στην οποία θα πρέπει όλοι να προσαρμοστούν.
Στην ίδια θεματολογία κινήθηκε και η ημερίδα που πραγματοποιήθηκε την επόμενη μέρα, Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2022,στο Αμύνταιο και στο ξενοδοχείο ΚΛΕΙΩ HOTEL RESORT & SPA σε συνεργασία με τα λογιστικά γραφεία Δ. ΚΑΤΡΑΝΤΖΗΣ & ΣΙΑ Ο.Ε, ΓΩΓΟΣ ΜΙΧΑΗΛ, ΙΩΑΝΝΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ και ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Εργασίας, πρόκειται για ένα μέτρο που καταπολεμά τα φαινόμενα αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας και απλήρωτων υπερωριών, καθώς και της εισφοροδιαφυγής, προστατεύοντας τόσο τους εργαζόμενους όσο και τις χιλιάδες επιχειρήσεις, που τηρούν τους κανόνες, από τον αθέμιτο ανταγωνισμό.
Μέσω της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, το αναβαθμισμένο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για το ωράριο εργασίας των εργαζομένων και χαρακτηρίζει αυτόματα κάθε ώρα εργασίας ως κανονικό ωράριο – υπερεργασία, υπερωρία ή διευθέτηση, όπως επίσης τα διαλείμματα, τα ρεπό, τις άδειες, μεταξύ άλλων.
Ο CEO – SOFTWARE CONSULTANT της ΟΜΝΙΑ, κύριος Αριστοτέλης Μυλώνας, μιλώντας στον «Π» ανέφερε ότι πραγματοποιείται ένας κύκλος ενημερώσεων μέσω ημερίδων στους επιχειρηματίες, για να μπορέσουν να κατανοήσουν τις αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν για να εναρμονιστούν με τις επιταγές του Υπουργείου Εργασίας. Ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί για το πότε ακριβώς θα ξεκινήσει η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, το μόνο σίγουρο όμως είναι ότι τα πρόστιμα θα είναι ιδιαίτερα «τσουχτερά» για όσους δεν ακολουθούν πιστά και σωστά τις οδηγίες.
Για το λόγο αυτό, καλό θα είναι οι επαγγελματίες, από την αρχή του νέου έτους να ενημερωθούν σωστά, να επιλέξουν την εφαρμογή που θεωρούν πιο βατή για την καλύτερη λειτουργία των επιχειρήσεών τους, να εξοικειωθούν και να εκπαιδευτούν πάνω στη σωστή λειτουργία της εφαρμογής, ούτως ώστε με την έναρξη του νέου μέτρου, να μην κινδυνεύουν με πρόστιμα.
Να σημειωθεί ότι με την έναρξη λειτουργίας της ψηφιακής κάρτας, καταργούνται πολλά έντυπα, ενώ στόχος είναι σταδιακά να γίνονται όλα ψηφιακά.
Το ΕΡΓΑΝΗ έχει ήδη δική του εφαρμογή για την ψηφιακή κάρτα εργασίας, με το εξής παράδοξο: Αν και βάσει νόμου ζητείται η διατήρηση των στοιχείων κι αρχείων των εργαζομένων για μία δεκαετία – σε περίπτωση που δεν έχουν κρατηθεί τα αρχεία, το πρόστιμο είναι υψηλό – το ΕΓΑΝΗ τα διατηρεί για ένα εξάμηνο. Οι υπόλοιπες εφαρμογές που έχουν αναπτυχθεί, είναι από τον ιδιωτικό τομέα κι έχουν συνδρομητικό χαρακτήρα.
Όπως μας είπε ο κ. Μυλωνάς, από τα σημαντικότερα προβλήματα που διαφαίνονται, είναι η δυσκολία στην αλλαγή της υπάρχουσας νοοτροπίας, αλλά και το γεγονός ότι αρκετοί επαγγελματίες δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία. Είναι ζητήματα που θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψιν του το Υπουργείο Εργασίας. Επίσης, δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό για το αν θα εξαιρεθούν επιπλέον κλάδοι.
Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας εφαρμόστηκε την 1η Ιουλίου 2022 στο σύνολο των τραπεζών της χώρας και τις επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους, ενώ από 1 Ιανουαρίου 2023 το μέτρο θα ισχύσει για τις Ασφαλιστικές εταιρείες και τις εταιρείες Security.
Μαρία Κοτζακόλιου