Με θέμα ημερήσιας διάταξης τη συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Στρατηγική αναπτυξιακή προοπτική των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ρύθμιση ζητημάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες διατάξεις»
«Το παρόν σχέδιο νόμου σκοπεύει να διαμορφώσει τις προϋποθέσεις, έτσι ώστε η αυτοδιοίκηση να παίξει τον πραγματικό, αναπτυξιακό της ρόλο. H Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να αποτελέσει την κινητήρια δύναμη, για τη μόχλευση της αναπτυξιακής δυναμικής της χώρας μας, με έμφαση στις πολιτικές ενδογενούς και πράσινης ανάπτυξης, την καινοτομία, την επικουρικότητα, την εξοικονόμηση πόρων και στην ένταξη της χωρικής διάστασης, στη διαδικασία της περιφερειακής ανάπτυξης.
Η αυτοδιοίκηση θα πρέπει να είναι παραγωγός ανάπτυξης.»
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ: Ευχαριστώ κυρία Πρόεδρε.
Κυρία Πρόεδρε, αγαπητοί συνάδελφοι, το παρόν σχέδιο νόμου σκοπεύει να διαμορφώσει τις προϋποθέσεις, έτσι ώστε η αυτοδιοίκηση να παίξει τον πραγματικό, αναπτυξιακό της ρόλο. Η αυτοδιοίκηση θα πρέπει να είναι παραγωγός ανάπτυξης, πέρα από την καθημερινή εξυπηρέτηση των αναγκών των πολιτών, από την εξυπηρέτηση των επιχειρηματιών και την κάλυψη βασικών αναγκών. Μέσα λοιπόν, από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις ενισχύεται η ικανότητα της αυτοδιοίκησης, επιταχύνονται οι αναγκαίες διαδικασίες, θέτοντας στο επίκεντρο και στο προσκήνιο το αποτέλεσμα. Βλέποντας δηλαδή το στόχο και κάθε πρόβλεψη στο σχέδιο νόμου είναι εστιασμένος στο αποτέλεσμα.
Θα αναφερθώ κυρίως σε συγκεκριμένα άρθρα του σχεδίου, που τα γνωρίζω πολύ καλά και μπορώ μάλιστα, επί αυτών, να διατυπώσω και τη γνώμη μου για μια, δύο βελτιωτικές προτάσεις.
Προσδοκούμε λοιπόν, μέσα από αυτό το σχέδιο νόμου, σε μια ανάπτυξη που θα έχει επίκεντρο τον άνθρωπο, το περιβάλλον, ως μια περιβάλλουσα που διαχέεται σε όλες της ενέργειες και διαχέεται επίσης και στις πολιτικές, τις οποίες υποστηρίζει η τοπική αυτοδιοίκηση. Προσδοκούμε τελικά να συμβάλουμε σε μια αυτοτροφοδοτούμενη και βιώσιμη ανάπτυξη, καθόσον αυτή θα στηρίζεται και θα σχεδιάζεται από τα υποκείμενα της ανάπτυξης. Δηλαδή, από τους φορείς, οι οποίοι ζουν και εργάζονται στις τοπικές κοινωνίες.
Βέβαια, για να γίνει αυτό πρέπει να συμβάλουμε και εμείς και εκεί στοχεύει το σχέδιο νόμου, τουλάχιστον στα πρώτα του άρθρα, σε μια συνολική βελτίωση των συντελεστών που επηρεάζουν την ανάπτυξη.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, αγαπητοί συνάδελφοι και αγαπητή κυρία Πρόεδρε, μπορεί να αποτελέσει την κινητήρια δύναμη για τη μόχλευση της αναπτυξιακής δυναμικής της χώρας μας, με έμφαση στις πολιτικές ενδογενούς και πράσινης ανάπτυξης, την καινοτομία, την επικουρικότητα, την εξοικονόμηση πόρων και τέλος, στην ένταξη της χωρικής διάστασης, στη διαδικασία της περιφερειακής ανάπτυξης.
Άλλωστε, κάθε προσπάθεια θα πρέπει να στηρίζεται από αυτούς που αποτελούν το υποκείμενο της ανάπτυξης. Δηλαδή, τις τοπικές κοινωνίες και τους μηχανισμούς, που αυτές διαθέτουν. Αναγκαία επίσης προϋπόθεση είναι η εξασφάλιση του θεσμικού και διοικητικού ισοζυγίου. Εκείνου του πλαισίου, που θα δώσει αξία στις θεσμικές αλλαγές που προωθούνται μέσα από το παρόν σχέδιο νόμου.
Συμπληρωματικά, προτείνεται και απαιτείται η ύπαρξη μηχανισμών υποστήριξης.
(Συνέχεια ομιλίας κ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗ)
Η ανάγκη αυτή καλύπτεται από την πρόταση σύστασης μετεξέλιξης των αναπτυξιακών οργανισμών της τοπικής αυτοδιοίκησης. Αυτοί οι μηχανισμοί είναι κάτι νέο μόνο ως προς τη μετεξέλιξή τους και είναι ορθό, γιατί δίνει τη δυνατότητα στους μηχανισμούς αυτούς, με μια εντελώς διαφορετική αντίληψη, να είναι κοντά και δίπλα στην αυτοδιοίκηση, να ανοίγουν δρόμους στους θεσμικούς εκφραστές των περιοχών και να λειτουργούν ως επιταχυντές, όπως θα έλεγα πολύ απλά.
Οι μηχανισμοί αυτοί ήταν και θα συνεχίσουν με τη δράση τους να διασυνδέουν την προοπτική τους με την προοπτική των περιοχών, στις οποίες δραστηριοποιούνται και, όπως συνηθίζω και λέω, αποτελούν ένα σημείο σύγκλισης της τοπικής ολομέλειας, της τοπικής εταιρικής σχέσης σε κάθε περιοχή, για το πώς αισθάνονται και το πώς μπορούν να συμβάλουν όλοι μαζί στην ανάπτυξη της περιοχής, στην οποία δραστηριοποιούνται.
Τι χαρακτηριστικό έχουν αυτοί οι φορείς; Είναι το ότι απαγορεύεται, καταρχήν, ρητά η επιχορήγηση τους, είτε άμεσα, είτε έμμεσα από το δημόσιο. Λειτουργούν στο ενδιάμεσο μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, σαν μια συγκολλητική ουσία, αν μου επιτραπεί, η οποία συγκολλητική αυτή ουσία και η λειτουργία τους μπορεί και παίρνει τα θετικά, τα οποία έχει το κάθε επίπεδο του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.
Πολύ απλά, επίσης, σε περιφερειακό επίπεδο ή και τοπικό επίπεδο, αποτελούν τοπικούς πολλαπλασιαστές καλών παραδειγμάτων και καινοτομιών, από τις οποίες έχει ανάγκη η χώρα και οι τοπικές κοινωνίες. Επειδή, τελικά, όπως προείπα, αποτελούν τοπικούς επιταχυντές, για το λόγο αυτό κάθε προσπάθεια ενίσχυσης του ρόλου τους και της χρησιμότητας τους και κάθε προσπάθεια απελευθέρωσης της παραγωγικής δυναμικής που έχουν με βρίσκει σύμφωνο, γιατί είναι μια προσπάθεια να αφήσει την τοπική ανάπτυξη προς τα εμπρός. Είναι μια προσπάθεια, η οποία σιγά – σιγά πρέπει να μετεξελιχθεί σε ένα μέτωπο ανάπτυξης, που έχει ανάγκη η χώρα μας, σε όλους τους τομείς και πιστεύουμε, ειδικά στα θέματα της τοπικής αυτοδιοίκησης, αυτές οι ρυθμίσεις που προτείνονται με την σύσταση, τη λειτουργία των αναπτυξιακών οργανισμών, αλλά και τις άλλες δράσεις τεχνικής υποστήριξης της αυτοδιοίκησης είναι πραγματικά μια συμμαχία, που ωθεί την κοινωνία προς τα εμπρός και τους θεσμούς. Άλλωστε, δεν είναι κάτι καινούργιο. Οι ευρωπαϊκές πολιτικές, ήδη, έχουν υιοθετήσει αυτούς τους μηχανισμούς. Προωθούν, μέσω αυτών, τις διαδικασίες της περιφερειακής και τοπικής ανάπτυξης.
Κλείνοντας, να πω ότι το άρθρο 3, το οποίο προβλέπει τους αναπτυξιακούς οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, είναι πλήρες. Δεν μπορούμε να το αναλύσουμε λόγω χρόνου. Το ξέρουμε όλοι. Προτείνω τη διαγραφή μιας έκφρασης στην παράγραφο 5β, η οποία δεν προσδίδει αξία στο κείμενο που προηγείται. Θα την κάνω πιο συγκεκριμένη, στη συνέχεια, κατ’ ιδίαν. Στην παράγραφο 6, πρότεινε τη συμπλήρωση και πρόβλεψη των ρυθμίσεων, που αφορούν στους αναπτυξιακούς οργανισμούς, να ισχύουν και στις πολυμετοχικές αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες, που ήδη υφίστανται, σε ό,τι αφορά δηλαδή στις συμβάσεις μίσθωσης έργου και ορισμένου χρόνου και, επίσης, για τον ίδιο λόγο προτείνω στις αναπτυξιακές εταιρίες, τις έχω ζήσει χρόνια πολλά, που ήδη υφίστανται, να τις δοθεί και ο ρόλος, ο οποίος υπάρχει στους αναπτυξιακούς οργανισμούς της αειφόρου ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής.
Κλείνω, λοιπόν, πραγματικά, με μια πρόταση για τους δασικούς συνεταιρισμούς και το λέω, κυρία Πρόεδρε, γιατί το έχω συζητήσει ήδη νωρίτερα με τον κ. Λιβάνιο. Προτείνω, λοιπόν, την εξής έκφραση, κ. Υπουργέ, και παρακαλώ να μου πείτε εάν συμφωνείτε για τους δασικούς συνεταιρισμούς: «Οι δήμοι που έχουν στην ιδιοκτησία τους δάση, μπορούν με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να εκμισθώσουν την εκμετάλλευση του δάσους απευθείας και χωρίς δημοπρασίες, για χρονικό διάστημα έως τριών ετών σε δασικούς συνεταιρισμούς, των οποίων», και από εδώ είναι η αλλαγή στο ισχύον, «η πλειοψηφία των μελών είναι δημότες του δήμου και το σύνολο των μελών τους είναι κάτοικοι της οικείας περιφερειακής ενότητας» και όχι άλλης περιφερειακής ενότητας. Άρα, η πλειοψηφία στον οικείο δήμο και όλοι οι κάτοικοι της οικείας περιφερειακής ενότητας.
Δεν απαντώ σε μερικά θέματα που τέθηκαν στην ακρόαση των φορέων, γιατί δεν έχουμε και τον χρόνο. Ευχαριστώ.