Τα social media έχουν φέρει “τούμπα” ολόκληρο τον αθλητικό κόσμο και τον κόσμο των στοιχημάτων, επηρεάζοντας τα πάντα. Από το πώς βλέπουμε ή αισθανόμαστε για τους αθλητές και το πώς παίρνουμε αποφάσεις για τα πονταρίσματά μας, μέχρι τις αγορές και τις αποδόσεις που προσφέρουν οι στοιχηματικές του Βetbrothers στην Ελλάδα.
Ποιοι είναι οι βασιλιάδες του ψηφιακού “γηπέδου”; Οι βασικοί παίκτες σε αυτό το νέο παιχνίδι;
Οι 5 κορυφαίοι ποδοσφαιριστές – influencers δεν είναι απλώς οι καλύτεροι του γηπέδου, αλλά είναι και εκείνοι που κυβερνούν τον ψηφιακό κόσμο. Αυτοί οι ποδοσφαιριστές δεν είναι απλά superstars, είναι κανονικές επιχειρήσεις, brands με τα όλα τους.
- Κριστιάνο Ρονάλντο: Ποιος άλλος….
Πρώτος είναι ο Κριστιάνο Ρονάλντο. Με πάνω από 666 εκατομμύρια followers μόνο στο Instagram, ο Ρονάλντο δεν είναι απλώς ποδοσφαιριστής. Είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Κάθε του ανάρτηση αξίζει εκατομμύρια δολάρια. Η επιρροή του είναι τόσο μεγάλη που, όταν αφαιρέσει ένα brand από τα social media του, η τιμή των μετοχών του πέφτει. Αυτό δείχνει μια οικονομική δύναμη, που ξεπερνά κατά πολύ το αθλητικό του ταλέντο.
- Λιονέλ Μέσι, φυσικά
Δεύτερος είναι Λιονέλ Μέσι, ο οποίος με πάνω από 507 εκατομμύρια followers, αντιπροσωπεύει μια πιο “οικογενειακή” και ήσυχη πλευρά. Οι δημοσιεύσεις του συχνά εστιάζουν στην οικογένεια και στο παιχνίδι, δημιουργώντας μια εικόνα ταπεινότητας και αυθεντικότητας, που πολλοί θαυμαστές προτιμούν. Αυτό τον κάνει εξίσου δυνατό, αλλά με διαφορετικό τρόπο από τον Ρονάλντο.
- Νεϊμάρ
Τρίτος είναι ο Νεϊμάρ. Ο Βραζιλιάνος superstar, με πάνω από 230 εκατομμύρια followers, είναι ο βασιλιάς της ψυχαγωγίας. Χορεύει, ανεβάζει διασκεδαστικά βίντεο και ζει μια χλιδάτη ζωή, που θυμίζει σινεμά. Η παρουσία στα social media είναι σαν μια συνεχόμενη ψυχαγωγία, που προσελκύει νέους θαυμαστές, που ενδιαφέρονται τόσο για το στυλ του, όσο και για το ποδόσφαιρό του.
- Κιλιάν Εμπαπέ
Τέταρτος ο Κίλιαν Εμπαπέ. Ως το νέο αστέρι, ο Εμπαπέ, με πάνω από 127 εκατομμύρια followers αντιπροσωπεύει το μέλλον. Χρησιμοποιεί τις ψηφιακές πλατφόρμες με πολύ στρατηγικό τρόπο, για να χτίσει την εικόνα του ως, σύγχρονο brand, πέρα από το γήπεδο, με δικές του επιχειρήσεις και συμφωνίες. Δείχνει πώς τα social media είναι ένα εργαλείο για τον αθλητή του σήμερα για να χτίσει την καριέρα του αύριο.
- Καρίμ Μπενζεμά
Πέμπτος ο Καρίμ Μπενζεμά. Ακόμα και αθλητές που δεν είναι στην κορυφή της λίστας, όπως ο Μπενζεμά (με πάνω από 75 εκατομμύρια followers), έχουν μια τεράστια πλατφόρμα για να μιλήσουν απευθείας στο κοινό τους, χωρίς να χρειάζονται δημοσιογράφους ή μεσάζοντες.
Όλα αλλάζουν…
Παλιά, ο ποδοσφαιριστής ήταν ένας μακρινός ήρωας, σχεδόν μυθικός. Τώρα, έχει γίνει ο “φίλος” που βλέπουμε καθημερινά στα social media.
Όταν ανεβάζει μια φωτογραφία με την οικογένειά του ή ένα βίντεο από την προπόνησή του, δημιουργεί μια αίσθηση οικειότητας. Οι εταιρείες γνωρίζουν καλά ότι ο ποδοσφαιριστής – “φίλος” του κόσμου μπορεί να πουλήσει τα πάντα, από αθλητικά παπούτσια μέχρι ενεργειακά ποτά, γι’ αυτό και κάθε του ανάρτηση στο Instagram μπορεί να αξίζει εκατομμύρια ευρώ.
Η αξία του δεν μετριέται πια μόνο σε γκολ, αλλά και σε εκατομμύρια followers και χιλιάδες likes.
Παρόμοια, πιο παλιά, τις ειδήσεις για τραυματισμούς ή μεταγραφές τις μαθαίναμε από τις εφημερίδες. Σήμερα, η πληροφορία είναι άμεση.
Αν ένας ποδοσφαιριστής τραυματιστεί, μπορεί να το ανακοινώσει ο ίδιος με ένα story στο Instagram, πριν καν η ομάδα του κάνει επίσημη δήλωση. Τα νέα διαδίδονται με την ταχύτητα του φωτός. Οι αθλητές έχουν τώρα τη δύναμη να λένε την ιστορία από τη δική τους πλευρά και να διαμορφώνουν μόνοι τους την “καριέρα” τους, χωρίς να χρειάζονται άλλους.
Από την άλλη, τα social media έδωσαν φωνή στους οπαδούς με τρόπο που δεν υπήρχε ποτέ πριν. Αν μια ομάδα παίζει άσχημα, οι οπαδοί μπορούν να κάνουν κριτική αμέσως και δημόσια.
Αυτή η συνεχόμενη κριτική δημιουργεί τεράστια πίεση για τους παίκτες και τους προπονητές. Μια κακή εμφάνιση μπορεί να συζητιέται για μέρες στο διαδίκτυο, και οι αθλητές νιώθουν το βάρος της ακόμα και όταν βγαίνουν από το γήπεδο και αυτό μπορεί να επηρεάσει την ψυχολογία τους και τις επιδόσεις τους.
Πώς επηρεάζουν τα στοιχήματα!
Τα social media δεν άλλαξαν μόνο τον τρόπο που βλέπουμε τον αθλητισμό. Άλλαξαν ριζικά και τον τρόπο που ασχολούμαστε με τα στοιχήματα.
Φανταστείτε για παράδειγμα, τον βασικό σκόρερ μιας εθνικής ομάδας να δημοσιεύει ένα βίντεο από την προετοιμασία για το Παγκόσμιο Κύπελλο. Στο βίντεο, φαίνεται να περπατάει με δυσκολία. Αμέσως, χιλιάδες παίκτες στοιχημάτων το βλέπουν και συνειδητοποιούν ότι μπορεί να μην αγωνιστεί, οπότε και διαμορφώνουν αναλόγως τις επιλογές τους για το στοίχημα στο Μουντιάλ 2026.
Αυτή η πληροφορία μπορεί να φτάσει στο κινητό πριν καν ανακοινωθεί επίσημα. Για εκείνους που την βλέπουν, είναι ένα πλεονέκτημα. Για εκείνους που την χάνουν, είναι ένα μειονέκτημα.
Παρόλα αυτά, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των social media είναι ότι δημιουργούν “φούσκες”. Η φούσκα αφορά σε ένα φιλτραρισμένο κόσμο πληροφοριών, όπου οι αλγόριθμοι των πλατφορμών του χρήστη καταλαβαίνουν τί του αρέσει και του δείχνουν μόνο αυτό.
Μέσα σ΄ αυτή τη φούσκα ακούει ανθρώπους που συμφωνούν μαζί του, βλέπει απόψεις που του αρέσουν, χωρίς να παρακολουθεί διαφορετικές γνώμες. Ο αλγόριθμος του δείχνει κυρίως περιεχόμενο από ανθρώπους και σελίδες, που συμφωνούν με τις απόψεις του.
Αν ακολουθεί π.χ., μόνο οπαδούς της ομάδας του, θα γεμίσει με θετικά σχόλια και “σίγουρες” πληροφορίες. Σε ομάδες και forums, όλοι μοιράζονται τις “σίγουρα”.
Οι θετικές αυτές πληροφορίες μπορεί να τον κάνουν να αγνοήσει τα στατιστικά και τη λογική. Μπορεί να τον πείσουν ότι ένα στοίχημα είναι πιο “σίγουρο” από όσο πραγματικά είναι, απλώς επειδή “το λένε όλοι” στη δική του ψηφιακή φούσκα.
Τα social media τροφοδοτούν στοιχήματα και κατά τη διάρκεια του αγώνα. Ενώ βλέπεις έναν αγώνα, μπορείς ταυτόχρονα να βλέπεις σχόλια και αντιδράσεις σε πλατφόρμες.
Αυτή η ροή πληροφοριών και συναισθημάτων μπορεί να κάνει κάποιον να ποντάρει συναισθηματικά, βασισμένος στη “διάθεση” που βλέπει online, αντί σε μια ψύχραιμη ανάλυση.
Τα social media είναι καλές πηγές για γενικές πληροφορίες, αλλά καλό θα είναι να μην βασίζει κάποιος ένα στοίχημα, απόλυτα στις πληροφορίες αυτές. Θα πρέπει πάντα να ελέγχουμε τις επίσημες πηγές, ξεφεύγοντας από τη φούσκα και να ακούμε απόψεις εκτός της δικής μας ομάδας. Η αναζήτηση πληροφοριών από ουδέτερες πηγές είναι απαραίτητη.
Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι τα likes δεν αλλάζουν το αποτέλεσμα. Το ότι 100.000 άτομα γράφουν “σίγουρο” δεν σημαίνει τίποτα. Το αποτέλεσμα καθορίζεται στο γήπεδο, όχι στα social media.
Γι’ αυτό και θα πρέπει για σημαντικές πληροφορίες, όπως είναι οι τραυματισμοί, να ελέγχουμε πάντα πρώτα τις επίσημες πηγές. Γιατί τα social media θα πρέπει να λειτουργούν, ως εργαλείο και όχι ως η αλήθεια.
Μπορεί να μας έφεραν πιο κοντά στους αθλητές από ποτέ, αλλά αυτό έχει και τα αρνητικά του. Έχουν δημιουργήσει έναν κόσμο γεμάτο άμεσες πληροφορίες, ψευδαισθήσεις και πιέσεις.
Ως έξυπνοι οπαδοί και παίκτες, πρέπει να ξέρουμε να ξεχωρίζουμε τη διάθεση από την πραγματικότητα, και το marketing από την πληροφορία. Να τα χρησιμοποιούμε για να εμπλουτίσουμε την εμπειρία μας στον αθλητισμό, αλλά να βασιζόμαστε σε αξιόπιστα δεδομένα και σκέψη για τις σημαντικές μας αποφάσεις.