Όπως γράψαμε και σε προηγούμενα δημοσιεύματα μας, φίλες και φίλοι, ο καπνός αποτελούσε το βασικό στοιχείο στήριξης της αγροτικής οικογένειας.
Επίπονες και χειρονακτικές όλες οι φάσεις εργασίας και επεξεργασίας του, κάτι που, σίγουρα, απαιτούσε πολλά χέρια (άτομα) για την κανονική περισυλλογή και επεξεργασία του σε δέματα, κάτι που σηματοδοτείται και από τις δημοσιευόμενες φώτο μας ,σε όλες τις φάσεις.
Αν εξαιρέσουμε ελάχιστες οικογένειες πολυτέκνων, οι υπόλοιπες συγκροτούνται :Από αλληλοβοήθεια μεταξύ συγγενών, γειτόνων και φίλων και σε ελάχιστες περιπτώσεις για κάποιο.. μεροκάματο.
Οι βάσεις των εργασιών, για να τις θυμηθούν οι παλιοί (όσοι απέμειναν) αλλά και να τις μάθουν οι νέοι, έστω και ιστορικά, ήταν… :
Δημιουργία φυτώριου στην αυλή και μάζεμα των φυτών, ακολουθεί η φυτεία των φυτών το χωράφι με όλους τους κανόνες για την επιτυχία – χωράφι-καιρικές συνθήκες κλπ (κατά δύναμη), 2-3 τσαπίσματα των φυτών, για να ακολουθήσει το σπάσιμο των φύλων με 3-4 φύλα καπνού-από κάτω προς τα επάνω και ακολουθεί το 2ο και 3ο χέρι κατά σειρά και ολοκληρώνεται με τα τελευταία φύλα (τα λεγόμενα ΟΥΤΣ) με 2-4 φύλα.
Ακολουθεί το βελόνιασμα των φύλων του καπνού και το πέρασμα τους σε αρμάθες, περίπου δίμετρες και τοποθετούνται σε λιάστρες ή ρακές (κατά την Ποντιακή) για να ξεραθούν τα φύλλα από τον ήλιο, ακολουθεί το μάζεμα σε φούντες που τοποθετούνται υπό σκιάν για να πάρει χρώμα ο καπνός και κλείνει η αυλαία των εργασιών του καπνοκαλλιεργητή με τη ν τοποθέτηση του καπνού υπό σκιάν σε μια στίβο καλλιτεχνική των ορμαθών περιμένοντας τον ειδικό για την δεματοποίηση τους και τον έμπορο για τον χαρακτηρισμό και την πώληση τους, για να δοθεί η δυνατότητα στον παραγωγό να πληρώσει τα χρέη του, να συντηρήσει την οικογένεια του και να μπορέσει να μορφώσει τα παιδιά του.
Έτσι, ή κάπως έτσι, έχει υπόθεση των καλλών μας φίλων, της φώτο μας και γενικότερα , θα λέγαμε, των καπνοκαλλιεργητών ….
Στη φώτο μας, από αριστερά: Ο Μπάρμπα Μιχάλης Τζιβελεκίδης, η σύζυγος του Αναστασία, οι κόρες του Φωφώ και Αθηνά, η Χατζησάββα Κατινίτσα , η κόρη του Πολυξένη (Τζένη), η Τζιβελεκίδου Γεωργία και η Κεφαλίδου Μυροφόρα.