Πρόσφατα ο πρωθυπουργός, μέσα από άρθρο του, εξωτερίκευσε την ιδέα του για την επιστροφή των Παρθενώνειων γλυπτών στην γενέτειρα χώρα τους, με τον Μπόρις Τζόνσον να χαιρετίζει και να είναι θετικός σε αυτή του την πρόταση. Έτσι το θέμα τίθεται ξανά υπό συζήτηση.
Η παράδοση καταρχάς, για ένα έθνος αποτελεί το σημαντικότερο κομμάτι του, καθώς έχοντας το ως βάση, πηγάζει και σχηματίζεται η νοοτροπία και η φυσιογνωμία του κάθε λαού. Το άτομο μαθαίνει να συμπεριφέρεται με γνώμονα το καλό της πατρίδας του, να διαδίδει και να κληροδοτεί την παράδοση από γενιά σε γενιά, αλλά και να εφευρίσκει τρόπους, ώστε η πνευματική κληρονομιά να αντέχει στο χρόνο.
Προσεγγίζοντας το θέμα από την ιστορική του πλευρά, τα Παρθενώνεια γλυπτά, ως αναπόσπαστο κομμάτι του Ελληνισμού, εφόσον παρουσιάζονται κατακερματισμένα και ημιτελές και σε τόπους που δεν αποτελούν την γενέθλια πατρίδα τους, στερούνται αισθητικής αλλά και πολιτισμικής αξίας. Η ιστορία της Ελλάδος, ως γνωστόν, συνηθίζει να αποτυπώνεται στις μνήμες των ανθρώπων μέσα από τα ιστορικά βιβλία, αλλά περισσότερο από την απεικόνιση στις τοιχογραφίες και στα γλυπτά που επιβίωσαν.
Έχοντας σύμφωνο τον Βρετανό πρωθυπουργό αλλά και την στήριξη πολλών Βρετανών που κάνουν λόγο «για αδικία που βαραίνει τις καρδιές όλων των Ελλήνων», τώρα είναι η στιγμή να αδράξει την μοναδική ευκαιρία η κυβέρνηση, για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα. Μία κίνηση που θα χαρακτηριστεί η έναρξη για την επιστροφή και άλλων γλυπτών που φιλοξενούνται σε χώρες του εξωτερικού.
Αψηφώντας εικασίες και παραφιλολογίες που στηρίζονται στην ανεπάρκεια της συντήρησης και του εξοπλισμού που κατέχει η Ελλάδα και συνειδητοποιώντας τη σοβαρότητα του θέματος, θα ήθελα να τονίσω ακόμη μία φορά, την σπουδαιότητα των έργων και την αξία του μνημείου, ολοκληρωμένο. Τα γλυπτά πρέπει να επιστρέψουν στην πατρίδα τους, καθώς δεν είναι μόνο ο τόπος που βεβαιώνεται πολιτιστικά μέσω των μνημείων, είναι και τα μνημεία που βεβαιώνονται αισθητικά μέσω του γενέθλιου τόπου τους. Ας ελπίσουμε λοιπόν στον επαναπατρισμό των γλυπτών και στην επικράτηση της μιας ονομασίας, Παρθενώνεια γλυπτά.
Της Σταματίας Γκαραλιάκου