¨Δεν μπορείς να είσαι σίγουρος για την ποιότητας ενός πολιτιστικού αγαθού ούτε πριν αλλά ούτε μετά την κατανάλωσή του¨.
Μου έμεινε η φράση αυτή του καθηγητή Πανεπιστημίου στο μάθημα επικοινωνίας. Το οξύμωρο είναι πως παρά την υποκειμενικότητα ή την αντικειμενικότητα της ποιότητας του πολιτιστικού αγαθού, η ζήτησή τους στο πέρασμα των χρόνων, είναι συνεχώς αυξανόμενη από τους καταναλωτές.
Ας το συγκεκριμενοποιήσουμε. Ένα μουσικό έργο αποτελεί αντικείμενο αγοραπωλησίας. Η ζήτηση μουσικών έργων από τους καταναλωτές για την ψυχαγωγία τους, αποτελεί παράγοντα ώστε να στηθεί μία ολόκληρη βιομηχανία μουσικής. Πνευματικοί δημιουργοί (συνθέτες και στιχουργοί), δισκογραφικές εταιρείες, τραγουδιστές, μουσικοί. Και αυτοί είναι οι ¨μπροστά στην κάμερα¨. Υπάρχουν εκατοντάδες στην χώρα μας που εργάζονται πίσω από τα φώτα.
Ένα μουσικό έργο διατίθεται δωρεάν στους καταναλωτές όταν πρόκειται για ιδία χρήση. Ουσιαστικά οι πνευματικοί δημιουργοί ενός μουσικού κομματιού, ψυχαγωγούν τον ακούοντα δωρεάν.
Τι συμβαίνει όμως όταν ανάμεσα στον πνευματικό δημιουργό και τον διασκεδάζοντα, μεσολαβεί ένας τρίτος ο οποίος εκμεταλλεύεται εμπορικά ένα μουσικό έργο για να προσφέρει παράλληλα μία άλλη υπηρεσία ή να αυξήσει της πωλήσεις ενός άλλου αγαθού; Εκεί έρχεται ένας οργανισμός συλλογικής διαχείρισης δικαιωμάτων και εξομαλύνει την εμπορική σχέση μεταξύ του δημιουργού μουσικού έργου με τον επαγγελματία που το εκμεταλλεύεται για εμπορική χρήση.
Η κατανάλωση επιπλέον ποτού σε ένα μπαρ, η δημιουργία ατμόσφαιρας σε χώρο αναμονής ιατρικού κέντρου, η διασκέδαση με μία μικρή συναυλία σε ένα event εγκαινίων, αποτελούν ελάχιστα παραδείγματα εκμετάλλευσης μουσικής για εμπορικούς σκοπούς.
Με την ΕΥΕΔ και στην συνέχεια με την ΕΔΕΜ, προσπαθούμε όλοι, οι ¨πίσω από τα φώτα¨, αλλά και οι «εργάτες» (στιχουργοί-συνθέτες) της βαριάς μουσικής μας βιομηχανίας, να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για ένα ευοίωνο μέλλον. Όραμα όλων μας να υπάρχουν ευχαριστημένοι επαγγελματίες-χρήστες μουσικής, που αποδίδουν αμοιβές στους δημιουργούς, αλλά και συνθέτες και στιχουργούς περισσότερο δημιουργικούς.
Ας είναι οι επόμενες-μελλοντικές μας αντιδράσεις, αυτές που θα κάνουν την ΕΔΕΜ μοναδική ευκαιρία για όλους μας να προχωρήσει μπροστά το τραγούδι και ειδικά το εγχώριο, που ακόμη δέχεται πυρά.-
Ο Βαγγέλης Παπαδόπουλος είναι συνεργάτης της ΕΥΕΔ στην Βόρεια Ελλάδα
Πηγή: http://polispost.com/