Kανονισμό που απαιτεί σχεδόν όλα τα νέα φορτηγά που θα πωλούνται από το 2040 να έχουν μηδενικές εκπομπές άνθρακα ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ένα μέτρο που εκτιμάται ότι θα μειώσει τις ετήσιες εκπομπές CO2 από βαρέα οχήματα κατά 62% έως το 2050 σε σχέση με το 1990.
Ο κανονισμός προβλέπει ότι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από μεγάλα φορτηγά (συμπεριλαμβανομένων επαγγελματικών οχημάτων, όπως απορριμματοφόρα, ανατρεπόμενα οχήματα ή αναμεικτήρες σκυροδέματος) και λεωφορεία θα πρέπει να μειωθούν κατά 45% για το διάστημα 2030-2034, 65% για το 2035-2039 και 90% από το 2040 και έπειτα.
Έως το 2030, τα νέα αστικά λεωφορεία θα πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές τους κατά 90% και να μετατραπούν σε οχήματα μηδενικών εκπομπών έως το 2035.
Τίθενται, επίσης, στόχοι μείωσης των εκπομπών για τα ρυμουλκούμενα (7,5%) και τα ημιρυμουλκούμενα (10%) από το 2030.
Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επανεξετάσει την αποτελεσματικότητα των μέτρων έως το 2027.
Ο κανονισμός απαιτεί επίσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξετάσει τα συνθετικά καύσιμα για φορτηγά.
«Ο κανονισμός είναι ένας συμβιβασμός που δίνει την ευκαιρία σε ένα κλάδο που ρυπαίνει να γίνει πράσινος» δήλωσε ο διευθυντής του τμήματος βαρέων οχημάτων της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T&E), Fedor Unterlohner.
«Η μακροπρόθεσμη επενδυτική βεβαιότητα θα βοηθήσει τους κατασκευαστές να αντιμετωπίζουν τον ανταγωνισμό. Δεν πρέπει να εκτρέπονται σε αδιέξοδες τεχνολογίες για φορτηγά, όπως τα βιοκαύσιμα και τα ηλεκτρονικά καύσιμα, που δεν μπορούν να ανταγωνιστούν ως προς την απόδοση και το κόστος»
Η T&E εκτιμά ότι οι στόχοι της ΕΕ θα έχουν ως αποτέλεσμα τουλάχιστον το 31% των νέων φορτηγών και λεωφορείων που πωλούνται το 2030 να έχουν μηδενικές εκπομπές και περισσότερα από τα τρία τέταρτα (77%) το 2040. Εξετάζοντας τον συνολικό στόλο, προβλέπεται ότι το 30% από τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα στην Ευρώπη θα έχουν μηδενικές εκπομπές έως το 2040.