Μέσα στο έτος αναμένεται, όπως αναφέρουν πληροφορίες του energypress, να ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης προς την Δυτική Μακεδονία, εγκαινιάζοντας έτσι ένα νέο κλάδο στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου.
Ειδικότερα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, το έργο βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη με το επόμενο στάδιο να αφορά τις εργασίες για τα βανοστάσια, πράγμα που θα ακολουθήσει εντός του 2025. Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός, μήκους 160 περίπου χιλιομέτρων, έχει προϋπολογιστεί στα 167 εκατομμύρια ευρώ και αποτελεί Hydrogen Ready σε ποσοστό 100%.
Το έργο περιλαμβάνει επίσης τον Σταθμό Μέτρησης της Καρδιάς για την παροχή των εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης για τις πόλεις Κοζάνη, Πτολεμαΐδα και Αμύνταιο, καθώς επίσης και βανοστάσια για την παροχή άλλης κατανάλωσης στην περιοχή. Η δυναμικότητα του σταθμού μέτρησης εκτιμάται στα 50.000 Nm3/h, σε διάταξη (1+1)- ένα ρεύμα σε λειτουργία ένα σε αναμονή. Το χρονοδιάγραμμα του έργου ευθυγραμμίζεται με το χρονοδιάγραμμα του έργου των εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης.
Να προσθέσουμε, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, ότι η εμπορική λειτουργία του αγωγού βρίσκεται σε συνάρτηση με την σύνδεσή του με τις εγκαταστάσεις τηλεθέρμανσης πράγμα που μένει να προσδιοριστεί χρονικά, ώστε αναλόγως να καθοριστεί η έναρξη του αγωγού.
Αγωγός Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας
Έτερο σημαντικό έργο που βρίσκεται σε ανάπτυξη από τον Διαχειριστή είναι ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας. Όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, η διαγωνιστική διαδικασία για την ανάδειξη αναδόχων έχει ολοκληρωθεί με τις παραδόσεις των σωληνώσεων να προγραμματίζονται για τον Οκτώβριο, όταν και θα έχουν ολοκληρωθεί όλα τα EPC contracts.
Σε επόμενη φάση και εφόσον έχουν προσδιοριστεί όλα με ακρίβεια θα υπάρξει επικαιροποίηση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης που σε καμία περίπτωση δεν θα ξεφεύγει από το 2025, τουλάχιστον για το ελληνικό κομμάτι. Να σημειωθεί ότι ανάλογη πρόοδος καταγράφεται και από την άλλη μεριά των συνόρων, δεδομένου ότι ο αγωγός θα ξεκινάει από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης και θα καταλήγει στο Νεγκότινο της γειτονικής χώρας μέσω του σημείου Ευζώνων/Γευγελής.
Σκοπός του έργου είναι η διασύνδεση των συστημάτων φυσικού αερίου Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας προκειμένου να διαφοροποιηθούν οι πηγές προμήθειας φυσικού αερίου στη Βόρεια Μακεδονία.
Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι, ΔΕΣΦΑ και Nomagas (η κρατική εταιρεία μεταφοράς φυσικού αερίου της Βόρειας Μακεδονίας) υπέγραψαν σύμβαση για την επίβλεψη της κατασκευής του έργου στο τμήμα της γειτονικής χώρας. Υπενθυμίζεται ότι ο ΔΕΣΦΑ είχε αναδειχθεί σε ανάδοχο της σχετικής σύμβασης μετά από ανοιχτή διαγωνιστική διαδικασία της Nomagas, στην οποία συμμετείχαν 4 εταιρείες. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, χρηματοδότησε το έργο με επιχορήγηση 2,475 εκατ. ευρώ μέσω του επενδυτικού πλαισίου Δυτικών Βαλκανίων (WBIF), και επέβλεψε τη σχετική διαδικασία.
Κλάδος υψηλής πίεσης Καρπερή – Κομοτηνή
Σε λιγότερο ώριμη φάση βρίσκεται το τρίτο έργο που αφορά στον διπλασιασμό του κλάδου υψηλής πίεσης Καρπερή – Κομοτηνή. Ο βασικός σχεδιασμός προβλέπει, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, να ολοκληρωθούν όλες οι αναγκαίες μελέτες έως το τέλος του 2024 προκειμένου να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση και να προχωρήσει η υλοποίηση του έργου με συνολικό προϋπολογισμό περί τα 290 εκατομμύρια ευρώ. Το προτεινόμενο έργο αφορά στην κατασκευή ενός αγωγού 30”, 215 χιλιομέτρων 100% συμβατού με H2 15 παράλληλου με το υφιστάμενο δίκτυο από την Καρπερή έως την Κομοτηνή (βλ. χάρτη παρακάτω για την ενδεικτική όδευση του έργου).
Το έργο αποτελεί έργο προτεραιότητας για τον ΔΕΣΦΑ, καθώς θα αυξήσει τη δυνατότητα του ΕΣΦΑ να μεταφέρει πρόσθετες ροές φυσικού αερίου μεταξύ του Βόρειου και του Νότιου τμήματος του Συστήματος. Κύριος στόχος του είναι η εξάλειψη των σημείων συμφόρησης για την παροχή αδιάλειπτης δυναμικότητας στα νέα σημεία εισόδου και εξόδου του βόρειου τμήματος του ΕΣΦΑ, καθώς και η παροχή αδιάλειπτης πρόσβασης στο Εικονικό Σημείο Συναλλαγών (ΕΣΣ). Η εξάλειψη των σημείων συμφόρησης θα αυξήσει τη ρευστότητα του ελληνικού ΕΣΣ και θα παράσχει σε όλους τους χρήστες του ΕΣΦΑ ισότιμη πρόσβαση σε όλα τα βόρεια σημεία εξόδου, αυξάνοντας με τέτοιο τρόπο τα οφέλη για την ελληνική αγορά.