Στην σύγχρονη πραγματικότητα ο μέσος άνθρωπος κατακλύζεται από υπερπληθώρα πληροφοριών, οι οποίες πολλές φορές είναι λανθασμένες, αποτελούν δηλαδή τα λεγόμενα Fake News. Καθώς οι μαθητές ξοδεύουν ένα μεγάλο μέρος του χρόνου τους στο διαδίκτυο, αξιοποιώντας το ως μέσο διασκέδασης αλλά και ενημέρωσης, είναι πολύ εύκολο να πέσουν στην παγίδα της παραπληροφόρησης. Έτσι είναι πολύ σημαντικό η ενημέρωση των ανθρώπων και ιδιαίτερα των νέων, μέσω αυτών των μέσων, να γίνεται με πολύ προσοχή. Πώς θα γίνει αυτό;
Με διασταύρωση πληροφοριών: αποτελεί ένα απαραίτητο εργαλείο για έναν δημοσιογράφο και θα μπορούσαμε ίσως να το αποκαλέσουμε και το μυστικό όπλο του δημοσιογράφου, καθώς με αυτό οι πιθανότητες να μεταφέρει ψευδείς πληροφορίες είναι πολύ λίγες. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τον αναγνώστη της πληροφορίας. Είναι, λοιπόν, απαραίτητο να μην περιοριζόμαστε σε μία μόνο πηγή, αλλά να χρησιμοποιούμε περισσότερες, επαληθεύοντας ότι οι πληροφορίες είναι κοινές σε όλες τις πηγές.
Με επιλογή αξιόπιστων μέσων πληροφόρησης: πάντα υπάρχουν ιστοσελίδες, οι οποίες γνωρίζουμε ότι παραποιούν τις πληροφορίες, λόγω κάποιων συμφερόντων. Πολύ συχνή είναι και η χρήση τίτλων και εικόνων, με σκοπό την παραπλάνηση του αναγνώστη. Έτσι, σίγουρα, όλοι μας έχει τύχει να δούμε ένα άρθρο με πολύ ιδιαίτερο τίτλο, με μια αντίστοιχα ενδιαφέρουσα εικόνα, αλλά όταν ανοίξουμε το άρθρο να συνειδητοποιήσουμε πως δεν έχει καμία σχέση με αυτό που αναφέρεται στον τίτλο.
Οι παραπάνω τρόποι προστασίας από την παραπληροφόρηση αποτελούν την λεγόμενη ψηφιακή παιδεία. Όπως είναι απαραίτητη η παιδεία για να κινηθείς μέσα στην κοινωνία, έτσι και για την σωστή και ασφαλή χρήση του διαδικτύου είναι αναγκαία η ψηφιακή παιδεία. Λόγω της αξίας που έχει ο ψηφιακός γραμματισμός, όπως ονομάζεται και διαφορετικά, κρίθηκε απαραίτητο στο εξωτερικό να αποτελέσει κανονικό σχολικό μάθημα. Η απόφαση αυτή ήταν πολύ έξυπνη από μέρους των χωρών του εξωτερικού και περιμένουμε να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα!
Μαρία Δοξάκη Γ1
Πελαγία Σακελλάρη Γ1