Μέτρα ενίσχυσης της ανθεκτικότητας του τουρισμού, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της εστίασης και του κλάδου του αυτοκινήτου ,προκρίνονται ως απαραίτητα για την υπέρβαση της κρίση που προκαλεί η πανδημία. Το θέμα των επιπτώσεων του COVID-19 στην οικονομία της ΕΕ και της Ελλάδος συζητήθηκε αναλυτικά στη διαδικτυακή εκδήλωση που διοργάνωσε η Ελληνική Εταιρεία Ενεργειακής Οικονομίας(ΗΑΕΕ) και το μεταπτυχιακό πρόγραμμα ΜΒΑ του ΑΠΘ, με πρωτοβουλία της καθηγήτριας και προέδρου του τμήματος Οικονομικών Κυριακή Κοσμίδου.
«Η κρίση που προκάλεσε η πανδημία είχε απότομο αντίκτυπο στην οικονομία της ΕΕ των 27 και προκάλεσε πρωτοφανή μέτρα και πολιτικές αντιμετώπισης σε ολόκληρη την Ευρώπη και τον κόσμο. Σε σύγκριση με την παγκόσμια οικονομία, η ζώνη του ευρώ υπέστη μεγαλύτερο πλήγμα το 2020 και θα σημειώσει βραδύτερη ανάκαμψη το 2021» τόνισε η ευρωβουλευτής της ΝΔ-ΕΛΚ, Μαρία Σπυράκη, επικαλούμενη πρόσφατη μελέτη της ΕΕ για λογαριασμό της επιτροπής ITRE του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
« Το πραγματικό ΑΕΠ αναμένεται να φθάσει στα επίπεδα πριν από την κρίση έως τα μέσα του 2022 τόσο στην ΕΕ όσο και στη ζώνη του ευρώ», πρόσθεσε η ευρωβουλευτής σημειώνοντας ότι μια άλλη ανησυχία για την οικονομία της ΕΕ είναι η αύξηση της ανεργίας , η οποία ωστόσο δεν φθάνει στα ύψη ρεκόρ της οικονομικής κρίσης του 2008 λόγω των μέτρων προστασίας της εργασίας που έλαβε η ΕΕ , όπως το πρόγραμμα SURE που χρησιμοποιείται με αποτελεσματικότητα στην Ελλάδα. Ο αντίκτυπος της πανδημίας είχε σοβαρές συνέπειες σε πολλούς κλάδους της οικονομίας, όπως της αυτοκινητοβιομηχανίας και της κλωστοϋφαντουργίας που σιγά-σιγά φαίνεται να ανακάμπτουν. Κλάδοι που επηρεάζονται άμεσα από τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης, όπως οι πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες και οι αερομεταφορές, όπως και ο τουρισμός, έχουν υποστεί σοβαρά πλήγματα από την κρίση και είναι πολύ πιθανό ότι θα υποφέρουν για μεγαλύτερη περίοδο από το σοκ της πανδημίας γι αυτό και επείγει ο σχεδιασμός και η εφαρμογή μέτρων για την αύξηση της ανθεκτικότητας των συγκεκριμένων κλάδων», πρόσθεσε.
Η κ. Σπυράκη εξέφρασε τη βεβαιότητα της, ότι το πακέτο ανάκαμψης της ΕΕ παρέχει μια μοναδική ευκαιρία για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας της ΕΕ καθιστώντας την πιο πράσινη, ψηφιακή και ανθεκτική. «Τα εθνικά σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας πρέπει να υπερβαίνουν την ανάκαμψη σε επίπεδα πριν από την κρίση και πρέπει να στοχεύουν στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας της ΕΕ μέσω επενδύσεων σε έρευνα και ανάπτυξη και τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Απαιτείται τεράστια προσπάθεια και ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων προκειμένου να απορροφηθούν όσο το δυνατό περισσότερα χρήματα, αλλά βασικός αντίπαλος είναι ο χρόνος», σημείωσε.
Στην εκδήλωση συμμετείχαν επίσης ο καθηγητής Ενεργειακής Οικονομίας, Κώστας Ανδριοσόπουλος, η επικεφαλής της διεύθυνσης ειδικών πιστοποιήσεων της Εθνικής τράπεζας, Αργυρώ Μπανίλα και ο CCO της Citroen, DS Automobiles & Mazda, Δημήτριος Καββούρης. Τη συζήτηση συντόνισε η διοργανώτρια καθηγήτρια Κυριακή Κοσμίδου.
Γεγονός “ανωτέρας βίας” που πλήττει με εκθετική ταχύτητα και καθολικά όλο το φάσμα της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας, χαρακτήρισε την πανδημία η κ. Μπανίλα. Αναφερόμενη, στο ρόλο των εγχώριων τραπεζών το 2020, είπε, πως «σε αστραπιαίο χρόνο κατάφεραν να προσαρμόσουν την εργασιακή τους πλατφόρμα στα νέα δεδομένα, προσφέροντας ένα φάσμα online υπηρεσιών σε όλους τους πελάτες τους». Σημαντική εξέλιξη ήταν σύμφωνα με την κ. Μπανίλα ηέγκρισή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην 18μηνη παράταση του σχεδίου «Ηρακλής» που στοχεύει στη δραστική μείωση των κόκκινων δανείων, τα οποία στη χώρα μας παραμένουν σε υψηλό ποσοστό, όπως είπε.
«Kαθοριστικής σημασίας είναι για την Ευρώπη ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος, λόγω πανδημίας βίωσε τη χειρότερη κρίση του μετά το Β΄ παγκόσμιο πόλεμο, καθώς για τρεις μήνες έκλεισαν εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων». Όπως τόνισε ο κ. Καββούρης « η αυτοκινητοβιομηχανία προσφέρει θέσεις εργασίας σε 13,8 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η φορολογία των αυτοκινήτων αποδίδει 428 δισ. ευρώ ετησίως στα κρατικά έσοδα μόνο στις χώρες της ΕΕ-15». Η παραγωγή αυτοκινήτων σε παγκόσμιο επίπεδο μειώθηκε σημαντικά το 2020 σε σχέση με το 2019, σημείωσε.
Η πανδημία ανέδειξε και νέες ψηφιακές συμπεριφορές των πελατών, γεγονός που αποτελεί πρόκληση για τις εταιρείες. Τα αυτοκίνητα της που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους είναι από τα παλαιότερα στην Ευρώπη και συγχρόνως είναι αυξημένος ο αριθμός της εισαγωγής μεταχειρισμένων οχημάτων, για τα οποία είναι σημαντικό να τηρείται το τελευταίο όριο παραγωγής ρύπων, υπογράμμισε, ζητώντας νομοθετικό πλαίσιο για τα μεταχειρισμένα οχήματα, κίνητρα απόσυρσης για τα παλαιά οχήματα και καλύτερες υποδομές για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.
Μεγάλη πρόκληση χαρακτήρισε ο καθηγητής Ενεργειακής Οικονομίας, Κώστας Ανδριοσόπουλος το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0»,ύψους 57 δισ. ευρώ, κονδύλια που πρέπει να απορροφηθούν έως το 2026.
«Είναι ένα καλά δομημένο και φιλόδοξο πρόγραμμα. Πρέπει να ξεπεραστούν οι όποιες αγκυλώσεις. Αποτελεί μοναδική ευκαιρία, όπως ήταν τη δεκαετία του 1980 με τα πακέτα Ντελόρ. Είναι στο χέρι της γενιάς μας να το εκμεταλλευτούμε . Οι τράπεζες πρέπει να κάνουν ότι καλύτερο μπορούν, αλλά συγχρόνως πρέπει να υπάρχουν ώριμα έργα και επιχειρηματικές ιδέες που θα είναι υλοποιήσιμα επιχειρηματικά σχέδια. Θα διατεθούν πολλά κονδύλια για έργα υποδομών, όπως ενεργειακά έργα», τόνισε ο κ.Ανδριοσόπουλος, ο οποίος έφερε ως παράδειγμα την υπογειοποίηση των καλωδίων του ΔΕΔΔΗΕ. Για το θέμα τοποθετήθηκε η κ. Σπυράκη, λέγοντας ότι το έργο είναι επιλέξιμο, καθώς προ ημερών έλαβε το «πράσινο φως» από τον Επίτροπο Οικονομίας Πάολο Τζεντιλόνι, ο οποίος απάντησε σε γραπτή κοινοβουλευτική ερώτηση που κατέθεσε η ευρωβουλευτής της ΝΔ-ΕΛΚ. Ο κ.Ανδριοσόπουλος χαρακτήρισε «μοναδική ευκαιρία για τη δημιουργία θέσεων εργασίας» το κύμα ανακαινίσεων των κτιρίων σημειώνοντας ότι το σχέδιο Ελλάδα 2.0 δίνει τη δυνατότητα να επενδυθούν περισσότερα από 3 δις ευρώ σε αυτή την κατεύθυνση.