Σημαντική έλλειψη προσωπικού παρατηρείται στο ΕΚΑΒ Δυτικής Μακεδονίας, η οποία φτάνει στο 50% των αναγκών του, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πολλά προβλήματα στη λειτουργία του και τα πληρώματα που εξυπηρετούν τα επείγοντα περιστατικά να μην επαρκούν.
Σε επίπεδο Περιφέρειας ο αριθμός των υπαλλήλων ανέρχεται σε 107 άτομα, εκ των οποίων οι 95 είναι διασώστες, μέλη των πληρωμάτων, ενώ οι υπόλοιποι είναι διοικητικοί. «Ο αριθμός αυτός είναι πολύ μικρός και επαρκεί να βγαίνουν μόνο 9 ασθενοφόρα ανά βάρδια σε όλη τη Δυτική Μακεδονία, αλλά αυτά τα ασθενοφόρα που βγαίνουν στους δρόμους σε καμιά περίπτωση δεν καλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες», δήλωσε στον «Π» ο πρόεδρος του Σωματείου ΕΚΑΒ Δυτικής Μακεδονίας, Θωμάς Σαραφίδης. Λόγω μάλιστα του κακού σχεδιασμού, σύμφωνα με τον οποίο το ΕΚΑΒ είναι υποχρεωμένο να κάνει τις ενδονοσοκομειακές διακομιδές, όπου παρατηρείται μία αλόγιστη χρήση ασθενοφόρων, για να καλυφθούν οι κλήσεις που δέχεται το ΕΚΑΒ, θα έπρεπε να υπάρχει διπλάσιος αριθμός διαθέσιμων πληρωμάτων ανά βάρδια, δηλαδή 18 ασθενοφόρα.
Βεβαίως, «με το υπάρχον προσωπικό, αυτό είναι αδύνατο. Χρειαζόμαστε τουλάχιστον άλλες 50 προσλήψεις για το ΕΚΑΒ Δυτικής Μακεδονίας, αλλά δεν υπάρχει κανένας προγραμματισμός για προσλήψεις, πράγμα που σημαίνει αυτή η κατάσταση θα διαιωνίζεται», υπογράμμισε ο Θ. Σαραφίδης. Τα 9 πληρώματα που βγαίνουν σε κάθε βάρδια, ανά τομέα αντιστοιχούν: 3 στον τομέα Κοζάνης, από 2 στους τομείς Φλώρινας και Γρεβενών και από 1 στους τομείς Πτολεμαΐδας και Καστοριάς. Ο αυξημένος φόρτος του ΕΚΑΒ Δυτικής Μακεδονίας, εν πολλοίς υπάρχει λόγω της κακής κατάστασης που έχουν περιέλθει τα νοσοκομεία της περιοχής. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία το 70% των διακομιδών του ΕΚΑΒ, είναι διακομιδές από τα νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας της Δυτικής Μακεδονίας σε μεγάλα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης και άλλων μεγάλων πόλεων. Αυτός όλος ο φόρτος δουλειάς για το ΕΚΑΒ δεν θα υπήρχε αν τα νοσοκομεία ήταν αξιόπιστα και δεν είχαν αφεθεί στην τύχη τους.
Επίσης, καταλογίζεται ακόμη στα νοσοκομεία και στους γιατρούς, ότι με πολύ μεγάλη ευκολία ζητούν διακομιδή για εξιτήρια ασθενών, χωρίς να υπάρχει πραγματική ανάγκη. «Στην περίπτωση αυτή το ασθενοφόρο ουσιαστικά μετατρέπεται σε ταξί. Αν δεν υπήρχε αυτή η κατάχρηση θα μειώνονταν κατά δύο τρίτα οι διακομιδές για τις οποίες υπάρχει πραγματική ανάγκη», σημείωσε ο πρόεδρος του σωματείου του ΕΚΑΒ Δυτικής Μακεδονίας.
Η κατάσταση των ασθενοφόρων βρίσκεται σε ικανοποιητικό επίπεδο, αφού έχει ανανεωθεί ο στόλος τα τελευταία χρόνια, ενώ μόλις πέρυσι έγινε η προμήθεια μιας μεγάλης παρτίδας ασθενοφόρων. Το πρόβλημα που παρατηρείται εδώ είναι ότι απουσιάζουν οι Κινητές Μονάδες. Υπάρχει μόνο μία Κινητή Μονάδα στην Κοζάνη, η οποία μάλιστα μετρά 20 χρόνια και θεωρείται γερασμένη. Όλα τ’ άλλα ασθενοφόρα είναι τύπου Β΄ με τον βασικό εξοπλισμό για «βασική υποστήριξη ζωής». Αντιθέτως οι κινητές μονάδες είναι εξειδικευμένες με πρόσθετο εξοπλισμό και γιατρό, ικανές να αντιμετωπίσουν τα πιο σοβαρά περιστατικά. «Τέτοιες μονάδες κανονικά θα πρέπει να υπάρχουν από μία σε κάθε τομέα, δηλαδή σε Κοζάνη, Πτολεμαΐδα, Φλώρινα, Καστοριά και Γρεβενά», υπογράμμισε ο συνδικαλιστής του ΕΚΑΒ.
Τέλος, να σημειωθεί ότι δημιουργούνται πολλά προβλήματα επειδή δεν υπάρχει ραδιοκάλυψη στην περιοχή και η επικοινωνία καθίσταται δύσκολη. Ειδικότερα, η περιοχή της Κοζάνης έχει καλή ραδιοκάλυψη, στη Φλώρινα και στα Γρεβενά η κάλυψη είναι πολύ μικρότερη, ενώ στην Εορδαία σε πολύ λίγα σημεία υπάρχει κάλυψη. Το θέμα αναμένεται να λυθεί με την τοποθέτηση αναμεταδότη στη Σαμαρίνα, για τον οποίο η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας ενέκρινε σχετικό κονδύλιο.