Με κανονικούς ρυθμούς προχωρά η ανέγερση της 5ης Μονάδας του ΑΗΣ Πτολεμαΐδας, ωστόσο τα συνοδά έργα που οφείλει να κατασκευάσει η ΔΕΗ βρίσκονται ακόμη στον “αέρα”, γεγονός που δημιουργεί ερωτηματικά στην τήρηση του χρονοδιαγράμματος του σημαντικού αυτού έργου.
Το “καμπανάκι” είχε χτυπήσει πριν από ένα χρόνο ο Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών Ομίλου ΔΕΗ, κλιμάκιο του οποίου είχε επισκεφτεί το εργοτάξιο στις 4 Ιουλίου 2017, εκδίδοντας στη συνέχεια ανακοίνωση με την οποία υπογράμμιζε ότι «είναι ανησυχητική η καθυστέρηση έναρξης κατασκευής των συνοδών έργων», τονίζοντας συγχρόνως «την κρισιμότητα τήρησης του αρχικού συμβατικού χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του μεγαλύτερου και σημαντικότερου έργου κατασκευής Θερμοηλεκτρικού Σταθμού Παραγωγής της Χώρας, ισχύος 660MW και τιμήματος 1,5 δισ. ευρώ, περίπου». Οι ανησυχίες στις οποίες εστίαζε ο σύλλογος ήταν κυρίως «η καθυστέρηση έναρξης κατασκευής των συνοδών έργων, εκτιμώμενης αξίας 400εκ. ευρώ περίπου (πέραν του 1,4 δισ. του κυρίως έργου) και συγκεκριμένα η κατασκευή Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης και η σύνδεση του, η κατασκευή αυλής λιγνίτη, η αποκομιδή της τέφρας και ο αγωγός μεταφοράς νερού ψύξης». Τόνιζε ακόμη ότι «ήδη ο ανάδοχος αρχίζει να θέτει ζητήματα, π.χ. ζητώντας ηλέκτριση του ΑΗΣ το Νοέμβριο του 2018».
Δυστυχώς ένα χρόνο μετά, οι ανησυχίες του Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών Ομίλου ΔΕΗ φαίνεται να επιβεβαιώνονται, καθώς τα συνοδά έργα βρίσκονται στο σημείο μηδέν, αφού δεν έχουν συμβολαιοποιηθεί ακόμη. Και όλα αυτά όταν θα έπρεπε να είναι έτοιμα πριν από την παράδοση του έργου από τον ανάδοχο, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες δοκιμές. Τα συνοδά έργα που οφείλει να φτιάξει και να παραδώσει εγκαίρως η ΔΕΗ είναι: Το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης, η Αυλή Λιγνίτη, η Αποκομιδή Τέφρας και ο Αγωγός Μεταφοράς Νερού για την ψύξη του σταθμού. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «e-ptolemeos.gr», ακόμη δεν έχει υπογραφεί η σύμβαση κανενός από τα προαναφερθέντα έργα, τα οποία «κόλλησαν», εξ’ αιτίας της βιομηχανίας ενστάσεων που έστησαν οι ίδιοι οι υποψήφιοι εργολήπτες που ενδιαφέρονται για την κατασκευή τους. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι μέχρι τώρα το θέμα των συνοδών έργων απασχολούσε κυρίως τις νομικές υπηρεσίες της ΔΕΗ, ακριβώς λόγω των πολλών ενστάσεων, υπόθεση η οποία δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη. Επιπροσθέτως, η καθυστέρηση οφείλεται σε έναν βαθμό στις κυβερνητικές παλινωδίες που έχουν σχέση με τον ενεργειακό προσανατολισμό της χώρας και την στροφή στις ΑΠΕ σε συνδυασμό με την φθίνουσα πορεία του λιγνίτη.
Να σημειωθεί ότι για το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) της 5ης μονάδας, έργο το οποίο απαιτεί τον μεγαλύτερο κατασκευαστικό χρόνο απ’ όλα τ’ άλλα, μόλις πρόσφατα το δ.σ. της ΔΕΗ αποφάσισε την κατακύρωση του μειοδότη, αλλά μένει η υπογραφή της σύμβασης, ώστε να μπορέσει να ξεκινήσει η κατασκευή του. Το έργο της Κατασκευής Αυλής Λιγνίτη βρίσκεται ακόμη στη διαδικασία εξέτασης των ενστάσεων. Ακόμη μεγαλύτερη καθυστέρηση παρατηρείται στο έργο Αποκομιδής Τέφρας, το οποίο δεν δημοπρατήθηκε ακόμη. Το έργο περιλαμβάνει κατασκευή δύο ταινιοδρόμων αποκομιδής τέφρας και γύψου. Επίσης, δεν έχει ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία για τον Αγωγό Μεταφοράς Νερού για την ψύξη του σταθμού, αν και άρχισε η κοπή δένδρων, ώστε να ετοιμαστεί ο διάδρομος που θα περάσει ο αγωγός.