Πάνω από 200 αιτήσεις ημερησίως για συστήματα net-metering πυροδότησε, όπως αναφέρουν πληροφορίες του energypress, η αναταραχή που προκλήθηκε στην αγορά για πρόωρη κατάργηση του προγράμματος pv-stegi, γεγονός που πλέον προσδιορίζεται χρονικά για τις 15 Μαΐου.
Σημειώνεται ότι η σχετική συζήτηση, όπως έχει γράψει το energypress, έχει εκκινήσει ήδη από τις αρχές Μαρτίου με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, σε συνέχεια και των επικρίσεων της Κομισιόν για το θέμα, να εκδηλώνει την πρόθεσή της να προχωρήσει στο κλείσιμο του επιδοτούμενου προγράμματος αρκετά πριν την καταληκτική ημερομηνία στις 30 Ιουνίου.
Εν τέλει, όπως προκύπτει από την πρόσφατη Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ την Δευτέρα 9 Απριλίου, οι «τίτλοι τέλους» πέφτουν στις 15 Μαΐου οριστικά και αμετάκλητα. Ειδικότερα, η απόφαση αναφέρει τα εξής για το πρόγραμμα «Φωτοβολταϊκά στη στέγη»: «αιτήσεις μπορούν να υποβάλλονται από τους ενδιαφερόμενους από την ημέρα έναρξης του Προγράμματος μέχρι την 15η Μαΐου 2024». Σύμφωνα με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, από την ημερομηνία που αυτό θα τεθεί σε ισχύ, νέα οικιακά συστήματα θα μπορούν να υπαχθούν στο καθεστώς net-metering, μόνο αν παράλληλα διεκδικήσουν επιδότηση από το pvstegi.
Το νομοσχέδιο αναμένεται να τεθεί σε ισχύ εντός του μήνα, «ενεργοποιώντας» την παραπάνω πρόβλεψη. Επομένως, από την επόμενη ημέρα ένα οικιακό φωτοβολταϊκό για το οποίο δεν διεκδικείται επιδότηση, θα υπαχθεί στο καθεστώς net-billing. Το net-billing θα γίνει μονόδρομος για όλα τα νοικοκυριά από τις 15 Μαΐου, όταν ολοκληρωθεί το pvstegi, αφού θα κλείσει πλέον για το net-metering και το «παράθυρο» συμμετοχής στο πρόγραμμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, αυτή την στιγμή, οι αιτήσεις για συστήματα net-metering που εκκρεμούν στο ΔΕΔΔΗΕ για σύνδεση στο δίκτυο υπολογίζονται σε 22.000 εκ των οποίων οι 12.000 έγιναν μέσω του προγράμματος pvstegi και οι 10.000 χωρίς επιδότηση.
Οι αντιδράσεις της αγοράς
Από την πλευρά της η αγορά, όπως καταδείχθηκε και στην πρόσφατη ανακοίνωση του Συνδέσμου Εταιρειών Φωτοβολταϊκών, εκφράζει σοβαρές ενστάσεις ως προς την μεταχείριση του θέματος από το Υπουργείο, υπογραμμίζοντας ότι «δημιουργείται αναστάτωση χωρίς λόγο στην αγορά».
Επί της αρχής, η αγορά εμφανίζεται σύμφωνη στη μετάβαση στο νέο καθεστώς του net-billing, ωστόσο επισημαίνει την ανάγκη αυτό να γίνει οργανωμένα και σχεδιασμένα προκειμένου να μην υπάρξει «πάγωμα» στην αγορά και μάλιστα για μήνες, όταν επίσης μια σειρά εταιρείες έχουν επενδύσει πολύμορφα στη συγκεκριμένη αγορά, ιδίως σε ότι αφορά τα μικρά φωτοβολταϊκά στέγης.
Αυτή την στιγμή, όπως μεταφέρουν πηγές της αγοράς στο energypress, δεν έχει εκδοθεί η εφαρμοστική υπουργική απόφαση καθώς και μια πρότυπη σύμβαση, γεγονός που καθιστά «δώρον-άδωρον» την όποια διαδικασία από τον κάθε ενδιαφερόμενο, γιατί και να υποβάλει αίτηση για net-billing, δεν θα μπορεί να υλοποιήσει το έργο του.
Η οπτική του Υπουργείου
Από την πλευρά του το Υπουργείο, όπως αναφέρουν πληροφορίες του energypress, εργάζεται ήδη στην έκδοση της Υπουργικής Απόφασης που αναμένεται μέσα στις επόμενες εβδομάδες, αναγνωρίζοντας την αναστάτωση που προκαλείται, πλην όμως, την αναγκαιότητα να αρθεί η «αδικία» του net-metering, όπου ο αυτοπαραγωγός εγχέει ενέργεια στο δίκτυο όταν δεν την χρειάζεται το σύστημα και αποζημιώνεται για αυτήν στις τιμές της DAΜ.
Χρειάζεται να σημειωθεί ότι η απόφαση του ΥΠΕΝ για το «πρόωρο τέλος» προσμετρά και την κριτική της Κομισιόν για το πρόγραμμα «φωτοβολταϊκά στις στέγες». Καθώς οι Βρυξέλλες εκτιμούν ότι ο ταυτοχρονισμένος συμψηφισμός (net-billing) αποτελεί την πλέον δόκιμη φόρμουλα αυτοκατανάλωσης, στο κάδρο των αντιρρήσεών τους βρίσκεται το γεγονός ότι μέσω του προγράμματος επιδοτείται η περαιτέρω διείσδυση των συστημάτων net-metering στον οικιακό τομέα.
Ποιοι μένουν στο net-metering
Τέλος, υπό τα νέα δεδομένα, το net-metering διατηρείται για τα αγροτικά συστήματα με ισχύ μέχρι 30 κιλοβάτ. Επίσης το καθεστώς του ενεργειακού συμψηφισμού, ανεξαρτήτως μάλιστα ισχύος, θα μπορούν εφεξής να συνεχίσουν να αξιοποιούν φορείς της Γενικής Κυβέρνησης (συμπεριλαμβανομένων των ΟΤΑ), καθώς και νομικά πρόσωπα, δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, που επιδιώκουν κοινωφελείς ή άλλους δημόσιους σκοπούς καθώς και σταθμών ΑΠΕ που αναπτύσσονται αποκλειστικά, για την κάλυψη ενεργειακών αναγκών πολιτών που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας και νοικοκυριών που πλήττονται από την ενεργειακή ένδεια.