Σχετικά με τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων και των εργαζομένων που πλήττονται από την πανδημία , που ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση
Η πανδημία του νέου κορονοϊού, COVID-19, έχει ήδη τεράστιο αντίκτυπο τόσο στην παγκόσμια όσο και στην ευρωπαϊκή οικονομία. Σημαντικό τμήμα του παγκόσμιου ΑΕΠ κινδυνεύει να χαθεί σε λίγους μόνο μήνες. Οι ηγέτες όλων των χωρών μιλούν για «πόλεμο» με ανυπολόγιστες συνέπειες. Η ταλαιπωρημένη ελληνική οικονομία με την παρατεταμένη κρίση των τελευταία 10 χρόνων, κάνει τη χώρα μας να είναι πολύ πιο ευάλωτη από τις οικονομίες άλλων χωρών και η προσπάθεια των Ελλήνων πολιτών κινδυνεύει να τιναχθεί στον αέρα.
Τα μέτρα στήριξης των ελληνικών επιχειρήσεων και εργαζόμενων που πλήττονται από την διοικητική διακοπή λειτουργίας επιχειρήσεων από τις συνεχείς Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) που έχουν δημοσιευθεί, δεν επαρκούν για να αντιμετωπιστούν τα μεγάλα προβλήματα ρευστότητας και χρηματοδότησης της ελληνικής οικονομίας. Το επόμενο διάστημα και όσο η εφαρμογή των μέτρων κατά της διάδοσης του κορονοϊού συνεχιστεί, με το παρατεταμένο κλείσιμο πολλών επιχειρήσεων και υπηρεσιών, οι οικονομικές επιπτώσεις θα είναι αλυσιδωτές και θα επηρεάσουν αρνητικά το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων και τους εργαζόμενους τους.
Με απογοήτευση διαπιστώσαμε ότι στην χθεσινή ανακοίνωση των μέτρων στήριξης των επιχειρήσεων και των εργαζομένων από τους 3 Υπουργούς της Κυβέρνησης (Οικονομίας, Ανάπτυξης και Εργασίας), απουσιάζει εντελώς η μέριμνα και η αναφορά στους επιτηδευματίες και στους ελεύθερους επαγγελματίες. Ιδιαίτερα για το κλάδο των λογιστών – φοροτεχνικών οι οποίοι για ακόμη μία φορά θα πρέπει να σηκώσουν το μεγάλο βάρος για την υλοποίηση και την επιτυχία όλων των μέτρων που έχουν εξαγγελθεί, καθώς η εφαρμογή όλων αυτών των μέτρων περνούν μέσα από τα λογιστικά γραφεία.
Τα λογιστικά γραφεία και σε αυτή τη δύσκολη στιγμή που αντιμετωπίζει η χώρα μας, βρίσκονται στην 1η γραμμή. Η πλειονότητα των συναδέλφων μας αντιλαμβάνεται πλήρως τις δυσκολίες αυτής της πρωτόγνωρης, για τα παγκόσμια δεδομένα κατάστασης και δεν έχει σταματήσει να προσφέρει τις υπηρεσίες της, βάζοντας σε κίνδυνο την υγεία τόσο τη δική τους και των οικογενειών τους όσο και των εργαζομένων τους και των συνεργατών τους.
Στο ήδη βεβαρυμμένο εργασιακό πλαίσιο λειτουργίας των λογιστικών γραφείων και αυτοαπασχολούμενων λογιστών – φοροτεχνικών, ήρθαν να προστεθούν και οι επιπτώσεις από την εξάπλωση του κορονοϊού.
Ειδικότερα:
➢ Η αναγκαστική υπολειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών, πολλαπλασίασαν τις ανάγκες για τις οποίες ο κάθε φορολογούμενος ή ασφαλισμένος, επαγγελματίας ή ιδιώτης κλπ προστρέχει στα λογιστικά γραφεία και τους λογιστές φοροτεχνικούς.
➢ Η επιπλέον ηλεκτρονική γραφειοκρατία λόγω της τρέχουσας αναγκαστικής κατάστασης, έπεσε κι αυτή στις πλάτες των λογιστών – φοροτεχνικών και μάλιστα, με δεδομένη την δικαιολογημένα γενικευμένη ασάφεια των καθημερινών νέων και συνεχών αποφάσεων και διαταγμάτων.
➢ Οι καταληκτικές προθεσμίες όχι μόνο παραμένουν αλλά πολλαπλασιάζονται και επικαλύπτουν η μία την άλλη, μη επιτρέποντας στους λογιστές – φοροτεχνικούς να κάνουν έστω ένα τυπικό ορθολογικό χρονικό προγραμματισμό.
➢ Η αναγκαστική εξ αποστάσεως & ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των φορολογούμενων – ασφαλισμένων είναι ιδιαίτερα προβληματική, εξ αιτίας της αδυναμίας των χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, φορολογούμενων και ασφαλισμένων να διαθέτουν την κατάλληλη ηλεκτρονική υποδομή.
Ως εκ τούτου, οι λογιστές και τα οργανωμένα λογιστικά γραφεία είναι από τα επαγγέλματα που δεν έχουν πραγματοποιήσει αναστολή της λειτουργίας τους από την κυβέρνηση και θα πρέπει να παραμείνουν ανοιχτά για να διεκπεραιώσουν εκ μέρους των πελατών τους, φυσικών και νομικών προσώπων, όλες τις υποχρεώσεις των νέων μέτρων (υποβολές ηλεκτρονικών αιτήσεων στις πλατφόρμες του Υπουργείου Εργασίας, Οικονομικών και Ανάπτυξης), χωρίς καμία επιπλέον αμοιβή για αυτές τις νέες εργασίες. Επιπλέον, θα πρέπει να συνεχίσουν να διεκπεραιώνουν όλες τις υπόλοιπες υποχρεώσεις (υποβολή ΑΠΔ, υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ, υποβολή παρακρατούμενων φόρων, ΜΥΦ, ΦΜΥ, κ.α.). Η κυβέρνηση αναστέλλει την πληρωμή των υποχρεώσεων των επιχειρήσεων, αλλά όχι τις καταληκτικές ημερομηνίες υποβολής όλων των παραπάνω υποχρεώσεων. Το γεγονός αυτό δημιουργεί ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα στους λογιστές, οι οποίοι δεν είναι ρομπότ και ζουν και αυτοί μαζί με τις οικογένειές τους τις δραματικές καταστάσεις που βιώνουν όλοι οι Έλληνες από την πανδημία του κορονοϊού.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο κορονοϊός και τα μέτρα της κυβέρνησης επηρεάζουν σημαντικά την εύρυθμη και ομαλή λειτουργία των λογιστικών γραφείων, καθώς οι λογιστές:
➢ Έχουν και αυτοί την ανάγκη της προσωπικής – οικογενειακής προφύλαξης ή εξυπηρέτησης, είτε αρκετοί εξ αυτών σαν άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες (και δεν είναι λίγοι !!!), είτε πολλοί και σαν γονείς ανηλίκων παιδιών, αλλά και σε τελική ανάλυση σαν άτομα που και αυτοί δικαιούνται κάποια στιγμή ανθρώπινες συνθήκες εργασίας
➢ Θα υποστούν και αυτοί τις οικονομικές συνέπειες της τρέχουσας κατάστασης και μάλιστα σοβαρές, λόγω και των αναγκαστικών αδειών, υποχρεωτικών απουσιών, αδυναμίας εξυπηρέτησης , σωρευμένου φόρτου εργασιών κλπ, αλλά και λόγω της αδυναμίας των πελατών τους να ανταποκριθούν για ευνόητους λόγους στις οικονομικές τους υποχρεώσεις
➢ Αδυνατούν να είναι πλέον τα υποκατάστατα κάθε αναγκαστικής υπολειτουργίας δημοσίων υπηρεσιών και οργανισμών, φορολογικών, ασφαλιστικών, επικοινωνιακών, πληροφοριακών, προνοιακών, εργασιακών κλπ. Μετά και το κλείσιμο των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών, τα λογιστικά γραφεία λειτουργούν πλέον ως άμισθα ΚΕΠ για την εξυπηρέτηση των ιδιωτών και των επιχειρήσεων.
Τα ερωτήματα λοιπόν που γεννιούνται είναι τα εξής:
1. Το σλόγκαν της κυβέρνησης, “ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ”, δεν αφορά τους λογιστές και τους υπαλλήλους των λογιστικών γραφείων;
2. Ποια είναι η μέριμνα στις περιπτώσεις που ένα λογιστικό γραφείο κλείσει λόγω καραντίνας του ιδιοκτήτη ή ενός υπαλλήλου που διαγνωστεί ως κρούσμα του Κορονοϊού; Πως θα διεκπεραιωθούν όλες οι τρέχουσες υποχρεώσεις των πελατών τους;
3. Πως διασφαλίζεται η μη μετάδοση του ιού από τα συνεχώς διακινούμενα έγγραφα ή παραστατικά από όλους τους εμπλεκομένους;
4. Πώς είναι σίγουρο το υπουργείο ότι όλες οι εργασίες των λογιστικών γραφείων μπορούν να γίνουν από το σπίτι; Τότε γιατί πρέπει τα λογιστικά γραφεία να παραμείνουν ανοιχτά;
5. Δεδομένου ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις είναι κλειστές ή υπολειτουργούν και τα έσοδά τους είναι περιορισμένα ή μηδαμινά, πως θα είναι σε θέση να πληρώσουν την αμοιβή των λογιστών και στη συνέχεια οι λογιστές να είναι σε θέση να πληρώσουν τις ασφαλιστικές ή φορολογικές υποχρεώσεις τους, οι οποίες συνεχίζουν να υπάρχουν κανονικά;
6. Πως θα πληρωθούν οι εργαζόμενοι των λογιστικών γραφείων, αφού δεν είναι δικαιούχοι του επιδόματος των 800€ καθώς δεν συμπεριλαμβάνονται στις κατηγορίες που εξήγγειλε η Κυβέρνηση, ενώ ταυτόχρονα οι περισσότεροι πελάτες των λογιστών είναι πιθανό να αναβάλλουν την καταβολή των αμοιβών προς τον λογιστή τους λόγω μη οικονομικής ρευστότητας; Ποια είναι η μέριμνα για τους εργαζόμενους των λογιστικών γραφείων;
7. Ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη εάν κάποιος συνάδελφος ή εργαζόμενος νοσήσει από τον κορονοϊό και χαθούν ανθρώπινες ζωές;
Η Προοδευτική Δημοκρατική Συνεργασία Οικονομολόγων –ΠΔΣΟ, αντιλαμβανόμενη πλήρως την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η ελληνική κοινωνία και οικονομία, προτείνει τα εξής:
▪ Την αναστολή / παράταση σε πρώτη φάση για 2 μήνες, όλων των φορολογικών – ασφαλιστικών – εργασιακών κλπ δηλώσεων – υποχρεώσεων όλων των επιχειρήσεων (φυσικών και νομικών προσώπων) που λήγουν τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο. Η επιλεκτική εφαρμογή αυτών δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από την καθολική εφαρμογή.
▪ Την 2μηνη παράταση πληρωμής των ασφαλιστικών εισφορών του μήνα Ιανουαρίου 2020 για όλους τους ασφαλισμένους στον e-ΕΦΚΑ, οι οποίες αναρτήθηκαν προ ολίγων ημερών, με καταληκτική ημερομηνία πληρωμής την 20η Μαρτίου 2020.
▪ Την ενίσχυση των οργανωμένων λογιστικών γραφείων και των αυτοαπασχολούμενων ελευθέρων επαγγελματιών λογιστών – φοροτεχνικών με ειδικό βοήθημα από το κράτος με βάση τη δυναμική του κάθε γραφείου ανά απασχολούμενο (όχι αποζημίωση, όχι επίδομα αλλά ειδικό βοήθημα). Για παράδειγμα λογιστικό γραφείο που απασχολεί 15 εργαζόμενους (1 αυτοαπασχολούμενο και 14 μισθωτούς) και έχει και αναλογικά σημαντικό αριθμό πελατών (ιδιώτες και επιχειρήσεις), εκ των οποίων πολλές επιχειρήσεις ανέστειλαν τη λειτουργία ή έχει μειωθεί κατακόρυφα ο τζίρος τους λόγω της υφιστάμενης κατάστασης, να έχει τη δυνατότητα να λαμβάνει ειδικό βοήθημα βάσει των ατόμων που απασχολεί, ώστε να αποφευχθούν οι απολύσεις, οι αποχωρήσεις και εξώθηση των εργαζομένων σε άδειες άνευ αποδοχών και να συνεχιστεί η εύρυθμη λειτουργία των λογιστικών γραφείων.
▪ Την έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση με όλες τις απαραίτητες διευκρινήσεις πιστοποιημένων λογιστών-φοροτεχνικών με e-mail από το ΟΕΕ, ύστερα από συνεννόηση και επικοινωνία του ΟΕΕ με τα Υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης και Εργασίας, για τα νέα μέτρα ώστε να μπορούν να απαντούν άμεσα με όλες τις απαραίτητες διευκρινίσεις στους πελάτες τους και να μπορούν να τους ενημερώνουν αναλυτικά ανά ΚΑΔ κλάδο κτλ (καθώς έχει παρατηρηθεί πως μετά από κάθε εξαγγελία που σε πρώτη φάση δεν έχει διευκρινήσεις όλοι επικοινωνούν με τους λογιστές τους για να ενημερωθούν αλλά και αυτοί δυστυχώς αδυνατούν να ενημερώσουν με τον τρόπο που γίνεται η ενημέρωση). Επίσημη ενημέρωση, έγκαιρη και έγκυρη μόνο από το ΟΕΕ και όχι από κλαδικές συντεχνίες μη εξουσιοδοτημένες για το σκοπό αυτό.
▪ Σε περίπτωση αποδεδειγμένου κρούσματος κορονοϊού σε λογιστή, «ειδική παράταση» για την υποβολή φορολογικών – ασφαλιστικών υποχρεώσεων των πελατών του (φυσικών –νομικών προσώπων), με εκπρόθεσμη υποβολή χωρίς πρόστιμα. Απαραίτητη προϋπόθεση ο λογιστής να έχει εξουσιοδοτηθεί στην εφαρμογή taxisnet της ΑΑΔΕ από το εκάστοτε Φυσικό ή Νομικό πρόσωπο για την αποστολή όλων των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων και επιπλέον δυνατότητα καταχώρησης στο taxisnet της ιατρικής γνωμάτευσης κρούσματος κορονοϊού.
Γίνεται αντιληπτό ότι είναι επιτακτική ανάγκη ο κλάδος μας να μην εξαιρεθεί από τη δέσμη των μέτρων που ανακοινώθηκαν ή πρόκειται να ανακοινωθούν. Για άλλη μια φορά οι λογιστές – φοροτεχνικοί καλούνται να σηκώσουν το βάρος όλης αυτής της κατάστασης. Θα πρέπει να ενημερώσουν τους πολίτες και τις επιχειρήσεις για όλα τα νέα οικονομικά- εργασιακά δεδομένα και φυσικά θα είναι πάλι αυτοί οι υπεύθυνοι για να υποβληθούν όλες οι υποχρεώσεις και το κράτος να πάρει τα χρήματά του. Δεν γίνεται για άλλη μια φορά να είναι οι άμισθοι υπάλληλοι του κράτους γιατί όλες οι πρόσθετες εργασίες που διεκπεραιώνουν δεν πληρώνονται από τους πελάτες τους.
19-03-2020
Η Γραμματεία της Π.Δ.Σ.Ο.