1. Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρηματίες σήμερα;
2. Γιατί οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν λειτουργούν επιχειρηματικά;
3. Τι είναι αυτό που θα έπρεπε να κάνει κάθε επιχειρηματίας για να επιβιώσει;
Οι παραπάνω τρεις ερωτήσεις εκφράζουν όλο το πρόβλημα της επιχειρηματικότητας σήμερα και την αδυναμία της μικρομεσαίας επιχείρησης να αντέξει τον ανταγωνισμό και να σταθεί στην αγορά.
Είναι ερωτήσεις, στις οποίες οι απαντήσεις θα δώσουν το έναυσμα στον επιχειρηματία να βελτιώσει τη λειτουργία της επιχείρησής του και να πετύχει καλύτερα αποτελέσματα.
Είναι ερωτήσεις που αποτελούν τον πυρήνα της επιχειρηματικότητας και που η απάντησή τους θα δώσει ώθηση στην επιχειρηματική σκέψη και κυρίως στην επιχειρηματική δράση που είναι και το ζητούμενο.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
1. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρηματίες σήμερα είναι το πρόβλημα της ρευστότητας. Με δεδομένο ότι περισσότερες από το 90% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα είναι μικρομεσαίες, το πρόβλημά τους είναι να δημιουργήσουν ρευστότητα για να επιβιώσουν. Πώς όμως δημιουργείς ρευστότητα; Η απάντηση είναι απλή: Πουλώντας τα προϊόντα σου με κέρδος. Τι σημαίνει όλο αυτό; Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να μάθουν να πουλάνε και μάλιστα να πουλάνε με κέρδος.
2. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν λειτουργούν επιχειρηματικά, γιατί κανένας δεν τους έμαθε πως να λειτουργούν επιχειρηματικά και δεν τους μίλησε για τις βασικές αρχές και έννοιες της επιχειρηματικότητας. Όπως χωρίς να ξέρεις την αλφαβήτα δεν μπορείς να διαβάσεις, έτσι και χωρίς να ξέρεις τα βασικά της επιχειρηματικότητας δεν μπορείς να λειτουργήσεις επιχειρηματικά. Οι διάφοροι «ειδικοί» στέκονται κυρίως στο κομμάτι της οικονομίας και των οικονομικών δεικτών ή της διοίκησης (αυτά ξέρουν, αυτά λένε), ενώ αφήνουν πίσω το κομμάτι της επιχειρηματικότητας (που δεν ξέρουν και δεν λένε). Και όμως, η επιχειρηματικότητα είναι αυτή που δημιουργεί την οικονομία και τους οικονομικούς δείκτες.
3. Για να επιβιώσει ο επιχειρηματίας θα πρέπει να ασχοληθεί αποκλειστικά με την επιχειρηματικότητα και όχι με την οικονομία. Πρέπει να μάθει να λειτουργεί αποτελεσματικά την επιχείρησή του και να πετυχαίνει αποτελέσματα. Να μάθει σε ποιους τομείς-κλειδιά της επιχείρησής του να δίνει ιδιαίτερη έμφαση, ώστε να πουλάει και να δημιουργεί ρευστότητα. Να μάθει τις βασικές λειτουργίες της επιχείρησής του και να δώσει έμφαση σ’ αυτές. Ο χρόνος του επιχειρηματία είναι πολύτιμος, γιατί συνήθως αυτός είναι τα πάντα. Είναι μόνος του και λειτουργεί μόνος του. Έτσι πρέπει να μάθει πως να αξιοποιεί τον χρόνο του, σε ποιες δραστηριότητες πρέπει να δίνει προτεραιότητες, ώστε να πετυχαίνει τα καλύτερα αποτελέσματα, καθώς και πως να βάζει στόχους και να τους πετυχαίνει.
Και ενώ οι περισσότεροι επιχειρηματίες γνωρίζουν ότι υπάρχουν όλα αυτά ή έχουν ακούσει γι αυτά, δεν κάνουν τίποτα γι αυτά. Είτε κωλυσιεργούν είτε αναβάλλουν, για πολλούς και διάφορους δικούς τους λόγους. Κι έτσι καταλήγουν να κοιτούν την αγορά ανήμποροι, χωρίς να κάνουν κάτι για να ξεκολήσουν από το τέλμα, στο οποίο τους έχει οδηγήσει η διαρκής μεταβολή του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, το οποίο χαρακτηρίζεται από την ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας, την ένταση του ανταγωνισμού και την έλλειψη ρευστότητας.
Αν είσαι επιχειρηματίας καλόν θα είναι να μάθεις πως να λειτουργείς την επιχείρησή σου καλύτερα, ώστε να επιβιώνεις σε κάθε επιχειρηματικό περιβάλλον.
Όσο η αγορά θα γίνεται πιο δύσκολη για το επιχειρείν, όσο ο ανταγωνισμός θα εντείνεται και όσο οι επιχειρήσεις θα αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης, εσύ θα πρέπει να μάθεις πως να επιβιώνεις επιχειρηματικά. Δηλαδή να μάθεις να πουλάς αποτελεσματικά και να δημιουργείς ρευστότητα.
Να θυμάσαι πάντα: Η απραξία και η αναβλητικότητα είναι κακοί σύμβουλοι.
*Ο Δρ Νέστωρ Κολοβός βοηθάει επιχειρήσεις και επιχειρηματίες να πετυχαίνουν τους επαγγελματικούς στόχους τους πιο εύκολα και πιο γρήγορα. Διαθέτει 50 χρόνια εμπειρία στις επιχειρήσεις και 30 χρόνια διδασκαλίας σε Ανώτερη, Ανώτατη Εκπαίδευση και Επαγγελματικές Σχολές. Ομιλίες και άρθρα του για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας είναι δημοσιευμένα στο διαδίκτυο.