Στην εταιρία εκπαίδευσης πιλότων Egnatia Aviation «περνά» για 40 χρόνια το παλιό στρατιωτικό αεροδρόμιο στον Αμυγδαλεώνα Καβάλας, προκειμένου η εταιρεία να μεταφέρει τις δραστηριότητές εκπαίδευσης πιλότων από την Κοζάνη στο φυσικό της χώρο, την περιοχή της Καβάλας. Η αποχώρηση της εταιρείας από την Κοζάνη δρομολογήθηκε για τα τέλη Μαρτίου, και έχει προκαλέσει αίσθηση σε ότι αφορά την απώλεια μιας υποδομής για τη Δυτική Μακεδονία. Στις ίδιες εγκαταστάσεις δρομολογείται και η μεταφορά των υφιστάμενων υποδομών και δραστηριοτήτων που διατηρεί σήμερα η εταιρεία στην Καβάλα.
Η συμφωνία που υπογράφηκε από την Εταιρεία με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας περιλαμβάνει τη μίσθωση του χώρου του παλιού στρατιωτικού αεροδρομίου στην Καβάλα έναντι 15.000 ευρώ το μήνα για τα 5 πρώτα χρόνια, ενώ η υπογραφή της έχει ανακοινωθεί επισήμως από το Δεκέμβρη του 2021 όπως διαβάζουμε και στο έγκυρο ypodomes.com .
Το χρονικό
19 Ιουλίου 2021:
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας (και Βουλευτής Καβάλας) Νίκος Παναγιωτόπουλος υπέγραψε απόφαση για διενέργεια νέου δημόσιου πλειοδοτικού διαγωνισμού για την εκμίσθωση των εγκαταστάσεων του στρατιωτικού αεροδρομίου του Αμυγδαλεώνα. Όπως αναφέρει το kavalapost, “σε περίπτωση που αυτήν τη φορά δεν υπάρξουν ενστάσεις, δεν αποκλείεται η «κατοχύρωση» της έκτασης στην Egnatia Aviation να σημάνει και την «επιστροφή» της σχολής πιλότων στη φυσική της έδρα, την Καβάλα”.
21 Ιουλίου 2021
Διαβάζουμε σε ρεπορτάζ του kavalapost.gr: “Εδώ και σχεδόν μία δεκαετία «συζητείται» το ενδεχόμενο -αλλά και η ανάγκη- αξιοποίησης του στρατιωτικού αεροδρομίου του Αμυγδαλεώνα Καβάλας, με κύριο «αίτημα» αυτό της μετεγκατάστασης εκεί των δραστηριοτήτων της καβαλιώτικης σχολής πιλότων Egnatia Aviation. Μάλιστα, το 2017 όλα έδειχναν ότι το θέμα θα «προχωρήσει», ωστόσο τον διαγωνισμό που τότε είχε προκηρυχθεί είχε «μπλοκάρει» η Fraport, η εταιρία που λίγο πριν είχε εξασφαλίσει την παραχώρηση και εκμετάλλευση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, ανάμεσά τους και το «Μέγας Αλέξανδρος» της Καβάλας [διαβάστε περισσότερα πατώντας εδώ]. Μετά και την εξέλιξη αυτή, η Egnatia Aviation αναγκάστηκε να μεταφέρει μέρος των δραστηριοτήτων της στο αεροδρόμιο «Φίλιππος» της Κοζάνης…”
11 Νοεμβρίου 2019 (1,5 χρόνο νωρίτερα):
Ο Βουλευτής Καβάλας της ΝΔ Μακάριος Λαζαρίδης, έδωσε με δήλωση του “τέλος στη φημολογία” περί εγκατάστασης μεταναστών και δημιουργίας νέων HOT SPOT στο αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα λέγοντας χαρακτηριστικά: “Δεν πρόκειται να αφήσουμε μια επένδυση 10 εκατομμυρίων να πάει χαμένη”, αναφερόμενος στις εγκαταστάσεις που δρομολογούσε να δημιουργήσει η Egnatia Aviation στο αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα.
17 Δεκεμβρίου 2021:
Ανακοινώνεται η μίσθωση του Αεροδρομίου του Αμυγδαλεώνα στην Egnatia Aviaton.
2 Φεβρουαρίου 2022:
Διαβάζουμε στο KAVALANEWS.GR: “Αρχίζουν από την Δευτέρα (δηλ. 7 Φεβρουαρίου) καιρού επιτρέποντος, οι εργασίες στο παλιό στρατιωτικό αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα. Σχετικά με τις εργασίες, όπως εξηγεί στο KavalaNews ο διευθύνων σύμβουλος της Egnatia Aviation, Δημήτρης Λυμπεράκης, αφορούν την πρώτη φάση, όπως συντήρηση και αναβάθμιση του διαδρόμου και της πίστας. Τα έργα αυτά υπολογίζεται να κρατήσουν 2-3 μήνες, ενώ αναμένεται και η αδειοδότηση από την υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Από εκεί και πέρα θα αρχίσει η δεύτερη φάση του έργου, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την ανέγερση κτιρίων, κοιτώνες για τους σπουδαστές της σχολής.”
23 Φεβρουαρίου 2022:
Τρεις εβδομάδες αργότερα, στην Κοζάνη φτάνει η δυσάρεστη είδηση της μεταφοράς όλης της δραστηριότητας της σχολής πιλότων Egnatia Aviation στην Καβάλα εντός 40 ημερών, μετά την απόφαση της εταιρείας να αποχωρήσει από την Κοζάνη. Στη λιτή ανακοίνωση της εταιρίας διαβάζουμε: “Η Egnatia Aviation σας ενημερώνει ότι λόγω των συνεχόμενων προβλημάτων και περιορισμών που προκύπτουν σε καθημερινή βάση, δυσχεραίνοντας σημαντικά την διεκπεραίωση των υποχρεωσεων της, θα προβεί σε αναστολή της επιχειρησιακής της δραστηριότητας από την βάση εκπαίδευσης της Κοζάνης στις 31 Μαρτίου 2022.”
Το mega πρότζεκτ του Αμυγδαλεώνα
Η Egnatia Aviation ετοιμάζεται να τρέξει ένα τεράστιο πρότζεκτ ανάπλασης του παλιού στρατιωτικού αεροδρομίου, με μεγάλες επενδύσεις σε κτιριακά και υποδομές, φιλοδοξώντας να διαμορφώσει ένα Campus εφάμιλο με Campus ευρωπαϊκού πανεπιστημίου. Το φιλόδοξο πλάνο της, περιέχει ανάπτυξη υποδομών με προδιαγραφές ενός πολύ καλού πολιτικού αεροδρομίου, Σχολής Πιλότων, δεύτερου (μεγαλύτερου από το υφιστάμενου) συνεργείου συντήρησης αεροσκαφών, Χώρων Εστίασης και Φιλοξενίας (κοιτώνες). Θα υπάρξουν νέοι στεγασμένοι χώροι εκπαίδευσης, σε σύνολο 12.500 τετραγωνικών μέτρων νέων κτιριακών υποδομών, ενώ θα γίνει εκτενής ανάπλαση όλου του περιβάλλοντα χώρου του αεροδρομίου. Αν και είναι ήδη στην τριάδα των ευρωπαϊκών εταιρειών εκπαίδευσης με δυνατότητα εκπαίδευσης έως 300 μαθητών, με την ανάπτυξη του πρότζεκτ του Αμυγδαλεώνα η Egnatia φιλοδοξεί να γίνει η πρώτη σχολή στην Ευρώπη.
Στόχος της εταιρείας είναι η δημιουργία του campus με ορίζοντα υλοποίησης τα 7 χρόνια, με σκοπό όμως να ολοκληρωθούν τα έργα πολύ νωρίτερα, αναφέρει ο κ. Λυμπεράκης στο KAVALANEWS. Βάσει της σύμβασης που έχει υπογράψει η εταιρεία με το ΥΠΕΘΑ, υπάρχει υποχρέωση για υλοποίηση έργων που ξεπερνούν τα 4,8 εκατομμύρια ευρώ. Προς το παρόν βέβαια, ο βραχυπρόθεσμος στόχος είναι να γίνουν οι απολύτως απαραίτητες παρεμβάσεις, ώστε να μπορεί να απογειωθεί αεροπλάνο έως το καλοκαίρι του 2022 για τις ανάγκες της εκπαίδευσης της φετινής σειράς μαθητών. Έως τότε, η έδρα θα είναι στο πολιτικό αεροδρόμιο της Καβάλας.
Τι λέει η εταιρεία για την Κοζάνη
Σε επίμονη ερώτηση του Δημοσιογράφου Τάσου Αποστολίδη στον Ρ/Σ KAVALANEWS 102,8 FM για τις εγκαταστάσεις και τη δραστηριότητα στην ίδια συνέντευξη στις αρχές Φεβρουαρίου, ο Δ/νων Σύμβουλος της εταιρείας Δημήτρης Λυμπεράκης μεταξύ άλλων απάντησε: “Αναγκαστήκαμε να πάμε στην Κοζάνη, διότι μετά από τόσα χρόνια προσπάθειας στον Αμυγδαλεώνα δεν μπορούσαμε να επεκταθούμε πλέον στην περιοχή, τώρα βέβαια αλλάζει το σκηνικό αλλά έχουν αλλάξει και οι ανάγκες”.
Σύμφωνα με τον κ. Λυμπεράκη, στην Κοζάνη το αεροδρόμιο είναι ένα πολύ μικρό – παρόμοιο με τον Αμυγδαλεώνα -, η εταιρεία πήγε το 2018, και δημιούργησε υποδομή στο κομμάτι της θεωρητικής εκπαίδευσης και των εξομοιωτών, δηλαδή στο πρώτο κομμάτι της εκπαίδευσης. Όταν η εταιρεία έφτασε στο πτητικό κομμάτι της εκπαίδευσης ήρθε ο κορωνοϊός, και η ανάπτυξη της εταιρείας στο πτητικό κομμάτι μπήκε “στον πάγο”. Από εκεί και πέρα, ήρθε το πλήρωμα του χρόνου και ο Καβαλιώτης Υπουργός Εθνικής Άμυνας μίσθωσε το παλιό στρατιωτικό αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα, συνεπώς η εταιρεία προχώρησε σε αναθεώρηση των αποφάσεων της, και υλοποιεί το mega project στο φυσικό της χώρο, την Καβάλα.
Ακούστε όσα είπε ο κ. Λυμπεράκης στον KavalaNews 102.8
Αποχώρηση με αιχμές από την Κοζάνη
Παρά το ότι σύμφωνα με τον κ. Λυμπεράκη δεν είχε αναπτυχθεί το πτητικό τμήμα της εκπαίδευσης στην Κοζάνης, είναι πολλές οι φορές που τόσο η εταιρεία όσο και οι φορείς της Κοζάνης ανέδειξαν τα ομολογουμένως μεγάλα προβλήματα του αεροδρομίου της Κοζάνης. Σημαντικά προβλήματα όπως το μειωμένο προσωπικό και οι λιγοστές ώρες λειτουργίας. Τα προβλήματα αυτά μερικώς λύθηκαν με ενέργειες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, δεσμεύοντας προσωπικό για τον αερολιμένα της Κοζάνης από άλλα αεροδρόμια όταν αυτό κρινόταν απαραίτητο, με την κατάσταση να βελτιώνεται αισθητά, όχι όμως να λύνεται.
Παρ’ όλα αυτά, τα παράπονα για την υποστελέχωση του αεροδρομίου συνέχισαν να υπάρχουν, και κορυφώθηκαν με την ανακοίνωση της εταιρείας σχετικά με την αποχώρηση της από την Κοζάνη. Η ανακοίνωση έκανε λόγο για συνεχόμενα προβλήματα και περιορισμούς που προκύπτουν σε καθημερινή βάση, λόγω των οποίων αναστέλλει τη δραστηριότητα της στην Κοζάνη.
Η επόμενη μέρα
Αποτυπώνεται, τόσο από τα γενόμενα όσο και από τα λεγόμενα του κ. Λυμπεράκη, πως η Κοζάνη προέκυψε ως προσωρινή εναλλακτική λύση για την εταιρεία λόγω της δυστοκίας της παραχώρησης του Αμυγδαλεώνα από το ΥΠΕΘΑ. Το φιλόδοξο mega επενδυτικό πλάνο της Egnatia Aviation θα ήταν δύσκολο να υλοποιηθεί είτε στην Κοζάνη είτε στο πολιτικό αεροδρόμιο της Κοζάνης, αφού ήταν απαραίτητες μεγάλες εκτάσεις για την υλοποίηση της επένδυσης, οι οποίες θα ήταν δύσκολο να παραχωρηθούν.
Ειδήμονες του χώρου εκτιμούν πως το όραμα των Επιχειρηματιών θα μπορούσε να υλοποιηθεί μόνο στην Καβάλα, και πως η προσωρινή λύση της Κοζάνης αποτελούσε μοχλό πίεσης κυρίως προς την παρούσα αλλά και προς την προηγούμενη κυβέρνηση από την οποία η εταιρεία είχε ζητήσει τον Αμυγδαλεώνα. Άλλωστε όπως φαίνεται με σαφήνεια η εταιρεία ουδέποτε σταμάτησε να είναι προσανατολισμένη στο μεγάλο αναπτυξιακό πρότζεκτ που προετοίμαζε στην Καβάλα. Σε αυτό το συμπέρασμα συνηγορεί, και η προ 9 μηνών προαναγγελία της “επιστροφής της εταιρείας στην Καβάλα” από τα καβαλιώτικα ΜΜΕ.