Η αποστολή ενός εμβολίου για τον κορωνοϊό σε όλο τον κόσμο θα είναι «η μεγαλύτερη πρόκληση για τις μεταφορές», σύμφωνα με τον κλάδο των αερομεταφορών.
Όπως ανέφερε μάλιστα η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA), θα χρειαστεί το ισοδύναμο 8.000 Boeing 747 για να μπορέσουν να παραδοθούν τα εμβόλια για την Covid-19 σε κάθε γωνιά της Γης.
Αν και δεν υπάρχει ακόμα εμβόλιο για την Covid-19, τη νόσο που προκαλεί ο νέος κορωνοϊός, η IATA συνεργάζεται ήδη με αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, διεθνείς φορείς υγείας και φαρμακευτικές εταιρείες για ένα παγκόσμιο σχέδιο αερογέφυρας. Όπως υπενθυμίζει το BBC, το πρόγραμμα διανομής προϋποθέτει μόνο μία δόση ανά άτομο.
«Η ασφαλής διανομή εμβολίων Covid-19 θα είναι η αποστολή του αιώνα για την παγκόσμια βιομηχανία αερομεταφοράς φορτίων. Αλλά δεν θα συμβεί χωρίς προσεκτικό εκ των προτέρων προγραμματισμό. Και η ώρα γι’ αυτό είναι τώρα», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της IATA, Alexandre de Juniac.
Ενώ οι αεροπορικές εταιρείες μετατοπίζουν το ενδιαφέρον τους στην παράδοση φορτίου κατά τη διάρκεια της σοβαρής μείωσης των επιβατικών πτήσεων, η αποστολή εμβολίων είναι μια πιο περίπλοκη διαδικασία, τονίζει το BBC και εξηγεί: «Δεν είναι όλα τα αεροπλάνα κατάλληλα για διανομή εμβολίων, καθώς απαιτείται ένα τυπικό εύρος θερμοκρασίας μεταξύ 2 και 8 βαθμών Κελσίου για τη μεταφορά φαρμάκων». Σύμφωνα με το δημοσίευμα μάλιστα, «ορισμένα εμβόλια μπορεί να απαιτούν θερμοκρασίες κατάψυξης, κάτι που δεν μπορούν να επιτύχουν τα περισσότερα αεροσκάφη».
«Γνωρίζουμε καλά τις διαδικασίες. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να τις αυξήσουμε στον βαθμό που θα απαιτηθεί», πρόσθεσε ο Glyn Hughes, επικεφαλής στον κλάδο των εμπορευμάτων. Οι πτήσεις προς ορισμένα μέρη του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων μερικών περιοχών της Νοτιοανατολικής Ασίας, θα είναι κρίσιμες, καθώς δεν διαθέτουν δυνατότητες παραγωγής εμβολίων, πρόσθεσε.
Στρατιωτική ακρίβεια για τη μεταφορά των εμβολίων
Η διανομή ενός εμβολίου σε ολόκληρη την Αφρική θα ήταν «αδύνατη» αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με την IATA, δεδομένης της έλλειψης χωρητικότητας για φορτία του μεγέθους της περιοχής και της περίπλοκης κατάστασης στη διέλευση των συνόρων.
Η μεταφορά θα χρειαστεί «σχεδόν στρατιωτική ακρίβεια» και θα απαιτηθούν εγκαταστάσεις με χαμηλές θερμοκρασίες σε όλο το δίκτυο σημείων στα οποία θα αποθηκευτεί το εμβόλιο.
Υπενθυμίζεται ότι περίπου 140 εμβόλια βρίσκονται σε πρώιμη ανάπτυξη και περίπου 12 δοκιμάζονται σε ανθρώπους στο πλαίσιο κλινικών δοκιμών. Ένα από αυτά αναπτύσσεται από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και βρίσκεται ήδη σε προχωρημένο στάδιο δοκιμών.
Από την πλευρά της, η ΙΑΤΑ προέτρεψε τις κυβερνήσεις να ξεκινήσουν τώρα έναν προσεκτικό σχεδιασμό για να διασφαλίσουν ότι είναι πλήρως προετοιμασμένες μόλις εγκριθούν τα εμβόλια και γίνουν διαθέσιμα για διανομή.
Ένα άλλο ζήτημα που προκύπτει, εκτός από τη μεταφορά σε ελεγχόμενες θερμοκρασίες, είναι και η ασφάλεια καθώς, όπως τονίζει η IATA, «τα εμβόλια θα είναι εξαιρετικά πολύτιμα εμπορεύματα. Πρέπει να υπάρχουν προετοιμασίες για να διασφαλιστεί ότι οι αποστολές θα παραμείνουν ασφαλείς από παραβιάσεις και κλοπές».
«Πάγωσαν» οι έρευνες για το εμβόλιο της AstraZeneca
Yπενθυμίζεται, πάντως, ότι οι έρευνες για το πιο φιλόδοξο εμβόλιο ενάντια στον νέο κορωνοϊό, αυτό που αναπτύσσει η AstraZeneca, έχουν παύσει προσωρινά, ύστερα από ανεξήγητη νόσο που εμφάνισε ένας από τους ανθρώπους οι οποίοι συμμετείχαν στη μελέτη και έκαναν το εμβόλιο. Σύμφωνα με τους Financial Times, οι δοκιμές του εμβολίου μπορεί να επαναληφθούν ακόμα και την επόμενη εβδομάδα, υπάρχει όμως, ανάλογα με τη διάγνωση στην ασθενή, το ενδεχόμενο οι δοκιμές να γυρίσουν πίσω στη δεύτερη φάση ή να ξαναξεκινήσει η τρίτη φάση.
Πηγή: iefimerida.gr