Αν ανατρέξουμε στο παρελθόν θα διαπιστώσουμε ότι οι ελληνικές οικογενειακές σειρές, ειδικά πριν από το 1990, είναι ελάχιστες και ο χαρακτήρας των οικογενειών που αναδεικνύουν είναι εκείνου της συντηρητικής πατριαρχικής δομής, των συντηρητικών οικογενειακών αξιών, των συγκρούσεων και των έντονων διαφωνιών των μελών της οικογένειας. Ωστόσο, στις επόμενες δεκαετίες (1990,2000,2010) που ακολούθησαν, η τηλεόραση πρόβαλλε ποικίλα είδη οικογενειών στις ελληνικές κωμικές σειρές, σημειώνοντας υψηλά νούμερα τηλεθέασης και συγκεντρώνοντας μεγάλο κοινό τηλεθεατών.
Αρχικά, τη δεκαετία 1990 εμφανίζεται στους δέκτες η αισθηματική κωμική σειρά «Dolce Vita». Πρωταγωνιστές της σειράς είναι μία ώριμη ηλικιακά χήρα και ο γαμπρός της, με τον οποίο συνάπτει ερωτική σχέση. Η συγκεκριμένη τηλεοπτική σειρά θα μπορούσε να θεωρηθεί απόπειρα αποδόμησης του μύθου της παραδοσιακής ή φυσιολογικής οικογένειας, καθώς προωθεί ορισμένες ασυνήθιστες δομές (π.χ. ερωτική σχέση πεθεράς- γαμπρού, ανύπαντρη κόρη με παιδί) (Γιολτζίδου, 2023). Με βάση την κατηγοριοποίηση που προτείνει ο Skill (1987), η σειρά προβάλλει ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα μη συμβατικής οικογένειας, καθώς από αυτήν απουσιάζει εντελώς η πατρική φιγούρα. Επιπλέον, η θέση της πρωταγωνίστριας ως μητέρας είναι ιδιαίτερη, διότι ταλαντεύεται ανάμεσα στο συμβατικό και μεταμοντέρνο- δηλαδή από τη μία θέλει να κάνει επανάσταση και να ζήσει τον έρωτα, όμως, από την άλλη διακατέχεται από ενοχικά σύνδρομα που την κρατάνε στο παρελθόν και δεν την αφήνουν να προχωρήσει.
Τη δεκαετία του 2000 προβάλλετε η αγαπημένη οικογενειακή σειρά των περισσοτέρων, «Ευτυχισμένοι Μαζί». Η τηλεοπτική σειρά αναφέρεται σε ένα ανασυσταμένο, καθόλου συμβατικό μοντέλο οικογένειας το οποίο προκύπτει μέσα από καταστάσεις αναγκαστικής χηρείας (Skill, 1987). Στη σειρά παρατηρούμε το διττό ρόλο του χήρου Διονύση, ο οποίος από τη μία πλευρά είναι ο πατέρας- αρχηγός- προστάτης της οικογένειας, ενώ από την άλλη πλευρά είναι εκείνος που κάνει δουλειές νοικοκυριού, πλένει ρούχα και κυκλοφορεί στο σπίτι με ποδιά, εκφράζοντας την αμηχανία για το νέο ρόλο που καλείται να αναλάβει. Επιπρόσθετα, αξιοσημείωτο στοιχείο της σειράς είναι η αμφισβήτηση του παραδοσιακού ρόλου του συζύγου που φροντίζει για την οικονομική ευμάρεια της οικογένειας. Στη σειρά τόσο η γυναίκα όσο και ο άνδρας μοιράζονται εξίσου τα οικονομικά βάρη. Η σειρά «Ευτυχισμένοι Μαζί» περιλαμβάνει πολλά στοιχεία άξια μελέτης (π.χ. σχέση Μάρκου- Εύας) τα οποία δεν μπορούν να αναλυθούν εξαιτίας έκτασης και χρόνου.
Τέλος, η σειρά που συγκεντρώνει μερικά από τα πιο συνηθισμένα χαρακτηριστικά μιας οικογενειακής τηλεοπτικής σειράς είναι «Το σόι σου». Η συγκεκριμένη σειρά ανήκει στη κατηγορία της συμβατικής οικογένειας με βάση πάντα την κατηγοριοποίηση που προτείνει ο Skill (1987). Αυτό συμβαίνει διότι οι περισσότερες οικογένειες που παρουσιάζονται αποτελούνται από παντρεμένους συζύγους και παιδιά. Ωστόσο παρατηρούνται και ορισμένες ‘μη φυσιολογικές καταστάσεις’, όπως για παράδειγμα η ανύπαντρη κόρη, ο ανύπαντρος γιος και ο γιος που προτιμά να ζει αρκετά χρόνια χωρίς γάμο. Παραταύτα, οι συγκεκριμένες καταστάσεις παραμερίζονται καθώς οι γονείς συχνά τους προτρέπουν να ακολουθήσουν το μοντέλο της συμβατικής οικογένειας, επικαλούμενοι τα ήθη, τα έθιμα και τις θρησκευτικές παραδόσεις. Εντούτοις, παρόλο που η σειρά ανήκει στη δεκαετία του 2010, όπου τα περισσότερα στερεότυπα έχουν εκλείψει, είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι προβάλει τη δομή της οικογένειας που θα εντοπίζαμε στις τηλεοπτικές σειρές του ’80 και του ’90.
Συμπερασματικά, θα λέγαμε ότι η προβολή των διαφορετικών ειδών οικογένειας στις ελληνικές τηλεοπτικές σειρές αποτελεί ένα ενδιαφέρον στοιχείο. Ωστόσο, περισσότερο ενδιαφέρον αποτελεί το γεγονός ότι παρόλο που οι οικογενειακές κωμικές σειρές προωθούν τελείως διαφορετικά μοντέλα οικογενειών, επιτρέπουν στους ανθρώπους να τις παρακολουθήσουν χωρίς να υποστούν κάποιο αποτρεπτικό πολιτισμικό σοκ (Γιολτζίδου, 2023). Αυτό ίσως να συμβαίνει επειδή οι τηλεοπτικές σειρές μπορούν να έχουν επιρροή μονάχα ισορροπώντας ανάμεσα στη πραγματικότητα και στη μυθοπλασία.
Σταματία
Μαθήματα coaching
Μαθήματα αρθρογραφίας- δημιουργικής γραφής και κριτικής σκέψης