Το «ισχύς εν τη ενώσει» στο επιχειρείν έχει αποδειχθεί σε αρκετές περιπτώσεις καταλυτικό για την επιτυχία. Ειδικά στις περιπτώσεις που μικρές μονάδες, μπροστά σε ένα μεγάλο κύμα συγκέντρωσης και έντονου ανταγωνισμού όπως αυτό που κυριάρχησε στην αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, επέλεξαν τον δρόμο της συνεργασίας και του συνεταιρίζεσθαι.
Κάπως έτσι και η Welcome Stores έχει καταφέρει σήμερα ως μία άλλου τύπου κολεκτίβα να αποτελεί έναν από τους σημαντικούς πόλους της συγκεκριμένης αγοράς, όπου τα κοινοπρακτικά σχήματα εξακολουθούν να αποτελούν υπολογίσιμο ανταγωνιστή των μεγάλων που κυριαρχούν, ελέγχοντας περίπου το 25% της αγοράς.
Γι’ αυτό και μπορεί στις συζητήσεις των ημερών να κυριαρχεί το μέλλον του leader του κλάδου (σ.σ.: Κωτσόβολος), φαίνεται όμως ότι και οι μικροί παίκτες, που όμως έχουν καταφέρει σήμερα να ελέγχουν μια κρίσιμη μάζα της αγοράς, κυρίως στην επαρχία, ετοιμάζονται για κινήσεις που όχι μόνο θα διασφαλίσουν το μέλλον τους, αλλά και θα διεκδικήσουν περισσότερα. Εξάλλου, όπως λέει ο κ. Φίλιππος Ιωαννίδης, πρόεδρος και ένας από τους μετόχους του συνεργατικού σχήματος Welcome Stores, η αγορά βρίσκεται σε μια νέα φάση μετασχηματισμού, αλλά και ευκαιριών.
Και όπως εξηγεί, για τη Welcome Stores, που έχει καταφέρει να χτίσει μια ισχυρή θέση στο πιο δύσκολο ίσως κομμάτι της ελληνικής αγοράς, την επαρχία, χάρη στις προσπάθειες και το όνομα του κάθε επιχειρηματία-μετόχου ή μέλους της κοινοπραξίας, τώρα είναι η κατάλληλη ευκαιρία να γίνουν κινήσεις μεγαλύτερης διείσδυσης στα μεγάλα αστικά κέντρα, αλλά και να ενισχυθούν και εναλλακτικά κανάλια πωλήσεων. Σημειωτέον πως ήδη η κοινοπραξία μετρά 80 σημεία πώλησης, ενώ το επίπεδο των συνολικών πωλήσεων του δικτύου της Welcome Stores έχει ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ.
Κάθε πράγμα όμως με τη σειρά του. Πρώτα οι συστάσεις… «Δεκαεπτά μέτοχοι από τη Βόρεια Ελλάδα, με εφόδια την πολυετή πείρα στον χώρο των ηλεκτρικών συσκευών και την υγιή οικονομική θέση των επιχειρήσεών μας, δημιουργήσαμε τον Μάρτιο του 2011, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, τον νέο μας φορέα, την ανώνυμη εταιρεία Welcome Stores, και λειτούργησε μέσα στην πιο βαθιά οικονομική κρίση που γνώρισε η χώρα μας», λέει ο κ. Ιωαννίδης.
«Το 2019, η διοίκηση αποφάσισε να στραφεί στην Deloitte, μια συμβουλευτική εταιρεία διεθνούς εμβέλειας, με στόχο να διασφαλιστεί το καλύτερο επιχειρησιακό μοντέλο για την επόμενη μέρα του δικτύου της Welcome Stores. Και λίγα χρόνια μετά νομίζω ότι οι αριθμοί πλέον μιλούν από μόνοι τους. Η οικογένεια της Welcome Stores μεγαλώνει και ήδη απαριθμούμε 80 καταστήματα. Αναζητούμε δε και νέα σημεία για να διευρύνουμε την παρουσία μας, ιδιαίτερα στο λεκανοπέδιο Αττικής», σημειώνει ο πρόεδρος του συνεργατικού σχήματος Welcome Stores.
«Σήμερα απαριθμούμε 80 σημεία πώλησης καλύπτοντας το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής επικράτειας. Δεν έχουμε όμως ισχυρή παρουσία στο λεκανοπέδιο Αττικής και εκεί είναι πλέον το ενδιαφέρον της εταιρείας , αφού αποτελεί μεγάλη ευκαιρία για περαιτέρω ανάπτυξη. Εχουμε και τη γνώση και την εμπειρία για να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε κάποιον που επιθυμεί να ενταχθεί στο σχήμα μας», συμπληρώνει.
Η επέκταση στην Αττική
Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό είναι και το κλειδί της προοπτικής της Welcome Stores, καθώς στα μεγάλα αστικά κέντρα σήμερα η εταιρεία δεν έχει διεισδύσει σημαντικά: «Τα ιδρυτικά μέλη της Welcome Stores έχουν παρουσία στη Βόρεια Ελλάδα και το ενδιαφέρον μας αρχικά ήταν στην επικράτεια μέχρι να βάλουμε ισχυρές δομές και θεμέλια στην εταιρεία μας. Η διοίκηση, με εφόδια το οργανωμένο δίκτυο, την ολοκληρωμένη πανελλαδική επικοινωνία και τις καλές συνεργασίες με τους μεγάλους προμηθευτές, έχει ήδη πραγματοποιήσει επαφές με επιχειρηματίες του κλάδου και βρίσκεται σε αναζήτηση νέων σημείων στην Αττική».
Οπως εξηγεί, εξάλλου, η επέκταση στην Αττική αποτελεί κύριο πυλώνα του στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης της εταιρείας: «Το βασικό στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της εταιρείας μας περιλαμβάνει την επέκτασή μας σε γεωγραφικές περιοχές στις οποίες δεν έχουμε παρουσία ως δίκτυο (με βασική προτεραιότητα το λεκανοπέδιο Αττικής) τόσο με το σήμα μας “Welcome Stores” όσο και με το σήμα μας “Go Electric”, αλλά και την αναβάθμιση και ενίσχυση της παρουσίας μας στο ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω του κεντρικού εταιρικού μας e-shop (www.welcomestores.gr).
29 μέτοχοι
Σήμερα η Welcome Stores, που έχει ως μότο της το «Αστο πάνω μας», απαρτίζεται από 29 μετόχους και από 51 συνεργαζόμενα μέλη. «Εχουμε ένα μοντέλο λειτουργίας με το γνωστό σύστημα franchise, χαράσσοντας κεντρική εμπορική πολιτική, υποστηριζόμενη από μια ολοκληρωμένη ομάδα διοίκησης και στελεχών, ένα ολοκληρωμένο και σύγχρονο μάρκετινγκ και από ενιαίο σύστημα μηχανογράφησης», λέει ο κ. Ιωαννίδης. «Το μοντέλο λειτουργίας μας εξασφαλίζει διαφάνεια στη σχέση συνεργασίας προμηθευτή και επιχείρησης με την απευθείας τιμολόγηση στα μέλη χωρίς ενδιάμεσο λειτουργικό και διαχειριστικό κόστος, βελτιώνοντας την κερδοφορία των. Παράλληλα, διατηρούμε κεντρική αποθήκη για την τροφοδοσία συγκεκριμένων ειδών και κωδικών στα μέλη μας. Η μητρική εταιρεία μεριμνά για την ενιαία εταιρική εικόνα και κουλτούρα του δικτύου και για την υποστήριξη ενός συστήματος κεντρικής μηχανογράφησης, ώστε να προσφέρουμε στον καταναλωτή μια ολοκληρωμένη εμπειρία αγοράς οικιακών συσκευών», επισημαίνει.
Οσο για το τι χρειάζεται κάποιος για να γίνει μέλος της εταιρείας του δικτύου, ο κ. Ιωαννίδης απαντά: «Εφαρμόζουμε πιστά το καταστατικό μας, που επιτρέπει την είσοδο νέων μελών, τηρώντας ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια, όπως εφαρμογή της εταιρικής εικόνας, ένταξη στο ενιαίο μηχανογραφικό μας σύστημα, ενώ η εταιρεία φροντίζει να παρέχει στα μέλη υπηρεσίες υποστήριξης του καταστήματος σε επίπεδο οργάνωσης και διαφήμισης». «Ταυτόχρονα υπάρχουν οικονομικές δικλίδες ασφαλείας ώστε να εξασφαλίζεται η χρηματοοικονομική υγεία του φορέα. Για εμάς, τους ανθρώπους της Welcome Stores, η διάρκεια και η μακροχρόνια παρουσία έχει βαρύνουσα σημασία σε αυτό που έχουμε δημιουργήσει, και δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση σε περιπτώσεις με διάδοχη κατάσταση. Τα μέλη μας είναι οικογενειακές επιχειρήσεις με εμπειρία στον χώρο των ηλεκτρικών ειδών, αλλά έχουμε και περιπτώσεις που βρήκαν επενδυτικό ενδιαφέρον και τοποθετήθηκαν στον κλάδο μας».
Οι επενδύσεις
Το μεγαλύτερο μέρος των επενδύσεων που κάνει η εταιρεία αφορούν είτε την ενίσχυση της κεντρικής αποθήκης είτε το διαδικτυακό κανάλι, το οποίο έχει αποφασίσει να ενισχύσει.
«Οι πιο βασικές εκ των επενδύσεων της εταιρείας μας αφορούν τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του κεντρικού μας site και e-shop, στην ενίσχυση της κεντρικής αποθήκης μας στις κατηγορίες “Τεχνολογία” και “Εικόνα & Ηχος”, στην αναβάθμιση της εξωτερικής και της εσωτερικής εταιρικής εικόνας των καταστημάτων μας, στην τηλεοπτική, έντυπη αλλά και digital επικοινωνία του σήματός μας στους καταναλωτές, στη βελτίωση και ενίσχυση της ασφάλειας του κεντρικού μηχανογραφικού μας συστήματος που εξυπηρετεί καθημερινά όλο το δίκτυο των καταστημάτων μας και φυσικά στην ανάπτυξη, επιμόρφωση και ενδυνάμωση του ανθρώπινου στελεχιακού δυναμικού μας», λέει ο κ. Ιωαννίδης.
Με αυτό τον τρόπο, σύμφωνα με τον ίδιο, η εταιρεία μπορεί να σταθεί έναντι του αυξανόμενου ανταγωνισμού και της τάσης συγκεντρωτισμού που υπάρχει. «Πράγματι, η αγορά των ηλεκτρικών ειδών έχει συγκεντρωθεί τελευταία και χωρίζεται σε δύο βασικές κατηγορίες. Στις μεγάλες αλυσίδες, όπου εκεί συναντάμε τελευταία να γίνονται συγχωνεύσεις, και στους πολυμετοχικούς φορείς όπως είναι η Welcome Stores. Η εταιρεία μας αποτελεί την πρώτη δύναμη μεταξύ των πολυμετοχικών φορέων στο εμπόριο οικιακών συσκευών», διευκρινίζει και προσθέτει: «Τα μέλη μας έχουν μακροχρόνια εμπειρία στον κλάδο και είναι καταστήματα αναγνωρισμένα στις τοπικές κοινωνίες. Αυτό αποτελεί το εχέγγυο της Welcome Stores.
Η σχέση εμπιστοσύνης και η εμπειρία ετών. Ο ίδιος ο επιχειρηματίας είναι καθημερινά σε πλήρη ενασχόληση με την επιχείρηση και σε επαφή με τον καταναλωτή. Οι πολύ ανταγωνιστικές μας τιμές, η εξαιρετική εξυπηρέτηση και η ευελιξία των μελών μας να παραδίδουν άμεσα τα προϊόντα, κερδίζουν τις εντυπώσεις και την ικανοποίηση των πελατών. Διευρύνουμε την παρουσία μας με το ηλεκτρονικό μας κατάστημα www.welcomestores.gr και επενδύουμε συνεχώς σε νέες υπηρεσίες. Η ισχυρή σχέση εμπιστοσύνης μετόχων, μελών και διοίκησης ενισχύει τη συνεταιριστική μας κουλτούρα και τη διάθεση για περαιτέρω ανάπτυξη».
Οι συνεταιρισμοί
Ο ίδιος πάντως είναι θετικός ώστε οι συνεταιρισμοί ηλεκτρικών να προχωρήσουν και σε συνενώσεις: «Είμαστε υποστηρικτές αυτής της λογικής. Κάναμε και κάνουμε συνεχώς συζητήσεις με άλλους φορείς ώστε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας εμπορικά και διαφημιστικά, ενώ ήδη ένα σχήμα, η Go Electric, απορροφήθηκε από την εταιρεία μας».
Οπως εξηγεί, σήμερα το μερίδιο των κοινοπρακτικών σχημάτων στην αγορά των ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών φθάνει το 25%: «Το ποσοστό αυτό εμφανίζεται μεγαλύτερο (άνω του 35%) στην κατηγορία των “λευκών συσκευών”, κλιματισμού και μικροσυσκευών», ενώ παρουσιάζει μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης στις κατηγορίες “Εικόνα & Ηχος” και “Τεχνολογία”».
Συνολικά πάντως η αγορά λιανικής ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών ειδών χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό, συμπιεσμένα περιθώρια κέρδους και υψηλό βαθμό συγκέντρωσης, καθώς μεγάλο μέρος της ελέγχεται από έναν μικρό αριθμό αλυσίδων καταστημάτων και πολυμετοχικών δικτύων (συνεταιρισμών). Παράλληλα, στο σύνολο της χώρας δραστηριοποιούνται στην αγορά αυτή εταιρείες και πολυκαταστήματα λιανικού εμπορίου ειδών σπιτιού και τα αμιγώς καταστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου.
«Η εταιρεία μας είναι οικονομικά υγιής και μπορεί να αντέξει τον σκληρό ανταγωνισμό. Γενικά η αγορά αλλάζει και έχουμε είσοδο νέων παικτών. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις και αναπροσαρμόζουμε τη στρατηγική μας», απαντά ο κ. Ιωαννίδης κληθείς να σχολιάσει τις εξελίξεις που αφορούν τους «μεγάλους» του κλάδου.
Κόντρα στις εκτιμήσεις ότι η λιανική κάποια στιγμή θα περιοριστεί λόγω των μικρών περιθωρίων, ο ίδιος θεωρεί ότι οι προοπτικές εξακολουθούν να υπάρχουν. «Ο κλάδος έχει προοπτική στην αγορά γιατί τα είδη που προσφέρουμε είναι απαραίτητα στα νοικοκυριά και συνεχώς εξελίσσονται νέα προϊόντα που ικανοποιούν τις ανάγκες του καταναλωτή. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να αρνηθούμε τη διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Υπήρχε ανέκαθεν, στη μετά COVID όμως εποχή η ψηφιοποίηση, που αποτελεί πλέον μέρος της καθημερινότητάς μας. Στο μέλλον θα συναντήσουμε ηλεκτρονικά καταστήματα να προσφέρουν εικονική πραγματικότητα με εξομοίωση της εξυπηρέτησης φυσικού καταστήματος. Αυτή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπίσουμε», λέει.
Παρά τον πληθωρισμό και τη στενότητα που φέρνει στα νοικοκυριά, η αγορά φέτος κινείται ανοδικά. «Κυρίως υποβοηθούμενη από τα προγράμματα ανακύκλωσης “Αλλάζω συσκευή”. Ο πληθωρισμός δεν μας επηρέασε σημαντικά, καθώς προσπαθήσαμε να συγκρατήσουμε τις τιμές», σημειώνει. «Οι προβλέψεις μας για φέτος είναι να ξεπεράσουμε ως δίκτυο τα 100 εκατ. ευρώ σε πωλήσεις», προσθέτει.
Πέρυσι οι πωλήσεις του δικτύου της Welcome Stores είχαν φτάσει τα 92 εκατ. ευρώ και οι εργαζόμενοί του ξεπέρασαν τα 600 άτομα. «Τα κεφάλαια της μητρικής εταιρείας έχουν εξαπλασιαστεί με συνεχείς κερδοφόρες χρήσεις θωρακίζοντας την εταιρεία οικονομικά», λέει ο κ. Ιωαννίδης, ο οποίος, μάλιστα, σπεύδει να τονίσει πως «με τις υποδομές που έχουμε χτίσει, αποτέλεσμα της συλλογικής μας προσπάθειας, είναι θέμα χρόνου η επίτευξη του οράματός μας».
Πηγή: NewMoney.gr