Επισημάνσεις και απαντήσεις έδωσε ο Ν. Λυσσαρίδης σε πολίτες μέσω του facebook, για το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο της Περιφέρειας για τα εδάφη της λιγνιτικής δραστηριότητας, με στόχος την προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων, θέμα που συζητήθηκε με τον με τον Υφυπουργό Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, και για το οποίο είχε γράψει σε ρεπορτάζ του αποκλειστικά ο «Π». Ο Αντιπεριφερειάρχης τοποθετήθηκε εκ νέου σε ανάρτηση πολίτη στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης μετά από ερωτήσεις και παρατηρήσεις πολιτών για το πως “παρεμβαίνει” η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας στα πρώην ορυχεία, σε μία έκταση δηλαδή που δεν της ανήκει.
Όπως διευκρινίζει ο κ. Λυσσαρίδης:
« …Θα ήθελα να διευκρινίσω ορισμένες παραμέτρους για το κρίσιμο αυτό ζήτημα.
Η διαδικτυακή αυτή κουβέντα είναι χρήσιμη και καλό είναι να γίνεται για τα κρίσιμα ζητήματα του τόπου, ιδίως σε τέτοιες κρίσιμες περιόδους.
Αρχικά πρέπει να κατανοήσουμε πως η αξιοποίηση διαφέρει από την επαναπόδοση, για την οποία εκκρεμεί νομική γνωμοδότηση.
Ας δούμε τώρα τα πιο τεχνικά δεδομένα όπως μας τα επισήμανε ο Υφυπουργός και οι υπηρεσιακοί παράγοντες της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.
Πρώτον, η αίτηση της ΔΕΗ ΑΕ στη ΡΑΕ συμπαρασύρει μαζί και το χώρο εγκατάστασης αυτών, την έκταση δηλαδή του συνόλου των ορυχείων, αυτό μπορείτε να το δείτε online στο http://www.rae.gr/geo/ εκεί επίσης θα δείτε(στο χάρτη) ότι η αίτηση είναι τόσο γενική και τόσο «πρόχειρη» που συμπεριλαμβάνει και τα κτίρια των εργοστασίων και τις παραχωρημένες εκτάσεις στη ΔΙΑΔΥΜΑ και τους δρόμους ακόμη και τις ήδη αδειοδοτημένες εκτάσεις προς Φ/Β.
Δεύτερον, σωστά όπως λέτε η αποκατάσταση είναι υποχρέωση της ΔΕΗ, όμως η υποχρέωση αυτή (σύμφωνα με την ισχύουσα ΜΠΕ) έχει ορίζοντα το 2050 δηλαδή χρίζει επίσπευσης (και νέας ΜΠΕ) ώστε να γίνει άμεσα με το κλείσιμο των μονάδων, χωρίς να επιβαρυνθεί άλλος φορέας. Στόχος μας εδώ είναι να επισπευσθεί η διαδικασία για τη διασφάλιση των συμφερόντων της περιοχής.
Τρίτον, ναι μεν γενικά η αξιοποίηση προϋποθέτει την ιδιοκτησία άλλα όταν το ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ και το συμφέρον της τοπικής κοινωνίας και της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας κατ’ επέκταση είναι διαφορετικά από το σχεδιασμό μιας Α.Ε., ΠΑΡΕΜΒΑΙΝΕΙ το Δημόσιο και με τέτοια χωροταξικά σχέδια ρυθμίζει πιο ορθολογικά τις χρήσεις γης και τις ζώνες αποκατάστασης και καταλληλόλητας όπως ακριβώς μπορεί να απαγορεύσει τη δόμηση ή την κατασκευή Φ/Β σταθμού στην ιδιοκτησία του εκάστοτε ιδιώτη. Στο τέλος του σχεδίου προκύπτουν, με Προεδρικό Διάταγμα, ζώνες γης με σαφώς καθορισμένες χρήσεις και όρους δόμησης ανεξάρτητα από το ιδιοκτησιακό καθεστώς αλλά σύμφωνα με τις νέες ανάγκες που προέκυψαν στην περιοχή μας.
Αυτή την πρωτοβουλία πήραμε ως νέα αρχή και προσπαθούμε να δούμε το ζήτημα όσο πιο ολοκληρωμένα γίνεται. Ενδεχομένως να (και γιατί όχι) γίνει και διεθνής διαγωνισμός ώστε να καλέσουμε τους καλύτερους του κόσμου να καταθέσουν τις προτάσεις τους για την περιοχή μας.
Σας ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δώσατε να διευκρινίσω τα παραπάνω, πάντα σε φιλικό κλίμα και με διάθεση περαιτέρω ανάλυσης των ζητημάτων.
Εύχομαι, ο πολύ χρήσιμος αυτός διάλογος να συνεχιστεί ώστε να γίνουμε όλοι μας σοφότεροι και πιο δραστήριοι στα ζητήματα της μεταλιγνιτικής περιόδου».