Δεν είναι ασφαλές το οδικό δίκτυο υποστηρίζει η αρμόδια υπηρεσία, ενώ η ανάδοχος εταιρία απαντά ότι έχει αξιόπιστες μελέτες
Δύο γιγαντιαία κομμάτια του βασικού μηχανολογικού εξοπλισμού, η γεννήτρια και ο μετασχηματιστής της μονάδας «ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑ 5», έχουν «σκαλώσει» στην Καστανιά, αν και έπρεπε να είχαν φτάσει στο εργοτάξιο εδώ και δύο εβδομάδες, χωρίς να γνωρίζει κανείς την ημερομηνία έλευσης.
Το ταξίδι της γεννήτριας και του μετασχηματιστή, βάρους 395 τόνων το καθένα και κόστους 18 και 4 εκ. ευρώ αντιστοίχως, διακόπηκε στην ορεινή Καστανιά της παλιάς εθνικής οδού Βέροιας – Κοζάνης, καθώς η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας δεν δίνει άδεια διέλευσης στις τεράστιες νταλίκες που μεταφέρουν τα δύο μηχανήματα νευραλγικής σημασίας για τον σταθμό, επικαλούμενη ότι υπάρχει θέμα ασφάλειας, καθώς το γνωστό και παμπάλαιο οδικό δίκτυο δεν αντέχει μία τέτοια μεταφορά, όπως υποστηρίζει. Να σημειωθεί ότι η αντίστοιχη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών Ημαθίας έδωσε την σχετική άδεια και οι δύο νταλίκες – “σαρανταποδαρούσες” έφτασαν στην Καστανιά το βράδυ της Τρίτης 24 Ιουνίου. Από τότε είναι ακινητοποιημένες στο ορεινό χωριό της Ημαθίας και φυλάσσονται νυχθημερόν, αφού εκδόθηκε απαγορευτικό για τη συνέχιση του δρομολογίου προς Πτολεμαΐδα.
Η γεννήτρια κατασκευάστηκε στην Ιαπωνία και ο μετασχηματιστής στην Τουρκία. Αμφότερα τα κομμάτια έφτασαν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και από εκεί οργανώθηκε μία «ειδική μεταφορά» με όλα τα μέτρα ασφαλείας από εξειδικευμένη ιταλική εταιρία, προκειμένου να φτάσουν στην Πτολεμαΐδα. Ξεκίνησαν σιδηροδρομικώς από Θεσσαλονίκη για Βέροια, η γεννήτρια στις 9 Ιουνίου και ο μετασχηματιστής στις 16 του ίδιου μήνα. Από την Βέροια φορτώθηκαν στις νταλίκες και άρχισε η ειδική μεταφορά για το εργοτάξιο της 5ης μονάδας, την Δευτέρα 23 Ιουνίου. Το βράδυ της Τρίτης 24 Ιουνίου έφτασαν στην Καστανιά. Σύμφωνα με τους ειδικούς η μεταφορά είναι πολύ σύνθετη και δύσκολη. Οι νταλίκες στις ανηφόρες της Καστανιάς προχωρούν με μόλις 1,3 χιλιόμετρα ανά ώρα. Πρόκειται για ειδικά οχήματα, αφού παρά το μεγάλο μήκος, έχουν δυνατότητα να κινούνται κάθετα στο δρόμο, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι δεν έχουν οδηγό και ο χειρισμός τους γίνεται με τηλεχειριστήριο. Φυσικά, η Τροχαία σε όλο το μήκος της διαδρομής λαμβάνει έκτακτα μέτρα και διακόπτει την κυκλοφορία.
Για την κάλυψη της διαδρομής από Καστανιά – Πτολεμαΐδα εκτιμάται ότι απαιτείται χρόνος τουλάχιστον τριών ημερών, αλλά όπως επισημαίνουν στελέχη της αναδόχου εταιρίας της 5ης μονάδας, «το θέμα είναι να δοθεί το πράσινο φως και να φτάσουν επιτέλους η γεννήτρια και ο μετασχηματιστής στο εργοτάξιο». Να σημειωθεί ότι για να περάσει το φορτίο μαμούθ από την Καστανιά, πρέπει να γίνουν τεχνικά έργα ενίσχυσης του οδικού δικτύου σε διάφορα σημεία. Σύμφωνα με πληροφορίες του «e-ptolemeos.gr», η εταιρία υπέβαλλε μελέτες με τις οποίες προτείνει στην Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών Δυτικής Μακεδονίας συγκεκριμένες παρεμβάσεις σε γέφυρες, προστατευτικά του δρόμου, τοιχία κ.λ.π., ώστε να εξασφαλισθούν κατάλληλες συνθήκες διέλευσης του φορτίου, ζητώντας συγχρόνως την έγκριση των μελετών. Η αρμόδια διεύθυνση της Περιφέρειας δεν απάντησε στο αίτημα έγκρισης των μελετών. Ή τουλάχιστον δεν απάντησε γραπτώς. Αντιθέτως, υπάρχει προφορικά μία συζήτηση και διαβούλευση μεταξύ των δύο πλευρών, χωρίς όμως αποτέλεσμα, με συνέπεια να παρατηρείται μία κωλυσιεργία άνω των δύο – τριών μηνών.
Το επιχείρημα της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών είναι ότι οι μελέτες είναι ανεπαρκείς και επομένως η υπηρεσία δεν μπορεί να υπογράψει και να εγγυηθεί την ασφαλή μεταφορά. Ο αντίλογος της εταιρίας είναι ότι τις μελέτες τις έκανε ο ίδιος ειδικός επιστήμονας που έκανε και τις μελέτες στο τμήμα της Ημαθίας, αλλά η αντίστοιχη υπηρεσία της Κεντρικής Μακεδονίας έδωσε έγκριση. Τονίζει επίσης ότι το φορτίο είναι πλήρως ασφαλισμένο, αναλαμβάνει όλες τις ευθύνες και έχει καταθέσει εγγυητικές επιστολές.
Σύμφωνα τέλος με πληροφορίες, εντός των προσεχών ημερών, πρόκειται να φτάσει επίσημη επιστολή της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών Δυτικής Μακεδονίας, με την οποία θα ζητά από την εταιρία να προχωρήσει σε συγκεκριμένες τεχνικές παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο. Από την πλευρά της η εταιρία φέρεται διατεθειμένη να κάνει ό,τι της ζητηθεί, προκειμένου τα μηχανήματα που αποτελούν την «καρδιά» της 5ης μονάδας να φτάσουν στο εργοτάξιο. Βεβαίως, το ζήτημα είναι γιατί έπρεπε να προηγηθεί μία κωλυσιεργία τριών μηνών, μέχρι να φανεί έστω και δειλά κάποιο φως επίλυσης του προβλήματος.