Τι είναι οι έφηβοι λόγοι; Είναι οι σκέψεις και τα όνειρα των εφήβων του σήμερα, όσα τους πληγώνουν κι όσα τους γεμίζουν ελπίδα. Είναι οι στίχοι, τα πεζά κείμενα και τα σκίτσα τους. Σ’ αυτήν εδώ τη στήλη, λοιπόν, οι μαθητές του 1ου Γυμνασίου Πτολεμαΐδας τολμούν και τα παρουσιάζουν.
Η Μαρία Σαλώμη Σκουοντόφσκα-Κιουρί γεννήθηκε στις 7 Νοεμβρίου 1967 στη Βαρσοβία, Πολωνία και απεβίωσε στις 4 Ιουλίου 1934. Το αίτιο του θανάτου της ήταν η έκθεση της σε μεγάλες ποσότητες ραδιενέργειας κατά τις μελέτες της. Ήταν η πρώτη γυναίκα που έγινε καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης και η πιο φημισμένη γυναίκα των επιστημών της εποχής της.
Η Μαρία Κιουρί καταγόταν από ευκατάστατη οικογένεια, καθώς ο πατέρας της ήταν καθηγητής φυσικής και μαθηματικών και υποδιευθυντής σε λύκειο θηλέων της Βαρσοβίας, ενώ η μητέρα της ήταν καθηγήτρια σε σχολή. Το 1874 ο πατέρας της έπεσε σε κυβερνητική δυσμένεια, με αποτέλεσμα τη μείωση του μισθού του και την αφαίρεση του διαμερίσματος, που τους είχε παραχωρηθεί. Παρ’ όλες τις δυσκολίες, η Κιουρί ήθελε να μορφωθεί και τα κατάφερε, καθώς αποφοίτησε από κρατικό γυμνάσιο.
Ήθελε πολύ να σπουδάσει, εκείνη την εποχή όμως οι γυναίκες δεν επιτρεπόταν να σπουδάσουν στα Πανεπιστήμια της Πολωνίας και έτσι αναγκάστηκε να φύγει στο Παρίσι, για να παρακολουθήσει μαθήματα στη σχολή Θετικών Επιστημών και να πάρει τα πτυχία της πάνω στα μαθηματικά, τη φυσική και τη χημεία. Οι δυσκολίες λόγω της φτώχειας ήταν μεγάλες, όμως σημαντική ενίσχυση στα οικονομικά της ήταν η υποτροφία των 600 ρουβλίων που της δόθηκε από πολωνικό ίδρυμα. Το 1895 η Μαρία παντρεύτηκε με τον Πιερ Κιουρί. Μερικά χρόνια αργότερα γεννήθηκε η πρώτη τους κόρη, ενώ μετά από μερικά χρόνια ήρθε στη ζωή και η δεύτερή τους κόρη.
Η Μαρία μαζί με τον σύντροφό της ανακάλυψε το ράδιο, τη ραδιενέργεια και το πολώνιο. Το 1903 το ζεύγος Κιουρί βραβεύτηκε με το Νόμπελ φυσικής. Το 1911 η Κιουρί βραβεύτηκε με το Νόμπελ χημείας. Η βράβευση της Κιουρί εκείνη την εποχή ήταν ένα σημαντικό γεγονός, καθώς εκτός από επιστημονικές ανακαλύψεις, η Κιουρί έφερε και κάτι ακόμα. Έφερε ελπίδα και όνειρα στα νεαρά κορίτσια εκείνης και της σημερινής εποχής. Κατάφερε να αναδείξει τη δύναμη της γυναικείας φύσης και να μας δώσει ένα ανεκτίμητης αξίας μήνυμα, ότι όσο κι αν σε υποτιμούν οι άνθρωποι γύρω σου, εσύ δεν πρέπει να τα παρατάς· πρέπει να συνεχίσεις να παλεύεις για να κατακτήσεις αυτό που ποθείς.
Αξιοθαύμαστο θεωρείται το γεγονός πως το ζεύγος Κιουρί δεν κατοχύρωσε τις επιστημονικές ανακαλύψεις του, αλλά τις διέθεσαν ελεύθερα στους υπόλοιπους επιστήμονες. Αυτό δείχνει ότι δεν ενδιαφέρονταν για το χρηματικό ποσό που θα μπορούσαν να κερδίσουν, αλλά τους ένοιαζε να βοηθήσουν τους υπόλοιπους επιστήμονες και αυτοί με τη σειρά τους να βελτιώσουν τον κόσμο στον οποίο ζούμε. Δυστυχώς, σήμερα, όλα γίνονται για τα χρήματα. Το μεγαλύτερο ποσοστό των επιστημόνων σήμερα, με τις ανακαλύψεις τους αποσκοπούν μόνο στο προσωπικό τους όφελος, γεγονός που θλίβει τον επιστημονικό κόσμο.
Συνοψίζοντας, η Κιουρί ήταν μια αξιοζήλευτη επιστήμονας και γυναίκα. Κατάφερε να κάνει τεράστιες επιστημονικές ανακαλύψεις και να επιφέρει καινοτόμες αλλαγές στον κόσμο της επιστήμης. Δεν έχασε ποτέ την όρεξή της για δουλειά και το ενδιαφέρον της για αυτό που έκανε ήταν κάτι που όλοι θα έπρεπε να μιμηθούμε. Για αυτό και η Κιουρί δε θα θαφτεί από το πέρασμα του χρόνου, αλλά θα μείνει στην ιστορία ως μία από τις μεγαλύτερες επιστήμονες που έζησαν ποτέ.
Πριν διαβάσω για την Κιουρί, νόμιζα ότι ήταν απλώς μία ακόμα επιστήμονας. Όσο πιο πολλά μαθαίνω για την ζωή της, τόσο περισσότερο την θαυμάζω και σκέφτομαι πόσο πολύ θα ήθελα να είμαι σαν και αυτή, όχι επιστήμονας, αλλά παθιασμένη με την εργασία μου. Η αγάπη της για αυτό που έκανε είναι που τη μετέτρεψε σε μία τόσο καλή επιστήμονα. Όσο πιο πολύ διάβαζε για να πάρει τα πτυχία της, τόσο πιο πολύ την έλκυε το αντικείμενο που μελετούσε. Προσπάθησε τόσο σκληρά και τελικά δικαιώθηκε, κατάφερε να πετύχει αυτό που ονειρευόταν. Κατάφερε να ξεπεράσει όλα τα κοινωνικά εμπόδια που την καθιστούσαν κατώτερη και να αναδειχτεί σε έναν κόσμο φτιαγμένο για τους άνδρες. Δεν θα μπορούσα να την χαρακτηρίσω καλύτερα, παρά χρησιμοποιώντας τη λέξη πρότυπο.
Βάλια Πιτυρίγκα
μαθήτρια της Γ΄ τάξης
του 1ου Γυμνασίου Πτολεμαΐδας