Τον Αύγουστο του 2024 αναμένεται να ολοκληρωθεί το μεγάλο έργο του αυτοκινητόδρομου E-65, σε ότι αφορά το Βόρειο Τμήμα και που αποτελεί μία από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις σε επίπεδο υποδομών για τη Δυτική Μακεδονία.
Φυσικά το έργο έχει χαρακτηριστεί ως κομβικής σημασίας για όλη της χώρα, καθώς συνδέει την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα και εντάσσεται στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών.
Το συνολικό του μήκος είναι 181,5χλμ., ενώ το Βόρειο τμήμα από το ύψος των Τρικάλων έως και την Εγνατία Οδό, 15χλμ. δυτικά των Γρεβενών αγγίζει τα 70,5χλ. με τον προϋπολογισμό να φτάνει τα 442,1εκ. ευρώ.
Το βόρειο τμήμα του Ε-65, ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2021 και οι εργασίες κατασκευής του εκτιμάται ότι θα διαρκέσουν συνολικά 36 μήνες τονώνοντας την απασχόληση με περισσότερες από 1.000 νέες θέσεις εργασίας, συνεισφέροντας περίπου 0,5% στο ΑΕΠ της χώρας.
Σήμερα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι περιβαλλοντικές μελέτες του τμήματος, ενώ ειδικότερα από το 111ο χλμ. έως και το 136ο χλμ. έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις, οι μετακινήσεις δικτυών και οι αρχαιολογικές έρευνες. Από το 136ο χλμ. έως το τέλος του έργου, λόγω νέας χάραξης εκκρεμεί η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων.
Η γενική κατασκευαστική πρόοδος, βρίσκεται στο 15%, ενώ για το τμήμα από Τρίκαλα έως Καλαμπάκα αυτό το ποσοστό ανέρχεται σε 33%. Στο τμήμα αυτό, έχουν κατασκευαστεί έργα 22,4 εκατ. ευρώ (αντιπλημμυρικά, δίκτυο ομβρίων, χωματουργικά και μικρά τεχνικά έργα).
Η νέα χάραξη σε χαμηλότερο υψόμετρο από την αρχικά προβλεπόμενη (από τα 950 μέτρα στα 650 μέτρα), με μικρότερο μήκους υπόγειων έργων και 11,7 χλμ. επιπλέον ανοικτού έργου, ευνοεί τις συνθήκες ασφάλειας και λειτουργίας του Έργου, βελτιώνοντας παράλληλα και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του έργου.
Το Βόρειο Τμήμα στα 70,5χλμ. συνολικού μήκους περιλαμβάνει 2 σήραγγες, 20 γέφυρες, 11 Άνω και 48 Κάτω διαβάσεις, 3 αμφίπλευρους Χώρους Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking & WC), 89 Κιβωτοειδείς Οχετούς και Διαβάσεις Πανίδας, 6 Ανισόπεδους Κόμβους (Βασιλικής, Καλαμπάκας, Γρεβενών, Οξύνειας, Αγιόφυλλου-Καρπερού και Εγνατίας), 2 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Ράξα Τρικάλων, Αγιόφυλλο – Καρπερό), 1 Μετωπικό Σταθμό Διοδίων (Οξύνεια) και 3 Πλευρικούς Σταθμούς Διοδίων (Α/Κ Τρικάλων, Α/Κ Καλαμπάκας, Α/Κ Αγιοφύλλου – Καρπερού), 2 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Τρικάλων, Αγιόφυλλου – Καρπερού), 1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων και 1 Κτήριο Τροχαίας.
Όπως αναφέρθηκε η πρόοδος των εργασιών στο Βόρειο Τμήμα είναι στο 15,3%, με δύο εργοτάξια να λειτουργούν σε και την Πηγαδίτσα, ενώ το ποσοστό των απαλλοτριώσεων έχει φτάσει στο 60%
Στο εργοτάξιο της Βασιλικής εκτελούνται:
o Χωματουργικές εργασίες
o Κατασκευή Service Roads
o Κατασκευή 5 γεφυρών, 4 άνω και 3 κάτω διαβάσεων
o Οχετοί
o 1 Cut & Cover
o Πλευρικές διαμορφώσεις, κανάλια ερείσματος
o Στηθαία ασφαλείας κεντρικής νησίδας New Jersey
Στο Εργοτάξιο της Πηγαδίτσας:
o Διάνοιξη οδών πρόσβασης για τη διενέργεια δειγματοληπτικών γεωτρήσεων – Υλοτομία δέντρων – Εκτέλεση Γεωτεχνικών ερευνών – Γεωτρήσεις -Τοπογραφικές Εργασίες
o Χωματουργικές εργασίες
o Οχετοί
o Κατασκευή 3 κάτω διαβάσεων, 1 άνω διάβασης και 6 γεφυρών
o Κατασκευή μετώπου εξόδου σήραγγας στη χθ 175+810 και εισόδου Σήραγγας στη χθ 176+038
Παράλληλα στην οδική σήραγγα Όθρυος, η οποία έχει διανοιχθεί σε όλο το μήκος της, τοποθετούνται οι ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις της σήραγγας και των κτηρίων εξυπηρέτησης
Για τη σύνδεση του Βόρειου Τμήματος με την Εγνατία στον Ανισόπεδο κόμβο του Κηπουριού, έχουν ξεκινήσει χωματουργικές εργασίες για την κατασκευή των κλάδων σύνδεσης του Ε65 με την Εγνατία.
Με την ολοκλήρωσή του, το βόρειο τμήμα, θα ενωθεί στον ανισόπεδο κόμβο Τρικάλων με το μεσαίο τμήμα του Ε65 Ξυνιάδα – Τρίκαλα που βρίσκεται σε λειτουργία από τον Δεκέμβριο του 2017. Αυτά τα περίπου 80 χλμ., σύγχρονου, ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, έχουν ήδη δώσει μια νέα μορφή στα ταξίδια από Αθήνα προς Τρίκαλα, Καρδίτσα, Καλαμπάκα και προς όλους τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της Δυτικής και Κεντρικής Θεσσαλίας.
Βασική βελτίωση για όλους τους οδηγούς, είναι ότι πλέον παρακάμπτονται οι γνωστές για την επικινδυνότητά τους στροφές στον Δομοκό, ενώ η διάρκεια του ταξιδιού προς Τρίκαλα και Καρδίτσα, έχει μειωθεί περισσότερο από 30 λεπτά.
Ζήσης Πιτσιάβας