Στις «ράγες» έχει μπει το σχέδιο των Motor Oil και ΔΕΗ μέσω της κοινοπραξίας Hellenic Hydrogen για τη μονάδα παραγωγής υδρογόνου, στο Αμύνταιο, με τη δυναμικότητα της μονάδας να είναι της τάξης των 50 MW, σε πρώτη φάση. Οι προσπάθειες, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, εστιάζονται στην αναζήτηση πόρων τόσο σε ευρωπαϊκά προγράμματα, αλλά και μέσω των προσκλήσεων που εκδίδονται για τις περιοχές απολιγνιτοποίησης (Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης). Εκτιμάται πως το υδρογόνο που θα παράγεται από τη μονάδα θα καταναλώνεται από τη μονάδα συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας (ΣΗΘΥΑ) της ΔΕΗ που θα εγκατασταθεί στην Καρδιά και θα τροφοδοτεί το δίκτυο τηλεθέρμανσης της Δυτικής Μακεδονίας.
Πηγές της αγοράς επισημαίνουν πως με το δεδομένο πως μέσα στα επόμενα 5-7 χρόνια θα υπάρξουν πολύ σημαντικά έργα στην ευρύτερη περιοχή της Ευρώπης, η Ελλάδα αφενός θα πρέπει να αποσαφηνίσει και να υλοποιήσει το ρυθμιστικό πλαίσιο του υδρογόνου, «γιατί χωρίς κανόνες δεν μπορεί να λειτουργήσει η αγορά» και θα πρέπει να μπουν συγκεκριμένοι στόχοι. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με την προσφορά και τη ζήτηση, τονίζουν οι ίδιες πηγές, βλέποντας και το αυξημένο ενδιαφέρον από τη Γερμανία.
Αξίζει να σημειωθεί πως συνεχίζονται οι διεργασίες και οι επαφές ελληνικών και γερμανικών κλιμακίων, με σκοπό τη μεταφορά υδρογόνου. Την ίδια ώρα, ο ΔΕΣΦΑ συνεργάζεται με έξι ευρωπαϊκούς διαχειριστές φυσικού αερίου για τη δημιουργία του Διαδρόμου Υδρογόνου Νοτιοανατολικής Ευρώπης, ο οποίος στοχεύει να συνδέσει τις περιοχές εφοδιασμού υδρογόνου σε Ελλάδα και Βουλγαρία μέσω Ρουμανίας, Ουγγαρίας, Σλοβακίας και Τσεχίας, με στόχο να τροφοδοτήσει τη Γερμανίας. Παράλληλα, ο ΔΕΣΦΑ μαζί με την Bulgartransgaz έχουν ήδη θέσει τα θεμέλια για την ανάπτυξη βασικού τμήματος του SEEHyC. Υπενθυμίζεται πως μέχρι τις 30 Νοεμβρίου θα μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να συμμετέχουν στο market test για την αξιολόγηση της αγοράς υδρογόνου στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία. Από αυτήν τη διαδικασία θα βγουν κρίσιμα συμπεράσματα.
Οι διάδρομοι υδρογόνου
Αξίζει να σημειωθεί πως ο Gunther Grathwohl, Επικεφαλής του Τμήματος Υδρογόνου του γερμανικού Υπουργείου Κλίματος, ανέφερε κατά τη διάρκεια ενός πάνελ για την περιφερειακή συνεργασία ότι τώρα η Γερμανία εξετάζει την εισαγωγή υδρογόνου από τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, μέσω της SEEHyC, και ιδιαίτερα από την Ελλάδα, εκτός από τους άλλους τέσσερις διαδρόμους που προσδιορίστηκαν στη Στρατηγική για τις Εισαγωγές Υδρογόνου της χώρας, που δημοσιεύθηκε τον Ιούλιο. Μεταξύ άλλων, υπάρχει ο στόχος της διασφάλισης επαρκούς διαθεσιμότητας υδρογόνου και των παραγώγων του: ο στόχος για χωρητικότητα των electrolyzer το 2030 θα αυξηθεί από 5 GW σε τουλάχιστον 10 GW. Η υπόλοιπη ζήτηση θα καλυφθεί από εισαγωγές.