Εκατοντάδες ξενοδοχεία, κυρίως οικογενειακές, μικρές, επιχειρήσεις, στη Χαλκιδική, που είναι προς πώληση «λιμνάζουν» σε αγγελίες για αρκετό καιρό, παραμένοντας στα αζήτητα. Και μπορεί ο αριθμός των προς πώληση ξενοδοχείων και καταλυμάτων που εμφανίζεται στις ιστοσελίδες αναζήτησης ακινήτων να ξεπερνάει τα 450, τα περισσότερα είναι μικρής δυναμικότητας, ωστόσο ο πραγματικός τους αριθμός είναι μεγαλύτερος, καθώς υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις τουριστικών μονάδων που είναι προς πώληση, ωστόσο οι ιδιοκτήτες τους δεν επιθυμούν να τα βάλουν σε αγγελία, με αποτέλεσμα το «παιχνίδι» της ενδεχόμενης πώλησης να γίνεται με άκρα μυστικότητα.
Μάλιστα, όπως έλεγε χαριτολογώντας εκπρόσωπος της αγοράς ακινήτων στη Voria.gr, υπάρχουν ξενοδόχοι, στις περιπτώσεις που η μονάδα δεν ανήκει σε κάποια μεγάλη αλυσίδα και δη πολυεθνική, που αν δεχτούν το ερώτημα από μεσίτες «ξέρεις κανέναν πού να πουλά το ξενοδοχείο του;» απαντούν χωρίς ιδιαίτερη σκέψη «πάρε το δικό μου!».
Αξίζει να σημειωθεί πως τα ποσά πώλησης αφορούν μια ευρεία γκάμα τιμών, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις, όπως προκύπτει από τις αγγελίες, ορισμένοι ιδιοκτήτες ξενοδοχειακών μονάδων αν και βάζουν νερό στο κρασί τους μειώνοντας τις απαιτήσεις τους, βλέπουν τα ακίνητά τους να μην αποτελούν δέλεαρ για τους εν δυνάμει ενδιαφερόμενους.
Η εικόνα αυτή έρχεται σε αντιδιαστολή με τις μεγάλες ξενοδοχειακές επενδύσεις που υλοποιούνται στη Χαλκιδική, αλλά και τα ρεκόρ που καταγράφει ο τουρισμός, με το 2024 να εκτιμάται, μάλιστα, πως θα είναι καλύτερο ακόμη και από την περσινή χρόνια.
Value for money
H σχέση ποιότητας – τιμής αποτελεί ένα από τα πλέον σημαντικά ζητούμενα σε μια αγορά που είναι άκρως ανταγωνιστική. Έτσι και στην περίπτωση των ξενοδοχείων. Όπως μάλιστα εξηγεί στη Voria.gr ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Μεσιτών Χαλκιδικής, Κωνσταντίνος Καρούλης, «υπάρχουν περιπτώσεις ιδιοκτητών που ζητούν υψηλότερες τιμές από ό,τι θα πλήρωνε η αγορά για τα συγκεκριμένα ακίνητα που διαθέτουν. Σημασία έχει το value for money, οι επενδυτές συνήθως είναι άνθρωποι του τουριστικού χώρου, αν δουν πως οι εκτιμώμενες αποδόσεις είναι χαμηλότερες από αυτές που τους “υπόσχεται” ο πωλητής τότε στρέφονται σε άλλες επιλογές. Ο πωλητής πρέπει να αποδείξει πως το ακίνητο του αξίζει το ποσό που ζητά. Την ίδια ώρα τα προγράμματα του ΕΣΠΑ για ξενοδοχειακές μονάδες στρέφουν πολλούς επενδυτές στη δημιουργία νέας, καθώς αντλούν μέσω αυτών σημαντικό μέρος του προϋπολογισμού της επένδυσης».
Σύμφωνα με τον κ. Καρούλη, η θέση που βρίσκεται το προς πώληση ξενοδοχείο καθώς και το αν είναι εν λειτουργία δρουν καθοριστικά στην επιλογή του επενδυτή. Οι ενδιαφερόμενοι είναι τόσο Έλληνες όσο και ξένοι ενώ η μερίδα του λέοντος αυτών προέρχονται από τον τουριστικό κλάδο, ωστόσο δεν λείπουν και οι κατασκευαστικές εταιρείες, αλλά και τα funds, που θέλουν να μπουν στον εν λόγω κλάδο και αναζητούν καλές επενδυτικές ευκαιρίες.
Δεν είναι πρώτα στο κύμα
Η πλειονότητα των ξενοδοχείων που είναι προς πώληση δεν είναι πρώτα στο κύμα. Όπως λένε ξενοδόχοι, «υπάρχουν πολλά μικρά ξενοδοχεία που βρίσκονται σε διαδικασία πώλησης επί μακρόν, χωρίς ωστόσο αποτέλεσμα. Πρόκειται κατά κύριο λόγο για ξενοδοχεία που βρίσκονται κοντά σε οικισμούς, χτίστηκαν πριν μία τριακονταετία, και δεν είναι πρώτα στο κύμα. Από την άλλη αυτό που αναζητούν οι επενδυτές είναι μονάδες σε καλή τιμή πώλησης, αλλά μπροστά στη θάλασσα».
Γιατί βγαίνουν προς πώληση τα ξενοδοχεία
Αφενός οι οικονομικές εκκρεμότητες, τα δάνεια, το ενεργειακό κόστος, ο πληθωρισμός και οι συνεχείς ανατιμήσεις στα προϊόντα της εφοδιαστικής αλυσίδας συρρικνώνουν τα εισοδήματα και αυξάνουν τα έξοδα. Αφετέρου η έντονη εποχικότητα, η κυριαρχία του αεροπλάνου ως μέσου άφιξης των τουριστών και συχνά το μη ικανοποιητικό επίπεδο υπηρεσιών καθώς και η ανάγκη για ανακαίνιση αποτελούν μερικούς από τους λόγους που οδηγούν στην επιλογή οικογενειακών επιχειρήσεων του τουρισμού να βάλουν ένα τέλος στη διαδρομή τους, αναζητώντας τον επόμενο ιδιοκτήτη του ακινήτου.
Τα προβλήματα για τις μικρές οικογενειακές μονάδες άρχισαν να συσσωρεύονται την περίοδο της κρίσης, συνεχίστηκαν την περίοδο του κορωνοϊού, ενώ το υψηλό ενεργειακό κόστος αποτέλεσε το… κερασάκι στην τούρτα. Είναι χαρακτηριστικές οι περιπτώσεις ξενοδοχείων στο Πολύχρονο, στο Πευκοχώρι, στη Χανιώτη, στα Λουτρά, στην Άφυτο και στην Ελάνη που βρίσκονται σε μεσιτικά γραφεία για χρόνια και δεν έχουν κατορθώσει να πουληθούν. Πρόκειται, συνήθως, για μικρές μονάδες 10 έως 60 δωματίων, που αν και θα μπορούσαν να μετατραπούν σε boutique hotel δεν επιλέγονται από τους εν δυνάμει επενδυτές.
Δεν είναι βέβαια μόνο τα οικονομικά προβλήματα που ωθούν κάποιους ξενοδόχους να αναζητούν λύση μέσω της πώλησης του ακινήτου τους, αλλά και η μη προσαρμογή στα δεδομένα και τις απαιτήσεις της εποχής καθώς και τα όποια ζητήματα διαφωνιών προκύπτουν μεταξύ των μετόχων.
Πάντως, όπως λένε γνώστες της τουριστικής αγοράς, οι ιδιοκτήτες κάποιων μονάδων που βγαίνουν προς πώληση δεν είναι επαγγελματίες του τουρισμού. Είναι ενδεικτικό πως σε κάποιες περιπτώσεις τα ακίνητα που είναι προς πώληση είτε βρίσκονται σε διαδικασία ανακαίνισης και δεν έχουν λειτουργήσει ακόμη ως ξενοδοχεία είτε είναι σε στάδιο κατασκευής.
Πώς διαμορφώνονται οι τιμές
Οι τιμές των προς πώληση ξενοδοχείων διαμορφώνονται σύμφωνα με την τοποθεσία, την παλαιότητα, τα τετραγωνικά αλλά και τα αστέρια που διαθέτουν. Το εύρος, πάντως, των τιμών ξεκινά για παράδειγμα από 300.000 ευρώ για κατάλυμα 10 δωματίων στα Λουτρά και μπορεί να φτάσει, όπως αυτό προκύπτει από δημοσιευμένες αγγελίες, τα 70 εκατ. ευρώ για πεντάστερο ξενοδοχείο στην Παλλήνη 255 δωμάτιων.
Στα αιτούμενα ποσά σημασία παίζει πόσο άμεσα θέλει ο πωλητής να «ξεφορτωθεί» το ακίνητό του και να ρευστοποιήσει. Σημειώνεται πως κάποιες τουριστικές μονάδες… φιγουράρουν επί μακρόν σε αγγελίες μεσιτικών γραφείων χωρίς τα αναμενόμενα αποτελέσματα (αυτό καταδεικνύεται από τη χρονολογία που αναφέρεται όταν ο ενδιαφερόμενος πατήσει τη σχετική αγγελία για να δει περισσότερες πληροφορίες για το ακίνητο).
Χαρακτηριστικά είναι τα παρακάτω παραδείγματα, όπως αυτά αποτυπώνονται σε ιστοσελίδες μεσιτικών γραφείων.
Ανακαινισμένο ξενοδοχείο στον Νέο Μαρμαρά 2.000 τ.μ., 270 κλινών, με πισίνα, εστιατόρια, bar, αίθουσα συνεδριάσεων, γήπεδα αθλητικών δραστηριοτήτων, parking, πωλείται 14 εκατ. ευρώ.
Ανακαινισμένο τριάστερο ξενοδοχείο που κατασκευάστηκε το 1990 στον Νέο Μαρμαρά πωλείται 20 εκατ. ευρώ.
Ξενοδοχειακό συγκρότημα στην περιοχή της Σίβηρης – Ελάνης, που διαθέτει 78 δωμάτια, πωλείται 3 εκατ. ευρώ.
Τουριστική μονάδα 16 δωματίων στον Άγιο Μάμα πωλείται 300.000 ευρώ.
Ξενοδοχείο 25 δωματίων, στη Χανιώτη, πωλείται 4 εκατ. ευρώ.
Ξενοδοχείο 20 δωματίων με εστιατόριο, μπροστά στην παραλία στον Πολύχρονο, πωλείται προς 2,2 εκατ. ευρώ.
Ξενοδοχείο 70 δωματίων, στο Πευκοχώρι, με πισίνα, εστιατόριο – μπαρ πωλείται 3,3 εκατ. ευρώ.
Τουριστικό κατάλυμα αποτελούμενο από 24 στούντιο και διαμερίσματα, στη Νέα Ποτίδαια, πωλείται 1,5 εκατ. ευρώ.
Τουριστικό κατάλυμα, αποτελούμενο από 9 δωμάτια, στην Ιερισσό πωλείται 600.000 ευρώ.