Η εκπομπή Ζουν Ανάμεσά μας με τον Ζήση Πιτσιάβα φιλοξένησε τον Χάρη Γκοβεδάρο, Αντιπεριφερειάρχη Τεχνικών Έργων.
Ο κ. Γκοβεδάρος αναφέρθηκε αρχικά στην περιοδεία που έγινε την Τετάρτη με τέσσερις κοινοτικούς για το έργο κοινονικοοικονομικής μετάβασης της Δ. Μακεδονίας, της τάξης των 80,7 εκ. ευρώ (εξ αυτών περιλαμβάνονται δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, κονδύλια της Δίκαιης Μετάβασης και ιδία κεφάλαια), που αφορά 15 έργα στην περιφέρεια, με φορά χρηματοδότησης την περιφέρεια και φορείς υλοποίησης τους δήμους και την ΠΕ. Αφορούν, εξ αυτών, τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων στο Χιονοδρομικό Κέντρο Βίγλας – Πισοδερίου, τον ηλεκτροφωτισμό του δρόμου προς Μποδοσάκειο, την εξοικονόμηση ενέργειας για το Δ. Φλώρινας και το κλειστό γυμναστήριο Λευκόβρυσης (ενεργειακή αναβάθμιση).
Για το μεγάλο έργο διασυνοριακής διάβασης Λαιμού Πρεσπών και το έργο στο Τελωνείο, ανέφερε πως προαπαιτούμενο είναι ο δρόμος που ενώνει τον Λαιμό με τη συνοριακή διάβαση, με τον Υπουργό κ. Λιβάνιο να δεσμεύεται πως θα προχωρήσει και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τετραετίας. Ακόμη, υπάρχουν έργα για τα Τελωνεία Νίκης και Κρυσταλλοπηγής.
Επίσης, προχωράει το έργο αποκατάστασης του δρόμου στις κατολισθήσεις στο Πισοδέρι και στο 11ο χλμ, με το έργο να είναι τεχνικά δύσκολο. Ο κ. Γκοβεδάρος τόνισε την ανάγκη στελέχωσης των τεχνικών υπηρεσιών της περιφέρειας με έμψυχο δυναμικό για να προχωρούν οι μελέτες και τα αναγκαία έργα.
Παρεμβάσεις στη Γέφυρα Σερβίων και για λίγο …φανάρι
Για το σημαντικό θέμα της Γέφυρας Σερβίων, απάντησε πως στο επίμαχο σημείο του προβόλου πραγματικά υπήρξε πρόβλημα και ενδεχομένως να μπορούσαν να γίνουν κάποια πράγματα αλλιώς. Στο σήμερα, στη γέφυρα θα ξαναμπούν φανάρια καθώς πρέπει να γίνει απαιτούμενο έργο για να μην υπάρξει επιδείνωση της κατάστασης στον φορέα. Μόλις σταματήσουν οι βροχές θα ξηλωθεί ο ασφαλτοτάπητας, θα γίνει στεγάνωση και τις ημέρες εκείνες θα γίνουν οι εργασίες ανά λωρίδα. Δεν θα διακοπή η κυκλοφορία, ούτε για ΙΧ ούτε και για βαρέα οχήματα. Για το έργο της στεγάνωσης, απαιτείται κάποιες ημέρες να στεγνώσει το έργο, οπότε το βράδυ εκείνο θα πρέπει με κάποιο τρόπο η κυκλοφορία να συνεχίζεται με φανάρι (για το εν λόγω τμήμα 350 μέτρα), με χρόνο διέλευσης 1 λεπτό. Αυτό θα γίνει για κάποιες ημέρες (10 ημέρες) και όταν μπει ο νέος τάπητας θα δίνεται η κυκλοφορία στο κομμάτι το επίμαχο.
Η περιφέρεια, επίσης, προχωράει τις επόμενες ημέρες σε προγραμματική σύμβαση με το ΑΠΘ, προκειμένου να γίνουν συγκεκριμένες εργασίες σε εξειδικευμένο κομμάτι εργασιών που πρέπει να γίνουν, δείχνοντας εμπιστοσύνη στους επιστήμονες που ήδη χειρίστηκαν το θέμα της Γέφυρας με την προηγούμενη περιφερειακή αρχή.
Η μεγάλη μελέτη για τις παρεμβάσεις στην Υψηλή Γέφυρα
Για την μεγάλη μελέτη που απαιτείται για τη Γέφυρα, πλησιάζει το στάδιο της δημοπράτησης και στόχος είναι να γίνει με τη διαδικασία της δημοπράτησης με διαπραγμάτευση για να κερδίσει χρόνο το έργο, με την κ. Γκοβεδάρο να λέει σχετικά: «Το έργο είναι κρίσιμο και πρέπει να δράσουμε όσο πιο σύντομα γίνεται και αν όλα πάνε καλά η μελέτη θα κρατήσει ένα χρόνο. Θα δείξει τις ζημιές, τι πρέπει να γίνει και το χρόνο που θα χρειαστεί να κλείσει η γέφυρα. Μπορεί να είναι από μήνες έως χρόνο και αυτό θα προκύψει σε δύο χρόνια από σήμερα. Ήδη κινούμαστε στην κατεύθυνση εναλλακτικής όδευσης για τα βαρέα οχήματα (από την Καισαρειά στον Βαθύλακκο και από τη διασταύρωση Καρυδίτσας με Κρόκου για να φτάσει στο τμήμα Οδού Κοζάνης – Αιανής). Από εκεί και πέρα θα γίνουν συναντήσεις με τον εμπορικό κόσμο – εστίαση – συνεταιρισμούς σε Σέρβια και Βελβεντό για να προβλεφθούν οι ζημιές και οι όποιες αποζημιώσεις μπορούν να προβλεφθούν, ενώ θα γίνει προσπάθεια την περίοδο εκείνη να υπάρχουν ασθενοφόρα εκεί».
Για Γέφυρα Βενέτικου, Γέφυρα Ρυμνίου και Μηλοχώρι
Ο κ. Γκοβεδάρος αναφέρθηκε στη Γέφυρα του Βενέτικου στην οποία δεν έχει γίνει καμία παρέμβαση και συντήρηση τα τελευταία 60 έτη, με το έργο να ξεκινήσει σύντομα. Για τη Γέφυρα Ρυμνίου, έγινε έργο ηλεκτροφωτισμού, ενώ η γέφυρα έχει ελεγχθεί από τον πρόεδρο μελετητών Ελλάδος. Υπάρχουν δύο στάδια: Το στάδιο εργασιών συντήρησης και το στάδιο αναβάθμισης, με την εν λόγω γέφυρα να μην έχει πρόβλημα στατικής επάρκειας. Ωστόσο, δεν μπορεί να ληφθεί το ρίσκο παρεμβάσεων στην εν λόγω γέφυρα στην παρούσα φάση, προκειμένου να υπάρχει αναγκαστική δίοδος. Σε πρώτη φάση θα γίνουν εργασίες συντήρησης και ήδη γίνεται η μελέτη.
Επίσης, αναφέρθηκε στο πρόβλημα που προέκυψε στο Μηλοχώρι, λέγοντας πως υπάρχουν παλιά τοιχία, χωρίς θεμελίωση και χωρίς σιδηρό οπλισμό. Εκεί θα γίνει μελέτη αλλά δεν μπορεί να γίνει άμεσα, ενώ θα υπάρχουν έως τότε μέτρα ασφαλείας, ενώ την αποκατάσταση του πεζοδρομίου θα αναλάβει ο Δ. Εορδαίας. Ανάλογα θέματα υπάρχουν στην Εορδαία και είναι σε εξέλιξη μελέτη για παρεμβάσεις σε ρέματα στην Εορδαία, με στόχο την αντιπλημμυρική προστασία του Δήμου Εορδαίας.
«Προς το παρόν η μετάβαση δεν είναι δίκαιη»
Ερωτηθείς για το θέμα του σιδηρόδρομου στη Δ. Μακεδονία, απάντησε πως είναι θέμα που δεν δίνει στην περιοχή αυτά που θα έπρεπε λόγω και της Δίκαιης Μετάβασης. Τόνισε πως θα πρέπει να απομακρυνθούν οι γραμμές και δεν μπορεί να υπάρχει υποχρέωση να ξαναγίνουν οι γέφυρες για κάτι υποθετικό αν έρθει το τρένο το ’44.
«Προς το παρόν η μετάβαση δεν είναι δίκαιη», είναι ακόμη, ενώ ζήτησε να γίνει άμεσα εμπορευματικός σταθμός μεταξύ Κοίλων – Δρεπάνου.
Τόνισε, επίσης, ότι γίνεται άναρχη ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην περιοχή, και μέσα στα ορυχεία θα μπορούσαν να δοθούν οι εκτάσεις σε αγρότες ή επιχειρήσεις.
Τέλος, ερωτηθείς για το πώς είναι η συνεργασία με τον περιφερειάρχη, απάντησε πως και οι δύο είναι εργασιομανείς και έχει στα θετικά του ότι δίνει πρωτοβουλίες και είναι ομαδικός.