Δύο τεράστια έργα, που αλλάζουν τα δεδομένα για τη Δυτική Μακεδονία και ανοίγουν τους δρόμους της εξωστρέφειας ενώ παράλληλα άρουν την απομόνωση περιοχών στην Περιφέρειά μας, αποτελούν ο «Ε65» και ο «Άξονας 50» ή στην… Ευρωπαϊκή οδική γλώσσα «Άξονας Χ».
Οι δύο μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι σαφώς και αποτελούν εθνικές επιλογές, έχοντας όμως και την πλήρη παρακολούθηση της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας που οφείλει να παρακολουθήσει στενά της εξέλιξή τους.
Όπως παρουσίασε το Σάββατο ο «Π», οι δύο δρόμοι αποτελούν κορυφαίες επιλογές και στην προγραμματική περίοδο 2021-2027, με την πρόταση της Δυτικής Μακεδονίας να κάνε διακριτή αναφορά τον τομέα των υποδομών και των μεταφορών.
Ο κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού «Νίκη Φλώρινας- Κοζάνη- Όρια Νομού Λάρισας» χαρακτηρίζεται ως «προτεραιότητα» με στόχο την περαιτέρω αύξηση της προσπελασιμότητας από και προς την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και τη βελτίωση της σύνδεσής της με τα Εθνικά και Διεθνή εμπορικά κέντρα.
Το συγκεκριμένο κομμάτι ανήκει στον Διευρωπαϊκό άξονα Χ(ή άξονα 10) ο οποίος εισέρχεται στη χώρα μας από δύο σημεία. Ο ανατολικός άξονας διέρχεται από το συνοριακό σταθμό των Ευζώνων, ενώ ο δυτικός που αφορά την περιοχή μας, από το συνοριακό σταθμό της Νίκης για να οδηγήσει μέσω Αμυνταίου και Πτολεμαΐδας στον Κόμβο της Κοζάνης στην Εγνατία Οδό.
Ο άξονας 10, μέσω Βόρειας Μακεδονίας, Σερβίας, Κροατίας, Σλοβενίας και Αυστρίας, όπου καταλήγει στο Σάλτσμπουργκ, οδηγεί στην Κεντρική Ευρώπη ανοίγοντας σαφέστατα δρόμους εμπορίου και μεταφορών για τη Δυτική Μακεδονία.
Ο Ε65
Παράλληλα για τη Δυτική Μακεδονία, έργο κομβικής σημασίας αποτελεί η ολοκλήρωση της «Οδού Κεντρικής Ελλάδας» ή ευρέως γνωστού ως Ε65. Ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομών της χώρας που συνδέσει την περιοχή με το κέντρο της Ελλάδας και δίνει γρήγορη και ασφαλή διέξοδο, μειώνοντας αισθητά τους χρόνους στις μεταφορές.
Ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, ευρωπαϊκών προδιαγραφών, έχει συνολικό μήκος 181χλμ. και αποτελείται από το Νότιο, το Μεσαίο και το Βόρειο Τμήμα.
Φθιώτιδα, Τρίκαλα, Καρδίτσα και Γρεβενά επωφελούνται άμεσα από το συγκεκριμένο έργο, με το Μεσαίο τμήμα(Ξυνιάδα- Τρίκαλα) να έχει δοθεί στην κυκλοφορία, το Νότιο τμήμα(ΠΑΘΕ- Ξυνιάδα) να προχωρά με γοργούς ρυθμούς και πλέον το μεγάλο ερωτηματικό να είναι το Βόρειο Τμήμα(Τρίκαλα- Εγνατία Οδός), το οποίο αφορά τη Δυτική Μακεδονία.
Ο Ε65 περιγράφεται ως «στρατηγικής σημασίας» στην πρόταση της Δυτικής Μακεδονίας για την προγραμματική περίοδο 2021-2027, καθώς με την ολοκλήρωσή του οι διαδρομές προς την Αθήνα από Καστοριά, Γρεβενά και Κοζάνη θα μειωθούν αισθητά κοντά στις 4 ώρες.
Πάντως ο Ε65 και το Βόρειο τμήμα του, είναι ένα ζήτημα πολιτικής αντιπαράθεση μεταξύ Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου, με κάποιες φωνές από τη γειτονική Περιφέρεια να ζητούν την αλλαγή της χάραξης ώστε ο δρόμος να μην κουμπώνει στο Κηπουρειό(όπως είναι ο σχεδιασμός) αλλά στην Παναγιά, άποψη που όμως δεν φαίνεται να προωθείται μετά και τις σύμφωνες γνώμες των δύο περιφερειακών συμβουλίων παλαιότερα.
Η πρόσφατη παρουσία του Υπουργού Υποδομών, Κώστα Καραμανλή στα Γιάννενα και η απάντηση σε σχετική ερώτηση τοπικών ΜΜΕ, δημιούργησε κάποιες εντυπώσεις και δημοσιεύματα με τους φορείς των Γρεβενών πάντως να μην εκφράζουν ιδιαίτερη ανησυχία, καθώς όπως τονίζουν δεν υπάρχει καμία αλλαγή στο σχεδιασμό.
Μάλιστα στο πρόσφατο Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Μακεδονίας, ο Αντιπεριφερειάρχης Γρεβενών, Γιάννης Γιάτσιος, απαντώντας σε σχετική αναφορά του πρώην Περιφερειάρχη Θόδωρου Καρυπίδη, ζήτησε απ’ όλους να μην επαναφέρουν στη συζήτηση το συγκεκριμένο θέμα καθώς δεν υπάρχει καμία εκφρασμένη άποψη από επίσημα χείλη της κυβέρνησης για την αλλαγή της χάραξης του δρόμου.
Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επισκεπτόμενος τα Γρεβενά τον Αύγουστο του 2018,ως Πρόεδρος της ΝΔ, είχε ερωτηθεί από τους δημοσιογράφους για τον Ε65 σημειώνοντας πως είναι απαραίτητη η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου αυτοκινητόδρομου.
Ζήσης Πιτσιάβας