Με 17 αντιπροσώπους συμμετέχει η ΠΕΔ Δυτικής Μακεδονίας στο ετήσιο τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΕ το οποίο ξεκινά σήμερα στη Θεσσαλονίκη και ολοκληρώνεται το Σάββατο.
Η οριστική επίλυση της καταστατικής θέσης των αιρετών, η οποία σχετίζεται με μισθολογικά θέματα και τις άδειες των αιρετών, η θεσμοθέτηση κοινωνικών δομών, η αντιμετώπιση της υποστελέχωσης των δήμων και η μονιμοποίηση των συμβασιούχων καθαριότητας, διευθέτηση ζητημάτων λαϊκών αγορών και βοσκήσιμης γης, αλλά κυρίως η νομοθετική παρέμβαση, ώστε να κρίνονται επιλέξιμες οι δαπάνες του προσωπικού της Τ.Α. στην υλοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων, αποτελούν τον άξονα των θέσεων και προτάσεων, τις οποίες θα παρουσιάσουν στο συνέδριο οι εκπρόσωποι της Δυτικής Μακεδονίας, όπως αποφασίστηκε στην προχτεσινή συνεδρίαση της ΠΕΔ Δυτικής Μακεδονίας.
Στο συνέδριο παίρνουν μέρος οι 12 δήμαρχοι και 5 δημοτικοί σύμβουλοι. Ειδικότερα: οι δήμαρχοι Φλώρινας Ιωάννης Βοσκόπουλος, Κοζάνης Λευτέρης Ιωαννίδης, Γρεβενών Γιώργος Δασταμάνης, Καστοριάς Ανέστης Αγγελής, Εορδαίας Σάββας Ζαμανίδης, Βοΐου Δημήτρης Λαμπρόπουλος, Σερβίων – Βελβεντού Αθανάσιος Κοσματόπουλος, Δεσκάτης Δημήτρης Καραστέργιος, Άργους Ορεστικού Παναγιώτης Κεπαπτσόγλου, Νεστορίου Πασχάλης Γκέτσιος, Αμηνταίου Κώστας Θεοδωρίδης και Πρεσπών Παναγιώτης Πασχαλίδης, καθώς και οι δημοτικοί σύμβουλοι Λάζαρος Μαλούτας, Κώστας Δεσποτίδης, Δημοσθένης Κουπτσίδης, Εμμανουήλ Χατζησυμεωνίδης και Σταύρος Παπασωτηρίου.
Η νομοθετική παρέμβαση για την επιλεξιμότητα των δαπανών του προσωπικού της αυτοδιοίκησης στην υλοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων, αποτελεί ένα από τα κεντρικά ζητήματα που θα θέσουν οι σύνεδροι της περιοχής. Σχετικά με το θέμα αυτό, η θέση της ΠΕΔ όπως την διαμόρφωσε στην πρόσφατη συνεδρίασή της, αναφέρει: Η ελληνική αυτοδιοίκηση, όσον αφορά στην εμπλοκή της σε Ευρωπαϊκά διακρατικά και διασυνοριακά Προγράμματα, δεν έχει κανένα ουσιαστικό οικονομικό κίνητρο να ενεργοποιηθεί δυναμικά καθώς αδυνατεί να εντάξει τις δαπάνες προσωπικού μέσα στις επιλέξιμες δαπάνες. Κρίνεται ως απολύτως αναγκαία η ανάληψη αντίστοιχων νομοθετικών πρωτοβουλιών στην κατεύθυνση της φορολογικής αποκέντρωσης, έτσι ώστε οι δαπάνες του τακτικού προσωπικού της Τ.Α. να θεωρούνται επιλέξιμες, όπως συμβαίνει άλλωστε σε όλες τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ένα από τα κορυφαία θέματα που θα τεθεί στο συνέδριο είναι η καταστατική θέση των αιρετών και η υποστήριξη της λειτουργίας τους, όπως:
- Κωδικοποίηση και οριστική επίλυση όλων των θεμάτων καταστατικής θέσης των αιρετών, ώστε να ρυθμιστούν με σαφήνεια όλα τα θέματα που αφορούν στο μισθολογικό καθεστώς τους, στις ειδικές άδειες για την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, σε θέματα ασφαλιστικά, συνταξιοδοτικά και χορηγίας.
- Επανεξέταση του καθεστώτος του Ν.1608/1950 για αδικήματα κατά του Δημοσίου.
- Επαναφορά της διάταξης του «Καλλικράτη» για την αντιμισθία όλων των Αντιδημάρχων καθώς και των Προέδρων των Δημοτικών Συμβουλίων.
- Επαναφορά της διάταξης του Ν. 3463/2006 (114 Α / Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων), για την αποζημίωση των μελών των Δημοτικών Συμβουλίων για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις.
Για την διευθέτηση της μίσθωσης βοσκήσιμων γαιών, σημειώνει ότι από την εφαρμογή των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας αφαιρούνται από τα έσοδα των δήμων τα μισθώματα βοσκής τα οποία θα κατατίθενται πλέον σε ειδικό λογαριασμό των Περιφερειών για την κάλυψη δαπανών εκπόνησης των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης. Αυτό για ορισμένους Δήμους της Δυτικής Μακεδονίας σημαίνει απώλειες εσόδων που αγγίζει το 20% των συνολικών τους εσόδων!
Ζητά επίσης τη διευθέτηση ζητημάτων λαϊκών αγορών, καθώς όπως επισημαίνει η ΠΕΔ, βλέπουμε θεσμοθετημένους πόρους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να μεταφέρονται στις Περιφέρειες οι οποίες να σημειωθεί ότι δε διαθέτουν καν μηχανισμούς είσπραξης των σχετικών τελών, ενώ την παροχή όλων των υπηρεσιών για την εύρυθμη λειτουργία των λαϊκών αγορών να την επιβαρύνονται οι Δήμοι. Θεωρούμε καθοριστικής σημασίας το ζήτημα αυτό να επιλυθεί άμεσα στην κατεύθυνση της αποσαφήνισης, επανεξέτασης και μεταφοράς των αρμοδιοτήτων διαχείρισης των λαϊκών αγορών αποκλειστικά στους Δήμους.
Άλλα ζητήματα που θα τεθούν είναι η θεσμοθέτηση κοινωνικών δομών στους ΟΤΑ, η νομοθετική ρύθμιση σύστασης τέτοιων δομών και η χρηματοδότησή τους από εθνικούς ή άλλους πόρους, η αντιμετώπιση της υποστελέχωσης των δήμων από υπαλλήλους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η μονιμοποίηση των συμβασιούχων καθαριότητας και η δυνατότητα λειτουργίας Δημοτικού Ραδιοφώνου σε όλους τους δήμους.