Παρέμβαση με προτάσεις για την πιστοποίηση των Κέντρων Υποδοχής Δηλώσεων (ΚΥΔ) για τα έτη 2022-2027 κατέθεσε το Παράρτημα Δυτικής Μακεδονίας του ΓΕΩΤ.Ε.Ε., στο πλαίσιο έκδοσης της σχετικής Πρόσκλησης από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, μετά από συνάντηση – διαβούλευση στις 24 Φεβρουαρίου 2022, με την ενεργό συμμετοχή πλήθους Γεωτεχνικών από ολόκληρη τη Δυτική Μακεδονία.
Τα συμπεράσματα – προτάσεις της διαβούλευσης είναι αναλυτικά τα εξής:
Δεν έχει προηγηθεί καμία ενημέρωση ή/και διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς και το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. ενώ ο διαθέσιμος χρόνος προετοιμασίας του φακέλου υποβολής δεν επαρκεί για την προετοιμασία της αίτησης και τη συλλογή των δικαιολογητικών.
Για ακόμη μία φορά ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. κινεί καθυστερημένα τις διαδικασίες και εφόσον υπάρξουν και άλλες κωλυσιεργίες (παρατάσεις, τροποποιήσεις κ.α.), τα χρονικά περιθώρια για την ορθή εκτέλεση του έργου της υποβολής των φετινών Ε.Α.Ε. θα περιοριστούν σημαντικά, με αποτέλεσμα να υπάρξει υπέρβαρη πίεση στα Κ.Υ.Δ. και σαφώς να υπονομευθεί η ορθή και ποιοτική υλοποίηση του. Απαιτείται ο ΟΠΕΚΕΠΕ να δείξει την αναγκαία αποφασιστικότητα και άμεσα να διασαφηνιστούν όλα τα γκρίζα ζητήματα της πρόσκλησης.
Το ελάχιστο όριο των 150 δηλώσεων ανά ΚΥΔ θα πρέπει να καταργηθεί.
- Πολλοί γεωτεχνικοί παρέχουν ολοκληρωμένη υποστήριξη μόνο στους πελάτες τους, που παρακολουθούν σε άλλα προγράμματα του Π.Α.Α. (Σχέδια Βελτίωσης, Νέοι Αγρότες κλπ)
- Κ.Υ.Δ. που έχουν πιστοποιηθεί τα τελευταία χρόνια είναι εξαιρετικά δύσκολο να έχουν φτάσει το νούμερο των 150 αιτήσεων. Για παράδειγμα: ένα Κ.Υ.Δ. που πιστοποιήθηκε το 2021 δεν είχε την δυνατότητα, εν μέσω της πανδημίας COVID-19 και των περιορισμών που αυτή προκάλεσε, να προσεγγίσει αγρότες ώστε να αυξήσει το πελατολόγιο του. Ακόμα και η πανδημία να μην υπήρχε ο αριθμός αυτός είναι πολύ μεγάλος ώστε να συγκεντρωθεί σε μία χρονιά.
- Κ.Υ.Δ. που πιστοποιήθηκε την περασμένη χρονιά έκανε όλα τα έξοδα προκειμένου να τηρεί όλες τις προϋποθέσεις της πρόσκλησης (υπολογιστές, ασφάλεια κτλ.) και τώρα μένει “ξεκρέμαστο”.
- Βάζοντας αυτό το όριο αιτήσεων αποκλείονται Κ.Υ.Δ.- Μελετητικά γραφεία τα οποία οργάνωναν σωστά τα προγράμματα (της ΚΑΠ) των αγροτών. Έτσι τίθενται σε ρίσκο οι υλοποιήσεις των ήδη υποβεβλημένων προγραμμάτων και τα μελλοντικά προγράμματα, καθώς οι μελετητές χάνουν την δυνατότητά που είχαν για πλήρη έλεγχο της σωστής παρακολούθησης και υλοποίησης αυτών, μέσω των σωστών δηλώσεων ΟΣΔΕ.
- Με αυτό το όριο των αιτήσεων δεν δίνονται ίσες ευκαιρίες στην αγορά εργασίας ενώ η σώρευση δηλώσεων σε λίγα ΚΥΔ δεν εγγυάται απαραίτητα καλύτερα αποτέλεσμα παροχής υπηρεσιών και ποιοτικής εργασίας.
Οι απαιτήσεις της πρόσκλησης σχετικά με την συλλογή των 150 υπογραφών παραγωγών και της απασχόλησης τουλάχιστον 2 εργαζομένων πλήρους απασχόλησης, σε συνδυασμό με την δυνατότητα των παραγωγών να υποβάλουν οι ίδιοι τις αιτήσεις τους on-line χωρίς την παραμικρή απαίτηση συγκριτικά με τις απαιτήσεις της πρόσκλησης όπως ζητείται από τα υποψήφια Κ.Υ.Δ. και χωρίς την καταβολή προμήθειας στον φορέα υποστήριξης (όπως ίσχυε τα προηγούμενα χρόνια), πιθανότατα θα ωθήσουν πολλούς συναδέλφους και μη που δεν θα πληρούν τις απαιτήσεις της νέας πρόσκλησης, να υποβάλουν τις αιτήσεις των πελατών τους παράτυπα μέσω της προαναφερόμενης διαδικασίας. Συνεπώς, τίθενται ζητήματα ορθής εκτέλεσης του έργου και αθέμιτου ανταγωνισμού για τα Κ.Υ.Δ. που θα καταφέρουν να πιστοποιηθούν μέσω της σχετικής διαδικασίας. Ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. πρέπει να μας αναφέρει πως θα διασφαλίσει την ορθή εκτέλεση του έργου, χωρίς τις προαναφερόμενες παρενέργειες.
Είναι απαραίτητο να γίνεται ο έλεγχος των online δηλώσεων, πολλές εκ των οποίων καταχωρούνται από γεωπόνους χωρίς τις απαραίτητες πιστοποιήσεις στις οποίες είναι υποχρεωμένα τα ΚΥΔ
Να δοθεί η δυνατότητα υποβολής δηλώσεων από κινητά συνεργεία χωρίς static ip. Η περίοδος των δηλώσεων είναι και περίοδος αυξημένου φόρτου εργασίας για του αγρότες και υπάρχουν παραγωγοί κυρίως μεγάλης ηλικίας που δεν έχουν τη δυνατότητα μετακίνησης
Σχετικά με την απαίτηση υλοποίησης εξετάσεων: Τα Κ.Υ.Δ. που έχουν πιστοποιηθεί τα προηγούμενα χρόνια, έχουν όλα ολοκληρώσει επιτυχώς την συγκεκριμένη διαδικασία και ιδιαίτερα στο εθνικό νομικό πλαίσιο το οποίο πιθανότατα θα ισχύσει και στην φετινή χρονιά. Άρα πρέπει να υπάρξει κατάργηση των υποχρεωτικών εξετάσεων για συναδέλφους που έχουν ήδη εξεταστεί στο παρελθόν και έχουν μεσολαβήσει κάποιες σεζόν που εργάστηκαν στο έργο.
Επιπλέον το Υπ.Α.Α.Τ. και ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. θα έπρεπε, πριν ορίσουν την απαίτηση της συγκεκριμένης διαδικασίας, να έχουν γνωστοποιήσει το εθνικό νομικό πλαίσιο εφαρμογής της νέας Κ.Α.Π., πάνω στο οποίο θα βασιστούν τα θέματα των εξετάσεων. Προτιμότερο είναι ο ΟΠΕΚΕΠΕ να διοργανώνει κάθε χρόνο σεμινάρια εκμάθησης- ενημέρωσης ΟΣΔΕ καθώς κάθε χρόνο υπάρχουν αλλαγές τις οποίες πολλές φορές πληροφορούμαστε αφού λήξει η προθεσμία υποβολής των δηλώσεων. Η υποβολή σε εξετάσεις του υπεύθυνου και του αναπληρωτή χωρίς ουσιαστικά να τους έχει προσφέρει τις απαραίτητες γνώσεις για την ορθή υποβολή της δήλωσης δεν αποτελεί κριτήριο πιστοποίησης
Αναφορικά με την απαίτηση Υπεύθυνου Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (DPO) σημειώνεται ότι ο ευρωπαϊκός κανονισμός GDPR έχει τεθεί σε εφαρμογή εδώ και μερικά χρόνια. Όπως η συγκεκριμένη απαίτηση στα πλαίσια υποβολής των Ε.Α.Ε. καλύπτονται από τα Κ.Υ.Δ., όλα τα προηγούμενα χρόνια, με τον ίδιο τρόπο μπορεί να καλυφθεί και εφεξής.
Επιβάλλεται να γίνει έλεγχος των ΚΥΔ ως προς την νομιμότητα των δηλώσεων που έχουν καταχωρήσει από το 2017 έως και σήμερα, αναφορικά με την κατάχρηση του εθνικού αποθέματος. Υπάρχουν μικρά ΚΥΔ που δημιουργήθηκαν με σκοπό την καταχώρηση δηλώσεων με μη νόμιμες εκτάσεις και απέσπασαν δικαιώματα εθνικού αποθέματος, τα εν λόγω ΚΥΔ συνεχίζουν να λειτουργούν χωρίς μέχρι σήμερα να έχει ελεγχθεί ο υπεύθυνος του ΚΥΔ
Υπάρχει σημαντικά λανθασμένη προσέγγιση για τον τρόπο απασχόλησης των εργαζομένων στα ΚΥΔ καθώς οδηγεί στην μη βιωσιμότητα τους
Είναι προφανές και αυτονόητο ότι δεν χρειάζεται παρέμβαση στον τρόπο λειτουργίας της μισθοδοσίας του κάθε Κ.Υ.Δ. που το ίδιο γνωρίζει καλύτερα με ποιον τρόπο πρέπει να λειτουργεί ώστε να είναι παραγωγικό και ταυτόχρονα οικονομικά βιώσιμο.
Ο υπεύθυνος ΚΥΔ να μπορεί να εργάζεται και με παροχή υπηρεσιών αλλά να είναι απασχολούμενος καθ’ όλη την διάρκεια του έτους.
Είναι απαράδεκτο να προβλέπεται υποχρεωτικός ελάχιστος αριθμός απασχολούμενων σε ΚΥΔ των 150 δηλώσεων αλλά να μην υπάρχει καμία πρόβλεψη για ΚΥΔ με σημαντικά μεγαλύτερο αριθμό δηλώσεων. π.χ. ΚΥΔ με 7.000
Εν κατακλείδι είναι σκόπιμο να ακυρωθεί η τρέχουσα πρόσκληση και να επανασχεδιαστεί στη βάση των παρατηρήσεων της διαβούλευσης προκειμένου να αρθούν οι πρόδηλες αδικίες και τα προβλήματα που έχουν αναδειχθεί.