Η Διοίκηση του Νοσοκομείου Πτολεμαΐδας απαντά στον κ. Χρήστο Κατσίνα σχετικά με τα 2 άρθρα του που έχουν αναρτηθεί:
Οι δύο επιστολές του Διευθυντή ΕΣΥ και Νεφρολόγου του Νοσοκομείου Πτολεμαΐδας κ. Κατσίνα, που δημοσιεύθηκαν στην ιστοσελίδα e-ptolemeos.gr στις 31/07/2018 και στις 04/10/2018 αντίστοιχα, αποτελούν ευκαιρία για ένα μικρό απολογισμό και κάποιες απαντήσεις, όχι ασφαλώς για λογαριασμό της Περιφερειακής Αρχής, ούτε του Δήμου Εορδαίας, των τοπικών Βουλευτών, της ΥΠΕ ή οποιουδήποτε άλλου, αλλά αποκλειστικά και μόνο σε ότι αφορά στη Διοίκηση του Νοσοκομείου. Για να διευκολυνθεί ο πολίτης που θα κάνει τον κόπο να διαβάσει αυτό το κείμενο, παρατίθενται στοιχεία και επιχειρήματα ως απάντηση στις βασικές αιτιάσεις του εν λόγω ιατρού, του οποίου αποσπάσματα των επιστολών ανασύρονται αυτούσια σε παρένθεση και με πλάγια γραφή. Ο ίδιος πολίτης ας κρίνει τι υπηρετεί την αλήθεια και το αυτονόητο, μακριά από σκοπιμότητες, μηδενισμούς ή ωραιοποιήσεις, ηθελημένους ή μη αποπροσανατολισμούς, και τι όχι.
Ο κ. Κατσίνας αντλεί “πληροφορίες” από εκδήλωση πολιτικού κόμματος, εκλαμβάνοντάς τες μάλιστα ως έγκυρες, ενώ είναι λειτουργός του Νοσοκομείου, Τομεάρχης του Παθολογικού Τομέα και Αναπληρωματικό Μέλος του Δ.Σ. Ως εκ τούτου έχει πρόσβαση σε όλες τις σημαντικές πληροφορίες, οι οποίες άλλωστε είναι αποτυπωμένες, με τον πλέον έγκυρο και επίσημο τρόπο, στις δημοσιευμένες ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, στα μηνιαία Β.Ι. forms, τα τριμηνιαία και τα ετήσια στατιστικά της Νοσηλευτικής Κίνησης κ.ά. Ωστόσο, δεν χρησιμοποιεί αυτές τις πληροφορίες για να βγάλει τα όποια συμπεράσματα και, επιπλέον, θέτει δια του τύπου ερωτήματα που ποτέ δεν έθεσε στα συλλογικά όργανα του Νοσοκομείου, όπως για παράδειγμα στο Δ.Σ. ή στις συνελεύσεις ιατρών.
Ως διοίκηση δεν πρόκειται να απαντήσουμε σε ενδεχόμενες νέες επιστολές από τη μεριά του. Ο ίδιος έχει υποπέσει σε πειθαρχικό παράπτωμα και μάλλον, απαντώντας τον, κάνουμε και εμείς το ίδιο. Αναλαμβάνουμε όμως για μοναδική φορά αυτήν την ευθύνη, επειδή ο κ. Κατσίνας, επενδύοντας στο κύρος του ως αποδεδειγμένα καλός ιατρός και ως επιστημονικά υπεύθυνος μιας πραγματικά εξαιρετικής μονάδας (της ΜΤΝ), γνωρίζει ότι αυτά που λέει θα γίνουν από τους πολίτες ασμένως αποδεκτά και ότι αυτά που συμπεραίνει θα εκληφθούν ως η απόλυτη αλήθεια. Και το χειρότερο υποκινεί, εμμέσως πλην σαφώς, όλους εκείνους που έχουν κάνει σημαία τους τοπικισμούς και τους ανταγωνισμούς, ενώ πρώτιστη προτεραιότητα θα έπρεπε να είναι η συνεργασία και οι συνέργειες όλων των δομών για τη συνεχή βελτίωση των παροχών υγείας και την ισότιμη πρόσβαση σε αυτές όλων όσων κατοικούν στην Δ. Μακεδονία. Ακόμα και αν αυτό σημαίνει μεταφορά των ούτως ή άλλως περιορισμένων διαθεσίμων πόρων από δομές και συστήματα που προσφέρουν ικανοποιητικές υπηρεσίες σε δομές και συστήματα που έχουν σημαντική υστέρηση. Θεωρούμε ότι η δική μας προσέγγιση συντάσσεται με τις συνταγματικές επιταγές αναφορικά με τα δικαιώματα των πολιτών, προάγει την περιφερειακή συνείδηση και βρίσκεται καταφανώς στον αντίποδα των απόψεων του κ. Κατσίνα, που εκτός των άλλων αφήνουν και υπονοούμενα για μεροληπτικές αποφάσεις της διοίκησης υπέρ του Νοσοκομείου Κοζάνης.
Έπειτα από τα παραπάνω, προσκαλούμε σε δημόσιο διάλογο κάθε ενδιαφερόμενο, θεσμικό ή μη, στο πλαίσιο μιας έκτατης διαβούλευσης, όπου τα επιχειρήματα που θα κατατεθούν, ένθεν και ένθεν, να είναι ενώπιον όλων. Η δημοκρατία δεν έβλαψε ποτέ κανέναν. Βλάπτουν η παραπληροφόρηση, τα ψευτoερωτήματα και τα εκβιασμένα συμπεράσματα.
Ας δούμε σε αυτό το σημείο ένα προς ένα τα αποσπάσματα των επιστολών του κ. Κατσίνα μαζί με τις δικές μας απαντήσεις.
Α. (… Αφορμή για την συγγραφή κάποιων σκέψεων από έναν άνθρωπο που ασχολείται για 15 χρόνια περίπου σαν εργαζόμενος στο Μποδοσάκειο Νοσοκομείο Πτολεμαϊδας ήταν μία δημοσίευση στον τοπικό τύπο για μία εκδήλωση του ΚΚΕ για την Υγεία που έγινε πρόσφατα στην Πτολεμαΐδα. …..Παραθέτω λοιπόν τα στοιχεία όπως ανακοινώθηκαν στην εν λόγω εκδήλωση: Μαμάτσειο Νοσοκομείο τέλος του 2016: Από 84 οργανικές θέσεις ειδικών γιατρών, υπηρετούν μόνο 41 μόνιμοι ειδικοί γιατροί. Για όλο το υπόλοιπο προσωπικό από 410 οργανικές θέσεις υπηρετούν μόνο 267 μόνιμοι εργαζόμενοι. Ο προϋπολογισμός του νοσοκομείου Κοζάνης από 7.877.506,91 ευρώ το 2011 μειώθηκε στα 3.280.574,34 ευρώ το 2016. Δηλαδή είναι μειωμένος πάνω από 50% την τελευταία πενταετία. Νοσοκομείο της Πτολεμαΐδας: Από 59 οργανικές θέσεις ειδικών γιατρών ΕΣΥ και 34 ειδικευόμενων, υπηρετούν: 47 μόνιμοι γιατροί ΕΣΥ, 12 επικουρικοί που καλύπτονται μισθολογικά από έξοδα του νοσοκομείου και όχι από τον κρατικό προϋπολογισμό, και 15 ειδικευόμενοι. Ο προϋπολογισμός του νοσοκομείου Πτολεμαΐδας από 15.068.901.,83 € ευρώ το 2011 μειώθηκε στα 7.065.699,50 € ευρώ το 2017. Μείωση πάνω από 50% την τελευταία πενταετία. Αν προσέξει κάποιος λίγο προσεκτικά τα στοιχεία θα διαπιστώσει ότι εδώ και χρόνια ο προϋπολογισμός του Μποδοσάκειου Νοσοκομείου είναι υπερδιπλάσιος αυτού του Μαμάτσειου και αυτό δεν προξένησε κάποιο ενδιαφέρον να αναρωτηθεί κάποιος: μα τι συμβαίνει εκεί στο Μποδοσάκειο τι γίνεται και ξοδεύουν τόσα χρήματα. Απλά δεν έγινε αυτό γιατί όλοι ξέρουν ότι η προσφορά του προσωπικού του Νοσοκομείου όλα αυτά τα χρόνια είναι σημαντική παρόλο που υπολείπεται σε προσωπικό, Ιατρικό, Νοσηλευτικό, Διοικητικό και βοηθητικό. Θα επαναλάβω κάτι που έχω επισημάνει εδώ και χρόνια: Το Μποδοσάκειο Νοσοκομείο δεν έχει υποστηρικτές….)
Ο αρχικός ετήσιος προϋπολογισμός κάθε Νοσοκομείου και μέχρι διαμορφωθεί ο τελικός ετήσιος προϋπολογισμός, υπόκειται σε αναθεωρήσεις. Ιδιαίτερη σημασία έχουν οι δαπάνες που πραγματοποιούνται εντός των ορίων του προϋπολογισμού, ομαδοποιημένες σε βασικές κατηγορίες (φάρμακα, υγειονομικό υλικό, ορθοπεδικό υλικό, χημικά αντιδραστήρια, μισθοδοσία, outsourcing, λοιπές κατηγορίες), διότι αυτές ακριβώς οι δαπάνες προσδιορίζουν το τι ξοδεύει το Νοσοκομείο για την κάλυψη των αναγκών του. Για παράδειγμα, ένας προϋπολογισμός μπορεί να προβλέπει 15.000.000 €, οι δαπάνες εντός των ορίων του να είναι 9.000.000 € και η χρηματοδότηση για αυτές 8.000.000 €. Σε μία τέτοια περίπτωση, αυξάνονται οι οφειλές του Νοσοκομείου κατά 1.000.000 €. Αν, αντίθετα, οι δαπάνες είναι 8.000.000 € και η χρηματοδότηση 9.000.000 €, τότε αυξάνονται τα χρηματικά διαθέσιμα του Νοσοκομείου κατά 1.000.000 €. Στο μακρινό 2011 οι δαπάνες του Ν. Πτολεμαΐδας ήταν περίπου 9.400.000 €. Το 2017 ο αρχικός προϋπολογισμός του Ν. Πτολεμαΐδαςήταν 7.066.000 €, ο τελικός 9.924.000 €, οι δαπάνες 9.882.000 € και οι χρηματοδοτήσεις 8.420.000 €. Επομένως, τα μεγέθη του προϋπολογισμού, των δαπανών και των χρηματοδοτήσεων συσχετίζονται μεν αλλά δεν ταυτίζονται και για την κάλυψη των πραγματικών αναγκών υπάρχει αύξηση! κατά (9.982.000 – 9.400.000) / 9.400.000 = 5,12%, αντί για μείωση! κατά (15.069.000 – 7.066.000) / 15.069.000 = 53,1%. Επομένως οι πληροφορίες που δίνει ο κ. Κατσίνας δεν έχουν κανένα ουσιαστικό περιεχόμενο.
Στους πίνακες που ακολουθούν παρουσιάζεται, από το 2014 έως σήμερα, το απασχολούμενο προσωπικό στο Ν. Πτολεμαΐδας, ενώ είναι σε εξέλιξη από τον μήνα Μάρτιο η διαδικασία πρόσληψης 9 μονίμων ιατρών. Οι προσλήψεις αυτές αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το τέλος του ΄18. Στο Ν. Κοζάνης υπηρετούσαν το 2017: 47 μόνιμοι ιατροί και 15 επικουρικοί. Το 2018 προσελήφθησαν 5 μόνιμοι ιατροί, εκ των οποίων οι δύο μετακινήθηκαν για της ανάγκες της ΜΕΘ Πτολεμαΐδας, και αναμένεται έως το τέλος του ΄18 η πρόσληψη άλλων 5 ιατρών. Που ακριβώς έγκειται η υστέρηση του Ν. Πτολεμαΐδας σε ιατρικό προσωπικό έναντι του Ν Κοζάνης; Μόνο ο κ. Κατσίνας το γνωρίζει. Για τους ειδικευόμενους δεν πρέπει να γίνεται σύγκριση, απλούστατα γιατί οι ίδιοι επιλέγουν το που επιθυμούν να εργαστούν. Συγκριτικά με το Ν. Κοζάνης, το Ν. Πτολεμαΐδας πράγματι υστερεί σε νοσηλευτικό και κυρίως διοικητικό προσωπικό, έχει ωστόσο επιπλέον προσωπικό στην τεχνική υπηρεσία και έχει το ίδιο περίπου παραϊατρικό προσωπικό. Σε κάθε περίπτωση, οι όποιες ανισορροπίες δεν είναι ευθύνη της διοίκησης, όπως θα εξηγηθεί επαρκώς στη συνέχεια.
ΜΟΝΙΜΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 (Έως 30-9) | |
ΙΑΤΡΙΚΟ | 37 | 37 | 36 | 45 | 46 |
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΟ | 157 | 155 | 159 | 160 | 163 |
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ | 26 | 22 | 24 | 26 | 28 |
ΤΕΧΝΙΚΟ | 12 | 11 | 10 | 9 | 11 |
ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ | 31 | 32 | 34 | 33 | 35 |
ΛΟΙΠΟ | 7 | 5 | 5 | 4 | 4 |
Σύνολα | 270 | 262 | 268 | 277 | 287 |
ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 (Έως 30-9) | |
ΙΑΤΡΟΙ | 8 | 9 | 13 | 16 | 13 |
ΛΟΙΠΟ | 7 | 7 | 12 | 11 | 11 |
Σύνολα | 15 | 16 | 25 | 27 | 24 |
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΠΌ ΚΟΙΝΟΦΕΛΗ ΠΡΟΓΡΑΜΑΤΑ (ΟΑΕΔ) | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 (Έως 30-9) | |
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ | 0 | 7 | 7 | 2 | 2 |
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΟ | 0 | 6 | 6 | 17 | 17 |
Σύνολα | 0 | 13 | 13 | 19 | 19 |
ΜΟΝΙΜΟ ΙΑΤΡΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΕΣΥ
ΣΕ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΡΟΣΛΗΨΗΣ |
||||
Δ/ΝΤΗ | ΕΠ. Α’ | ΕΠ. Β’ | ||
ΤΕΠ | 1 | 1 | 1 | 3 |
ΜΕΘ | 1 | 1 | ||
ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ-ΟΓΚΟΛΟΓΙΑ | 1 | 1 | 2 | |
ΑΚΤΙΝΟΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΗ | 1 | 1 | ||
ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ | 1 | 1 | ||
ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ | 1 | 1 | ||
9 |
Οι δαπάνες του Ν. Κοζάνης και του Ν. Πτολεμαΐδας ήταν για το 2017 5.400.000 € και 9.882.000 € αντίστοιχα. Η σημαντική αυτή διαφορά οφείλεται κατά βάση στα ογκολογικά φάρμακα (συν 1.895.000 €), στα φάρμακα της ΜΕΘ (συν 309.000 €), τα ορφανά φάρμακα που χορηγούνται σε κάποιους ασθενείς με ανίατες ασθένειες (συν 697.000 €) και τα ορθοπεδικά υλικά (συν 636.000 €). Είναι γνωστό σε όλους ότι το Ν. Κοζάνης δεν έχει Τμήμα Χημειοθεραπειών, δεν έχει ΜΕΘ και επιπλέον δεν χορηγεί ορφανά φάρμακα. Η ανάλυση των δαπανών των άλλων κατηγοριών, ώστε το να προσδιοριστεί το πώς και το γιατί του υπολοίπου της διαφοράς (συν 820.000 €) έχει μεγάλο ενδιαφέρον αλλά δεν είναι του παρόντος. Εκείνο που ενοχλεί είναι το έξυπνο υπονοούμενο του κ. Κατσίνα «διπλάσιες δαπάνες με λιγότερο προσωπικό, άρα διπλάσιο έργο με λιγότερους ανθρώπους, άρα τουλάχιστον διπλάσια η παραγωγικότητα του προσωπικού στο Ν. Πτολεμαΐδας». Για να μην θεωρηθεί ότι o εν λόγω ιατρός πρωταγωνιστεί στην παράλογη, αδιέξοδη και απολύτως ζημιογόνα για τους πολίτες αντιπαράθεση μεταξύ των δύο Νοσοκομείων, τα ίδια ακριβώς λένε και κάποιοι συνάδελφοί του στο Ν. Κοζάνης, αλλά σε βάρος του Ν. Πτολεμαΐδας. Όποιος πραγματικά επιθυμεί να έχει μία πληρέστερη εικόνα για το σπουδαίο έργο των δύο Νοσοκομείων και να συγκρίνει αν θέλει τι γίνεται στην Πτολεμαΐδα και τι στην Κοζάνη, μπορεί να ανατρέξει στις ιστοσελίδες των δύο Νοσοκομείων. Παραθέτουμε στη συνέχεια κάποια στοιχεία για το Ν. Πτολεμαΐδας.
ΕΤΟΣ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΙΣΑΓΩΓΩΝ | ΗΜΕΡΕΣ ΝΟΣΗΛΕΙΑΣ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΞΕΤΑΣΘΕΝΤΩΝ ΤΕΙ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΞΕΤΑΣΘΕΝΤΩΝ ΤΕΠ |
2014 | 13405 | 37772 | 44313 | 30381 |
2015 | 13393 | 35619 | 46118 | 28671 |
2016 | 13016 | 34818 | 55415 | 27018 |
2017 | 15049 | 37584 | 51504 | 28949 |
2018 (έως 31/8) | 10017 | 25117 | 37073 | 21209 |
ΕΤΟΣ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΤΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΓΝΗΤΙΚΩΝ ΣΕ ΙΔΙΩΤΕΣ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΓΝΗΤΙΚΩΝ ΣΕ ΚΟΖΑΝΗ |
2014 | 526941 | 76593 | 83 | 0 |
2015 | 523328 | 80206 | 293 | 0 |
2016 | 526355 | 77179 | 308 | 5 |
2017 | 524697 | 78837 | 51 | 44 |
2018 (έως 31/8) | 396762 | 56585 | 12 | 37 |
ΕΤΟΣ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΩΝ ΕΠΕΜΒΑΣΕΩΝ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΟΚΕΤΩΝ | ΔΙΑΚΟΜΙΔΕΣ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΜΤΝ | ΝΟΣΗΛΕΥΘΕΝΤΕΣ ΜΤΝ |
2014 | 2441 | 408 | 161 | 7077 | 92 |
2015 | 2241 | 267 | 85 | 7217 | 157 |
2016 | 2486 | 234 | 91 | 7699 | 345 |
2017 | 2826 | 207 | 59 | 7930 | 483 |
2018 (έως 31/8) | 1909 | 108 | 119 | 5193 | 431 |
ΕΤΟΣ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΧΗΜΕΙΟΘΕΡΑΠΕΙΩΝ | ΝΟΣΗΛΕΥΘΕΝΤΕΣ ΜΕΘ |
2014 | 2151 | 88 |
2015 | 2704 | 49 |
2016 | 2792 | 50 |
2017 | 2729 | 86 |
2018 (έως 31/8) | 1103 | 51 |
Β. (… Στις αρχές του 2018 έπρεπε να παραδοθεί η νέα πτέρυγα του Νοσοκομείου που προέκυψε από την επέκταση κατά 5000 τετραγωνικών μέτρων. Γιατί δεν έγινε ακόμη; Γιατί δεν προβλέφθηκε να υπάρχει μία αυτόματη γεννήτρια ρεύματος, και όταν διαπιστώθηκε βρέθηκαν τα χρήματα αμέσως από την Περιφέρεια, αλλά ακόμη δεν έγινε η προμήθειά της και το έργο δεν παραδόθηκε. Που είναι ο Δήμος Πτολεμαϊδας για να λειτουργήσει τον εξαιρετικό και με προδιαγραφές ευρωπαϊκές Παιδικό Σταθμό, όταν οι Δημοτικοί παιδικοί σταθμοί που υπάρχουν λειτουργούν οι δύο τουλάχιστον σε κτίρια υποδεέστερα. Που είναι όλοι αυτοί οι υπερασπιστές του Δημοτικού Συμβουλίου για το Νοσοκομείο να διαμαρτυρηθούν για την καθυστέρηση της παράδοσης της επέκτασης. Γιατί δεν έχει ξεκινήσει ο χρωματισμός του παλιού κτιρίου του Νοσοκομείου, όταν έχει εξαγγελθεί εδώ και έναν χρόνο και υπάρχουν τα χρήματα από παραχώρηση της περιφέρειας; Υπάρχει απάντηση σε αυτά; Βεβαίως και υπάρχει. Πρόσφατα ανακοινώθηκε η χορήγηση 13 εκατομμυρίων ευρώ από το υπουργείο υγείας για την επέκταση του Μαμάτσειου Νοσοκομείου και θεωρώ ότι καλώς έγινε. Πρέπει όμως να ανακοινώνονται κάποια έργα στο Μαμάτσειο Νοσοκομείο για να προχωρούν κάποια έργα στο Μποδοσάκειο; Γιατί όμως όλοι αυτοί Βουλευτές, Διοικητές, Υπεάρχες και λοιποί δεν φροντίζουν να παραδοθεί η νέα πτέρυγα; Κάποιοι είπαν μεγαλόφωνα ότι δεν θα επιτρέψουν να λειτουργήσει η νέα πτέρυγα αν δεν έλθουν γιατροί. Υπάρχει όμως η αιμοδοσία που λειτουργεί και πρέπει να αναβαθμισθεί, υπάρχει η σχολή μαιών που πρέπει να τακτοποιηθεί και να αποκτήσει τον χώρο της, υπάρχει ο παιδικός σταθμός που πρέπει να λειτουργήσει, υπάρχει γενικότερα η αναβάθμιση του Νοσοκομείου μέσα από τις ανάγκες που θα προκύψουν αφού οι νέοι χώροι θα δώσουν νέα ώθηση στην λειτουργία του Νοσοκομείου. Δεν ξέρω τι φταίει για όλα αυτά: η αδιαφορία των ιθυνόντων, η καλοκαιρινή ραστώνη, η διατήρηση τεχνηέντως της αντιπαράθεσης Κοζάνης – Πτολεμαϊδας, όλα μαζί ή κάτι άλλο πιο βαθύ που δεν μπορώ να διανοηθώ. Γνωρίζω όμως ότι οφείλεται σε τοπικούς παράγοντες και δεν είναι απόφαση του Υπουργείου Υγείας…)
Το έργο της επέκτασης έχει ανατεθεί στην εταιρία Κτιριακές Υποδομές Α.Ε, με χρηματοδότηση από το Ε.Π. 2007-2013, και οι προβλεπόμενες εργασίες του ξεκίνησαν την άνοιξη του 2014. Το έργο ολοκληρώθηκε σχεδόν στο 100%, πλην δύο υποέργων σχετικών με την ασφαλή λειτουργία του νέου κτιρίου, για τα οποία υποβλήθηκε από την εταιρία αίτημα τροποποίησης της αρχικής πράξης. Το αίτημα εγκρίθηκε (το Νοσοκομείο ενημερώθηκε σχετικά στις 27-07-2018), οι μελέτες είναι έτοιμες και έχει ζητηθεί ήδη η σύμφωνη γνώμη της διαχειριστικής αρχής για τη δημοπράτηση των δύο υποέργων.
Πράγματι υπήρξε καθυστέρηση, μάλλον λόγω γραφειοκρατικών δυσλειτουργιών, συνηθισμένων δυστυχώς στα καθ’ ημάς. Όμως από πουθενά δεν συνάγεται ότι υπάρχουν αόρατες δυνάμεις που συνωμοτούν εναντίον του Ν. Πτολεμαΐδας και δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν συλλογικότητες ή μεμονωμένα άτομα που να αντιστρατεύονται τη βελτίωση των παροχών υγείας στην περιοχή. Αν συνέβαινε κάτι τέτοιο θα ήταν απλά πολύ αρρωστημένο. Η ίδια απάντηση ισχύει για και για το ερώτημα από την δεύτερη επιστολή του κ. Κατσίνα. (….Γιατί η επέκταση του Νοσοκομείου, που έπρεπε να παραδοθεί εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα καθυστερεί; Πόσες φορές η Διοίκηση του Νοσοκομείου πήρε τα χαρτιά υπό μάλης και έτρεξε στην Αθήνα να διεκδικήσει και να απαιτήσει το τελείωμα του έργου; Ποιες είναι οι ενέργειες που έκανε;…) με την προσθήκη ότι η διοίκηση μίλησε με πάρα πολλούς, που μπορούν να πιέσουν αποτελεσματικότερα αυτής, για την επιτάχυνση όλων των απαραίτητων διαδικασιών, ώστε το έργο να παραδοθεί προς χρήση, και γνωρίζει ότι υπήρξε η σχετική πίεση. Αν ρωτούσε ο κ. Κατσίνας θα μάθαινε και λεπτομέρειες, αλλά μάλλον προτεραιότητα και εδώ έχει η δημιουργία εντυπώσεων.
Γ. (….Είναι λυπηρό για έναν εργαζόμενο σε μια υπηρεσία να φθάνει στο σημείο να δημοσιοποιεί τους φόβους του και τους προβληματισμούς του. Όταν όμως διαπιστώνει ότι από μέρους της Διοίκησης , είτε αυτή είναι τοπική, είτε είναι κεντρική, όρα ΥΠΕ, υπάρχει αδιαφορία ή ανεπάρκεια ή και τα δύο μαζί τότε διακατέχεται από φόβο καθόσον είναι γιατρός και γνωρίζει καλά τις συνέπειες όλων αυτών στην υγεία των κατοίκων και γενικότερα στην λειτουργία του Νοσοκομείου που δεν παύει να είναι μία δομή απαραίτητη και αναγκαία για την περιοχή και για το γενικότερο σύνολο. Δεν σας κρύβω ότι επέστρεψα από μία συνάντηση με τον Υπουργό Υγείας στην Αθήνα, εκμεταλλευόμενος την προσωπική σχέση που έχω μαζί του, όπου αισθάνθηκα ντροπιασμένος γιατί σε ενημέρωση του υπουργού για τα προβλήματα που απασχολούν το Μποδοσάκειο Νοσοκομείο η απάντησή του και ευλόγως ήταν: καλά περιμένεις από τον Υπουργό να λύσει τα προβλήματα αυτά; Τι κάνουν οι υπεύθυνοι εκεί πάνω; Επειδή λοιπόν όλοι τους περνιούνται για σωτήρες της πατρίδας, ενώ η πραγματικότητα είναι κάπως αλλιώς, επιτρέψτε μου να υποβάλλω ορισμένες ερωτήσεις. Τις απαντήσεις τις ξέρω εκ των προτέρων, όμως θα δώσω τον χρόνο να απαντήσουν οι αρμόδιοι και μάλιστα τους προκαλώ σε αυτό. Αν δε προχωρήσουν και σε λύσεις ακόμη καλύτερα. Θα έχει επιτευχθεί ένα σημαντικό βήμα….).
Θα παρακαλούσαμε οι απαξιωτικοί χαρακτηρισμοί να έχουν μία στοιχειώδη τεκμηρίωση που θα μας βοηθούσε να βελτιωθούμε ατομικά και κυρίως να προσφέρουμε περισσότερα. Δεν είναι κακό να εντοπίζονται λάθη και παραλήψεις. Πάντως είναι αδιαμφισβήτητη αλήθεια ότι τα αποτελέσματα που παρουσιάσαμε στις λογοδοσίες για τα δύο Νοσοκομεία που πραγματοποιήθηκαν στις αρχές του έτους, εκτιμήθηκαν από όλους ως θετικά. Αυτό βεβαίως οφείλεται στην προσπάθεια πολλών, μεταξύ αυτών ας αναγνωριστεί και σε εμάς μία μικρή έστω συμβολή. Η λέξη «αδιαφορία» απορρίπτεται απλά ως απαράδεκτη.
Δ) (…Ξεκινώ λοιπόν αρχίζοντας με το κτιριακό: Γιατί η επέκταση του Νοσοκομείου … καθυστερεί; …Και όλα αυτά είχαν σαν αποτέλεσμα την μη αναβάθμιση του ογκολογικού Τμήματος, της Αιμοδοσίας και γενικότερα του παθολογικού Τομέα, όπως και την μη λειτουργία του παιδικού σταθμού. Το εξωτερικό βάψιμο του Νοσοκομείο έχει εξαγγελθεί εδώ και δύο χρόνια νομίζω. Φτάσαμε στον Οκτώβριο του 2018 και δεν νομίζω ότι κανείς σώφρων άνθρωπος θα αρχίσει το βάψιμο μέσα στον χειμώνα. Άρα παραπέμπεται στις καλένδες. Γιατί άραγε; Ποιος φταίει; Η Περιφέρεια, η ΥΠΕ ή η Διοίκηση του Νοσοκομείου; Το αποτέλεσμα βέβαια είναι ότι το κτίριο σιγά- σιγά εκφυλίζεται…)
Για το έργο της επέκτασης απαντήσαμε ήδη στο σημείο Β. Η λειτουργία του παιδικού σταθμού προϋποθέτει την ολοκλήρωση του έργου. Το έργο «Ανακαίνιση εξωτερικών χρωματισμών του Ν. Πτολεμαΐδας είναι έτοιμο προς δημοπράτηση και θα χρηματοδοτηθεί από το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα (Ε.Α.Π.). Όλα τα έργα του ΕΑΠ στη Δ. Μακεδονία, που αφορούν σε φορείς εκτός της Αυτοδιοίκησης, έχουν σταματήσει προσωρινά λόγω κάποιων νομικών προβλημάτων. Επίκειται νομοθετική ρύθμιση. Τα ίδια ισχύουν για το έργο «Προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος κινητών συστοιχιών ιατρικού αρχείου στο Ν. Πτολεμαίδας», προϋπολογισμού 81.600 € και για τις προμήθειες: Οδοντιατρική Μονάδα και εξοπλισμός Στεφανιαίας Μονάδας, προϋπολογισμού 65.000 €. Τέλος, το τμήμα μελετών της Ν.Α. Κοζάνης έχει αναλάβει την σύνταξη μελέτης για τους εσωτερικούς χρωματισμούς του Νοσοκομείου.
Ε) (…Λειτουργία Νοσοκομείου: Θα ξεκινήσω από ένα σημαντικό Τμήμα του νοσοκομείου το Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών: Είναι ευχαριστημένοι από τον τρόπο λειτουργίας του τμήματος αυτού και από τα προβλήματα που παρουσιάζονται καθημερινά; Δεν προχωρώ παραπάνω γιατί δεν είναι στην διάθεσή μου να κινδυνολογώ. Θα κάνω μόνο μία ερώτηση. Ποια η συμμετοχή της 3ης ΥΠΕ σε αυτό και γιατί. Ποιος είναι ο υπεύθυνος; Ποια η συμμετοχή της Διοίκησης στην εύρυθμη λειτουργία του Νοσοκομείου και στην λύση των προβλημάτων που υπάρχουν ακόμη και μεταξύ των τμημάτων, όπου η Διοίκηση οφείλει να παρέμβει και όχι να εθελοτυφλεί ακολουθώντας το ρητό του Καραμανλή όταν δεν θέλεις να λύσεις ένα πρόβλημα το ξεχνάς…;)
Η αναπληρώτρια διοικήτρια , σε συνεργασία με δύο ιατρούς, ξοδεύει πολλές ώρες συνεννοήσεων με την Υ.Π.Ε. και του διευθυντές των Κέντρων Υγείας προκειμένου να καταρτίζεται σε μηνιαία βάση το πρόγραμμα εφημεριών του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών (Τ.Ε.Π.). Είναι γνωστό ότι οι γενικοί ιατροί, εκτός των δύο προαναφερόμενων, ανήκουν στα Κέντρα Υγείας, τα οποία εποπτεύονται από την ΥΠΕ. Συμβαίνει σχεδόν κάθε μήνα και στον αρχικό προγραμματισμό να υπάρχουν κάποιες ημέρες με κενά στο πρόγραμμα ή και ελλιπή στελέχωση, διότι αρκετοί ιατροί των Κέντρων Υγείας δεν επιθυμούν να συνδράμουν. Σε αυτές της περιπτώσεις, επιστρατεύονται κάποιοι ιατροί με εντολή της ΥΠΕ, αλλά και πάλι την τελευταία στιγμή μπορεί να κατατίθενται αναρρωτικές άδειες ή να υπάρχουν αδικαιολόγητες απουσίες. Σημειώνεται ότι η πειθαρχική δίωξη των ιατρών που δεν προσέρχονται αδικαιολόγητα δεν είναι αρμοδιότητα της διοίκησης του Νοσοκομείου. Με δεδομένο λοιπόν τον υπαρκτό κάθε φορά κίνδυνο, τα εν λόγω κενά καλύπτονται, είτε από τον ένα ιατρό του ΤΕΠ, με αποτέλεσμα την εξουθένωσή του, είτε από άλλους ιατρούς, συγκεκριμένους πάντα, του Νοσοκομείου. Ο δεύτερος ιατρός του ΤΕΠ συμμετέχει στο πρόγραμμα με ελάχιστες εφημερίες, λόγω προβλημάτων υγείας. Για το συγκεκριμένο πρόβλημα, όπως και για το θέμα της αποτελεσματικής επικοινωνίας μεταξύ των ιατρών των διαφόρων Τμημάτων, η διοίκηση πραγματοποίησε αρκετές συναντήσεις με τους διευθυντές ιατρούς προκειμένου να υιοθετηθούν κανόνες συμπεριφοράς και να βρεθούν τρόποι κάλυψης των κενών του ΤΕΠ, αλλά και κενών σε περιπτώσεις όπως οι διακομιδές. Επομένως είναι άδικο να λέγεται ότι η διοίκηση δεν ασχολήθηκε με την επίλυση των υπαρκτών πράγματι προβλημάτων και η αλήθεια είναι ότι η κατάσταση έχει βελτιωθεί αισθητά. Ωστόσο κάποια προβλήματα εξακολουθούν να υπάρχουν.
Σημειώνουμε σε αυτό το σημείο με έμφαση ότι τα της εύρυθμης λειτουργίας του ΤΕΠ, των Τμημάτων και των Ιατρικών Εργαστηρίων του Νοσοκομείου ανήκουν στην Ιατρική Υπηρεσία, όπως αυτή διαρθρώνεται ιεραρχικά (Διευθυντής Ιατρικής Υπηρεσίας, Τομεάρχες Παθολογικού, Χειρουργικού και Εργαστηριακού Τομέα, Διευθυντές Τμημάτων). Η δε ευθύνη για το ΤΕΠ ανήκει στον διευθυντή της Ιατρικής Υπηρεσίας σε συνεργασία, εννοείται, με του διευθυντές των διαφόρων τμημάτων. Με τα λεγόμενά του, ο κ. Κατσίνας προτρέπει τη διοίκηση να προβεί σε ένα είδος αντιποίησης αρχής, αναγκάζοντας κάποιους από τους ιατρούς να συνεννοούνται μεταξύ τους για το καλό των ασθενών, ενώ αυτό είναι ευθύνη της Ιατρικής Υπηρεσίας. Επιπρόσθετα, απαιτεί από τη διοίκηση να καλύπτει τα όποια κενά στο πρόγραμμα του ΤΕΠ με ιατρούς από τα Κέντρα Υγείας. Η διοίκηση, όπως προαναφέρθηκε, έκανε και κάνει ότι είναι δυνατόν. Όμως είναι απολύτως απαραίτητη και η συνδρομή των ιατρών του Νοσοκομείου διότι, διαφορετικά, δεν ισχύει το ρητό του Καραμανλή, αλλά το « όταν δεν μπορείς να επιλύσεις ένα πρόβλημα που είναι και της δικής σου ευθύνης, επιρρίπτεις την ευθύνη σε άλλους…».
Κατά συνέπεια, ο κ. Κατσίνας θα έπρεπε να θέσει στον εαυτό του και στους συναδέλφους τα εξής βασικά ερωτήματα: Πως γίνεται να υπηρετούν στο Νοσοκομείο 69 Ιατροί (46 μόνιμοι, 13 επικουρικοί και 10 ειδικευόμενοι) και να μην μπορούν, όσοι είναι κατάλληλοι για αυτή τη δουλειά και είναι αρκετοί, να καλύπτουν τα τρία ή τέσσερα κενά στο μηνιαίο πρόγραμμα του ΤΕΠ που ισοδυναμούν με 6 ή 8 εφημερίες; Πως το ΤΕΠ λειτουργούσε με λιγότερο προσωπικό και χωρίς την βοήθεια των ιατρών των Κέντρων Υγείας τα προηγούμενα χρόνια; Η απάντηση είναι απλή και είναι σε όλους γνωστή: Προφανώς με την συνδρομή περισσότερων ιατρών από τη δύναμη του Νοσοκομείου. Προτείναμε ήδη να γίνει το ίδιο στη βάση ενός προγράμματος που θα κατανέμει, εκ περιτροπής, ισόρροπα τα βάρη. Δεν εισακουστήκαμε προς το παρόν, αλλά θα επιμείνουμε. Μία τέτοια προσέγγιση, που θα έλυνε άμεσα το πρόβλημα και θα βελτίωνε την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, μάλλον είναι έξω από τη σκέψη τόσο του κ. Κατσίνα όσο και άλλων ιατρών. Προφανώς για λόγους συναδελφικής αλληλεγγύης!
ΣΤ) (…Ποιες είναι οι απαιτήσεις για να λειτουργήσει μία σχολή ΤΕΙ από μέρους του Νοσοκομείου και ειδικότερα από συγκεκριμένα τμήματα; Είναι δυνατόν να υπάρχουν Διευθυντές ιατροί που κανένας δεν ξέρει που δουλεύουν και ποιοι αποφασίζουν για αυτό; Είναι δυνατόν να μην γίνεται καμία προσπάθεια προμήθειας μηχανημάτων σημαντικών για την υγεία των ασθενών που έχουν ζητηθεί εδώ και ενάμιση χρόνο τουλάχιστον και να ξοδεύονται χρήματα για επιδιορθώσεις και υλικά; Είναι δυνατόν να αποσπάται η μοναδική υπεύθυνη υπάλληλος διαγωνισμών του Νοσοκομείου Πτολεμαϊδας στην Κοζάνη για δύο ημέρες την εβδομάδα για να κάνει διαγωνισμούς που δεν κάνουν οι τέσσερεις υπάρχουσες εκεί; Είναι δυνατόν να γίνονται προσλήψεις προσωπικού γραμματειακής υποστήριξης στο Νοσοκομείο Κοζάνης, περίπου δέκα, και να μην προσλαμβάνεται ούτε ένας εδώ;……;)
Τις απαιτήσεις για την πρακτική άσκηση των φοιτητών τις θέτει το ΤΕΙ. Αν αυτές δεν ικανοποιούνται από το νοσοκομείο, είναι ευθύνη του ιδίου του ΤΕΙ να αναδείξει το πρόβλημα. Υπάρχει πράγματι διευθυντής ιατρός που προσφέρει τις υπηρεσίες του σε Κέντρα Υγείας και για κάποιες ημέρες την εβδομάδα. Καλώς, κατά την άποψη μας, διότι το τμήμα του Νοσοκομείου, στο οποίο ανήκει ο εν λόγω ιατρός, είναι επαρκέστατα στελεχωμένο. Η απόφαση για τη διάθεση του ιατρού είναι της ΥΠΕ, ο δε έλεγχος της παρουσίας του, αλλά και του έργου που αυτός παρέχει στα Κέντρα Υγείας, είναι στην αρμοδιότητα των εκεί ιατρών διευθυντών.
Πλην του κ. Κατσίνα, γνωρίζουν και οι πέτρες στο Ν. Πτολεμαΐδας ότι με απόφαση της διοίκησης έπρεπε να μετακινείται στην Κοζάνη η υπάλληλος του τμήματος προμηθειών για να βοηθηθεί!, και όχι για να βοηθήσει!, στους κοινούς για τα δύο νοσοκομεία διαγωνισμούς προμηθειών και κατά το μέρος που είχε αναλάβει το τμήμα της Πτολεμαΐδας να διεκπεραιώσει, στο πλαίσιο ενός αρχικού προγραμματισμού και καταμερισμού εργασιών στα δύο τμήματα προμηθειών. Η υπάλληλος δεν πήγε ποτέ στην Κοζάνη. Αντίθετα, μετακινήθηκε αρκετές φορές στην Πτολεμαΐδα μία υπάλληλος από την Κοζάνη για να βοηθήσει σε διαγωνισμούς που είχε αναλάβει το τμήμα προμηθειών Πτολεμαΐδας. Εδώ ο κ. Κατσίνας χρεώνεται με την απολύτως σκόπιμη διαστρέβλωση των πραγματικών γεγονότων. Κατά τα άλλα κάποιοι τρίτοι (… διατηρούν τεχνηέντως την αντιπαράθεση Κοζάνης – Πτολεμαϊδας..)!
Οι προσλήψεις μόνιμου διοικητικού προσωπικού γίνονται με προκηρύξεις ΑΣΕΠ και οι υπάλληλοι τοποθετούνται εκεί που οι ίδιοι επιθυμούν. Η προσωπική επιλογή ισχύει και για τις οργανικές θέσεις που μεταφέρονται από άλλες υπηρεσίες και προστίθενται σε αυτές του Νοσ