Αναβλήθηκαν για 45 ημέρες οι διαγωνισμοί των διοδίων της Εγνατίας Οδού στον «Αλιάκμονα» και στο «Βενέτικο», οι οποίοι ήταν καθορισμένοι στις 25 και 27 Απριλίου και θα πραγματοποιηθούν στις 9 και 11 Ιουνίου αντιστοίχως.
Η αναβολή επιβεβαίωσε το ρεπορτάζ του «e–ptolemeos.gr» στις 19 Απριλίου, το οποίο έλεγε πως έπεται τρίτη αναβολή, καθώς έχει ήδη αναβληθεί δύο φορές ο διαγωνισμός για «Αλιάκμονα» και «Βενέτικο». Να σημειωθεί ότι η δημιουργία των δύο σταθμών διοδίων ξεσήκωσε τις τοπικές κοινωνίες της Δυτικής Μακεδονίας σε Καστοριά, Βόιο, Κοζάνη και Γρεβενά, ενώ και το περιφερειακό συμβούλιο εξέδωσε ψήφισμα εναντίωσης στην εξέλιξη αυτή.
Οι συνεχείς αναβολές σχετίζονται τόσο με τα αναλογικά διόδια που πρέπει να εγκατασταθούν στην Εγνατία, όσο και με την επικείμενη «παραχώρηση» σε ιδιώτες του διευρωπαϊκού αυτοκινητοδρόμου. Επίσης, έχουν να κάνουν και με έναν αναπροσανατολισμό, καθώς μελετάται η αντικατάσταση των δύο σταθμών διοδίων Αλιάκμονα και Βενέτικου με έναν σταθμό στη Σιάτιστα. Αυτό όμως προϋποθέτει κοινή υπουργική απόφαση, με την οποία δεν συμφωνεί ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.
Να σημειωθεί ότι σημειώθηκε μία μεγάλη καθυστέρηση γιατί υπήρχε μία μεγάλη διαφωνία σε επίπεδο κορυφής. Εγνατία Οδός Α.Ε. και υπουργείο Υποδομών προκρίνουν τα “αναλογικά” διόδια, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ επιμένει στα “μετωπικά” διόδια. Τελικώς αυτή η διαφωνία φαίνεται να έχει ξεπεραστεί, καθώς προσφάτως το ΤΑΙΠΕΔ εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία προκρίνει τα “αναλογικά” διόδια. Ωστόσο για να προχωρήσει η εγκατάσταση των διοδίων είναι απαραίτητο να υπάρξει μία συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών για τους όρους παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Και εδώ καταγράφεται μία διάσταση απόψεων μεταξύ υπουργείου Υποδομών – Εγνατίας Οδού Α.Ε. και ΤΑΙΠΕΔ από την άλλη. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε στον «e-ptolemeos.gr» ο διευθυντής της Εγνατίας Οδού, Απόστολος Αντωνούδης, «το ζήτημα είναι οι όροι της παραχώρησης, όπως για παράδειγμα ο χρόνος παραχώρησης, το τίμημα, ελαφριά ή βαριά συντήρηση και η ενεργειακή αναβάθμιση από τον παραχωρησιούχο, το σύστημα διοδίων που θα επιλεγεί κ.λ.π.».
Να σημειωθεί ότι το ΤΑΙΠΕΔ προτίθεται να παραχωρήσει την Εγνατία για 35 χρόνια, αλλά το υπουργείο Υποδομών υποστηρίζει ότι είναι πολύ μεγάλος χρόνος και προτείνει λιγότερο, ενώ διαφωνίες υπάρχουν και στο τίμημα, αλλά και σε άλλα ζητήματα που προαναφέρθηκαν. Το βέβαιο είναι ότι παίζεται μία καθυστέρηση στην μείζονα επιλογή της σύμβασης παραχώρησης, συντήρησης και εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού, η οποία δεν μπορεί να παραχωρηθεί αν δεν χωροθετηθούν ακριβώς το διόδια, αφού είναι συνάρτηση των εσόδων του παραχωρησιούχου.
Να σημειωθεί ότι η προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για την παραχώρηση είχε καθοριστεί να γίνει εντός του Απριλίου, αλλά αναβάλλεται για μεγάλο χρονικό διάστημα. Το βέβαιο είναι ότι δεν πρόκειται αυτός ο διαγωνισμός να βγει στον αέρα εντός του έτους, ενώ στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να γίνει στα μέσα του 2018. Βεβαίως ότι στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, αντιστέκεται σθεναρά το σωματείο εργαζομένων της εταιρίας, το οποίο κάνει λόγο για «ξεπούλημα» και σημειώνει ότι είναι αδιανόητο να εκχωρηθεί η Εγνατία Οδός για 35 – 40 χρόνια.