Με δύο κινήσεις θέλει να βοηθήσει το υπουργείο Οικονομικών τα πιο αδύναμα νοικοκυριά, προκειμένου να προμηθευτούν εγκαίρως πετρέλαιο θέρμανσης. Πέρα από την αύξηση της επιδότησης, όλο το κονδύλι θα διατεθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς κι έτσι οι πολίτες δεν θα χρειαστεί να περιμένουν για μήνες.
Η πρώτη επιβεβλημένη κίνηση είναι η αύξηση του σχετικού κονδυλίου και ήδη στο βασικό σενάριο του Προϋπολογισμού έχει προβλεφθεί η αύξηση του στα περίπου 70 εκατ. Ευρώ. Η δεύτερη κίνηση προβλέπει την έγκριση των αιτήσεων επιδότησης και την πίστωση των επιδομάτων, με διαδικασίες- εξπρές, δηλαδή το αργότερο ως το τέλος Δεκεμβρίου. Αυτό σημαίνει ότι δεν επανέρχεται απλώς το παλιό σύστημα της προκαταβολής του 25%, αλλά ότι ολόκληρο το επίδομα θα καταβληθεί μετά την προμήθεια του πετρελαίου.
Στο υπουργείο Οικονομικών έχουν και plan B, για την περίπτωση που διαπιστωθεί ότι θα υπάρξει αριθμός νοικοκυριών, τα οποία δεν θα εξαντλήσουν τα επιδοτούμενα λίτρα. Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, το κόστος της επέκτασης- σίγουρα λελογισμένης- του κονδυλίου και της καταβολής πρόσθετων επιδομάτων εντός του 2020, θα καλυφθεί από το Αποθεματικό του Προϋπολογισμού της επόμενης χρονιάς.
Μέσα στο Σαββατοκύριακο αναμένεται να πραγματοποιηθούν υπηρεσιακές συσκέψεις, στις οποίες θα οριστικοποιηθούν κρίσιμες λεπτομέρειες της φετινής επιδότησης. Έτσι, πέρα από το ύψος της αύξησης του επιδόματος- σήμερα είναι 0,16 ευρώ/λίτρο- μένει να οριστικοποιηθούν οι αλλαγές στις Ζώνες, με στόχο να αμβλυνθούν στρεβλώσεις και αδικίες που έχουν διαπιστωθεί. Η Κοινή Υπουργική Απόφαση θα υπογραφεί εντός της προσεχούς εβδομάδας, έτσι ώστε να συμπέσει με την έναρξη της διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης και το επόμενο στοίχημα είναι να λειτουργήσει χωρίς προβλήματα η πλατφόρμα του Taxis που θα δεχθεί τόσο τις αιτήσεις των πολιτών όσο και τα τιμολόγια των προμηθευτών πετρελαίου θέρμανσης.
Αυτό που θα πρέπει, πάντως, να γίνει σαφές είναι ότι παρά την επικείμενη αύξηση του επιδόματος, το κόστος του πετρελαίου θέρμανσης για χιλιάδες νοικοκυριά παραμένει απαγορευτικό. Και ο λόγος δεν είναι άλλος από τον εξωφρενικά υψηλό Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Είναι ενδεικτικό ότι ενώ το όριο βάσει Κοινοτικής Οδηγίας βρίσκεται στα 21 ευρώ/1.000 λίτρα, ο ΕΦΚ στην Ελλάδα βρίσκεται στα 280 ευρώ/ 1.000 λίτρα, με αποτέλεσμα η χώρα μας να συναγωνίζεται τις… Σκανδιναβικές χώρες!
Με φόρους
Πετρέλαιο θέρμανσης
1000L
ΑΥΣΤΡΙΑ 815,56
ΒΕΛΓΙΟ 683,20
ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ 1.025,46
ΚΡΟΑΤΙΑ 756,98
ΚΥΠΡΟΣ 847,90
ΤΣΕΧΙΑ 773,71
ΔΑΝΙΑ 1.552,20
ΕΣΘΟΝΙΑ 893,00
ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ 1.038,00
ΓΑΛΛΙΑ 950,93
ΓΕΡΜΑΝΙΑ 723,00
ΕΛΛΑΔΑ 1.020,00- 1.050,00 *εκτίμηση τιμής εκκίνησης
ΟΥΓΓΑΡΙΑ 1.244,62
ΙΡΛΑΝΔΙΑ 734,40
ΙΤΑΛΙΑ 1.318,71
ΛΕΤΟΝΙΑ 768,20
ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ 654,55
ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ 654,00
ΜΑΛΤΑ 1.000,00
ΟΛΛΑΝΔΙΑ 1.081,00
ΠΟΛΩΝΙΑ 778,24
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ 1.220,00
ΡΟΥΜΑΝΙΑ 1.111,67
ΣΛΟΒΑΚΙΑ
ΣΛΟΒΕΝΙΑ 992,35
ΙΣΠΑΝΙΑ 794,66
ΣΟΥΗΔΙΑ 1.197,20
ΗΝ. ΒΑΣΙΛΕΙΟ 686,12
ΕΕ 28 822,34
ΕΥΡΩΖΩΝΗ 806,21
Οι επαγγελματίες του κλάδου υπολογίζουν ότι το πετρέλαιο θέρμανσης θα ξεκινήσει φέτος λίγο πιο πάνω από το 1 ευρώ. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά ακόμα και για όσους πάρουν το αυξημένο επίδομα θέρμανσης; Για ένα νοικοκυριό στην Αττική, ακόμα κι αν το ανώτατο όριο επιδότησης φτάσει στα 160 ευρώ (με 0,20 αντί 0,16 ευρώ), το κόστος ως τα 1.000 ευρώ για την προμήθεια 1 τόνου πετρελαίου, παραμένει σχεδόν απαγορευτικό, εξ ου και οι παραγγελίες για μικρές ποσότητες (200- 300 λίτρα) όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Η Τρόικα ήταν αυτή που επέβαλε την εξίσωση των ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και στο πετρέλαιο κίνησης, καθώς το λαθρεμπόριο έκανε θραύση, συνεπώς το μεγάλο στοίχημα για το υπουργείο Οικονομικών, είναι να θεσμοθετήσει και να εφαρμόσει τις δικλείδες ασφαλείας, που θα κλείσουν τις “τρύπες” στα κυκλώματα και θα επιτρέψουν τη μείωση του ΕΦΚ σε επίπεδα ανάλογα της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών.
Στην τελευταία έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών καταγράφηκε μείωση της μέσης κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης κατά 5% την περασμένη χρονιά, ενώ το 22,9% του συνόλου των νοικοκυριών δηλώνει οικονομική αδυναμία για ικανοποιητική θέρμανση το Χειμώνα…
Πηγή: iefimerida.gr