Διαβάστε τη στήλη με τα νέα από την εφημερίδα του 5ου Γυμνασίου Πτολεμαΐδας!
Είναι από αυτές τις στιγμές που νιώθω πραγματικά πολύ τυχερή που για μια ακόμη χρονιά στη διάρκεια του ενός μήνα κατάφερα να ολοκληρώσω τοιχογραφίες σε τρεις θεματικές ενότητες, αξιοποιώντας έτσι δημιουργικά τον χρόνο μου στο Γυμνάσιο, από το οποίο αποφοίτησα, με διευθύντρια την τότε καθηγήτριά μου στο μάθημα των Θρησκευτικών κα. Βασιλείου.
Την ευχαριστώ ολόψυχα που μου έδωσε αυτή την ευκαιρία και μ’ εμπιστεύτηκε γι’ αυτό το φιλόδοξο πραγματικά έργο δίνοντάς μου χρόνο, χώρο και φυσικά υλικά (χρώματα).
Είναι φοβερό πάντως, ψάχνοντας κανείς να βρει το βιογραφικό ενός καλλιτέχνη από πού ξεκινά και πού καταλήγει, αφού από ειδικότητα την χαρακτική και πιο συγκεκριμένα την ξυλογραφία, κατέληξα ως εκπαιδευτικός μέσης εκπαίδευσης στο μάθημα των εικαστικών να με συνεπαίρνει ο μαγευτικός κόσμος της τοιχογραφίας.
Μαγεύτηκα από την δυναμική που αποτυπώνει μια παράσταση σε μεγάλες επιφάνειες και το ταξίδι που κάνεις μέσα σ’ αυτές, στην προσπάθεια μου δε να βγάζω την απόχρωση που επιθυμώ κάθε φορά, εκεί είναι που πραγματικά νοιώθω να απογειώνομαι, λες και κατάφερα το πιο τρελό πράγμα στον κόσμο.
Οι αποχρώσεις για να έχουν υπόσταση σε μια τοιχογραφία και σωστό αποτέλεσμα είναι εντελώς διαφορετικό πράγμα από αυτό στον καμβά, στο τελάρο ή ακόμα και στο πιο απλό υλικό όπως το χαρτί.
Όλα αυτά ήταν προβλήματα που προσπάθησα να λύσω σε καθημερινή βάση μέχρι να τελειώσω το έργο, δηλ να ταιριάζουν τα χρώματα και οι αποχρώσεις, τόσο θεματικά μεταξύ τους, όσο και με το περιβάλλον.
Οι εικόνες που επέλεξα έχουν ως κυρίαρχο θέμα τη θάλασσα, δηλ το μπλε χρώμα της θάλασσας και το μπλε του ουρανού.
Δυστυχώς η περιοχή στην οποία ζούμε περιβάλλεται από εργοστάσια και ορυχεία εξόρυξης λιγνίτη. Πολλές φορές ο ουρανός μας καλύπτεται από ένα παχύ στρώμα καυσαερίου και τέφρας, που δεν θυμίζει σε τίποτα εκείνα τα πανέμορφα ελληνικά τοπία με τη θάλασσα, το νερό, τη φύση, τη βλάστηση, τις ευωδιές από λουλούδια, δέντρα, φρούτα.
Μου αρέσει πολύ η θάλασσα και πιστεύω ότι δεν αρέσει μόνο σ’ εμένα. Γι’ αυτό το λόγο επέλεξα να ζωγραφίσω τρεις θεματικές ενότητες στην είσοδο του σχολείου μας, σε δύο τοίχους και σε μια κολόνα.
Η εμπειρία αυτή θα μου μείνει αξέχαστη, διότι εκτελέστηκε κατά τη διάρκεια των ενδοσχολικών εξετάσεων, όταν δηλ οι μαθητές έρχονταν για τις προγραμματισμένες εξετάσεις τους στο τέλος της σχολικής χρονιάς.
Πώς μπορώ να ξεχάσω τις παρεμβάσεις, τα σχόλια, την κριτική σχεδόν απ’ όλους; Των αγαπητών συναδέλφων μου, του φύλακα, της κυλικειάρχισσας, των γονέων, των καθαριστριών του σχολείου και, φυσικά, τέλος, των μαθητών;.
Πώς μπορώ να ξεχάσω τις απορίες τους βλέποντας να δουλεύω πάνω σε σκάλα και σκαλωσιά με λερωμένα ρούχα, να περιφέρομαι προβληματισμένη, ανακατεύοντας χρώματα με πινέλα, κρατώντας το κοντάρι μου ως εργαλείο βοήθημα για να κάνω ίσιες γραμμές;
“Αλλιώς τον φανταζόμουν τον καλλιτέχνη”, “Πότε υπολογίζεις να τελειώσεις, βρε Νένα;”, “Γιατί βάζεις αυτό το χρώμα εδώ;”, “Δεν έρχεσαι και σπίτι μας; Έχω κάτι δουλειές εκεί.”
Και φυσικά δεν μπορώ να ξεχάσω τη θερμή υποστήριξή τους σ’ όλη τη διάρκεια του έργου να με κεράσουν, να μου πουν τα καλύτερα λόγια, να μου δώσουν κουράγιο; Πώς μπορώ να ξεχάσω τα λόγια της κ. Άννας :”Με φτιάχνεις-με φτιάχνεις”, “Τι αριστόγατος τέλειος είναι αυτός?” ή τα λόγια της Μελίνας “Αίσχος-αίσχος!” και τέλος, δεν μπορώ να ξεχάσω τα λόγια των μαθητών μου σχεδόν κάθε μέρα οι οποίοι έχοντας την ευκαιρία να βλέπουν όλα τα στάδια απ’ την αρχή ως το τέλος, μου έδειχναν την αγάπη τους, τα χαμόγελά τους, τη χαρά τους! Πόσο τυχερή είμαι Θεέ μου! Πόσα μπράβο μου χάρισαν! Κάτι απ’ αυτά που άκουγα και μου έμεινε “Κουράγιο κυρία”, “Μπράβο κυρία”, “Σας θαυμάζω κυρία, τι όμορφο που το κάνετε!”
Όλα τα παραπάνω δεν τ’αλλάζω ούτε για το πιο ακριβό αντάλλαγμα, νιώθω πραγματικά πολύ πολύ όμορφα που μπορώ να προσφέρω αυτό που ξέρω και γνωρίζω καλά. Όλα αυτά που κέρδισα, τεχνική κατάρτιση, χαρά της δημιουργίας, αγάπη, θαυμασμό, ενδιαφέρον, δεν θα τα ξεχάσω για όσο ζω.
Αυτό που εύχομαι στο τέλος στους μαθητές μου είναι οι εικόνες των τοιχογραφιών μου να τους δώσουν τη δύναμη, να γεμίσουν τις ψυχές τους με όνειρα και ελπίδες τη δύσκολη εποχή που διανύουμε και να κάνουν πραγματικότητα αυτό που αγαπούν και ονειρεύονται, όπως έκανα κι εγώ με την επιλογή μου να σπουδάσω αυτό που αγαπώ!
Γεωργιάδου Νένα
Καθηγήτρια εικαστικών
(για την αντιγραφή, Καραδήμος
Γιώργος Γ2 )