Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις στον ΑΗΣ Μελίτης, ο οποίος απειλείται να σβήσει από μέρα σε μέρα, λόγω έλλειψης καυσίμου, όπως αποκάλυψε προχτές ο «Π».
Η επίσημη ηγεσία της ΔΕΗ, που εμμέσως είχε αναγνωρίσει το πρόβλημα, ομολογεί επισήμως την δραματική κατάσταση, καθώς με επιστολή που έστειλε στην προμηθεύτρια ιδιοκτήτρια, προειδοποιεί ότι θα επιβάλλει ποινικές ρήτρες, σε περίπτωση που σβήσει ο σταθμός της Μελίτης από έλλειψη καυσίμου.
Όπως υπογραμμίζαμε και στο εν λόγω δημοσίευμα, ο ΑΗΣ Μελίτης διαθέτει στην αυλή του απόθεμα λιγνίτη, μόλις 130.000 τόνων, ποσότητα που επαρκεί μόνο για δέκα ημέρες. Βεβαίως, μπροστά στον κίνδυνο εξάντλησης του καυσίμου, με εντολή της ΔΕΗ και του ΔΕΣΜΗΕ, εδώ και μερικές εβδομάδες η διεύθυνση του ΑΗΣ Μελίτης μείωσε την παραγωγή από 330 μεγαβάτ που είναι η δυναμικότητα της μονάδας σε 220 μεγαβάτ. Αν δεν συνέβαινε αυτό ο σταθμός ίσως να είχε σβήσει. Τώρα με τη μείωση φορτίου, η παράταση λειτουργίας της μονάδας παρατείνεται για είκοσι ημέρες.
Η επίμαχη επιστολή παρουσιάστηκε προχτές σε μία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Εργατικό Κέντρο Φλώρινας, μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων. Πρόκειται για κοινή επιστολή των γενικών διευθυντών Ορυχείων και Παραγωγής, Παναγιώτη Νικολακάκου και Γιάννη Κοπανάκη αντιστοίχως, προς την εταιρία «Αχλάδα Α.Ε». Μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι «σε περίπτωση που αναγκαστεί να διακοπεί η λειτουργία του σταθμού λόγω έλλειψης λιγνίτη, θα προσφύγουμε κατά παντός υπευθύνου και θα αξιώσουμε ποινική ρήτρα 300.000 ευρώ για κάθε ημέρα διακοπής της λειτουργίας του σταθμού».
Με την επιστολή αυτή τα δύο διευθυντικά στελέχη, αποποιούνται την όποια ευθύνη της ΔΕΗ, καθιστώντας συγχρόνως υπεύθυνη την ανάδοχο εταιρία, σε περίπτωση που σβήσει ο σταθμός της Μελίτης.
Υπενθυμίζεται ότι το λιγνιτωρυχείο Αχλάδας, υποχρεούται από τη σύμβαση να παραδίδει 8.000 τόνους λιγνίτη ημερησίως, αλλά παραδίδει περί τους 3.000.
Σχετικά με τις εξελίξεις στη Μελίτη, ο αναπληρωτής γραμματέας της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ, Παντελής Καραλευτέρης, δεν αποδέχεται τους ισχυρισμούς στελεχών της ΔΕΗ, που υποστηρίζουν ότι «η μείωση του φορτίου ή και τυχόν σβήσιμο του ΑΗΣ Μελίτης, οφείλεται στην επάρκεια ηλεκτρικού ρεύματος και όχι στην ανεπάρκεια λιγνίτη». Ο ίδιος υποστηρίζει ότι «η έλλειψη λιγνίτη είναι δραματική και ο σταθμός που ήδη μείωσε φορτίο, αν σβήσει θα σβήσει από λιγνίτη». Άλλωστε δήλωσε ότι «ο ΑΗΣ Μελίτης πάντοτε είναι ο πρώτος που μπαίνει στο σύστημα, επειδή είναι ο πιο σύγχρονος σταθμός, ο βαθμός απόδοσης είναι υψηλός και η λειτουργία του οικονομική, ενώ είναι και η πλέον φιλική στο περιβάλλον. Με αυτά τα δεδομένα είναι απορίας άξιο γιατί αυτή τη φορά η Μελίτη βγήκε πρώτη από το σύστημα».
Επίσης ο Π. Καραλευτέρης, συζήτησε το θέμα με τον πρόεδρο της ΓΕΝΠ/ΔΕΗ, Νίκο Φωτόπουλο. «Επιβεβαιώσαμε την πάγια θέση μας ότι πρέπει αν προχωρήσει το συντομότερο δυαντόν η διάνοιξη των άλλων δύο λιγνιτωρυχείων, της Βεύης και του Κλειδίου, ώστε να ο ΑΗΣ Μελίτης να έχει τρεις εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας καυσίμου, αντί μίας που διαθέτει σήμερα».
Να σημειωθεί επίσης ότι σε αδιέξοδο έχουν περιέλθει λόγω της μειωμένης δραστηριότητας του λιγνιτωρυχείου και του ΑΗΣ Μελίτης, οι εκατοντάδες ιδιοκτήτες φορτηγών του νομού Φλώρινας. Το αδιέξοδο αυτό επιτείνεται, καθώς η «Αχλάδα Α.Ε.» λόγω της αδυναμίας να ανταποκριθεί στην εξόρυξη των απαιτούμενων ποσοτήτων λιγνίτη, αναθέτει την εκμετάλλευση σε δύο άλλες εταιρίες, οπότε οι φορτηγατζήδες φοβούνται πως θα μείνουν χωρίς δουλειά. Γι’ αυτό και το τελευταίο τριήμερο οι ιδιοκτήτες φορτηγών προχώρησαν σε κατάληψη του λιγνιτωρυχείου Αχλάδας. Αυτό ήταν και το αντικείμενο σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε προχτές στο εργατικό κέντρο Φλώρινας.
Σύμφωνα με πληροφορίες υπήρξε η δέσμευση ότι οι νέες εταιρίες στις εργολαβίες που αναλαμβάνουν θα συνεχίσουν την μεταφορά με τους ιδιοκτήτες φορτηγών της Φλώρινας, οπότε δεν θα χάσουν τη δουλειά τους. Μέχρι χτες το μεσημέρι αναμένονταν να υπογραφεί η σχετική συμφωνία, οπότε θα σταματούσε και η κατάληψη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΗΤΤΑΣ