Της Μαρίας Βουργάνα
Η λαϊκή ρήση “στις λεπτομέρειες κρύβεται ο διάβολος” ισχύσει απόλυτα στις φορολογικές δηλώσεις καθώς νέοι “πονηροί” κωδικοί που έχουν προστεθεί στο φετινό ηλεκτρονικό έντυπο φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων καθώς και “αφανή” τεκμήρια διαβίωσης μπορεί να κοστίσουν ακριβά σε χρήμα και χρόνο αν δεν συμπληρωθούν σωστά η υπάρχουν παραλείψεις ακόμα και λάθη δεκαδικών αριθμών.
Αν και στη κλίμακα για τον υπολογισμό του φόρου στα εισοδήματα που αποκτήθηκαν το 2012 δεν υπάρχουν ουσιαστικές αλλαγές σε σχέση με το προηγούμενο έτος ωστόσο νέα πληροφοριακά και άλλα στοιχεία που ζητά η εφορία από τους υπόχρεους κρύβουν παγίδες και πρόσθετους φόρους. Επίσης με δεδομένο ότι φέτος γίνεται το πρώτο βήμα για την σύνταξη του περιουσιολογίου δηλαδή της αναλυτικής εισοδηματικής και περιουσιακής κατάστασης των φορολογούμενων χρειάζεται μεγαλύτερη προσοχή απο άλλες χρονιές στην αναγραφή των στοιχείων στο έντυπο της φορολογικής δήλωσης καθώς οποιαδήποτε παράλειψη συνεπάγεται επιβολή χρηματικών προστίμων και περιπέτειες με την εφορία που μπορεί να οδηγήσουν ακόμα και στην “απαγγελία κατηγορίας” απο τις ελεγκτικές αρχές για σκόπιμη φοροδιαφυγή με ότι αυτό συνεπάγεται για τον φορολογούμενο.
Οι μεγάλες παγίδες αφορούν στην αναγραφή για πρώτη φέτος στο έντυπο εισοδημάτων που φορολογήθηκαν αυτοτελώς, στην υποχρεωτική υποβολή φορολογικών δηλώσεων των νέων ηλικίας άνω των 18 ετών ανεξάρτητα από το αν απέκτησαν εισόδημα το 2012 καθώς και ο τρόπος που θα δηλωθούν ανείσπρακτες αποδοχές από εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους στους οποίους οι εργοδότες οφείλουν δεδουλευμένα. Από τα παραπάνω μπορεί να προκύψουν δυσάρεστες εκπλήξεις για τους φορολογούμενους με την αποστολή “φουσκωμένου” εκκαθαριστικού σημείωματος απο τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.
Επίσης εν δυνάμει αναπάντεχα αυξημένους φόρους κρύβουν τα τεκμήρια διαβίωσης και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων (“πόθεν έσχες”) ακόμα και για ανυποψίαστους πολίτες που είτε είναι άνεργοι, είτε δεν έχουν αποκτήσει ούτε ευρώ εισόδημα το προηγούμενο έτος καθώς για την εφορία ισχύουν σταθερές που βγάζουν το λεγόμενο “τεκμαρτό” εισόδημα το οποίο φορολογείται με βάση την κλίμακα ανεξάρτητα αν έχει πραγματικά αποκτηθεί από τον υπόχρεο.
Τέλος όπως και τα προηγούμενα οικονομικά έτη έτσι και φέτος η σωστή συμπλήρωση των κωδικών που αφορούν στις εκπτώσεις δαπανών και τις αποδείξεις αποτελεί κομβικής σημασίας σημείο για την μείωση του τελικού φόρου κατά την εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης
ΝΕΟΙ ΦΟΡΟ-ΚΩΔΙΚΟΙ
Στο έντυπο φορολογίας εισοδήματος (Ε1) που θα υποβάλλουν ηλεκτρονικά μέχρι το τέλος Ιουνίου τα φυσικά πρόσωπα θα πρέπει δηλωθούν υποχρεωτικά σε ξεχωριστούς κωδικούς τα εισοδήματα από τόκους καταθέσεων και χρεογράφων (ομόλογα, REPOS, αμοιβαία κεφάλαια) κέρδη απο μερίσματα καθώς και αμοιβές μελών ΔΣ εταιρειών που αποκτήθηκαν το 2012 και επί των θα επιβληθεί η ειδική εισφορά αλληλεγγύης με συντελεστές 1%-4% ανάλογα με το συνολικό ύψος του εισοδήματος.
Επισημαίνεται ότι τα παραπάνω εισοδήματα μέχρι σήμερα φορολογούνταν αυτοτελών με εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης και τα οποία δεν ήταν υποχρεωτικό να δηλωθούν στο έντυπο.
Η αναγραφή τους στο έντυπο αυτόματα συνεπάγεται την υπαγωγή τους στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης (1%-4%) και σε περίπτωση που υπάρχουν και εισοδήματα από μισθούς, συντάξεις, ενοίκια θα αθροίζονται για να προκύψει η φορολογητέα βάση της εισφοράς.
Έτσι φορολογούμενος που το 2012 εισέπραξε τόκους καταθέσεων 14.000 ευρώ θα κληθεί να πληρώσει για πρώτη φορά φόρο 1% δηλαδή 140 ευρώ αφού η εισφορά αλληλεγγύης αφορά εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ από οποιαδήποτε πηγή. Αν ο ίδιος φορολογούμενος έχει και εισόδημα 5.000 ευρώ από ενοίκια τότε τα εισοδήματα του θα προστεθούν και επί του συνολικού ποσού θα υπολογισθεί εισφορά αλληλεγγύης 1% στα 19.000 ευρώ συνεπώς φόρος 190 ευρώ.
Για τις περιπτώσεις που έχει παρακρατηθεί από τις μηνιαίες αποδοχές του 2012 η εισφορά αλληλεγγύης τότε αν έχουν εισοδήματα από τόκους, μερίσματα κ.α θα προστεθούν στα υπόλοιπα και επί του συνόλου του εισοδήματος θα επιβληθεί εισφορά αλληλεγγύης και στη συνέχεια θα αφαιρεθεί από το φόρο το ποσό που παρακρατήθηκε το προηγούμενο έτος.
Ο συμψηφισμός της εισφοράς που παρακρατήθηκε το 2012 με το τελικό ποσό της εκκαθάρισης θα γίνει από την εφορία μέσω του νέου κωδικού που θα υπάρχει στο έντυπο της φορολογικής δήλωσης και στον οποίο θα αναγράψουν οι φορολογούμενοι το ποσό της εισφοράς αλληλεγγύης που τους έχει παρακρατηθεί από μισθούς και συντάξεις. Έτσι οι φορολογούμενοι που, εκτός από μισθούς και συντάξεις, έχουν και άλλα εισοδήματα (π.χ. από τόκους καταθέσεων, μερίσματα, ακίνητα) θα κληθούν να πληρώσουν εισφορά για το σύνολο του εισοδήματός τους αφού αφαιρεθεί η εισφορά που τους έχει ήδη παρακρατηθεί από το μισθό ή τη σύνταξή τους κατα τη διάρκεια του 2012.
Για παράδειγμα για μισθωτό με αποδοχές 20.000 ευρώ που θα δηλώσει και τόκους καταθέσεων 3.000 ευρώ η εφορία θα υπολογίσει εισφορά αλληλεγγύης 2% επί των 23.000 ευρώ δηλαδή φόρο 460 ευρώ. Από το ποσό αυτό θα αφαιρέσει τα 200 ευρώ που αντιστοιχούν στην παρακράτηση της εισφοράς για τις αποδοχές των 20.000 ευρώ και ο τελικός φόρος που θα κληθεί να πληρώσει ο συγκεκριμένος φορολογούμενος θα είναι 260 ευρώ.
Για άλλο φορολογούμενο με ετήσιο εισόδημα από μισθούς ύψους 35.000 ευρώ που έχει και εισόδημα από ενοίκια 10.000 ευρώ και από τόκους καταθέσεων 8.000 ευρώ κατά την εκκαθάριση της φετινής φορολογικής του δήλωσης η εφορία θα υπολογίσει εισφορά αλληλεγγύης για το συνολικό του εισόδημα δηλαδή τα 53.000 ευρώ με συντελεστή 3% οπότε ο φόρος θα ανέλθει σε 1.590 ευρώ. Από αυτά θα αφαιρεθεί η εισφορά αλληλεγγύης των 700 ευρώ που του παρακρατήθηκε κάθε μήνα το 2012 για το εισόδημα του από μισθούς των 35.000 ευρώ και ο τελικός φόρος που θα αναγραφεί στο εκκαθαριστικό σημείωμα θα διαμορφωθεί στα 890 ευρώ
Προσοχή χρειάζεται και στην αναγραφή του ποσού της αποζημίωσης λόγω απόλυσης. Το ποσό φορολογείται αυτοτελώς και θα πρέπει να αναγράφεται μόνο στους κωδικούς 657 – 658 του πίνακα 6 του εντύπου Ε1 και όχι στους κωδικούς 659 – 660 του πίνακα 6 όπως τα παλαιότερα έτη έτσι ώστε να μην συνυπολογισθούν για την επιβολή της εισφοράς αλληλεγγύης 1%-4% ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΑΝΩ ΤΩΝ 18 ΕΤΩΝ
Φόρο-παγίδα κρύβει και η υποχρεωτική υποβολή φορολογικής δήλωσης από φορολογούμενους ηλικίας άνω των 18 ετών αφού η εφορία ακόμα και σε μηδενικά εισοδήματα θα υπολογίσει φόρο με βάση το ατομικό ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης που ανέρχεται σε 3.000 ευρώ αλλά και τα υπόλοιπα τεκμήρια αν υπάρχουν όπως κατοχή αυτοκινήτου, κατοικίας κ.α
Στο έντυπο προστίθεται ένας νέος κωδικός όπου εκείνοι που είναι άνω των 18 ετών θα τον συμπληρώνουν. Σύμφωνα με φοροτεχνικούς το μέτρο ενδέχεται να οδηγήσει σε φορολογικές επιβαρύνσεις για χιλιάδες νέους φορολογούμενους που ή έχουν στην κατοχή τους περιουσιακά στοιχεία που θεωρούνται τεκμήρια διαβίωσης, ή καταθέσεις ή απέκτησαν οποιοδήποτε εισόδημα από περιστασιακή απασχόληση.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος πληρωμής φόρου προέρχεται από το γεγονός ότι σύμφωνα με την ισχύουσα φορολογική νομοθεσία εφαρμόζεται ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα 3.000 ευρώ για όσους υποβάλουν δήλωση, πράγμα που σημαίνει πολλοί νέοι άνω των 18 ετών φοιτητές, περιστασιακά απασχολούμενοι σε αγροτικές,τουριστικές, οικοδομικές και άλλες εργασίες με πενιχρά η και μηδενικά εισοδήματα θα φορολογηθούν με βάση το τεκμήριο των 3.000 ευρώ. Αν το 2012 το πραγματικό η τεκμαρτό εισόδημα δεν ξεπερνάει τα 5.000 ευρώ που είναι το αφορολόγητο όριο για το 2012 τότε θα απαλλαγούν από την φορολογία υπό την προϋπόθεση ότι θα προσκομίσουν αποδείξεις ίσες με το 25% του δηλωθέντος εισοδήματος αλλιώς θα τους επιβληθεί φοροποινή 10% για το ποσό που λείπει. Στη ζώνη υψηλού κινδύνου για φορολογική επιβάρυνση βρίσκονται οι
νέοι που είχαν στην κατοχή τους αυτοκίνητο η ακίνητο καθώς ανεξάρτητα αν θα δηλώσουν εισόδημα θα φορολογηθούν με βάση το ποσό που προκύπτει από τα τεκμήρια διαβίωσης.
Για παράδειγμα νέος που έχει στην κατοχή του ΙΧ αυτοκίνητο 1.400 κυβικών 5 ετών και δεν δηλώσει φέτος εισόδημα έχει τεκμήριο διαβίωσης 5.200 ευρώ και ελάχιστον τεκμήριο 3.000 ευρώ. Συνεπώς το συνολικό τεκμαρτό του εισόδημα είναι 8.200 ευρώ και έτσι θα κληθεί να πληρώσει φόρο 10% για το ποσό άνω 5.000 ευρώ δηλαδή για τα 3.200 ευρώ άρα 320 ευρώ. Ακόμα κι αν δηλώσει εισόδημα αλλά αυτό δεν καλύπτει τα τεκμήρια δηλαδή είναι χαμηλότερο των 8.200 ευρώ θα φορολογηθεί με βάση τα τεκμήρια.
Ανοιχτούς λογαριασμούς με την εφορία θα προκύψουν και για τους νέους που θα δηλώσουν προστατευόμενα μέλη για να αποφύγουν το ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης των 3.000 ευρώ. Κι αυτό γιατί πέραν του ότι θα πρέπει να αποδείξουν ότι συντηρούνται από τους γονείς τους, το εισόδημα των γονέων τους θα πρέπει να καλύπτει τα τεκμήρια διαβίωσης τόσο των ίδιων όσο και των παιδιών τους. Διαφορετικά το μπαλάκι του φόρου θα πάει στην οικογένεια
Επίσης οι νέοι ανάλογα με την περίπτωση θα πρέπει να δικαιολογήσουν και το πόθεν έσχες δηλαδή τυχόν αγορά αυτοκινήτου, απόκτηση ακινήτου και άλλες δαπάνες, καταθέσεις κ.λ.π
Στη ζώνη υψηλού κινδύνου για επιβολή φόρου είναι κυρίως οι νέοι άνω των 18 ετών που δεν συνοικούν με τους γονείς τους και δεν έχουν εισόδημα καθώς και όσοι διαμένουν σε σπίτια που είτε τούς ανήκουν ή τους έχουν παραχωρηθεί δωρεάν από τους γονείς τους.
Για παράδειγμα πολίτης άνω των 18 ετών το 2012 δεν είχε εισόδημα ή είχε εισόδημα χαμηλότερο από 3.000 ευρώ που είναι το ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης και διέμενε σε σπίτι εμβαδού 80 τ.μ δικό του ή δωρεάν παραχωρούμενο. Για το συγκεκριμένο το εισόδημα που θα υπολογίσει η εφορία με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης θα είναι 3.000 ευρώ + το τεκμήριο της κατοικίας που ανάλογα με τη περιοχή που βρίσκεται το ακίνητο φθάνει μέχρι 6.520 ευρώ. Έτσι το συνολικό φορολογητέο εισόδημα του θα διαμορφωθεί στα 9.520 ευρώ και ο φόρος που θα κληθεί να πληρώσει με βάση την κλίμακα θα είναι 52 ευρώ ενώ θα αν δεν έχει προσκομίσει τις αναγκαίες αποδείξεις (25% επί του εισοδήματος) θα πληρώσει και πέναλτι 10% επί της διαφοράς. Επιπρόσθετα σε μιά τέτοια περίπτωση σύμφωνα με τη νομοθεσία θα πρέπει να καταβληθεί και προκαταβολή φόρου 55% για το επόμενο έτος αφού το τεκμαρτό εισόδημα θεωρείται εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα οπότε η φορολογική επιβάρυνση αυξάνεται
ΑΝΕΙΣΠΡΑΚΤΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ
Προσοχή για να μην πέσουν στη παγίδα καταβολής φόρου για “ανύπαρκτες” αποδοχές θα πρέπει να επιδείξουν εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα που δεν έχουν εισπράξει μισθούς του 2012.
Για να μην βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι θα πρέπει να αναγράψουν στο σχετικό κωδικό του εντύπου της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος μόνο τα ποσά που εισέπραξαν από την επιχείρηση η τον εργοδότη τους το 2012 αφού πρηγουμένως ζητήσουν στη σχετική βεβαίωση αποδοχών τους να αναγραφούν ξεχωριστά τα ποσά που έχουν εισπράξει και τα δεδουλευμένα δεν έχουν εξοφληθεί.
Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 46 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ) ισχύει και για τα εισοδήματα του 2012 το καθεστώς που προβλέπει ότι θα φορολογηθούν μόνο οι μισθοί που έχουν εισπραχθεί και όχι όλο το εισόδημα που αναγράφεται στην βεβαίωση αποδοχών που εκδίδει η επιχείρηση η ο εργοδότης.
Ωστόσο για να αποφύγει ο εργαζόμενος περιπέτειες με την εφορία θα πρέπει στην πρώτη σειρά της βεβαίωσης αποδοχών που θα λάβει να αναγράφεται το συνολικό ποσό των αποδοχών που εισέπραξε εντός του 2012 και στην δεύτερη τα ποσά που δεν έχει εισπράξει έτσι ώστε να δηλώσει μόνο τα εισπραχθέντα και τον αναλογούντα φόρο. Τα υπόλοιπα χρεωστούμενα δεδουλευμένα θα τα δηλώσει όταν τα εισπράξει.
Για παράδειγμα μισθωτός εισέπραξε το 2012 αποδοχές ύψους 10.000 ευρώ και η επιχείρηση του οφείλει άλλα 5.000 ευρώ δεδουλευμένα. Στη βεβαίωση αποδοχών θα πρέπει να αναγράφεται το ποσό των 10.000 ευρώ μαζί με τον αναλογούντα και τον παρακρατούμενο φόρο και το υπόλοιπο ποσό των 5.000 ευρώ σε ξεχωριστή σειρά ως οφειλή από δεδουλευμένα επί του οποίου δεν έχει υπολογισθεί ο φόρος. Με τη σειρά του ο εργαζόμενος θα αναγράψει στη φορολογική δήλωση τα 10.000 ευρώ Έτσι ο τελικός φόρος θα υπολογισθεί με βάση το εισόδημα των 10.000 ευρώ. Σε διαφορετική περίπτωση η εφορία θα υπολογίσει φόρο με βάση το συνολικό ποσό των 15.000 ευρώ και ο εργαζόμενος θα φορολογηθεί για ανύπαρκτο εισόδημα .
Ωστόσο στο νόμο υπάρχει κενό καθώς δεν αποσαφηνίζεται τι θα γίνει στην περίπτωση που στην βεβαίωση αποδοχών της επιχείρησης η του εργοδότη δεν αναγράφονται ξεχωριστά τα ποσά που εισπράχθηκαν και τα οφειλόμενα.
Σύμφωνα με τους φοροτεχνικούς σε μιά τέτοια περίπτωση ο φορολογούμενος θα πρέπει να ζητήσει νέα βεβαίωση αποδοχών και στην έσχατη των περιπτώσεων να υποβάλει υπεύθυνη δήλωση στην εφορία για το ποσό που εισέπραξε καθώς και για τα οφειλόμενα. Όμως και εδώ υπάρχουν πρόβλημα αφού θα πρέπει ο ίδιος με τη βοήθεια φοροτεχνικού να υπολογίσει το ποσό του αναλογούντα και του παρακρατούμενου φόρου στις αποδοχές που εισέπραξε και να συμπληρώσει τους σχετικούς κωδικούς ενώ από πολλούς εκφράζονται φόβοι για εκδικητική συμπεριφορά των εργοδοτών τους σε περίπτωση που δηλώσουν στην εφορία ότι δεν τους έχουν καταβάλλει δεδουλευμένα.
Επισημαίνεται ότι το φαινόμενο της μη καταβολής δεδουλευμένων από επιχειρήσεις ή εργοδότες διογκώνεται συνεχώς και πέρυσι καταγράφηκε εκρηκτική αύξηση. Μάλιστα δεν είναι λίγοι οι επιχειρηματίες που παρά το γεγονός ότι χρωστάνε δεδουλευμένα στους εργαζόμενους τους εκδίδουν βεβαιώσεις αποδοχών για δεκατέσσερις μισθούς
ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ
Κίνδυνο επιβολής τεκμαρτού φόρου διατρέχουν όσοι αν και είχαν στην κατοχή τους ακίνητο, αυτοκίνητο η άλλο περιουσιακό στοιχείο ήταν το 2012 άνεργοι, η υπηρετούσαν τη στρατιωτική τους θητεία η συγκατοικούσαν με συγγενείς α’ βαθμού, ορφανοί ανήλικοι η λόγω ανωτέρας βίας δεν είχαν καθόλου η είχαν εισόδημα χαμηλότερο από τα τεκμήρια διαβίωσης.
Οι παραπάνω για να αποφύγουν την φορολόγηση τους θα πρέπει σύμφωνα με το νόμο να υποβάλλουν αίτηση με τα απαραίτητα δικαιολογητικά στην εφορία και αρμόδιος για να κρίνει αν απαλλάσσονται από τα τεκμήρια είναι ο έφορος.
Συγκεκριμένα μετά την υποβολή της δήλωσης ο φορολογούμενος μαζί με το εκκαθαριστικό του και τα απαραίτητα δικαιολογητικά που θα επικαλεσθεί μπορεί να μεταβεί στην αρμόδια ΔΟΥ προκειμένου ν’ αμφισβητήσει τα ποσά της αντικειμενικής δαπάνης διαβίωσης. Ο προϊστάμενος της δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας ελέγχει την αλήθεια των ισχυρισμών και την ακρίβεια των αποδεικτικών στοιχείων του φορολογουμένου και μειώνει ανάλογα την ετήσια αντικειμενική δαπάνη, στην οποία αναφέρονται οι ισχυρισμοί και τα αποδεικτικά στοιχεία, καθώς επίσης μπορεί και ν’ απορρίψει αιτιολογημένα το μαχητό τεκμήριο. Στην περίπτωση που ο προϊστάμενος της δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας αφού ελέγξει τα προσκομιζόμενα δικαιολογητικά, μειώσει ανάλογα την αντικειμενική δαπάνη, θα προβεί σε νέα εκκαθάριση της δήλωσης.
Με βάση τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 16 του Κ.Φ.Ε., το ετήσιο συνολικό ποσό της αντικειμενικής δαπάνης μπορεί να αμφισβητηθεί από τον φορολογούμενο όταν αυτό είναι μεγαλύτερο από την πραγματική δαπάνη του φορολογουμένου και των μελών που τον βαρύνουν, εφόσον αυτό αποδεικνύεται από τον υπόχρεο με βάση πραγματικά περιστατικά ή στοιχεία.
Τέτοια περιστατικά συντρέχουν όταν οι υπόχρεοι:
α) υπηρετούν τη στρατιωτική θητεία τους στις Ένοπλες Δυνάμεις,
β) είναι φυλακισμένοι,
γ) νοσηλεύονται σε νοσοκομείο ή κλινική,
δ) είναι άνεργοι και δικαιούνται βοήθημα ανεργία
ε) συγκατοικούν με συγγενείς πρώτου βαθμού και έχουν μειωμένες δαπάνες διαβίωσης, λόγω αποδεδειγμένης συμβολής στις δαπάνες αυτές των συγγενών τους με την προϋπόθεση ότι οι τελευταίοι αυτοί έχουν εισόδημα από εμφανείς πηγές,
στ) είναι ορφανοί ανήλικοι οι οποίοι έχουν στην κυριότητά τους επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης από κληρονομιά του πατέρα ή της μητέρας τους και
ζ) προσκομίζουν στοιχεία από τα οποία αποδεικνύεται ότι για λόγους ανώτερης βίας πραγματοποίησαν δαπάνη μικρότερη από την αντικειμενική.
Ειδικά για τους ανέργους επισημαίνεται ότι για να απαλλαγεί απο τα τεκμήρια διαβίωσης άνεργος εγγεγραμμένος στα μητρώα του ΟΑΕΔ θα πρέπει να μην έχει εισόδημα από οποιαδήποτε πηγή. Αυτό σημαίνει ότι αν κατα τη διάρκεια του έτους έκανε έστω ένα μεροκάματο ή εισέπραξε τόκους από καταθέσεις θα φορολογηθεί με βάση τα τεκμήρια. Ακόμα για την αναγνώριση ως προστατευομένων μελών, των ενήλικων άγαμων τέκνων άνω των 18 και μέχρι 20 ετών που δε σπουδάζουν, που σπουδάζουν για 2 χρόνια μετά το πέρας των σπουδών τους και μέχρι 27 ετών και είναι γραμμένα στα Μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ απαιτείται, εκτός από τη βεβαίωση της σχολής εάν το τέκνο σπουδάζει και βεβαίωση του ΟΑΕΔ, υπογεγραμμένη από τον Προϊστάμενο της αρμόδιας υπηρεσίας του, ότι μέσα στο έτος 2012 ήταν εγγεγραμμένο στα μητρώα ανέργων του.
Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το νόμο η δαπάνη διαβίωσης στην περίπτωση που παραχωρείται δωρεάν κύρια κατοικία από γονείς σε τέκνα ή το αντίθετο βαρύνει αυτόν που χρησιμοποιεί την κατοικία αυτή.
Τη ψυχρολουσία της τεκμαρτής φορολογίας δέχθηκαν πέρυσι χιλιάδες φορολογούμενοι καθώς έλαβαν εκκαθαριστικό σημείωμα με αναπάντεχα «φουσκωμένο φόρο» και έτρεχαν στους λογιστές και την εφορία για να ζητήσουν εξηγήσεις αλλά εκεί ανακάλυψαν ότι τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται η όπως τα είχαν υπολογίσει οι ίδιοι.
ΚΑΛΥΨΗ ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ
Υπάρχουν τρόποι για να μην πιαστούν οι φορολογούμενοι στο δίχτυ των τεκμηρίων απόκτησης περιουσιακών στοιχείων μεγάλης αξίας (ακίνητα, αυτοκίνητα κ.α) και έτσι να αποφύγουν τη καταβολή επιπλέον φόρου.
Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό καθεστώς η διαφορά μεταξύ του “πόθεν έσχες” και του δηλωθέντος εισοδήματος του φορολογούμενου μπορεί να καλυφθεί
α) με πραγματικά εισοδήματα του ιδίου του φορολογουμένου της συζύγου του ή των προσώπων που συνοικούν και τον βαρύνουν και τα οποία απαλλάσσονται από τον φόρο ή φορολογούνται κατά ειδικό τρόπο ή δεν θεωρούνται εισόδημα
β) με χρηματικά ποσά που προέρχονται από εκποίηση περιουσιακών στοιχείων. Εδικά για τα ακίνητα ως τίμημα πώλησης λαμβάνεται εκείνη που αναγράφεται στο συμβόλαιο πώλησης ανεξάρτητα αν η αξία είναι μεγαλύτερη της αντικειμενικής. Με τα χρήματα που θα εισπράττει ο φορολογούμενος με βάση την τιμή αυτή μπορεί να καλύψει τη διαφορά ανάμεσα στο εισόδημα του και την δαπάνη που κατέβαλλε για την αγορά περιουσιακού στοιχείου μεγάλης αξίας
γ) με εισαγωγή συναλλάγματος που δεν εκχωρείται υποχρεωτικά στην Τράπεζα της Ελλάδος με την επιφύλαξη των ειδικότερων προϋποθέσεων που ορίζει ο νόμος για τη αναγνώριση του.
δ) με δάνεια τα οποία έχουν ληφθεί και αποδεικνύονται με έγγραφα στοιχεία που φέρουν βέβαιη ημερομηνία. Ειδικά τα δάνεια που επικαλείται ο φορολογούμενος προκειμένου να καλύψει δαπάνη για απόκτηση περιουσιακού στοιχείου πρέπει να έχουν ληφθεί πριν τη πραγματοποίηση της σχετικής δαπάνης
ε) με δωρεές ή γονικές παροχές. Οι πραγματικές δωρεές και γονικές παροχές καλύπτουν τη διαφορά πραγματικού εισοδήματος και τεκμαρτής δαπάνης, εφόσον η σχετική δήλωση δωρεάς ή γονικής παροχής, υποβληθεί μέχρι τέλους του έτους που έγινε η δαπάνη. Αυτονόητο είναι, ότι ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. εξετάζει εάν η δωρεά είναι πραγματική. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι η δωρεά είναι εικονική δεν λαμβάνεται υπόψη.
στ) με ανάλωση κεφαλαίου που αποδεδειγμένα έχει φορολογηθεί κατά τα προηγούμενα έτη ή νόμιμα έχει απαλλαγεί από το φόρο. Απαραίτητη προϋπόθεση για την αναγνώριση των ποσών αυτών είναι να αναγράφονται στις δηλώσεις και να αποδεικνύονται από νόμιμα έγραφα. Ο φορολογούμενος έχει το δικαίωμα να ανατρέξει σε όσα έτη επιθυμεί και να επικαλεστεί εισοδήματα που φορολογήθηκαν ή απαλλάσσονται του φόρου. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να προκύπτουν από το εκκαθαριστικό σημείωμα τα στοιχεία αυτά και η δυνατότητα διασταύρωσής τους με τα στοιχεία που τηρούνται στη Δ.Ο.Υ. Επισημαίνεται ότι από το δηλωθέν εισόδημα των προηγούμενων ετών η εφορία αφαιρεί το ποσό που αντιστοιχεί στο τεκμήρια διαβίωσης και την δαπάνη για αγορά περιουσιακών στοιχείων η ποσό τουλάχιστον 2.900 ευρώ γι κάθε έτος αν δεν υπάρχουν τεκμήρια. Το εισόδημα που απομένει μπορεί να επικαλεσθεί ο φορολογούμενος για να δικαιολογήσει τη δαπάνη για αγορά ακινήτων, αυτοκινήτων κ.α
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΜΕ ΤΕΚΜΑΡΤΟ ΦΟΡΟ
Υπενθυμίζεται ότι πέραν των γνωστών τεκμηρίων που αφορούν στα αυτοκίνητα, κατοικίες, δίδακτρα και άλλες δαπάνες υπάρχει και ένα ελάχιστο ποσό διαβίωσης 3.000 ευρώ για τους άγαμους και 5.000 ευρώ για τους έγγαμους που η εφορία υπολογίζει κατά την εκκαθάριση της δήλωσης και το οποίο ισχύει μεν εδώ και πολλά χρόνια αλλά δεν εμφανίζεται πουθενά στους κωδικούς της φορολογικής δήλωσης με αποτέλεσμα να διαφεύγει της προσοχής η του υπολογισμού του φορολογούμενου. Το ποσό αυτό προστίθεται στα υπόλοιπα τεκμήρια διαβίωσης και έτσι αυξάνει το φορολογητέο εισόδημα ανεβάζοντας το ποσό των απαιτούμενων για την κάλυψη του αφορολόγητου ορίου ποσού αποδείξεων και το ύψος του φόρου με βάση τη φορολογική κλίμακα.
Αποτέλεσμα άλλο ποσό φόρου να έχουν υπολογίσει οι φορολογούμενοι και άλλο να τους χρεώνει στο εκκαθαριστικό η εφορία
Ο επιπλέον φόρος προκύπτει από την ελάχιστη δαπάνη διαβίωσης (3.000 ευρώ για άγαμο και 5.000 ευρώ για έγγαμο) που δεν λαμβάνεται υπόψη από τον φορολογούμενο και η οποία αυτόματα «βγάζει» φοροποινή 75 ευρώ για τις αποδείξεις που λείπουν και άλλα 300 ευρώ φόρο κλίμακας λόγω αύξησης του τεκμαρτού εισοδήματος. Αυτό ισχύει στις περιπτώσεις που το δηλωθέν εισόδημα είναι χαμηλότερο από εκείνο που προκύπτει από το σύνολο των τεκμηρίων διαβίωσης συμπεριλαμβανομένης και της ελάχιστης δαπάνης των 3.000 η των 5.000 ευρώ. Κι αυτό γιατί για να καλυφθεί το ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης απαιτούνται επιπλέον αποδείξεις 750 ευρώ για άγαμο και (3.000Χ25%) και 1.250 ευρώ για έγγαμο (5.000Χ25%). Έτσι ο φορολογούμενος που δεν συνυπολόγισε στο ποσό των αποδείξεων το παραπάνω τεκμήριο θα κληθεί επί της διαφοράς των 750 η 1.250 ευρώ να πληρώσει φόρο με συντελεστή 10% δηλαδή αν είναι άγαμος 75 ευρώ και αν είναι έγγαμος 125 ευρώ. Επιπρόσθετα επειδή το τεκμαρτό εισόδημα αυξάνεται κατά 3.000 η 5.000 ευρώ προκύπτει επιπλέον φόρος κλίμακας τουλάχιστον 300 η 500 ευρώ για εισοδήματα μέχρι 12.000 ευρώ ενώ τα ποσά είναι μεγαλύτερα για τα υψηλότερα εισοδήματα καθώς φορολογούνται με αυξημένους συντελεστές (18%, 28% κοκ)
Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα:
Α. Φορολογούμενος άγαμος διαμένει σε ιδιόκτητο διαμέρισμα 100 τ.μ σε περιοχή με αντικειμενική τιμή κάτω από 2.799 ευρώ και έχει στη κατοχή του ένα ΙΧ αυτοκίνητο 1.400 κυβικών εκατοστών παλαιότητας πέντε ετών. Το τεκμαρτό του εισόδημα ανέρχεται σε 9.700 ευρώ (4.500 ευρώ το τεκμήριο για το διαμέρισμα και 5.200 ευρώ για το αυτοκίνητο). Δήλωσε εισόδημα 9.700 ευρώ ποσό που καλύπτει τα τεκμήρια διαβίωσης και υπολόγισε ότι με βάση τα τεκμήρια για τη κατοχύρωση του αφορολόγητου ορίου των 5.000 ευρώ απαιτούνται αποδείξεις ύψους 2.425 ευρώ (9.700Χ25%) ποσό που ανέγραψε στο σχετικό κωδικό της φορολογικής δήλωσης (049). Όμως η εφορία στην εκκαθάριση της δήλωσης θα υπολογίσει πέραν των τεκμηρίων του διαμερίσματος και του αυτοκινήτου πρόσθετο τεκμήριο 3.000 ευρώ το οποίο θα προσθέσει στα υπόλοιπα για να προσδιορίσει το συνολικό τεκμαρτό εισόδημα. Έτσι θα τον φορολογήσει για εισόδημα 12.700 ευρώ και όχι 9.700 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι ο φορολογούμενος θα χρεωθεί με επιπλέον φόρο 75 ευρώ λόγω έλλειψης αποδείξεων (θα έπρεπε να δηλώσει ποσό 25% επί των 12.700 ευρώ και όχι επί των 9.700 ευρώ άρα λείπουν αποδείξεις 750 ευρώ και επί της διαφοράς επιβάλλεται φοροποινή με συντελεστή 10%)
Ταυτόχρονα ενώ στο εισόδημα των 9.700 ευρώ ο αναλογούν φόρος με βάση τη κλίμακα είναι 460 ευρώ στο εισόδημα των 12.700 ευρώ, τώρα διαμορφώνεται στα 826 ευρώ και συνεπώς η επιπλέον επιβάρυνση ανέρχεται σε 366 ευρώ ενώ αυξημένο θα είναι και το ποσό της εισφοράς αλληλεγγύης (1%) λόγω αύξησης του εισοδήματος
Συνολικά ο συγκεκριμένος φορολογούμενος θα χρεωθεί με πρόσθετο φόρο 441 ευρώ (75+366)
Β. Φορολογούμενος έγγαμος έχει ιδιόκτητη κατοικία 120 τ.μ ένα εξοχικό 80 τ.μ και αυτοκίνητο τετραετίας 1.800 κυβικών εκατοστών. Δηλώνει εισόδημα 15.100 ευρώ, καλύπτοντας τα τρία τεκμήρια διαβίωσης με βάση τα οποία το τεκμαρτό του εισόδημα ανέρχεται σε 15.000 ευρώ. Με Υπολογίζει το απαιτούμενο ποσό αποδείξεων 25% επί των 15.100 ευρώ ανέρχεται σε 3.775 ευρώ και το δηλώνει στον ανάλογο κωδικό. Με βάση τα παραπάνω ο αναλογούν φόρος διαμορφώνεται στα 1.258 ευρώ. Όμως η εφορία κατά την εκκαθάριση της δήλωσης θα υπολογίσει μεγαλύτερο φόρο λαμβάνοντας υπόψη το τεκμήριο των 2.500 ευρώ (5.000/2).
Έτσι θα καθορίσει το ποσό των αποδείξεων που θα έπρεπε να δηλωθεί στα 4.400 ευρώ (εισόδημα 17.600Χ25%) και συνεπώς θα επιβάλλει φόρο 10% επί της διαφοράς των αποδείξεων (4.400-3.775=1.025 ευρώ), δηλαδή ποσό 102,5 ευρώ
Επιπλέον θα υπολογίσει και αυξημένο φόρο με βάση τη κλίμακα αφού το τεκμαρτό εισόδημα του συγκεκριμένου φορολογούμενου διαμορφώνεται στα 17.600 ευρώ έναντι δηλωθέντος 15.100 ευρώ και το ποσό του αναλογούντος φόρου διαμορφώνεται στα 1.595 ευρώ. Συνεπώς η πρόσθετη επιβάρυνση θα ανέλθει στα 337 ευρώ.
Έτσι συνολικά ο επιπλέον φόρος είναι 439,5 ευρώ
Για να αποφύγετε τέτοιες δυσάρεστες εκπλήξεις θα πρέπει στη συμπλήρωση της δήλωσης να υπολογίσετε το ποσό των αποδείξεων επί του συνόλου των τεκμηρίων δηλαδή και της ελάχιστης δαπάνης διαβίωσης και το ύψος του φόρου όχι με βάση το δηλωθέν εισόδημα αλλά εκείνο που προκύπτει από τα ορατά και κρυφά τεκμήρια διαβίωσης
ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΓΙΑ ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΟ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ
Για την αναγνώριση του αυξημένου αφορολόγητου των 2.000 ευρώ απαιτούνται τα ακόλουθα δικαιολογητικά, από τα οποία πιστοποιείται η ιδιότητα του φορολογουμένου ή του κάθε προσώπου που συνοικεί με αυτόν ή τον βαρύνει, ως αναπήρου, τυφλού κ.τ.λ., λόγω της οποίας δικαιούται ο φορολογούμενος το αυξημένο αφορολόγητο:
α) Προκειμένου για αναπήρους με αναπηρία 67% και πάνω από νοητική καθυστέρηση, φυσική αναπηρία ή ψυχική πάθηση, γνωμάτευση από τις υγειονομικές επιτροπές του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) το οποίο συστήθηκε και λειτουργεί από 1-9-2011 με σκοπό την εξασφάλιση ενιαίας υγειονομικής κρίσης, όσον αφορά στον καθορισμό του βαθμού αναπηρίας όλων των ασφαλισμένων όλων των ασφαλιστικών φορέων, συμπεριλαμβανομένου του Δημοσίου, καθώς και των ανασφάλιστων για τους οποίους απαιτείται η πιστοποίηση της αναπηρίας.
Από 1η Σεπτεμβρίου 2011 καταργήθηκαν όλες οι υγειονομικές επιτροπές πιστοποίησης αναπηρίας που λειτουργούσαν στους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, στις Νομαρχίες και το Δημόσιο, με εξαίρεση τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές, Στρατού (Α.Σ.Υ.Ε.), Ναυτικού (Α.Ν.Υ.Ε.), Αεροπορίας (Α.Α.Υ.Ε.) και την Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή της Ελληνικής Αστυνομίας, οι οποίες εξακολουθούν να ασκούν τις αρμοδιότητές τους. Οι αποφάσεις χορήγησης ποσοστών αναπηρίας, οι οποίες έχουν εκδοθεί πριν την 1-9-2011 από τις Α/βάθμιες Υγειονομικές Επιτροπές των νομαρχιών, της περιφέρειας ή των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης μπορούν να χρησιμοποιούνται για την απόδειξη του ποσοστού της αναπηρίας επ’ αόριστον, αν πρόκειται για επ’ αόριστον κρίση, ή αλλιώς μέχρι την ημερομηνία που λήγει η ισχύς τους, χωρίς να απαιτείται οι ενδιαφερόμενοι να εξετάζονται εκ νέου από τις υγειονομικές επιτροπές του ΚΕΠΑ.
β) Προκειμένου για τυφλούς, βεβαίωση της αρμόδιας Διεύθυνσης της οικείας νομαρχίας ότι είναι γραμμένοι στο γενικό μητρώο τυφλών, που τηρείται σ’ αυτήν.
γ) Προκειμένου για νεφροπαθείς που τελούν υπό αιμοκάθαρση ή περιτοναϊκή κάθαρση ή έχουν κάνει μεταμόσχευση νεφρού, καθώς και πρόσωπα που πάσχουν από μεσογειακή δρεπανοκυτταρική και μικροδρεπανοκυτταρική αναιμία και κάνουν μεταγγίσεις αίματος, σχετική βεβαίωση του φορέα (νοσοκομείο, ιδιωτική κλινική κτλ) που έκανε τη μεταμόσχευση νεφρού ή που κάνει την αιμοκάθαρση ή τις μεταγγίσεις, από την οποία να προκύπτει η κατάστασή τους αυτή.
δ) Προκειμένου για ανάπηρους αξιωματικούς ή οπλίτες ή θύματα πολέμου, καθώς και αναπήρους ή θύματα εθνικής αντίστασης ή εμφύλιου πολέμου σχετική βεβαίωση της αρμόδιας Υπηρεσίας του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Ειδικά για τους αναπήρους αξιωματικούς και οπλίτες, καθώς και τα θύματα πολέμου αρκούν τα ενημερωτικά σημειώματα πληρωμής της σύνταξής τους, στα οποία αναγράφεται ο δεκαψήφιος ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΗΤΡΩΟΥ της σύνταξής τους, ο οποίος πρέπει να αρχίζει από 3 ή 4.
Τέλος, ειδικά για αξιωματικούς οι οποίοι έχουν τεθεί σε κατάσταση πολεμικής διαθεσιμότητας ή για αξιωματικούς που εξαιτίας πολεμικού τραύματος ή νοσήματος που επήλθαν λόγω κακουχιών σε πολεμική περίοδο, βρίσκονται σε κατάσταση υπηρεσίας γραφείου, βεβαίωση της αρμόδιας κρατικής υπηρεσίας που τους χορηγεί τις αποδοχές τους.
ΟΙ ΕΞΤΡΑ ΦΟΡΟΙ ΓΙΑ ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΙΕΣ-ΕΜΠΟΡΟΥΣ-ΒΙΟΤΕΧΝΕΣ
«Παγίδες» πρόσθετων φόρων κρύβει και φέτος η δήλωση φορολογίας εισοδήματος για περίπου 900.000 ελεύθερους επαγγελματίες και εμποροβιοτέχνες κυρίως λόγω της εισφοράς αλληλεγγύης, της αύξησης του τέλους επιτηδεύματος των ακριβών τεκμηρίων διαβίωσης, της υποχρεωτικής αναγραφής όλων των εισοδημάτων όπως τόκοι καταθέσεων, ομολόγων, κέρδη από μετοχές, μερίσματα
Ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες θα κληθούν να πληρώσουν σημαντικά ποσά φόρων για τα εισοδήματα (τεκμαρτά ή δηλωθέντα) που απέκτησαν το 2012 ενώ μαζί με το εκκαθαριστικό σημείωμα που θα λάβουν θα καταβάλλουν και:
Την ειδική εισφορά αλληλεγγύης που επιβάλλεται σε όσους έχουν εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ με συντελεστές:
– 1% για εισοδήματα από 12.000 – 20.000 ευρώ.
– 2% για εισοδήματα από 20.000 – 50.000 ευρώ
– 3% για εισοδήματα από 50.000 – 100.000 ευρώ.
– 4% για εισοδήματα άνω των 100.000 ευρώ.
Με την υποχρεωτική δήλωση όλων των εισοδημάτων (τόκοι από καταθέσεις, κέρδη από μετοχές ή μερίσματα, κέρδη από ρευστοποιήσεις μεριδίων αμοιβαίων κεφαλαίων ακόμη και επιδόματα τριτέκνων και πολυτέκνων) οι φορολογούμενοι θα κληθούν να πληρώσουν υψηλότερη εισφορά αλληλεγγύης για τα εισοδήματα του 2012.
Επίσης θα κληθούν να καταβάλλουν με το εκκαθαριστικό σημείωμα της εφορίας το αυξημένο τέλος επιτηδεύματος που ανέρχεται σε:
– 800 ευρώ από 400 ευρώ για νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως 200.000 κατοίκους.
– 650 ευρώ από 500 ευρώ για ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες.
– 600 ευρώ από 300 ευρώ για κάθε υποκατάστημα.
Τέλος επιτηδεύματος 500 ευρώ θα εξακολουθούν να καταβάλλουν οι αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες, καθώς και τα φυσικά πρόσωπα που το εισόδημά τους προέρχεται από ατομική επιχείρηση παροχής υπηρεσιών ή ελευθέριο επάγγελμα και έχουν έγγραφη σύμβαση μέχρι 3 φυσικά ή/και νομικά πρόσωπα, ή το 75% των ακαθάριστων εσόδων τους προέρχεται από 1 φυσικό ή/και νομικό πρόσωπο. Σημειώστε ότι από το τέλος εξαιρούνται οι εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες που ασκούν τη δραστηριότητά τους σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά κάτω από 3.100 κατοίκους εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους. Επίσης εξαιρούνται ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και η ατομική άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος, εφόσον δεν έχουν παρέλθει 5 έτη από την πρώτη έναρξη εργασιών, καθώς και οι περιπτώσεις ατομικών επιχειρήσεων εφόσον για τον επιτηδευματία υπολείπονται 3 έτη από το έτος της συνταξιοδότησής του. Ως έτος συνταξιοδότησης νοείται το 65ο έτος της ηλικίας.
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ-ΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Για τον τρόπο υπολογισμού των καθαρών κερδών των ελεύθερων επαγγελματιών τα καθαρά κέρδη για τα οποία θα φορολογηθούν οι ελεύθεροι επαγγελματίες βρίσκονται αν από τα ακαθάριστα έσοδα αφαιρεθούν οι επαγγελματικές δαπάνες που έχουν καταχωρηθεί στα βιβλία τους για τις οποίες αποδεικνύεται η καταβολή τους με νόμιμο φορολογικό στοιχείο.
Ακαθάριστα έσοδα μείον έξοδα ίσον καθαρά κέρδη: Αυτός είναι ο τρόπος υπολογισμού των καθαρών κερδών των ελεύθερων επαγγελματιών.
Εισόδημα από ελευθέρια επαγγέλματα
Σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία ελεύθεροι επαγγελματίες είναι αυτοί που ασκούν το επάγγελμα του:
– Ιατρού, οδοντίατρου, κτηνίατρου, φυσιοθεραπευτή, βιολόγου, ψυχολόγου, μαίας, δικηγόρου, δικολάβου, συμβολαιογράφου, άμισθου υποθηκοφύλακα, δικαστικού επιμελητή, αρχιτέκτονα, μηχανικού, τοπογράφου, χημικού, γεωπόνου, γεωλόγου, δασολόγου, ωκεανογράφου, σχεδιαστή, δημοσιογράφου, συγγραφέα, διερμηνέα, ξεναγού, μεταφραστή, καθηγητή ή δασκάλου, καλλιτέχνη, γλύπτη ή ζωγράφου ή σκιτσογράφου ή χαράκτη, ηθοποιού, εκτελεστή μουσικών έργων ή μουσουργού, καλλιτεχνών των κέντρων διασκέδασης, χορευτή, χορογράφου, σκηνοθέτη, σκηνογράφου, ενδυματολόγου, διακοσμητή, οικονομολόγου, αναλυτή προγραμματιστή, ερευνητή ή σύμβουλου επιχειρήσεων,