Τα πολυσυζητημένα προβλήματα κακοδιοίκησης στους δήμους, τα παράπονα αρκετών πολιτών για μεροληψία και επιλεκτική πρόσβαση στα κέντρα αποφάσεων των δημοτικών αρχών, αλλά και η υπερφόρτωση του δημάρχου από αιτήματα και παράπονα μεμονωμένων πολιτών και ομάδων, κατέστησαν αναγκαία την καθιέρωση ενός νέου θεσμού διαμεσολάβησης μεταξύ διοικουμένων και δημοτικών αρχών και υπηρεσιών.
Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης έχει ως αποστολή την έγκαιρη καταπολέμηση της κακοδιοίκησης , τη διασφάλιση της αμεροληψίας των δημοτικών αρχών, τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων, καθώς και την αποσυμφόρηση του δημάρχου και άλλων αιρετών οργάνων του δήμου από την ασφυκτική και συχνά , παραλυτική , συσσώρευση αιτημάτων και παραπόνων των πολιτών.
Μέσω του δημοτικού συμπαραστάτη θα αποτρέπονται πρόσθετες διοικητικές διαδικασίες, προσφυγές στην εποπτεία, σε ελεγκτικούς μηχανισμούς και στη δικαιοσύνη, επειδή πολλά προβλήματα κακοδιοίκησης θα επιλύονται στο πλαίσιο του ίδιου του δήμου , με αποτέλεσμα και την αποσυμφόρηση των ελεγκτικών μηχανισμών, καθώς και την εξοικονόμηση διαδικασιών, πόρων, χρόνου και χρήματος.
Ως δημοτικός συμπαραστάτης επιλέγεται πρόσωπο κύρους και εμπειρίας, με ευρεία αποδοχή, αφού η επιλογή του θα πρέπει να συγκεντρώνει ισχυρή πλειοψηφία των 2/3 στο δημοτικό συμβούλιο. Με την ίδια πλειοψηφία παρέχεται δυνατότητα ανάκλησης της επιλογής του, για πλημμελή εκτέλεση των καθηκόντων του, με ειδική αιτιολογία. Παράλληλα αποφεύγεται το ενδεχόμενο πρόκλησης πολιτικών και προσωπικών ανταγωνισμών, μέσω της καθιέρωσης κωλύματος εκλογής του δημοτικού συμπαραστάτη σε αιρετό αξίωμα.
Ο συμπαραστάτης αποτελεί όργανο επί θητεία, με μοναδική αρμοδιότητα τη διαμεσολάβηση μεταξύ θιγόμενων πολιτών και επιχειρήσεων , αφ ενός και του δήμου ή της περιφέρειας , αφετέρου, προκειμένου να επιλύονται τα προβλήματα που καταγγέλλονται εξαιτίας κακοδιοίκησης των υπηρεσιών του δήμου, των νομικών προσώπων και των επιχειρήσεών του. Οι πράξεις του συμπαραστάτη δεν αποτελούν εκτελεστές διοικητικές πράξεις και δεν δεσμεύουν τη Διοίκηση.
Όπως φαίνεται από όλα τα παραπάνω ο συμπαραστάτης του δημότη θεσμοθετήθηκε για να λειτουργεί υπέρ των δημοτών μακράν και πέρα από εντολές , δεσμεύσεις, πολιτικές σκοπιμότητες ή παραταξιακές έριδες. Δεν είναι ευκαιρία για «αποκατάσταση » ενός ακόμη «ημετέρου» , για αυτό και απαιτεί αυξημένη πλειοψηφία η απόφαση της επιλογής του. Ο νόμος βάζει ως προϋπόθεση να πρόκειται περί προσώπου εγνωσμένου κύρους και εμπειρίας που σημαίνει ότι θα πρέπει να επιλεγεί πρόσωπο που διαθέτει αυτοδιοικητική γνώση, αλλά βέβαια εκ των πραγμάτων είναι σχεδόν απαραίτητες λόγω της φύσεως των καθηκόντων και οι νομικές γνώσεις. Πρέπει να έχουμε στο νού μας ότι το πρόσωπο αυτό θα πρέπει να λειτουργεί εν είδει «ανεξάρτητης Αρχής» .
Το Δημοτικό Συμβούλιο θα πρέπει επομένως έχοντας υπ όψιν όλα τα παραπάνω να λειτουργήσει με πνεύμα ενίσχυσης του νέου θεσμού , με αμεροληψία , αντικειμενικότητα , αξιοκρατία και υπέρβαση.
Στην πράξη η επιλογή και ο τρόπος της θα καταξιώσει ή εκ προϊμίου θα απαξιώσει τον θεσμό.
































