Διενεργείται από την Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Θεσσαλονίκης προκαταρκτική εξέταση κατά μέλους του Κοινοτικού Συμβουλίου Βλάστης για τα αδικήματα δυσφήμισης Ανώνυμης Εταιρίας και συκοφαντικής δυσφήμισης εκπροσώπων της κατ΄ εξακολούθηση δια του τύπου, μετά από έγκληση που υπέβαλε η Γ.Ε.Β. Α.Ε. τον προηγούμενο μήνα Ιούλιο 2010.
Με ενδιαφέρον θα παρακολουθήσουμε την εξέλιξη της υπόθεσης αυτής, που ακόμη απασχολεί την κοινή γνώμη όλης της περιοχής μας.
Στο μεταξύ, έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες μεταφοράς της έδρας της Γ.Ε.Β. Α.Ε. από Βλάστη στην περιοχή Λαχαναγοράς Θεσσαλονίκης (στην Βλάστη θα ιδρυθεί Υποκατάστημα), με πρώτη δραστηριότητά της την ίδρυση και λειτουργία πετρόμυλου, πιστού αντιγράφου του από τον ιδιοκτήτη ήδη κλειστού παραδοσιακού Υδρόμυλου Βλάστης. Σχετικά με τον Υδρόμυλο αυτόν, οι αρμόδιες Υπηρεσίες της Νομαρχίας Κοζάνης φαίνεται ότι τώρα διαπιστώνουν ότι προϋπήρχε του έτους 1955 και άρα δεν είναι «αυθαίρετος και κατεδαφιστέος»! Στις εξελίξεις αυτές οδηγούνται οι αρμόδιες Υπηρεσίες μετά από αίτηση του ιδιοκτήτη για την κατά νόμο αδειοδότηση νομίμως υφισταμένων προ του έτους 1955 κτιρίων του Υδρόμυλου, που επισκευάστηκαν με την υπ΄ αρ. 2/2007 οικοδομική άδεια της Κοινότητας Βλάστης και η οποία ουδέποτε ανακλήθηκε από τον Νομάρχη, όπως ορίζει ο νόμος, οπότε είναι νόμιμη και ισχυρή.
Παράλληλα, η 17η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού και σε απάντηση σχετικής αιτήσεως της Γ.Ε.Β. Α.Ε., με το από 9/8/10 έγγραφό της, που κοινοποίησε στην Πολεοδομία και στην Κοινότητα Βλάστης, αναφέρεται σε «αναστηλωτικού χαρακτήρα επεμβάσεις» στα κτίρια του Μνημείου -όπως το χαρακτηρίζει, «λόγω της παλαιότητάς του»- που έπρεπε να τύχουν της εγκρίσεως της Υπηρεσίας αυτής, προφανώς δια της Κοινότητας και Νομαρχίας, όπως ο νόμος προβλέπει, μη ευθυνομένου του ιδιοκτήτη για τα υπηρεσιακά των Υπηρεσιών.
Με το έγγραφο αυτό και παρά την προσεγμένη διατύπωσή του, δικαιώνεται ο ιδιοκτήτης και η Γ.Ε.Β., που ανέλαβε την προβολή και προς όφελος του τόπου αξιοποίησή του, διότι αφενός μεν τώρα και μετά από αίτηση της Γ.Ε.Β. Α.Ε. η αρμόδια Υπηρεσία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων λαμβάνει γνώση περί υπάρξεως Μνημείου στην περιοχή αρμοδιότητά της και το οποίο όφειλε από ετών και όταν αυτό κατέρρεε από δολιοφθορές και εμπρησμούς Αλβανών λαθρομεταναστών και όχι μόνον, αλλά και από τους σεισμούς της περιοχής, να το χαρακτηρίσει επίσημα ως Μνημείο και να αναλάβει την προστασία του λόγω θανάτου του προηγούμενου ιδιοκτήτη του και απουσίας των κληρονόμων. Μόνον έτσι θα μπορούσαν να γνωρίζουν ο εκ διαθήκης σημερινός Ιδιοκτήτης, η Κοινότητα και οι Νομαρχιακές Υπηρεσίες ότι πρόκειται περί αναγνωρισμένου Μνημείου και δεν μπορούν να προβούν σε επισκευές και συντηρήσεις του με Κοινοτική ή άλλη Πολεοδομική Άδεια, χωρίς έγκριση της αρμόδιας Υπηρεσίας Μνημείων.
Το όλο θέμα λοιπόν παίρνει νέες και πραγματικές διαστάσεις, διότι τα επισκευασθέντα κτίρια δεν αποτελούν «μνημείο» και ούτε εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της 17ης Εφορείας λόγω νέας και πρόχειρης ανεγέρσεώς τους εκ βάθρων κατά το έτος 1950, μετά από ολοκληρωτικό και αναποζημείωτο εμπρησμό τους από τον ελληνικό στρατό, κατά τις εκκαθαριστικές επιχειρήσεις στον Γράμμο και Βίτσι το έτος 1949 (επειδή χρησιμοποιούνταν από τους Αντάρτες της οπισθοφυλακής ως βάση τους στον Μύριχο ποταμό, όπου άλεθαν σιτηρά και φόρτιζαν τις μπαταρίες ασυρμάτων τους από Υδροηλεκτρικό δυναμό του μοναδικού διασωθέντος από τους Γερμανούς Υδρόμυλου Γιαννιώτη), ενώ αυτός καθ΄ αυτός ο Υδρόμυλος, που είναι ανεξάρτητος λειτουργικά από τα κτίριά του, όχι μόνον διασώθηκε, αλλά και επαναλειτουργεί με όλους τους ιστορικούς και παραδοσιακούς μηχανισμούς και παραρτήματά του, όπως ακριβώς λειτουργούσε από αιώνες και μέχρι βίαιης διακοπής του το έτος 1983, όταν από διάνοιξη υπερυψωμένης δασικής οδού καταπλακώθηκαν οι εγκαταστάσεις του από όγκους λίθων και χωμάτων.
Υπάρχουν εδώ πολλές και μεγάλες ευθύνες του Δημοσίου και της Αυτοδιοίκησης για τον Υδρόμυλο αυτό και όλο το μεγάλο αγρόκτημά του, έναντι του Ιδιοκτήτη και της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου και είναι κατακριτέες οι μεθοδεύσεις και προσπάθειες οριστικής καταστροφής και ερημοποιήσεως του Μνημείου αυτού, που δεν είναι μόνον ο ιστορικός Υδρόμυλος, αλλά η όλη ζωντανή και υπαρκτή υπεραιωνόβια ανθρώπινη δράση και δημιουργία, όπως βεβαιώνουν οι ογκώδεις λιθοδομές τοίχων και περιφράξεων, πεζουλιών, διαβατών, γεφυρών, κρηνών, υπόγειων και υπέργειων κατασκευών, αυλών, κήπων, μυλαύλακων και υδραύλακων, αιωνόβιων καλλιεργούμενων δένδρων ειδικής λεύκας και ιτιάς και πλήθους οπωροφόρων.
Αυτό και στο σύνολό του είναι το πραγματικό Μνημείο εκατοντάδων ετών και το οποίο πράγματι εμπίπτει στις αρμοδιότητες της 17ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, που όλως περίεργα, αλλά όχι και ανεξήγητα, φαίνεται να «διαλανθάνει» της προσοχής και ευθύνης της αρμόδιας Εφορείας και συγκεντρώνει την προσοχή της μόνον στα… κτίρια(!!) και τα οποία δεν είναι ο… Υδρόμυλος, ούτε και το… Μνημείο!!
Σύμφωνα με τον Ν. 3028/02, που επικαλείται η αρμόδια Εφορεία, η Γ.Ε.Β. Α.Ε. δικαιούται αμοιβής πληροφοριοδότησης υπάρξεως συγκεκριμένου Μνημείου, προστατευομένου από τον νόμο, όπως και ο Ιδιοκτήτης, που με έξοδά του διέσωσε αυτό το Μνημείο και το οποίο ανήκει ως πολιτιστική κληρονομιά σε όλους τους πολίτες, μη δικαιούμενος να το κρατά κλειστό και απροσπέλαστο σε κάθε επισκέπτη, όπως δυστυχώς συμβαίνει, με ολοφάνερες πλέον τις ευθύνες τόσο της Νομαρχίας, όσο και της Περιφέρειας, που επέλεξαν την οδό της σύγκρουσης και επίδειξης δύναμης εξουσίας, με αποτέλεσμα να εξαναγκάσουν τον Επενδυτή και την Γ.Ε.Β. Α.Ε. να φύγουν από την Βλάστη και να δραστηριοποιηθούν στην Θεσσαλονίκη, όπου και τους δόθηκαν αμέσως οι αιτηθείσες άδειες λειτουργίας παραδοσιακού πετρόμυλου ολικής άλεσης, ενώ αναμένεται και έκδοση άλλων αδειών ιδρύσεως εργαστηρίων, αξιοποιήσεως αρωματικών φυτών και αποσταγμάτων από τις φυτείες της Γ.Ε.Β. Α.Ε. στην ορεινή Βλάστη, τα οποία είχαν προγραμματιστεί να ιδρυθούν στην ορεινή Βλάστη για την απασχόληση ανέργων της περιοχής.
Τυχαία δεν είναι πρώτη σε ανεργία η Δυτική Μακεδονία και ούτε χωρίς λόγο και ουσία οι εφημερίδες μας ασχολούνται συνεχώς με την ανόητη, μέχρι και ζηλόφθονη, εκδίωξη επενδυτών από την περιοχή μας.
Ερωτάται λοιπόν ο αρμόδιος Νομάρχης και υποψήφιος Περιφερειάρχης για τις άμεσες ενέργειες στις οποίες θα προβεί τόσο για την προστασία και ανάδειξη του Μνημείου της περιοχής μας, όσο και για την επαναφορά των Επενδυτών στην ορεινή Βλάστη και ήδη διαμέρισμα του Δήμου Εορδαίας. Και μιλούμε για άμεσες ενέργειες, διότι είναι επισφαλής η τύχη των ήδη εργαζομένων στις εγκαταστάσεις της Γ.Ε.Β. Α.Ε. στην Βλάστη και στο αγρόκτημα του Υδρόμυλου, ενώ είναι πιθανό να μην λειτουργήσει το νέο διώροφο κτίριο και εξοπλισμένο με σύγχρονα μηχανήματα, εργαστήριο παραδοσιακών ζυμαρικών στην πλατεία της Βλάστης, που θα είναι και η μοναδική βιοτεχνία του τόπου, δια πιθανής μεταφοράς των μηχανημάτων του στην Θεσσαλονίκη, οπότε θα χαθούν άλλες επτά (7) νέες θέσεις μόνιμου προσωπικού.
Για τους λόγους αυτούς, κάνουμε έκκληση, έστω και την ύστατη στιγμή, να πρυτανεύσει η λογική και να προστατευθούν τα συμφέροντα του τόπου και του βασανισμένου λαού του.
Αυτός και ο λόγος για τον οποίο εκλέγουμε τους τοπικούς άρχοντές μας.
Κ.Ε.