Ο εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτών προσφέρεται άλλη μια φορά για ένα απολογισμό και προβληματισμό, σχετικά με την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών. Ο φετινός εορτασμός, μάλιστα, αποκτά δραματική επικαιρότητα εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.
Τα λόγια του Τζον Κένεντι στο Κογκρέσο στις 15 Μαρτίου του 1962 δυστυχώς μετά από 48 χρόνια ακούγονται ακόμα επίκαιρα : «Καταναλωτές είμαστε όλοι. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη οικονομική ομάδα, η οποία επηρεάζει, αλλά και επηρεάζεται σχεδόν από κάθε δημόσια ή ιδιωτική οικονομική απόφαση, τη μόνη σημαίνουσα οικονομική ομάδα, η οποία δεν είναι αποτελεσματικά οργανωμένη και της οποίας οι απόψεις δεν ακούγονται»
Τα τελευταία χρόνια βέβαια έχουν γίνει προσπάθειες οργάνωσης των καταναλωτών, μέσα από τις οποίες διεκδικούν τα δικαιώματα τους. Η πολιτεία πρέπει να αφουγκράζεται τις οργανώσεις αυτές και να φροντίζει για
• στην ικανοποίηση των βασικών τους αναγκών των καταναλωτών
• στην πληροφόρηση τους για την ποιότητα των προϊόντων
• στη δυνατότητα τους για επιλογή, που συνδέεται με την επάρκεια και την ποικιλία των προϊόντων
• στην προστασία της υγείας και της ασφάλειάς τους
• στην αποζημίωσή τους όταν πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης
• στην εκπροσώπηση τους στα κέντρα αποφάσεων
• στη καταναλωτική αγωγή τους και
• στο δικαίωμά τους για ένα υγιεινό και αειφόρο φυσικό περιβάλλον.
Σε ότι με αφορά κατά την θητεία μου στο υπουργείο αγροτικής ανάπτυξης και τροφίμων έγινε μια σημαντική προσπάθεια να στηρίξουμε τα ελληνικά τρόφιμα και τον Έλληνα καταναλωτή , παίρνοντας τα παρακάτω μέτρα:
. Ρυθμίστηκαν με αγορανομική διάταξη τα ζητήματα που αφορούν την αναγραφή ενδείξεων προέλευσης πρώτης ύλης στις συσκευασίες των γαλακτοκομικών προϊόντων, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο τοποθετούνται τα διάφορα είδη γάλακτος στα ράφια των καταστημάτων λιανικής.
. Θεσπίστηκε ο καθορισμός των αναγραφόμενων στοιχείων σχετικά με την καταγωγή−προέλευση του κρέατος στις ετικέτες ζυγιστικών μηχανών στα κρεοπωλεία, τα καταστήματα λιανικής πώλησης με τμήμα κρεοπωλείου και όσους ασχολούνται με την εμπορία κρέατος, σε όλη τη χώρα, ανεξαρτήτως πληθυσμού του οικείου Δήμου ή Κοινότητας της έδρας της επιχείρησης.
. Καθορισμός της προαιρετικής ένδειξης «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΤΡΟΦΗ ΑΝΩ ΤΩΝ 5 ΜΗΝΩΝ» για το βoειο-μοσχαρίσιο κρέας.
. Εφαρμογή μηνιαίων ισοζυγίων αγορών και πωλήσεων κρέατος (βόειου, χοίρειου και αιγοπρόβειου και πουλερικά) και ελέγχων στα ισοζύγια κρέατος σε όλα τα στάδια της παραγωγής, μεταποίησης, τυποποίησης, διακίνησης και εμπορίας του κρέατος.
. Διαδικτυακή σύνδεση σφαγείων – ΕΛΟΓΑΚ και λοιπών φορέων, προκειμένου να επιλυθεί το πρόβλημα των «ελληνοποιήσεων» εισαγόμενων ζώων προς σφαγή
. Υπαγωγή του ΕΦΕΤ στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
. Έγκριση λειτουργίας φορέων ως Οργανισμών Ελέγχου και Πιστοποίησης γεωργικών προϊόντων και ειδών διατροφής
. Θεσπίστηκαν οι κανόνες για την εφαρμογή της κοινοτικής κλίμακας κατάταξης των σφαγίων βοοειδών, καθώς και για την κοινοποίηση των σχετικών τιμών παραγωγού.
Στόχος όμως πρέπει να είναι η δημιουργία καταναλωτικής παιδεία στους νέους και καταναλωτικής συνείδηση σε όλους τους Έλληνες προκειμένου ως ενεργοποιημένοι πολίτες να μπορούμε να κρίνουμε και να συγκρίνουμε αποτελεσματικότερα
Και ένα ακόμα βασικό ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί πέρα από το «τι» καταναλώνουμε είναι και το «πόσο» καταναλώνουμε, όταν μάλιστα ένα δισεκατομμύριο ανθρώπων, σύμφωνα με τον ΟΗΕ, ζουν σε άθλιες συνθήκες. Ή, για να το διατυπώσουμε διαφορετικά, το θέμα δεν είναι μόνο η προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών, αλλά και η προστασία του πλανήτη και των ίδιων των καταναλωτών από τον καταναλωτισμό.