Αμφιβολίες για το αν θα προχωρήσει η νέα διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας μας με τον «Καλλικράτη» εκφράζει ο δήμαρχος Αγίας Παρασκευής και πρόεδρος της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων (ΤΕΔΚ) Νομού Κοζάνης, Σάββας Ζαμανίδης, μιλώντας στον «Π».
«Η αλλαγή της διοικητικής δομής της χώρας προβλέπει συγκεκριμένα πράγματα, δεν αφορά μόνο συνενώσεις γεωγραφικές, αλλά αλλαγή στην παροχή υπηρεσιών προς τον πολίτη, οι οποίες, απ’ ότι επικαλείται και το σχέδιο που δόθηκε για διαβούλευση θα εξασφαλιστούν με την αποκέντρωση υπηρεσιών κυρίως της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης στους δήμους. Αυτό όμως εμπεριέχει μια αντίφαση, καθώς για να δημιουργηθούν καινούριες υπηρεσίες στους δήμους θα πρέπει να στελεχωθούν με προσωπικό, άρα χρειάζονται καινούριες προσλήψεις γιατί το υπάρχον προσωπικό δεν αρκεί για τη στελέχωσή τους, αλλά πως θα γίνουν προσλήψεις όταν είναι παγωμένες με τις τελευταίες αποφάσεις;
Για να προχωρήσει όμως ο «Καλλικράτης» πρέπει να γίνει μεταφορά αρμοδιοτήτων και πόρων για να στηριχθούν οι αρμοδιότητες αυτές. Οι πόροι δεν φαίνεται να μπορούν να εξασφαλιστούν με την τελευταία κρίση, άρα όλα δείχνουν ότι ουσιαστική μεταρρύθμιση αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να γίνει. Μπορεί να γίνουν συνενώσεις, αλλά θα συνενώσουμε μάλλον τη μιζέρια μας και δεν θα προσφέρουν οι δήμοι ουσιαστικές υπηρεσίες».
Στα παραπάνω συμπυκνώνονται οι απόψεις του κ. Ζαμανίδη για τον Καλλικράτη. Δεν παραλείπει να σημειώσει όμως ότι, η κουβέντα για αναγκαιότητα νέας διοικητικής μεταρρύθμισης υπαγορεύθηκε και επειδή οι ΟΤΑ είχαν ένα μειονέκτημα στην Δ΄ προγραμματική περίοδο για την εκτέλεση έργων, τη διασφάλιση δηλαδή της διοικητικής επάρκειας. «Αυτό όμως αποδεικνύεται σήμερα ότι είναι μύθος, αφού όσοι φορείς πιστοποιήθηκαν κατά την μεταβατική περίοδο έμειναν πιστοποιημένοι και δεν πρόκειται να γίνει ελληνικό πρότυπο πιστοποίησης, ενώ σήμερα η κυβέρνηση λέει ότι πρέπει να μειωθεί η γραφειοκρατία στο ΕΣΠΑ και να γίνουν πιο ελαστικές οι διαδικασίες πιστοποίησης, άρα οι υπάρχοντες ΟΤΑ θα μπορούν να πιστοποιηθούν διότι διαθέτουν τουλάχιστον έναν μηχανικό και ο λόγος αυτός έχει εκλείψει».
Ταυτόχρονα επισημαίνει ότι «δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή σαφή κριτήρια για τις συνενώσεις και πρέπει κάποτε σ’ αυτή τη χώρα να μην τα κάνουμε όλα στο γόνατο και να κάνουμε μετά διορθωτικές κινήσεις κι αυτό το εγχείρημα είναι μεγάλο και πρέπει να γίνει όταν θα μπορεί να εξασφαλίζεται η επιτυχία του. Και αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να γίνει μεταρρύθμιση, διότι ούτε οι απαραίτητοι πόροι υπάρχουν, ούτε οι υπηρεσίες μπορούν να στελεχωθούν, γιατί το υπάρχον προσωπικό των δήμων είναι στο μεγαλύτερο μέρος του ανειδίκευτο και οι νομαρχίες είναι αποδεκατισμένες από προσωπικό».
Όσο για το σχέδιο «Καλλικράτης» που δόθηκε για διαβούλευση, λέει πως τα περισσότερα σημεία του έχουν ανατραπεί στο συνέδριο της ΚΕΔΚΕ τον περασμένο Ιανουάριο, αφού για όλα εκφράστηκαν αντιδράσεις, όπως για την αναλογική εκπροσώπηση του κάθε υπάρχοντος δήμου στο νέο μεγάλο δήμο και εκλογή των συμβούλων από τον υπάρχοντα δήμο. «Επίσης, ενώ λέγεται ότι με το σχέδιο αυτό προάγεται η τοπική δημοκρατία, στην ουσία τα Τοπικά Συμβούλια υποβαθμίζονται αφού τα σημερινά τριμελή μετατρέπονται σε μονομελή και τα πενταμελή γίνονται τριμελή. Άρα, το μόνο που δεν προάγεται είναι η τοπική δημοκρατία και στην ουσία το κράτος γίνεται πιο συγκεντρωτικό, καθώς όλες οι υπηρεσίες θα μεταφερθούν στις έδρες των δήμων αναπαράγοντας το αθηνοκεντρικό μοντέλο. Υπάρχουν πολλά σημεία που οδηγούν στο αντίθετο από αυτό που υποτίθεται ότι επιδιώκεται. Είναι μάλιστα συνηθισμένο φαινόμενο στην Ελλάδα να μιλάμε για αποκέντρωση, αλλά όλες οι πρακτικές μας να είναι συγκεντρωτικές και η περιφέρεια δεν φαίνεται ότι μπορεί να ελπίζει ότι με το σχέδιο αυτό μπορεί να βελτιωθεί η υπάρχουσα κατάσταση».
Ερωτώμενος γιατί η ΤΕΔΚ Ν. Κοζάνης δεν παίρνει επίσημα θέση για τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί για το νομό μας από το Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας αναφέρει ότι δεν έχει δοθεί ακόμη στη δημοσιότητα η πρόταση της κυβέρνησης για το χωραταξικό, ούτε υπάρχει στο σχέδιο ουσιαστική θωράκιση της αποκεντρωμένης λειτουργίας στο εσωτερικό του κάθε νέου δήμου, με αποτέλεσμα «το Δ.Σ. της ΤΕΔΚ να έχει αποφασίσει να μην μπει στο παιχνίδι αυτό και να μην εκφράζει επίσημη άποψη για το πώς φαντάζεται το νομό μας, από τη στιγμή που δεν έχει κατατεθεί το χωροταξικό και δεν γνωρίζει τα συγκεκριμένα κριτήρια και αν θα υπάρχουν εξαιρέσεις. Για να αποφασίσουμε θα πρέπει να γνωρίζουμε τα κριτήρια, πόσο αυστηρά είναι αλλά και ότι δεν θα τα παραβεί κανένας, διότι η ιστορία μάς έχει διδάξει ότι δυστυχώς δεν λαμβάνονται αντικειμενικά κριτήρια και συνήθως εξυπηρετούνται σκοπιμότητες».
Σημείωσε ωστόσο και ένα άλλο μειονέκτημα για τη δρομολογούμενη διοικητική μεταρρύθμιση, τους ασφυκτικούς πλέον χρόνους, αφού το φθινόπωρο θα πρέπει να γίνουν εκλογές «και κανείς δεν ξέρει με ποιες συνθήκες θα γίνουν, ποιο θα είναι το εκλογικό σύστημα, ποιες οι διαδικασίες εκλογής των συμβούλων και αυτά πρέπει να ξεκαθαρίσουν, όπως και το χωροταξικό. Είναι δύσκολη αυτή τη στιγμή η διαδικασία της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης και η ίδια η επιτροπή του Υπουργείου Εσωτερικών που συνεδρίασε μία φορά μόνο τον περασμένο Ιανουάριο, αποφάνθηκε ότι δεν μπορούν να οργανωθούν οι υπηρεσίες των νέων δήμων μέχρι αρχές του 2011.
Λέει, ότι όλα αυτά θα κρίνουν το τι θα αποφασίσουν και οι αυτοδιοικητικοί «και σήμερα δεν ξέρουμε τους όρους, ακούμε μόνο πολλά σενάρια. Δεν μπορεί κανείς με σοβαρότητα να κινηθεί, να αναλάβει πρωτοβουλία αφού δεν ξέρει ακόμη τους όρους κάτω από τους οποίους θα γίνει η διοικητική μεταρρύθμιση».
Όλα αυτά κάνουν τον Σάββα Ζαμανίδη να μην κοινοποιεί τον ρόλο που επιθυμεί να έχει στο αυριανό τοπίο της αυτοδιοίκησης και δεν θα το κάνει, όπως λέει, «εάν δεν ξεκαθαρίσει πρώτα το παιχνίδι». Δηλώνει πάντως ότι είναι πολιτικό ον, ότι ενδιαφέρεται και ασχολείται με τα κοινά και φυσικά αγαπά την αυτοδιοίκηση «αλλά κοινά δεν είναι μόνο η αυτοδιοίκηση».
Ο κ. Ζαμανίδης σχολιάζοντας την πρόταση για τη δημιουργία ενός μεγάλου δήμου στην Εορδαία διατηρεί επιφυλάξεις αναφορικά με το αν θα μπορεί να είναι λειτουργικός. «Διαπιστώνουμε σήμερα ότι τα τοπικά διαμερίσματα της Εορδαίας βγάζουν μια επιφυλακτικότητα και αυτό εκφράζεται στη συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου, όπως και στο δήμο μας, αφού ο κόσμος είναι ικανοποιημένος από τις υπηρεσίες που του παρέχει ο καποδιστριακός δήμος. Αυτή η άποψη επικρατεί, σε πολύ μεγάλο ποσοστό, και στο δήμο Αγίας Παρασκευής. Ο κόσμος φοβάται για την ποιότητα των υπηρεσιών που θα του παρέχει ο μεγάλος δήμος, φοβάται ότι θα αυξηθούν τα τιμολόγια καθαριότητας, φωτισμού, ύδρευσης κλπ., με αποτέλεσμα να επιθυμεί να παραμείνει ο δήμος όπως είναι». Προσθέτει ότι «η μόνο λογική συγχώνευσης που βλέπει θετικά ο κόσμος του δήμου μας είναι η συνένωση με τον γειτονικό δήμο Βερμίου κι αυτή η άποψη υπάρχει από το 1998 που έγινε η πρώτη διοικητική μεταρρύθμιση. «Ωστόσο, παρότι προβλεπόταν δεν προχώρησε η εθελούσια συνένωση των δύο δήμων και δεν ξέρω αν μπορεί να γίνει και με τις παρούσες συνθήκες, εκτός αν μπορούν να πληρωθούν τα κριτήρια που θα τεθούν». Κι ενώ αντίστοιχη διάθεση εκφράζει και μεγάλη μερίδα της κοινωνίας του δήμου Βερμίου, λέει ότι δεν έχει κατατεθεί καμία επίσημη πρόταση στο δήμο Αγίας Παρασκευής, αφού το Δ.Σ. του Βερμίου δεν κατάφερε να λάβει στην ειδική συνεδρίαση για τον «Καλλικράτη» κάποια απόφαση.
Όσο για το σενάριο συνένωσης των ενεργειακών δήμων Αγίας Παρασκευής, Δημητρίου Υψηλάντη και Ελλησπόντου, λέει πως θα μπορούσε να αποτελεί το ιδανικό σενάριο διότι διαθέτουν πράγματι κοινά χαρακτηριστικά, όπως για παράδειγμα μεγάλες απαλλοτριώσεις από τη ΔΕΗ και ενεργειακά χαρακτηριστικά, σκοντάφτει στο πρόβλημα πρόσβασης των διαμερισμάτων όλων αυτών των οικισμών, αφού η οδική σύνδεση γίνεται μέσω των ορυχείων λόγω των δραστηριοτήτων της ΔΕΗ. «Αυτό άλλωστε το γεγονός ευθύνεται και για το ότι οι περιοχές του Ελλησπόντου και του Υψηλάντη έχουν ξεκοπεί τα τελευταία 20 χρόνια από το κοντινότερο αστικό κέντρο που είναι η Πτολεμαΐδα».
Ρόη ΒΑΣΒΑΤΕΚΗ