Μετά από σκόπιμη παραμονή σαράντα ημερών του Χριστού μετά την Ανάστασή Του, για να αποκτήσουν οι άνθρωποι εμπειρία της Αναστάσεως ακολουθεί η Ανάληψή Του. Με αυτήν ολοκληρώνεται το έργο της σωτηρίας του ανθρώπου και φανερώνεται η μεγάλη τιμή που έγινε στον άνθρωπο, γιατί η Ανάληψη είναι και αποκατάσταση του ανθρώπου στην παλαιά του δόξα, αφού ανέβηκε τώρα ο Θεάνθρωπος κι έτσι ανύψωσε όλη την ανθρώπινη φύση. Την Ανάληψη του Κυρίου επακολούθησε η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ κατά την ημέρα της Πεντηκοστής που είναι η απαρχή μιας καινούργιας κοσμογονίας πνευματικής.
Στη σημερινή βιομηχανοποιημένη εποχή που ο άνθρωπος έδωσε όλο τον εαυτό του στη μηχανή και τα ηλεκτρονικά, δεν δέχεται εύκολα μια υπερβατική θεία πραγματικότητα. Δυσκολεύεται να αποδεχθεί ένα «υπέρτατο πνεύμα που διακυβερνά το σύμπαν», όπως έλεγε ο Αινστάϊν. Κλείστηκε στον εγωισμό του και απέκλεισε εγωιστικά από τη ζωή του την αλήθεια, ότι πάνω απ’ αυτόν υπάρχει ο«Υπέρτατος Νους» ο Θείος φωτισμός, η πηγή της δυνάμεως.
Πως θα πεισθεί όμως ο σύγχρονος προβληματικός άνθρωπος ότι το ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ είναι ένα από τα τρία πρόσωπα της ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ και ενεργεί θαυματουργικά και δυναμικά σε όλη του την ιστορία από της Δημιουργίας του κόσμου μέχρι σήμερα;
Η παρουσία των προφητών είναι ένα σημαντικό κεφάλαιο της πίστης μας και οι σχετικές προφητείες τους αποδεικνύουν περίτρανα την Θεοπνευστία της Αγίας Γραφής. Το ότι η ΑγΊΑ Γραφή επαληθεύεται με τα τελευταία αρχαιολογικά δεδομένα και γενικά από τη σύγχρονη επιστήμη δε μας λέει τίποτε αυτό;
Η θαυμαστή ενότητα, αρμονία και αντοχή στο πέρασμα του χρόνου των 76 βιβλίων της Αγίας Γραφής ας μας προβληματίσουν. Όλοι οι βαθείς ερμηνευτές και μελετητές της Αγίας Γραφής μένουν έκπληκτοι και άναυδοι μπροστά σ’ αυτή την θαυμαστή ενότητα των βιβλίων.
Και ερχόμαστε στην μετά Χριστόν χειροπιαστή ιστορική πραγματικότητα της καθόδου του Αγίου Πνεύματος την ημέρα της ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ.
Οι αγράμματοι Απόστολοι, ψαράδες της Γαλιλαίας, πως μπόρεσαν χωρίς καμιά οικονομική, πολιτική ή άλλη υποστήριξη να διαδώσουν την Πίστη του Ιησού και προσέλκυσαν χιλιάδες ανθρώπων. Σε μερικά χρόνια εξάπλωσαν τη διδασκαλία του Χριστού σ’ όλη τη γνωστή τότε Οικουμένη. Αυτό το Άγιο Πνεύμα δυνάμωσε τους αγράμματους και αδύνατους Γαλιλαίους, οι οποίοι με τις γλώσσες, τη σοφία, τα θαύματα και άλλα υπερφυσικά χαρίσματα τους κατέπληξαν και κατέκτησαν τις ψυχές των ανθρώπων. Αν στην εκκλησία δεν υπάρχει Πνεύμα του Θεού, πως κατορθώνει και σήμερα με το Θείο Λόγο και τα Ιερά της Μυστήρια να μεταβάλλει, να αναγεννά, να νεκρανασταίνει ηθικά και να σώζει ταλαιπωρημένες ψυχές;
Πως δικαιολογείται η φωτισμένη και προφητική παρουσία του Άγιου Κοσμά του Αιτωλού σε δύσκολους μάλιστα χρόνους. Αν δεν δεχτούμε το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος, πως εξηγούνται όλα αυτά!
Τι μηνύματα όμως μας δίνει η Κάθοδος του Αγίου Πνεύματος την ημέρα της Πεντηκοστής, και πως έρχεται αρωγός στον σύγχρονο αγωνιώδη και ταλαίπωρο άνθρωπο.
1. Πρέπει να τονισθεί ότι δια της καθόδου του Αγ. Πνεύματος, άρχισε να εδραιώνεται και να εξαπλώνεται η από αιώνων ιδρυθείσα εκκλησία. Αυτό κατεύθυνε τις Οικουμενικές Συνόδους. Είναι μέσα στη Θεία λατρεία, στα μυστήρια και στο Θείο λόγο.
2. Ο άνθρωπος είναι κοινωνικός γιατί ο δημιουργός του Τριαδικός Θεός που ήλθε στον κόσμο, κάνει με το Αγιο Πνεύμα μια κοινωνία αγάπης, ισότητας, ελευθερίας, ενότητας και συναδέλφωσης. Η Πεντηκοστή έρχεται να βοηθήσει τον άνθρωπο, να καταλάβει ότι είναι ελεύθερος να πράττει, αλλά χρειάζεται η βοήθεια και η καθοδήγηση του Θεού.
3. Να αντιληφθεί ο άνθρωπος ότι χωρίς τη χάρη του Αγίου Πνεύματος δεν μπορεί να προχωρήσει στη ζωή, να είναι δημιουργικός και να σωθεί. Το άγιο Πνεύμα είναι ο θησαυρός των αγαθών της ζωής χορηγός.
4. Μας δείχνει η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος το δρόμο της αποκαταστάσεως της ενότητας, ανάμεσα σε κάθε είδους διεστώτα, εθνικά, φυλετικά, θρησκευτικά, εκκλησιαστικά.
5. η Πεντηκοστή εκφράζει το Πνεύμα της παγκοσμιότητας και της καθολικότητας της εκκλησίας μας. Ακούγεται στην ανθρωπότητα η νέα γλώσσα της αγάπης και της ενότητας.
6. Σήμερα καλούμαστε ο καθένας μας να έχει και τη δική του Πεντηκοστή, δηλαδή να απαλλαγεί από την ενοχή και τα δεσμά της αμαρτίας και την άνθιση των υγιών ψυχοπνευματικών δυνάμεων
7. Στο βαθύ σκοτάδι της κοινωνίας, όπου έχουν παραμερισθεί οι ηθικές αξίες, μόνο το άγιο Πνεύμα μπορεί και πάλι να ανάψει το φως της αγάπης και της δικαιοσύνης. Αν θέλουμε να ζούμε σε ένα κόσμο αγάπης, αλήθειας, ειρήνης, χαράς, δικαίου, ελευθερίας, ελπίδας και ανάστασης.
8. Ας λάβουμε όλοι μας Πνεύμα Άγιο. Δίνεται δωρεάν. Είναι το μόνο πνεύμα που μας ανήκει. Αυτό είναι η ζωή μας. Από αυτό έχει ανάγκη σήμερα ο καθένας μας όποιος κι αν είναι.
9. Κκατά την ημέρα της Πεντηκοστής το Άγιο Πνεύμα άνοιξε τους ανεξάντλητους κρουνούς της Θείας Χάριτος, για την υλοποίηση της «καινής κτήσεως», την αναγέννησης τη μεταμόρφωση και την Θέωση του ανθρώπου.
Θα αρνηθούμε αυτή την σωτήρια προσφορά του; Η ελεύθερη αποδοχή, η απόρριψη είναι υπόθεση του καθενός μας.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΗΣ