Να μην εφαρμοστούν οι περιοριστικές διατάξεις του Ν. 4093/2012 που είναι σχετικές με τη συνταξιοδότηση των ανασφάλιστων υπερηλίκων ζητά ο βουλευτής Κοζάνης κ. Γιώργος Κασαπίδης, με ερώτησή του προς τον αρμόδιο Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Ι. Βρούτση.
Οι εν λόγω διατάξεις καταργούν το δικαίωμα συνταξιοδότησης και υγειονομικής περίθαλψης του μεγαλύτερου ποσοστού των ανασφάλιστων υπερηλίκων ομογενών που επαναπατρίστηκαν, καθώς επίσης και των Ελλήνων υπηκόων που δεν συμπλήρωσαν τα απαιτούμενα έτη ασφάλισης προκειμένου να θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα και των οποίων το συνολικό ετήσιο εισόδημα είναι πενιχρό.
Κι ενώ το δημοσιονομικό όφελος της ρύθμισης είναι ασήμαντο, το αποτέλεσμά της οδηγεί σε οικονομικό, κοινωνικό και βιολογικό αδιέξοδο τους υπερήλικες, ενώ καταλύει κάθε έννοια κράτους πρόνοιας και δικαίου.
Παρακάτω ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης με θέμα «Διακοπή καταβολής της σύνταξης στους ανασφάλιστους υπερήλικες ομογενείς – Άμεσο ζήτημα επιβίωσης σε 20.000 υπερήλικες – Εκτεθειμένη η κυβέρνηση, αφού πλήττεται όχι μόνο το κράτος πρόνοιας αλλά και το κράτος δικαίου»:
Οι Έλληνες πόντιοι, που είχαν φτάσει σε αλλεπάλληλα κύματα από τον τουρκικό Εύξεινο Πόντο στην πρών Σοβιετική Ένωση στα τέλη του 19ου αιώνα, άρχισαν να επιστρέφουν στην Ελλάδα κυρίως μετά το 1989, που άρχισε η κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης. Όταν μάλιστα το 1993 το Σοχούμι, η πιο ανθηρή πόλη των Ελλήνων του σοβιετικού Πόντου στην οποία εγκαταστάθηκαν μετά τη μικρασιατική καταστροφή, έγινε το επίκεντρο εμφυλίου πολέμου, δρομολογήθηκε η μεγαλύτερη ειδική επιχείρηση του ελληνικού κράτους σε καιρό ειρήνης, γνωστή ως «Επιχείρηση Χρυσόμαλλο Δέρας», η οποία οδήγησε στον απεγκλωβισμό περίπου 20.000 ομογενών.
Από τα τέλη του 1980 μέχρι και σήμερα, υπολογίζεται ότι έχουν επιστρέψει στην Ελλάδα σχεδόν 200.000 ομογενείς, οι οποίοι αιτήθηκαν και απέκτησαν την ελληνική υπηκοότητα. Το ελληνικό κράτος δημιούργησε το απαραίτητο νομοθετικό πλαίσιο για την όσο το δυνατόν καλύτερη αντιμετώπιση των οικονομικών και κοινωνικών δυσκολιών που αντιμετώπισαν με την επιστροφή τους οι ομογενείς, ιδιαίτερα οι υπερήλικες, οι οποίοι λόγω ηλικίας δεν μπορούσαν να βρουν εργασία και να ενταχθούν στην καθημερινή ελληνική πραγματικότητα.
Σύμφωνα λοιπόν με τον σχετικό με την ασφάλιση ανασφάλιστων υπερηλίκων Ν. 1296/1982, δημιουργήθηκε στον ΟΓΑ ειδικός λογαριασμός με τον τίτλο «ειδικός λογαριασμός συνταξιοδότησης ανασφάλιστων υπερηλίκων», ο οποίος μάλιστα ήταν οικονομικά ανεξάρτητος από τους άλλους κλάδους ασφάλισης. Από το λογαριασμό αυτό χορηγούνταν μηνίαια σύνταξη περίπου 300 ευρώ σε κάθε ομογενή που είχε συμπληρώσει το 68ο έτος της ηλικίας του, ο οποίος δικαιούνταν επιπλέον και παροχή υγειονομικής περίθαλψης. Ο ίδιος νόμος μάλιστα έχει εφαρμογή και στους Έλληνες υπηκόους, οι οποίοι δεν έχουν συμπληρώσει τα απαιτούμενα έτη ασφάλισης προκειμένου να θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα, υπό την προϋπόθεση ότι το συνολικό ετήσιο ατομικό εισόδημα δεν ξεπερνά ένα συγκεκριμένο κάθε φορά ποσό.
Ωστόσο με το Ν. 4093/2012, και συγκεκριμένα σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 5 της υποπαραγράφου ΙΑ.6 του άρθρου πρώτου, τροποποιούνται οι διατάξεις του Ν. 1296/1982, με αποτέλεσμα οι δικαιούχοι της μηνιαίας σύνταξης ανασφάλιστων υπερηλίκων να πρέπει εφεξής να αποδεικνύουν – μεταξύ άλλων – εικοσαετή διαμονή στην Ελλάδα πριν την αίτηση συνταξιοδότησής τους.
Αυτό πρακτικά σημαίνει πως θα διακοπούν οι συντάξεις του ΟΓΑ καθώς και η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη σε ένα μεγάλο ποσοστό των υπερηλίκων ομογενών, καθώς σύμφωνα με επίσημα στοιχεία τα οποία επικαλείται σε επιστολή της προς τον πρωθυπουργό η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων των Ελληνοποντίων Παλιννοστούντων από την πρώην ΕΣΣΔ, η συντριπτική πλειονότητα των ομογενών ήρθε στην Ελλάδα κατά την περίοδο 1994-2006, συνεπώς δεν πληρούν την προϋπόθεση της εικοσαετούς διαμονής στην Ελλάδα.
Επειδή οι υπερήλικες ομογενείς που ήρθαν στην Ελλάδα με την ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον εμπιστεύτηκαν το ελληνικό κράτος, το οποίο με θεσπισμένο νόμο τους αναγνώρισε ειδικό δικαίωμα σύνταξης ανασφάλιστου υπερήλικα καθώς και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, αφού πολλοί εξ αυτών δεν είχαν συμπληρώσει τα απαραίτητα χρόνια για συνταξιοδότησή τους.
Επειδή δεν έχουν συναφθεί μέχρι σήμερα οι απαραίτητες διεθνείς συμφωνίες με τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, σχετικά με την κατοχύρωση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων, την αναγνώριση της εργασιακής προϋπηρεσίας των ομογενών από τις χώρες προέλευσής τους, καθώς επίσης και δεν έχει εφαρμοστεί σχετικό σύστημα μεταφοράς συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων από άλλη χώρα.
Επειδή σύμφωνα με την με αρ. πρωτ. Φ90022/2507/76/15-02-2013 απάντηση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας στον κοινοβουλευτικό έλεγχο, ο ακριβής αριθμός των συντάξεων που πρόκειται να διακοπούν και αφορούν ομογενείς από χώρες της πρώην Ε.Σ.Σ.Δ. θα είναι γνωστός στον ΟΓΑ με το πέρας του επανελέγχου των δικαιολογητικών που θα ζητηθούν από τους δικαιούχους.
Τα ίδια ισχύουν και για τους προερχόμενους από την ομογένεια της Βόρειας Ηπείρου υπερήλικες.
Επειδή η ως άνω διάταξη έχει ασήμαντο δημοσιονομικό όφελος για τη χώρα, ενώ οδηγεί σε οικονομικό, κοινωνικό και βιολογικό αδιέξοδο υπερήλικες ομογενείς μας που έχουν ελληνική υπηκοότητα.
Ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
1) Ποιο το δημοσιονομικό όφελος της βιολογικής εξόντωσης των υπερήλικων ομογενών ρωμιών από τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης;
2) Τι προτίθεστε να πράξετε για το γεγονός ότι περίπου 25.000 δικαιούχοι ομογενείς έχουν μείνει χωρίς το τόσο σημαντικό για αυτούς και για τις οικογένειές τους ποσό των 300 περίπου ευρώ που αντιστοιχεί στη σύνταξη ανασφάλιστων υπερηλίκων;»