Του Κυριάκου Μητσοτάκη*
Το κρίσιμο στοίχημα για την ελληνική οικονομία είναι η ανάπτυξη. Η δυναμική του χρέους και η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος είναι άμεσα συνυφασμένες με την αναπτυξιακή προοπτική της Ελληνικής οικονομίας. Αν η οικονομία μας πάρει μπρος για τα καλά, όπως έχει τη δυνατότητα να το κάνει, και το χρέος μας θα γίνει πιο εύκολα διαχειρίσημο και νέες θέσεις εργασίας θα υπάρξουν, μειώνοντας έτσι την ανεργία.
Εργαλεία για να πετύχουμε αυτή την περιβόητη ανάπτυξη υπάρχουν. Για να μπορέσει η οικονομία να βγει από την εντατική που είναι σήμερα και να αποκτήσει ανταγωνιστική δυναμική. Κατ’ αρχήν θέλω να τονίσω τι δεν μπορεί να φέρει την ανάπτυξη. Σίγουρα δεν μπορεί να την πετύχει το μοντέλο των κρατικοδίαιτων προσδοκιών με δανεικά χρήματα που υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ. Δηλαδή ανάπτυξη με χρήματα του κράτους. Αυτό το μοντέλο κατέρρευσε και ελλοχεύει ο κίνδυνος να μας συμπαρασύρει μαζί του.
Έρχομαι τώρα στο τι πρέπει να κάνουμε, μεταξύ άλλων. Αποκρατικοποιήσεις. Και μάλιστα χωρίς προκαταλήψεις για το τι πρέπει και τι δεν πρέπει να περάσει από το δημόσιο στον ιδιωτικό τομέα. Και το κριτήριο σίγουρα δεν πρέπει και δεν μπορεί να είναι μόνο εισπρακτικό. Οι αποκρατικοποιήσεις μπορούν να διορθώσουν στρεβλώσεις στην αγορά, να εντείνουν τον ανταγωνισμό και να μπολιάσουν δημόσιες επιχειρήσεις με την κουλτούρα του ιδιωτικού τομέα.
Είναι δεδομένο ότι στην παρούσα συγκυρία είναι δύσκολο να επιτύχουμε καλές αποτιμήσεις. Αλλά δεν μας εξασφαλίζει και κανείς ότι οι αποτιμήσεις των δημόσιων επιχειρήσεων δεν θα είναι πολύ χαμηλότερες σε ένα με δύο χρόνια από τώρα. Συμπερασματικά, το κράτος πρέπει να αποχωρήσει τελείως από κλάδους στους οποίους δεν έχει λόγο να συμμετέχει. Εκεί που υπάρχουν φυσικά μονοπώλια στρατηγικής σημασίας πρέπει να διατηρήσει τον έλεγχο των υποδομών και, σε πρώτη φάση, την πλειοψηφία στις επιχειρήσεις δημοσίου συμφέροντος. Μπορεί όμως από τώρα, επιλεκτικά, να εκχωρήσει το management σε ιδιώτες που έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία και τεχνογνωσία, έτσι ώστε να εφαρμόσουν ένα πρόγραμμα αναδιάρθρωσης των προβληματικών αυτών επιχειρήσεων. Με αυτό τον τρόπο θα αυξηθεί και αξία της συμμετοχής του δημοσίου στις επιχειρήσεις αυτές.
Κορυφαίο παράδειγμα επιτυχούς αποκρατικοποίησης, που θα μπορούσε να αποτελέσει «πιλότο» για τις μελλοντικές, είναι το λιμάνι του Πειραιά. Ένα απομονωμένο εμπορικό λιμάνι μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα έχει μετατραπεί στο μεγαλύτερο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων της Cosco στην Ευρώπη και έναν εκ των σημαντικότερων που ελέγχει η κινεζική εταιρεία σε ολόκληρο τον κόσμο. Και αυτό παρά την οικονομική κρίση που πλήττει καίρια το παγκόσμιο εμπόριο. Η πρόσφατη δε συμφωνία της Cosco με τη Hewlett Packard ανοίγει νέους ορίζοντες και αποδεικνύει ότι το όφελος για την οικονομία της χώρας μας δεν έρχεται μόνον από το αρχικό τίμημα, αλλά και από όσες συμφωνίες – συνεργασίες συνήθως ακολουθούν.
*Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι Βουλευτής της ΝΔ στη Β΄Αθηνών