Τριπλά διόδια θα πληρώνουν οι πολίτες του νομού Κοζάνης και της Δυτικής Μακεδονίας που κινούνται στην Εγνατία οδό για να πάνε στη Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με τον χωροταξικό σχεδιασμό που έκανε η Εγνατία Οδός Α.Ε. και το αρμόδιο υπουργείο, στο τμήμα Κοζάνης – Θεσσαλονίκης θα τοποθετηθούν τρεις σταθμοί διοδίων. Ένας αυτός του Πολυμύλου, ένας των Μαλγάρων που μέχρι τώρα ανήκει στον ΠΑΘΕ, αλλά θα ενταχθεί στους σταθμούς διοδίων της Εγνατίας οδού, ενώ θα κατασκευαστεί και ένας σταθμός διοδίων στην Κουλούρα. Αυτό σημαίνει ότι τα διόδια για τους Κοζανίτες, τους Γρεβενιώτες και όλους τους Δυτικομακεδόνες θα γίνουν πολύ πιο «αλμυρά», σε σχέση με τους χρήστες της Εγνατίας άλλων περιοχών, αφού για το μετ’ επιστροφής ταξίδι τους στη Θεσσαλονίκη θα πληρώνουν έξι φορές διόδια!
Η σταδιακή λειτουργία των διοδίων στην Εγνατία οδό, πρόκειται να ξεκινήσει το αργότερο έως την προσεχή άνοιξη. Κατά μήκος του διευρωπαϊκού αυτοκινητόδρομου θα λειτουργήσουν συνολικά 13 σταθμοί διοδίων. Απ’ αυτούς, οι σταθμοί του Πολυμύλου και της Παμβώτιδας είναι έτοιμοι εδώ και πολύ καιρό, ενώ σταδιακά θα αρχίσει η κατασκευή και των υπολοίπων, ώστε να ετοιμαστούν στους πρώτους μήνες του 2010. Το κόστος καθώς και το εν γένει καθεστώς λειτουργίας των διοδίων θα αποφασιστεί από την κυβέρνηση το προσεχές διάστημα. Σύμφωνα πληροφορίες του «Π», η κυβέρνηση προσανατολίζεται να μην δοθεί σε ιδιώτες η λειτουργία των διοδίων, αλλά η λειτουργία των 13 σταθμών διοδίων, αλλά να ανατεθεί στην εταιρεία “Εγνατία Οδός Α.Ε.”. Όσον αφορά στο κόστος των διοδίων, αυτό θα υπολογιστεί με βάση την χιλιομετρική απόσταση και πάντως αναμένεται να είναι μικρότερο από το αντίστοιχο κοστολόγιο στο υπόλοιπο εθνικό οδικό δίκτυο.
Έτοιμη εδώ και τρία χρόνια η χωροθέτηση
Η αρχική χωροθέτηση των 13 σταθμών έγινε πριν από περίπου τρία χρόνια βάσει προμελέτης η οποία είχε εκπονηθεί προκειμένου η “Εγνατία Οδός Α.Ε.” να εξασφαλίσει τα απαραίτητα τραπεζικά δάνεια για την ολοκλήρωση του έργου. Μέσα στους προσεχείς μήνες ο βασικός κορμός της Εγνατίας ολοκληρώνεται (απέμεινε μόνον μία γέφυρα μήκους 360 μέτρων στο Περιστέρι) οπότε θα ξεκινήσει η σταδιακή λειτουργία των διοδίων. Βάσει του αρχικού προγραμματισμού αυτά έπρεπε να ξεκινήσουν εδώ και περίπου ενάμισι χρόνο αλλά η λειτουργία τους μετατέθηκε χρονικά προς αποφυγή του πολιτικού κόστους. Παρά τις ασφυκτικές πιέσεις των τραπεζών οι οποίες είχαν χορηγήσει δάνεια ύψους άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ υποθηκεύοντας τις εισπράξεις από τα διόδια.
Φθηνότερο σε σχέση με τον ΠΑΘΕ το κόστος ανά χιλιόμετρο
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της “Εγνατία Οδός Α.Ε.” Απόστολο Γούλα την τιμολογιακή πολιτική των διοδίων θα την αποφασίσει η πολιτική ηγεσία. Κυβερνητικές πηγές ανέφεραν στον “Π” ότι το κόστος θα είναι χαμηλότερο σε σχέση με αυτό που πληρώνουν οι οδηγοί στο υπόλοιπο εθνικό δίκτυο. Επί πλέον, μέρος των χρημάτων θα διατίθεται για τη συντήρηση του δρόμου αλλά και για την κατασκευή τοπικών έργων, μέσω ενός ειδικού περιφερειακού ταμείου το οποίο θα συσταθεί ειδικά για το σκοπό αυτό.
Στο μεταξύ έχει δρομολογηθεί η κατασκευή των έντεκα Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (ΣΕΑ). Ο πρώτος κατασκευάζεται ήδη στο ύψος της Κουλούρας ενώ έχουν δημοπρατηθεί άλλοι τέσσερις. Επίσης, με πιο γοργούς ρυθμούς κατασκευάζονται οι χώροι στάθμευσης κατά μήκος της Εγνατίας οδού, οι οποίοι προβλέπεται να είναι διπλάσιοι από τους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων.
Ο χάρτης των διοδίων στην Εγνατία
Από δυτικά προς ανατολικά η χωροθέτηση των σταθμών διοδίων έχει ως εξής:
1. Σελλών: θα κατασκευαστεί μεταξύ των ανισόπεδων κόμβων Νεοχωρίου και Σελλών, στο τμήμα Ηγουμενίτσας – Ιωαννίνων.
2. Ιωαννίνων: είναι ήδη έτοιμος, βρίσκεται μεταξύ των κόμβων Παμβώτιδας και Αράχθου, στο τμήμα Ιωαννίνων – Μετσόβου.
3. Μετσόβου: θα γίνει μεταξύ των κόμβων Μετσόβου και Παναγίας, στο τμήμα από Μέτσοβο προς Γρεβενά.
4. Γρεβενών: θα γίνει μεταξύ των κόμβων Παναγίας και Βενέτικου, επίσης στο τμήμα Μετσόβου – Γρεβενών αλλά πριν από τα Γρεβενά.
5. Πολύμυλου: είναι έτοιμος εδώ και χρόνια και βρίσκεται στο τμήμα Κοζάνης – Βέροιας, ακριβώς έξω από τον Πολύμυλο.
6. Κουλούρας: θα κατασκευαστεί μεταξύ των κόμβων Κουλούρας και Νησελίου, στον κάμπο της Βέροιας, στο τμήμα Βέροιας – Κλειδίου, όπου η Εγνατία συναντά τον ΠΑΘΕ.
7. Μαλγάρων: λειτουργεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια αλλά θα ενταχθεί στο δίκτυο της Εγνατίας από αυτό της ΠΑΘΕ όπου βρίσκεται σήμερα.
8. Νυμφόπετρας: θα κατασκευαστεί μεταξύ των κόμβων Λαγκαδά και Προφήτη, στο ύψος της λίμνης Κορώνειας, στο τμήμα από Λαγκαδά έως Ασπροβάλτα.
9. Παγγαίου: θα γίνει μεταξύ των κόμβων Ορφανίου και Μουσθένης, στο τμήμα Ασπροβάλτας – Αγίου Ανδρέα.
10. Νέστου: θα κατασκευαστεί μεταξύ των κόμβων Χρυσούπολης και Βανιανού, στο τμήμα από Καβάλα έως Ξάνθη, στο ύψος του ποταμού Νέστου.
11. Ξάνθης: θα γίνει μεταξύ των κόμβων Βαφεϊκών και Ιάσμου, στο τμήμα Ξάνθης – Κομοτηνής αλλά μετά την Ξάνθη.
12. Κομοτηνής: θα κατασκευαστεί στο τμήμα Κομοτηνής – Αλεξανδρούπολης, περίπου στο ύψος του κόμβου που οδηγεί στη Βιομηχανική Περιοχή της Κομοτηνής.
13. Αλεξανδρούπολης: θα γίνει μετά την πρωτεύουσα το Έβρου, μεταξύ των κόμβων ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης και Αρδανίου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΗΤΤΑΣ